Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 9096
Hei, har nå lenge trodd at jeg visste hva jeg ville gjøre når jeg var ferdig som lærling, men siden jeg nå har funnet meg kræsjet med veggen må jeg skrape meg løs.

Med kræsje i veggen mener jeg at jeg har havnet i en ond sirkel av usosial og umotiverende atferd. Og dette gjelder både meg og madammen.

Vi har tatt oss 2 dager nå hvor vi har tenkt hardt igjennom hvorfor det er sånn, og vi konkluderte med at vi bor på et sted hvor det absolutt ikke er motiverende å gå ut av døra. Ikke fordi det er en stygg by, men fordi det er ingenting å gjøre. Det er også umotiverende å dra ut på byen fordi det bare er nattklubber og veldig lite hyggelige folk på byen.

Vi hadde planlagt å stå ut et år til men fant ut at vi ikke orker nok et år med sofasitting og sturing. Så vi konkluderte med at vi vil flytte, og har da løst bestemt oss for Trondheim. Tønsberg er også en kanditat for madammen.

Har vært i trondheim et par tre ganger siden jeg har familie og venner der fra før, men lurer på noen spørsmål for oss nye innflyttere

Lurer på hvor det best å se etter bosted, hva er billigst, mest sentralt og passer for et studerende/jobbende par?

Kanskje en pros/cons for å bo Trondheim.

Noe å fortelle om det å bo i Trondheim?

Jeg håper virkelig på svar, og om det blir til at vi flytter til Trondheim i sommer så håper jeg også på å få møtt noen Trondheimfreaks

PS: Jeg skal Jobbe og Studere og Madammen skal Studere
Sjetnemarka i trondheim er et flott sted for unger og voksne jeg har vokst opp her og er 15 år trives
Pros:
Bra studentmiljø
Fin sykkelby
Helt greit uteliv
Mange "alternative" steder
En del kunsteriske arenaer
Godt kollektivtilbud

Cons:
Småkriminelt (mye dop, tyverier og nasking)
Kaldt (blir fort 20-30 minus på vinteren)
Mye brustein (ødelegger høye hæler)

Har dere vurdert Bergen?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Pros:
Bra studentmiljø
Fin sykkelby
Helt greit uteliv
Mange "alternative" steder
En del kunsteriske arenaer
Godt kollektivtilbud

Cons:
Småkriminelt (mye dop, tyverier og nasking)
Kaldt (blir fort 20-30 minus på vinteren)
Mye brustein (ødelegger høye hæler)

Har dere vurdert Bergen?
Vis hele sitatet...
Her vi bor nå blir det fort 30-40 minus på vinteren, verken jeg eller madammen går med høye hæler og Bergen har ikke det vi ser etter. Litt Småkrimelle takler vi greit

Takker for svar
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Her vi bor nå blir det fort 30-40 minus på vinteren, verken jeg eller madammen går med høye hæler og Bergen har ikke det vi ser etter. Litt Småkrimelle takler vi greit

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Tør jeg spørre hvor dere bor nå?

Tromsø er også et alternativ til Trondheim, hvis dere ikke har noe i mot å bo så langt nord og i en såpass liten by.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg

Lurer på hvor det best å se etter bosted, hva er billigst, mest sentralt og passer for et studerende/jobbende par?

Kanskje en pros/cons for å bo Trondheim.
Vis hele sitatet...

Mange andre har forsøkt seg på forklaringer, men riksavisene er iallefall ganske glad i å påpeke at Trondheim har Norges dyreste leiemarked.

Mest sentralt i Trondheim sier seg selv, sentrum (det er et relativt avgrenset strøk og alt annet kan måles i avstand fra sentrum). Billigst er som mange andre steder, lengst unna.

Dårligere kollektivtransport betyr færre studenter og dermed lavere pris :-).
Jeg har bodd i Trondheim og Bergen, og Trondheim er en klar vinner. Mye å gjøre i den byen, flere ordentlig gode utesteder, og generelt ålreit miljø. Om dere vil bo sentralt og samtidig billig så kanskje Ila hadde vært stedet for dere. ca 7 min gange til sentrum. Eventuelt Møllenberg
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Tør jeg spørre hvor dere bor nå?

Tromsø er også et alternativ til Trondheim, hvis dere ikke har noe i mot å bo så langt nord og i en såpass liten by.
Vis hele sitatet...
Bor i Oppland, langs mjøsa, bare i dag tidlig var det minus 8-9 grader klokka 7.

Trondheim er såpass langt nord vi vil gå pga. studier og familie/venner som allerede bor der. Ellers så blir alle de andre alternativene Oslo eller sørøstover. Har planer om å bygge opp litt penger og bli ferdigutdannet så bærer det til enten Danmark eller lenger sør.
Jeg bor midt i Trondheim sentrum, vil si jeg trives med å ha alt utenfor døra, men jeg er lei av Trondheim, eneste som holder meg igjen er venner og familie.
Men vil du bo en fin plass i Trondheim så er Tiller og Lade to fine plasser.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Bor i Oppland, langs mjøsa, bare i dag tidlig var det minus 8-9 grader klokka 7.

Trondheim er såpass langt nord vi vil gå pga. studier og familie/venner som allerede bor der. Ellers så blir alle de andre alternativene Oslo eller sørøstover. Har planer om å bygge opp litt penger og bli ferdigutdannet så bærer det til enten Danmark eller lenger sør.
Vis hele sitatet...
Minusgrader er ganske normalt da det er vinter. Er ikke noe bedre i Tr.heim om du tror det. Vinteren er forsinket av en eller annen grunn, så ikke forvent deg sol og 20 grader om du flytter hit.

Byåsen er en plass dere kan vurdere å flytte til da prisene på leie av leilighet ofte er en billigere enn de som er sentralt. Byåsenveien starter ved Ila som er nevnt her, så det er ikke så langt inn til byen. Ila er ikke noe billigere enn andre plasser. Ila har gjennomgått kraftig "oppussing" de siste årene, så det er ikke den plassen det en gang var.

Kriminaliteten merker du lite til. Dumme trøndere finner du overalt. Snille trøndere også for den del. Studentmiljøet er vel kanskje det beste du kan oppdrive i Norge. Pils på hverdagen er ikke unormalt. Studentersamfunnet.
Så må vi ikke glemme burgeren på Sesam, den alene er grunn nok til å flytte til Tr.heim.

Velkommen skal du være, ønsker du en velkomstkomite kan vi sikkert få fikset på det. Drita fulle trøndere er ganske så sjarmerende.
Sist endret av stagg; 16. november 2011 kl. 15:33.
bor selv i trondheim og her har jeg bodd hele livet. trives godt her. er som kn^tte sier at det er en del småkrimminalitet her. pluss litt dårlige veier. men fin by
Hvor er det dere opplever den kriminaliteten? Tr.heim er ikke noe verre enn andre byer. Det som skjedd i det siste med Mongols er ikke noe mannen i gata merker noe til om det er det dere tenker på. Tiggere og narkomane er vel det man ser av "kriminelle" i bybildet, men vil ikke si det er plagsomt. Styr unna Bunnpris i Munkegata så slipper du de også.
Born n raised!

Hvor skal dere evt. jobbe/studere? Det er litt viktig når dere skal velge plass å bo

Skjønner ikke hva folk mener med små kriminelle, tror ikke det er noe bedre andre plasser, har personlig heller aldri merket noe til kriminelle miljøer
Jeg skal prøve å skaffe meg jobb innen IT og prøve å få nytte av fagbrevet mens jeg studerer på HiST(tror jeg), mens madammen skal studere på NTNU.
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Jeg har bodd i Trondheim og Bergen, og Trondheim er en klar vinner.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvorfor?

Jeg er selvfølgelig veldig partisk siden jeg er født og oppvokst i Bergen, men jeg har vært en del i Trondheim, og selv om det er kjekt å være på besøk der, kunne jeg aldri tenkt meg å bo der.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor?

Jeg er selvfølgelig veldig partisk siden jeg er født og oppvokst i Bergen, men jeg har vært en del i Trondheim, og selv om det er kjekt å være på besøk der, kunne jeg aldri tenkt meg å bo der.
Vis hele sitatet...
Aldri hørt ordtaket:" Borte bra, men hjemme best"?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Skjønner heller ikke hva folk mener med småkriminelt, og jeg bor 50 meter unna der en 17åring knivstakk en annen fyr, det er absurd å tenkte på men jeg har selv aldri opplevd noe skummelt i denne byen.
Har aldri følt meg truet når jeg går hjem sent på kveld i helgene (pga yrket).
Bor der selv, det aller mest kriminelle som noensinne har skjedd meg var for et par år siden da en fyllikjævel skjelte meg ut foran togstasjonenv. Haha don't ask why!


Men ellers skjønner jeg ikke hvorfor fremtidige studenter her i byen skal bry seg om dårlige veier, og om de smånarkomane i sentrum.... Ellers vil jeg si Bergen er vel så bra og kanskje vakrere som by, men jeg har aldri prøvd studiemiljøet der, noen andre som har erfaring??
Personlig ville jeg sett etter bolig på Øya, Ila, Bakklandet, Møllenberg eller Buran.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Cons:
Småkriminelt (mye dop, tyverier og nasking)
Kaldt (blir fort 20-30 minus på vinteren)
Mye brustein (ødelegger høye hæler)

Har dere vurdert Bergen?
Vis hele sitatet...
Mye dop hører til i "Pros" listen og det vet jeg du er like enig i som meg.
Sist endret av Naturgrønn; 16. november 2011 kl. 18:41.
Vet ikke så mye om prisene i Trondheim, men Møllenberg er en veldig fin og koslig bydel. Lademoen og Buran er heller ikke å forakte. Om noen år skal Innherredsveien bli miljøvei (eller noe i den duren) og dette kommer til å være en del av byen som kommer til å blomstre litt de neste årene.

Hvis det skal være billig er vel Sørsia (Tiller, Romolslia, Kolstad osv.) klart billigst.
Sist endret av Murdergoon; 16. november 2011 kl. 19:06.
Har bodd i Trondheim i to år, og det er en fin by spesielt om sommeren og høsten. Vinteren er kald, men siden du kommer fra Oppland så burde ikke det være noe problem.

Den påståtte småkriminaliteten så jeg ikke noe til da jeg bodde der, med unntak av at sykkelen min ble stjålet.
Trondheim by er byen jeg har vokst opp i. I 18 av mine 19 år så har jeg gått langs Trondheims gater.
Jeg absolutt elsker min hjemby. Gå nedover bakklandet en fin høstdag, ta seg en god fest på studentersamfundet eller ta en tur opp på Gråkallen og se utover plassen jeg har vokst opp.
Det er kanskje forståelig at jeg ikke er objektiv når det gjelder Trøndelags hovedstad.

Pros:
Veldig kompakt og enkelt sentrum
Veldig enkelt å dra ut til naturen
Absolutt en helt fantastisk by for studenter, alltid noe som skjer.
Varierende og fint uteliv
Mormors stue, som er ekstremt koselig! (39 kr for en halvliter)
Absolutt et godkjent kollektivtilbud.
Mange rabatter for studenter
idrettstilbud
Rosenborg BK (til tider)
+++

cons
Bilkjøring i rushtrafikken er et rent helvete (men hvor er ikke det slik?)
Kolstad/Saupstad
For lite gode fastfoodplasser på sene natterstider.
sikkert mer også, klarer bare ikke å sette helt ord på det for øyeblikket.

Møllenberg er relativt billig og sentrumsnært. Det er litt slitent, men har absolutt sin sjarm. Veldig fin plass og bo hvis du vil nære alt.

Men som sagt er dette en flott by som jeg personlig har svært lite lyst til å forlate
Anbefales!
Sitat av hanken Vis innlegg
Mormors stue, som er ekstremt koselig! (39 kr for en halvliter)
Vis hele sitatet...
Og de har utrolig gode og deilige pikekyss!
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Og de har utrolig gode og deilige pikekyss!
Vis hele sitatet...
Har aldri smakt de faktisk, eggeallergi is a bitch!
Men de er så absolutt kjent for sine bakverk i tillegg til sin koselige atmosfære og billige pils.
Hei!

Først og fremst mye creds til dere for å ta tak i situasjonen deres og at dere gjennomfører. Jeg skal selv flytte til trondheim, men først om 7 mndr. Kan selvsagt ta pils da!

Jeg har hørt nesten bare bra om Trondheim og om dere flytter nå og begynner å studere denne våren er det nok ganske mye enklere å få tak i en rimelig studentbolig for dere gjennom SIT.

Men for all del, engasjer dere i en organisasjon eller noe og få venner i et godt miljø ellers er det lett å havne i kjipe miljøer i igjen. Og skaff dere mål om hva dere vil i livet på lang sikt og jobb mot dette!

Good luck! Så sees vi kanskje
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Cons: Dialekta helt klart
Born and raised her og.

Trondheim er en "storby" i norsk målestokk, men har alikevel ofte "tettsted" følelsen. Om man f.eks ikke liker noen, kan du banne på at du ofte alikevel møter denne personen i en eller annen sammenheng som en tur ute på byen eller noe. Ikke stort her men sant nok er sjarmen her absolutt tilstede.
Været er helt vanvittig usaklig, en dag kan være varm mens dagen etter er utholdelig kald og omvendt.

Personlig liker jeg de "sosiale kodene" til folk som kommer sørfra. Dere er mer "folkevant", mens trøndere har en tendens til å "stirre" og skal "få med seg alt som skjer".

Får intrykk av at dere er unge mennesker, så ja.. da er dette byen å bo i.. uten tvil Håper dere følger magefølelsen og gjør det rette valget for dere!

Edit: At en person synes dialekta er "con" kan jeg godt forstå i starten da dialekten ikke nødvendigvis er "vant" for dere, men det tenker dere ikke over etterhvert. garantert!
Sist endret av watchman; 17. november 2011 kl. 19:55.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor?

Jeg er selvfølgelig veldig partisk siden jeg er født og oppvokst i Bergen, men jeg har vært en del i Trondheim, og selv om det er kjekt å være på besøk der, kunne jeg aldri tenkt meg å bo der.
Vis hele sitatet...
jeg kommer fra Østlandet, vil bare starte med det så jeg er ikke partisk på noen måte når det kommer til hvor jeg kommer fra. Jeg har vært student i begge byene, først Trondheim og nå Bergen. Flytter fra Bergen til sommeren.

Jeg syns for det første studentmiljøet i Trondheim gruser Bergen sitt. Hovedpunktet der er vel Studentersamfundet. En annen ting er kafeene. Jeg er et ekte kafédyr, hadde den perfekte stamkafeen i Trondheim (Brukbar), mens i Bergen finner jeg ingenting som kan måle seg. Samme med utestedene. Jeg syns utestedene i Bergen er kjedeligere og mer enspora her enn i Trondheim. Til tross for at det er færre plasser i Trondheim er det mer variert og noe for enhver sak. I tillegg savner jeg det yrende parklivet i Trondheim. Her i Bergen syns jeg den og også er laber.

Alt i alt hadde jeg de beste årene så langt i mitt liv i Trondheim, mens her i Bergen kjeder jeg meg dønn ihjel, og gleder meg som pokker til å flytte til sommeren. Beklager hvis jeg tråkker på tærne dine, det er ikke meningen, jeg er bare ærlig. Bergen er ikke byen for meg.
Sitat av Clayton Vis innlegg
Cons: Dialekta helt klart
Vis hele sitatet...
Har familie i Tydal som er en ganske dyp trønderdialekt, og prater trøndersk når jeg blir veldig beruset

Sitat av jalig Vis innlegg
Hei!

Først og fremst mye creds til dere for å ta tak i situasjonen deres og at dere gjennomfører. Jeg skal selv flytte til trondheim, men først om 7 mndr. Kan selvsagt ta pils da!

Jeg har hørt nesten bare bra om Trondheim og om dere flytter nå og begynner å studere denne våren er det nok ganske mye enklere å få tak i en rimelig studentbolig for dere gjennom SIT.

Men for all del, engasjer dere i en organisasjon eller noe og få venner i et godt miljø ellers er det lett å havne i kjipe miljøer i igjen. Og skaff dere mål om hva dere vil i livet på lang sikt og jobb mot dette!

Good luck! Så sees vi kanskje
Vis hele sitatet...
En pils må vi ta ja Flytter ikke før jeg er ferdig som lærling og madammen har studert ferdig her, så blir ikke før sommeren/høsten vi flytter
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Pros:
Bra studentmiljø
Fin sykkelby
Helt greit uteliv
Mange "alternative" steder
En del kunsteriske arenaer
Godt kollektivtilbud

Cons:
Småkriminelt (mye dop, tyverier og nasking)
Kaldt (blir fort 20-30 minus på vinteren)
Mye brustein (ødelegger høye hæler)

Har dere vurdert Bergen?
Vis hele sitatet...
Hah! Nja jeg ser på Trondheim som en skitten by. Har bodd her godt over halvparten av mitt liv.
Ekspert på påstander
Jeg bodde mine de første årene i Trondheim, så flyttet jeg til Bergen og bor i Bergen nå har bodd 10 år nå. Må si at Trondheim er bedre enn Bergen å bo i. Menneskene i Trondheim er generelt åpene og sosiale med fremmede folk rundt seg. Mens i Bergen er folk litt arrogante og ikke så veldig sosial med fremmede etter min inntrykk. Drar ikke alle (bergensere) under kam, de fleste bergensere som jeg kjenner er greie, men kan virke arrogante mot andre fremmede. Så flytt til Trondheim da får du en opplevelse og venner for livet. Du vil ikke angre.

Møllenberg er et retro fint strøk for studenter som ønsker retro
Buran er litt slitent plass, men greit nok hvis man vil bo nær byen og Solsiden.
Lade er en eldorado plass for Studenter og familier med barn.

Kunne ramse mer opp, men er ganske sliten nå.
Takker for utrolig mange gode svar! Det blir nok Trondheim etter sommeren!

Håper på velkomstkomité og kvelder på Mormors med pils og godt humør!

Da er det bare begynne å lete etter jobb og bosted når sommeren nærmer seg Og igjen takker mye for mange gode svar!