Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3938
Jeg ble innkalt til å prøve å jobbe i en butikk jeg hadde søkt jobb på. De holder akkurat på å sette opp butikken og jeg har litt mistanker om at jeg kan komme til å bli brukt som gratis arbeidskraft (sette varer i hyller o.l.) for så å ikke få jobben. Det jeg lurer på er om jeg kan kreve betaling for det arbeidet jeg gjør degn dagen? Jeg har en kompis som er veldig interesert i jus og han sa at jeg hadde krav på betaling. Er det noen som har peiling på dette?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jepp! Stikk til NAV så kan du registrere deg som vikar. Gjør du det så betaler ikke arbeidsplassen deg noe som helst, men du får penger fra NAV. Bare å stikke til NAV imorgen så ordner du det du trenger og hører med de hvordan du fikser det.
Jeg vet ikke helt, men jeg husker ihvertfall jeg ble utnyttet av Kiwi i arbeidsuken for noen år tilbake. (9 klasse, tror jeg det var).

Helt jævlig arbeid. Det verste var vel å ta ut frysevarer fra fryserommet og fylle opp med pizza, osv. (Det ØDELEGGER hendene dine). Etter de 4 dagene jeg jobbet der spurte jeg om jeg fikk noen form for belønning (nesten alle andre fikk det), men nei. Det fikk jeg ikke. Det eneste jeg fikk med meg var litt smågodt og en sjokolademelk som jeg klarte å snike med meg inn på bakrommet.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg vet ikke helt, men jeg husker ihvertfall jeg ble utnyttet av Kiwi i arbeidsuken for noen år tilbake. (9 klasse, tror jeg det var).

Helt jævlig arbeid. Det verste var vel å ta ut frysevarer fra fryserommet og fylle opp med pizza, osv. (Det ØDELEGGER hendene dine). Etter de 4 dagene jeg jobbet der spurte jeg om jeg fikk noen form for belønning (nesten alle andre fikk det), men nei. Det fikk jeg ikke. Det eneste jeg fikk med meg var litt smågodt og en sjokolademelk som jeg klarte å snike med meg inn på bakrommet.
Vis hele sitatet...
Synes du skal være fornøyd at du i det hele tatt fikk lov til å ha arbeidsuke der, jeg. Arbeidsuka i 9. klasse er for å få arbeidserfaring, ikke lønn...
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg vet ikke helt, men jeg husker ihvertfall jeg ble utnyttet av Kiwi i arbeidsuken for noen år tilbake. (9 klasse, tror jeg det var).

Helt jævlig arbeid. Det verste var vel å ta ut frysevarer fra fryserommet og fylle opp med pizza, osv. (Det ØDELEGGER hendene dine). Etter de 4 dagene jeg jobbet der spurte jeg om jeg fikk noen form for belønning (nesten alle andre fikk det), men nei. Det fikk jeg ikke. Det eneste jeg fikk med meg var litt smågodt og en sjokolademelk som jeg klarte å snike med meg inn på bakrommet.
Vis hele sitatet...

For en syk verden vi lever i.
du mener altså at du ble utnyttet? Hva trodde du at du skulle gjøre i arbeidsuken? Være direktør? For en pyse du er om du ikke makter å stable litt varer. Arbeidsuken er ikke for å få lønn men for å få forsøkt seg i arbeidslivet. Og du mener altså at du ble så til de grader utnyttet at det rettferdigjør at du stjelte der du var utplassert?
Jeg er indignert. Rett og slett. Makan til etikk og moral. Du bør skjerpe deg kraftig fremover for å ikke ble en fulltids trygdesnylter.
Sist endret av random67489; 27. januar 2013 kl. 17:22.
Sitat av hangover_fish Vis innlegg
Jeg ble innkalt til å prøve å jobbe i en butikk jeg hadde søkt jobb på. De holder akkurat på å sette opp butikken og jeg har litt mistanker om at jeg kan komme til å bli brukt som gratis arbeidskraft (sette varer i hyller o.l.) for så å ikke få jobben. Det jeg lurer på er om jeg kan kreve betaling for det arbeidet jeg gjør degn dagen? Jeg har en kompis som er veldig interesert i jus og han sa at jeg hadde krav på betaling. Er det noen som har peiling på dette?
Vis hele sitatet...
Vil du ha jobben eller vil du ikke, hva skal du ellers gjøre den dagen? Hvor mange tror du ikke det er som gjerne tar det tilbudet om ikke du gjør det?



Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg vet ikke helt, men jeg husker ihvertfall jeg ble utnyttet av Kiwi i arbeidsuken for noen år tilbake. (9 klasse, tror jeg det var).

Helt jævlig arbeid. Det verste var vel å ta ut frysevarer fra fryserommet og fylle opp med pizza, osv. (Det ØDELEGGER hendene dine). Etter de 4 dagene jeg jobbet der spurte jeg om jeg fikk noen form for belønning (nesten alle andre fikk det), men nei. Det fikk jeg ikke. Det eneste jeg fikk med meg var litt smågodt og en sjokolademelk som jeg klarte å snike med meg inn på bakrommet.
Vis hele sitatet...
Leit å høre om henda dine. Du bør få de sjekket av en lege.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Vil du ha jobben eller vil du ikke, hva skal du ellers gjøre den dagen? Hvor mange tror du ikke det er som gjerne tar det tilbudet om ikke du gjør det?
Vis hele sitatet...
Jojo, jeg hadde nok overlevd å jobbe et par timer uten å få betalt, men det hadde ikke skadet meg om jeg fikk et par hundrelapper for jobben.
Husker tilbake til da jeg hadde arbeidsuke... Jobba på en lokal sjappe som solgte pizza, som jeg kjørte ut med sykkeln min... Fikk spise så mye jeg orka.. Begynnelsen på min fedme
kjedelig streiting
Prøvejobbing, er vel litt i gråsonen juridisk sett, men kortvarig ulønnet prøvejobbing for å se du egner deg jobben er visstnok ikke helt uvanlig eller ulovlig, selv om jeg synes det høres litt useriøst ut. Følger butikken noen form for tariff eller andre avtaler? Men vil du virkelig ha jobben så skader det vel ikke å jobbe noen timer ulønnet. Tenk på hvor mye tid du må bruke på å skrive søknader å bla igjennom finn for å få et nytt intervju.
De siste jobbene jeg hatt, har jeg måttet.jobbet en dag gratis. Dette avtales på forhå
nd, når.arbeidsgiver spør.deg ut på prøvejobb. Merk ordet prøve-jobb. Har.ingen ting med utnytting og gjøre
Sitat av hangover_fish Vis innlegg
Jojo, jeg hadde nok overlevd å jobbe et par timer uten å få betalt, men det hadde ikke skadet meg om jeg fikk et par hundrelapper for jobben.
Vis hele sitatet...
FFS er snakk om noen timer, og ja det er kansje i gråsonen juridisk men hva person viser du deg som om du begynner kreve før du er kommet inn døra? Du har en mulighet til å vise at du vil ha jobben, så lenge det ikke er snakk om ukler og måneder. Dessuten har du en fordel med å se på det som prøvetid, sku det vise seg å være helt ræva kan du droppe det uten å sitte på en arbeidskrontrakt med 3 mnd oppsigelsestids. Det er faktisk ansvar de 3 mnd'ene det. Har du ikke noe annet i sikte hadde jeg bretta opp arma og gått på det med ett smil, det florerer ikke med jobber i dag og det er ingenting som tyder på at det blir bedre.
Hvor gammel er du, og hvilken kompetanse/utdanning har du?
Trenger litt mer info for å gi bedre svar :-)
Sitat av MBTI Vis innlegg
Jeg vet ikke helt, men jeg husker ihvertfall jeg ble utnyttet av Kiwi i arbeidsuken for noen år tilbake. (9 klasse, tror jeg det var).

Helt jævlig arbeid. Det verste var vel å ta ut frysevarer fra fryserommet og fylle opp med pizza, osv. (Det ØDELEGGER hendene dine). Etter de 4 dagene jeg jobbet der spurte jeg om jeg fikk noen form for belønning (nesten alle andre fikk det), men nei. Det fikk jeg ikke. Det eneste jeg fikk med meg var litt smågodt og en sjokolademelk som jeg klarte å snike med meg inn på bakrommet.
Vis hele sitatet...
for en tulling du er!

jeg går i 10 klasse nå, og i 9 klasse da jeg skulle ha arbeidsuke skrudde jeg på sjarmen, og dro på lokalbutikken, og spurte sjefen om han ville ha litt billig arbeidskraft! han takket ja, og skrev under "dokumentet" skolen skulle ha.

jeg jobbet 6 dager, og 8 timer hver dag, ble sikkert utnytta som bare faen, pådro meg masse skader, og sikkert frostskader ++

MEN siden jeg ga full innsats hele tiden, og viste lojalitet ved å møte opp presis, og fulgte ordre har jeg nå en jobb på denne butikken, og tjener mellom 5-10k hver måned. ikke dårlig for en 15 åring?

Poenget med dette er at du bare er en shittkid, som har lav arbeidsmoral, og ikke skjønner viktigheten ved å stå på litt, og jobbe. ingen som har dødd av å sette ut frysevarer!
Jeg syns det er helt unødvendig å jobbe gratis. Gå til et vikarbyrå, så kan du ihvertfall få prøve deg i et firma for lønn. Går det skeis, er det ikke verre enn at du får prøve deg et annet sted eller du kan vente litt.

Du får litt drittjobb men du får ihvertfall lønn!
Sitat av sifon90 Vis innlegg
Hvor gammel er du, og hvilken kompetanse/utdanning har du?
Trenger litt mer info for å gi bedre svar :-)
Vis hele sitatet...
Er 17 år og går vg1.
Sitat av hangover_fish Vis innlegg
Er 17 år og går vg1.
Vis hele sitatet...
spør om betaling, hvis de sier nei så kan du spørre om referanse.... regner med du får en rimelig god referanse om du ikke får betalt... og en bedre jobb er verdt mer enn de kunne betalt deg for jobben du gjør på kiwi... sålenge du gjør en god jobb seff, skal du møte opp fjern og bare dra løken hele dagen ville jeg ikke rikket en finger uten betaling... )(og du burde ikke kreve betaling om du skal ronke hele dagen og gjøre en dårlig jobb(måtte komme før moralfreakene))
Sitat av random67489 Vis innlegg
For en syk verden vi lever i.
du mener altså at du ble utnyttet? Hva trodde du at du skulle gjøre i arbeidsuken? Være direktør? For en pyse du er om du ikke makter å stable litt varer. Arbeidsuken er ikke for å få lønn men for å få forsøkt seg i arbeidslivet. Og du mener altså at du ble så til de grader utnyttet at det rettferdigjør at du stjelte der du var utplassert?
Jeg er indignert. Rett og slett. Makan til etikk og moral. Du bør skjerpe deg kraftig fremover for å ikke ble en fulltids trygdesnylter.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg foretrekker å jobbe med papirer eller pc ovenfor å gjøre ting i praksis så betyr ikke det at jeg kommer til å bli noen trygdesnylter. Til å være gutt så har jeg ikke så veldig kraftige hender. Noen får 5 og 6 i sløyd, noen får 5 og 6 i matte og naturfag. Alle er forskjellige.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Selv om jeg foretrekker å jobbe med papirer eller pc ovenfor å gjøre ting i praksis så betyr ikke det at jeg kommer til å bli noen trygdesnylter. Til å være gutt så har jeg ikke så veldig kraftige hender. Noen får 5 og 6 i sløyd, noen får 5 og 6 i matte og naturfag. Alle er forskjellige.
Vis hele sitatet...
har ikke ledd så mye på lang tid!!. dette handler ikke om du har store og kraftige hender, eller om du foretrekker å sitte på pcen dagen lang.

hvis du hadde sluttet å "grine" over alt mulig rart, og gitt 110% innsats på den jobb delen du har fått tilbud om nå, så kanskje du faktisk hadde fått deg jobb?. vis at du faktisk er brukanes til noe, ikke bare stå der, og bare "dette er utnyttelse, jeg fryser på fingrene... MAMMA!!"

Så skaff deg et parr jobbhansker da, og se å ordne på holdningene dine!

men uansett, så syntes jeg bare at du kan glemme den jobben. ikke for din del, men for sjefen din sin del. jeg ville ikke hatt noen som deg jobbene for meg!
Sitat av MBTI Vis innlegg
Selv om jeg foretrekker å jobbe med papirer eller pc ovenfor å gjøre ting i praksis så betyr ikke det at jeg kommer til å bli noen trygdesnylter. Til å være gutt så har jeg ikke så veldig kraftige hender. Noen får 5 og 6 i sløyd, noen får 5 og 6 i matte og naturfag. Alle er forskjellige.
Vis hele sitatet...
Og du forventer at verden skal tilpasse seg etter deg, bare fordi du liker å jobbe med papirer eller pc?
Sist endret av RabbitPen; 27. januar 2013 kl. 21:57.
Sitat av stukeren Vis innlegg
har ikke ledd så mye på lang tid!!.

hvis du hadde sluttet å "grine" over alt mulig rart, og gitt 110% innsats på den jobb delen du har fått tilbud om nå, så kanskje du faktisk hadde fått deg jobb?. vis at du faktisk er brukanes til noe, ikke bare stå der, og bare "dette er utnyttelse, jeg fryser på fingrene... MAMMA!!"

men uansett, så syntes jeg bare at du kan glemme den jobben. ikke for din del, men for sjefen din sin del. jeg ville ikke hatt noen som deg jobbene for meg!
Vis hele sitatet...
For å være ærlig, ville jeg heller ikke hatt en som deg jobbende for meg. Det er fint å være ærlig, men du kan være litt sympatisk samtidig. For du kan tråkke på føtter og ødelegge moralen på en arbeidsplass fullstendig - det trengs bare ett råttent eple for å ødelegge resten.
Sitat av Taurean Vis innlegg
For å være ærlig, ville jeg heller ikke hatt en som deg jobbende for meg. Det er fint å være ærlig, men du kan være litt sympatisk samtidig. For du kan tråkke på føtter og ødelegge moralen på en arbeidsplass fullstendig - det trengs bare ett råttent eple for å ødelegge resten.
Vis hele sitatet...
bra at du ikke er sjefen min da! virker som min er fornøyd, fikk 500 kroner på slutten av året som takk for at jeg stilte opp så tidlig på morgenene og hjalp han i jula!

joda, kunne vært mere sympatisk, men enten så må TS ta seg sammen. eller så må han kanskje innse at han passer til en annen type jobb.

beste hadde vel vært alternativ 1. bite i det sure eple, og satse på gull.
hvis han ofrer litt nå, så kan det fort lønne seg i det lange løp!
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Arbeidsuke kan være en gratis inngang til arbeidslivet. Husk derfor å ofre alt, og ikke slækk den uka. Til TS råder jeg deg bare til å delta, forestill deg på forhånd hvilke arbeidsoppgaver du får, og prøv å tenk hvordan du kan løse disse. Mest for at du ikke skal stå som et "?" når sjefen sier du skal gjøre ditt og datt, men at du tar eget initiativ til å løse oppgaven.

Er det en seriøs butikkkjede vil du helt sikkert få lønn for arbeidet. Det er ikke så gunstig å spør om det, spør heller om de vil ha litt kontaktinformasjon om deg, så kanskje de vil ha kontonummeret eller at dere komme på talefote om lønn derfra. ;-)

Lykke til!
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Arbeidsuke kan være en gratis inngang til arbeidslivet. Husk derfor å ofre alt, og ikke slækk den uka. Til TS råder jeg deg bare til å delta, forestill deg på forhånd hvilke arbeidsoppgaver du får, og prøv å tenk hvordan du kan løse disse. Mest for at du ikke skal stå som et "?" når sjefen sier du skal gjøre ditt og datt, men at du tar eget initiativ til å løse oppgaven.

Er det en seriøs butikkkjede vil du helt sikkert få lønn for arbeidet. Det er ikke så gunstig å spør om det, spør heller om de vil ha litt kontaktinformasjon om deg, så kanskje de vil ha kontonummeret eller at dere komme på talefote om lønn derfra. ;-)

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk Skal bare prøve å ikke ta opp det med lønn for dagen og heller gjøre så bra jeg kan. Skal innom i morgen så får se hvordan det går!
Altså, vet ikke hva du forstår her i verdens TS, men om du ble "innkalt til å prøve å jobbe i en butikk jeg hadde søkt jobb på", så må du vel forstå at du skal få betalt for nedlagt arbeidstid. Om du lar deg utnytte så er jo det ditt problem. Du kan gjerne "jobbe" hos meg hvis du vil.
kjedelig streiting
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Altså, vet ikke hva du forstår her i verdens TS, men om du ble "innkalt til å prøve å jobbe i en butikk jeg hadde søkt jobb på", så må du vel forstå at du skal få betalt for nedlagt arbeidstid. Om du lar deg utnytte så er jo det ditt problem. Du kan gjerne "jobbe" hos meg hvis du vil.
Vis hele sitatet...
Det er ofte normalt at arbeidsgiver vil vite om arbeidssøker takler abeidsoppgavene han skal utføre før en inngår noen kontrakt. I en del jobber vil ofte referanser og/eller vitnemål kunne bevise det. Er man 17 år så er det ikke alltid man har slikt, og da har man en fin sjangs til å bevise det for arbeidsgiver ved en slik anledning.

Når det kommer til betaling kan det fort bli dyrt og innvikla for arbeidsgiver om det skal betales 100-200 kr til hver søker som er innom på prøve, og det å gi slipp på de penga er ikke å la seg utnytte. Det er ikke slik at arbeidsgiver bare kan ta 200kr ut av kassa og gi de i hånda jo mindre det er snakk om et jallasted.

Er det dog snakk om mer enn noen timer-maks en dag så kan man begynne å prate om utnytting. Og da balanserer arbeidsgiver på en hårfin grense for hva som er prøvejobbing og hva som er jobbing hvor det skal betales full lønn med oppsigelsestid og det hele.
Skjønner helt ærlig ikke hva du sipper over. Er du så slækk at du ikke orker å jobbe EN dag uten lønn?

Jeg jobber i en butikk gjennom NAV, der tjener jeg 150 kroner dagen. 6 arbeidstimer. Ekke så jævlig det, egentlig. Men det er jeg som gjør all dritt jobben der. Men jeg må bare leve med det; det er min egen feil. Jeg som var dum og droppa ut av skolen.

Men ja. Bare jobb en dag uten lønn, herregud. Jeg jobber så og si gratis hver jævla dag. 150 spenn er ikke en dritt i disse dager.

Jeg telte til og med hele lageret til butikken uten lønn. De sa det var veldig kjekt, for vanligvis betalte de russe-folk noen par tusenlapper for å telle det lageret.

ALTSÅ LEV MED DET. SORRY BROR. SÅNN ER LIVET. PENGER EKKE ALT. ARBEIDSERFARING DERIMOT. DET ER GREIER, DET!
Sitat av stukeren Vis innlegg
jeg jobbet 6 dager, og 8 timer hver dag, ble sikkert utnytta som bare faen, pådro meg masse skader, og sikkert frostskader ++
Vis hele sitatet...
Vanvittig utrygg lokalbutikk dere har da. Du pådro deg etter 6 arbeidsdager en rekke skader og muligens frostskader? Høres ut som Arbeidstilsynet burde avlagt dere et besøk...
Ta det med et smil :-) se på det som god arbeidserfaring. Mulig senere arbeidsgivere ser på det som positivt at du arbeider frivillig for og prøve og få deg jobb.

All erfaring er god erfaring.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Vanvittig utrygg lokalbutikk dere har da. Du pådro deg etter 6 arbeidsdager en rekke skader og muligens frostskader? Høres ut som Arbeidstilsynet burde avlagt dere et besøk...
Vis hele sitatet...
haha, ikke sånn ment da. har ingen store arr, og alle fingrene intakt.
mente bare at jeg hadde det sikkert like "jævelig" som han andre som jobba, men jeg driver ikke å syter om det.
Sitat av MBTI Vis innlegg
Selv om jeg foretrekker å jobbe med papirer eller pc ovenfor å gjøre ting i praksis så betyr ikke det at jeg kommer til å bli noen trygdesnylter. Til å være gutt så har jeg ikke så veldig kraftige hender. Noen får 5 og 6 i sløyd, noen får 5 og 6 i matte og naturfag. Alle er forskjellige.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du risikerer å bli trygdesnylter har ingenting med hvor kraftige hender du har eller ikke har. Det har med din mangel på moral å gjøre. Folk uten moral er troende til å snylte på fellesskapet. Derfor kommentaren om trygdesnylting.

Jeg mener fortsatt at du er en sutrete liten pyse som ikke takler 4 dager arbeidsuke uten å klage. Ingen tar sin død av å stable varer. Uansett størrelsen på overarmen. Ja klart alle kan bli slitne etter fysisk arbeid, men 4 dagers arbeid på Kiwi tar virkelig ikke livet av noen. Og om du ble så skrekkelig kald på fryselageret så kunne du vel bare tatt på mer klær?

Etter å ha sutret over skjebnen i 4 dager var du faktisk frekk nok til å spørre om belønning for noe som skolen har gjort klart skulle være ulønnet arbeid. Og når du da ikke fikk noe - som helt sikkert skyldes dine negative holdninger, så mener/føler du at da kan du bare stjele varer der. Men slik adferd kjennetegner jo mange kriminelle og avvikere. Det er alltid andres feil at de stjeler. Sjefen ga deg ingen belønning og utnyttet deg så da var det greit å stjele.

Du mangler både moral og etikk og jeg håper virkelig at du ennå er så ung at du faktisk kan ta et oppgjør med deg selv og kanskje klare å endre å deg og dine holdninger.

Jeg ville ikke ansatt en som deg til verken å jobbe på pc, med papirer eller vasket kontoret engang. For du ville sikkert brukt tiden på å synes synd på deg selv, snoke i papirer du ikke har lov å lese eller forsøkt å finne noe du kunne stjålet med deg straks ingen så det. Du bør virkelig gå i deg selv. Og tenk deg grundig om i forhold til hvordan du ønsker andre skal oppfatte deg.

Vil du gå gjennom livet som en sutrete pyse som folk avskyr eller vil du være en kar som folk har tillit til og som alle stoler på og vet vil gjøre en god jobb?
Sist endret av random67489; 28. januar 2013 kl. 09:21.
Sitat av stukeren Vis innlegg
haha, ikke sånn ment da. har ingen store arr, og alle fingrene intakt.
mente bare at jeg hadde det sikkert like "jævelig" som han andre som jobba, men jeg driver ikke å syter om det.
Vis hele sitatet...
Men det var jo akkurat det du gjorde, syte, i ditt forrige innlegg.