Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 11009
Jeg kommenterte kun de fleste vakter jeg har truffet på. Jeg vil hevde at de fleste er liksompoliti.

Selvfølgelig så er kanskje 40% (rundt tall uten at jeg vet) ordentlige. Jeg har hatt vakter som har henvist meg bort pga riktig grunn, men flerparten dominerer grunnet at de skal være "politiet" og "arrestere" folk.

Dette er kun min mening så klart.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Jeg kommenterte kun de fleste vakter jeg har truffet på. Jeg vil hevde at de fleste er liksompoliti.

Selvfølgelig så er kanskje 40% (rundt tall uten at jeg vet) ordentlige. Jeg har hatt vakter som har henvist meg bort pga riktig grunn, men flerparten dominerer grunnet at de skal være "politiet" og "arrestere" folk.

Dette er kun min mening så klart.
Vis hele sitatet...
Klart det er din mening men så har du absolutt ikke noe grunnlag for å vite noe om hvordan det er å være en vakt/vekter.

Vi har stått med rabiate folk eller tatt forbrytere på fersk gjerning. Men når vi snakker med politiet og de hører at to/tre vektere er der så sier de at vi har kontroll på situasjonen og de derfor kanskje ikke kommer.

Så er det da så rart at vi kanskje må ta kontrollen i enkelte situasjoner å "leke" politi, fordi det ekte politiet ikke har tid til å komme.
Det behøves faktisk også, fordi veldig mange folk oppfører seg som idioter på byen, og holder man ikke en hard linje på enkelte type steder så vil det gå ut av kontroll meget raskt.

Du syns kanskje det er teit, men det handler om å holde kontroll på en stor mengde folk. Samtidig skal du være glad det er oss du har med å gjøre og ikke det ekte politiet. Fordi enkelte av de tingene folk gjør og sier mot oss. Hadde de gjort det samme ovenfor politiet hadde det vanket skikkelige bøter!
Jeg må si det er mange idioter der ute når det kommer til folk og på vektere har jeg ingen ting vondt, du jobber med (iallefall der jeg jobber) 400++ folk, når det da er kanskje 8 vektere på plass så må man være "lissom" polti slik som det oppfattes av andre folk. Du må være en streng jævel rett og slett, du kan ikke gi folk så mye rom, men du gir det du kan. Folk blir ikke kasta ut for moro skyld, det tjener ingen på, du blir kasta ut hvis du er dritings eller oppfører deg som en idiot.
Er dette egentlig et stort problem? Såvidt jeg vet er det mindretallet som grafser fritt på ei dame med mindre man har fått noen snasne blikk eller hender som tar litt. Ikke for det, kan tenke meg man blir heftig antastet om man har en bra rumpe, blondt hår og drar på utestedene nordmenn er i mindretall. (Ikke ment rasistisk, just true story)

For øvrig skulle jeg likt å møte på den jenta med guts nok til å klinke til en fyr på doble størrelsen fordi han gnukka seg på i utakt med sangen.
Jeg håndterer tafsing slik: noen tafser, jeg snur meg mot personen, ser på han, legger handa mi rett på kulen hans, setter opp et skuffa ansikt. Kan hende jeg mumler en kommentar om faens småtasser om det passer seg.

Jeg hater mennesker som skal sjekke opp andre med å ta på musa/puppene. Hva skal jeg tenke?? Åååååhhhh, noen som tar på meg! La oss pule! Ehh nei...
Sitat av homoludens Vis innlegg
For meg som litt seksuelt uerfaren mann høres dette ut som et luksusproblem
Vis hele sitatet...
Spar opp til 3 dagers skjegg, kle deg i litt røffe friluftsklær og stikk på homsebar. Det kommer til å få deg til å revurdere mye om hva som er akseptabel oppførsel.

Du har selvsagt rett til å si fra om du mener fyren klår på deg med vilje, men tror neppe det har noen effekt annet enn at det blir en utrivelig stemning.
Vis hele sitatet...
Til trådstarter:
Jeg kjenner deg ikke, men jeg vet jeg har fått dritt av jenter uten at jeg har gjort noe som helst med vilje. Er man på et kaotisk dansegulv kommer man borti i folk. Folk kommer borti ræva mi også.

Jeg har også opplevd å både flørte med og bli flørta med når en av partene trodde man hadde blikkontakt og "noe på gang", imens den andre ikke skjønner enn dritt. Det er kleint uansett hvilken av partene man her.

Jeg veit at det er noen gutter som virkelig trenger en på trynet, men det jeg lurer på er om du fokuserer så mye på "tafsinga" at alle de tilfeldige tingene som skjer med alle når det nytes alkohol plutselig tolkes i verste hensikt.
Trådstarter
14 6
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Ikke for og være frekk mot TS men når jeg leser tenker jeg på denne sangen :P

http://www.youtube.com/watch?v=W3YLSWixXTQ
Vis hele sitatet...

Hvis noen mener jeg "lar de tro at de skal få" fordi jeg danser med venninner i bukse og t-skjorte på dansegulvet har de misforstått. Hardt. De fortjener nesten et slag i trynet bare for dét.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg veit at det er noen gutter som virkelig trenger en på trynet, men det jeg lurer på er om du fokuserer så mye på "tafsinga" at alle de tilfeldige tingene som skjer med alle når det nytes alkohol plutselig tolkes i verste hensikt.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig skjer det at jeg blir så oppgitt over klubbkulturen at jeg stikker. Dette gjelder oppførsel til både menn og kvinner. Om noen viser interesse, og man ikke er interessert (noe jeg ikke har vært siden jeg fikk kjærste for tre år siden), vil de aller, aller fleste gi opp om du rister på hodet eller sier "nei takk".

Med denne tråen mente jeg mer hva som kunne bli de juridiske konsekvensene de gangene det er noen som faktisk ikke vil gi seg, eller bare tar seg til rette. Tåler å få en hånd på rumpa, men det er noe annet å bli bøyd i doggy-style og jokka på av en halvstiv, spesielt når du allerede har gitt tegn til å ikke være interessert.
Jeg ser ikke noe galt med en lett ørefik når folk bruker deg (vs. komme i kontakt med deg). Bare han ikke tenner på vold, så...
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Min erfaring er at vakter flest er de som ikke ble politi.
Vis hele sitatet...
Dette er jo et intelligent utsagn.

Mener du at de egentlig ØNSKET å bli politi?

Ellers er jo min erfaring også at vakter ikke ble politi. Eller noe annet yrke heller. De ble jo vakter.
Jeg mener ikke å oppfordre til vold, men hva med å bare klappe til vedkommende..? Det er da nokså "uskyldig" i forhold til å slå med knyttet neve. Dessuten kan det fort komme skumle konsekvenser ved å slå til folk i ansiktet, treffer man litt uheldig kan vedkommende fort gå i bakken, treffer dørkarmen på vei ned og vips så ligger han i koma.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Dette er jo et intelligent utsagn.

Mener du at de egentlig ØNSKET å bli politi?

Ellers er jo min erfaring også at vakter ikke ble politi. Eller noe annet yrke heller. De ble jo vakter.
Vis hele sitatet...
Ønsket, prøvde, men ble ikke det av forskjellige grunner. Jeg tok hardt i når jeg sa de fleste, my bad, men de vaktene som det oftest er bråk med.

Finnes mange flinke dørvakter og de fortjener ros. Dessverre legger man merke til de dårlige.
Sitat av Hanris Vis innlegg
Hvis noen mener jeg "lar de tro at de skal få" fordi jeg danser med venninner i bukse og t-skjorte på dansegulvet har de misforstått. Hardt. De fortjener nesten et slag i trynet bare for dét.
Vis hele sitatet...
Ei litta flathånd i ansiktet etterfulgt av at du kaster drikket ditt på fyren burde holde. I ren såpeopera stil. Hvis folk tar på deg uten at du har bedt om det så er det ingenting ulovlig ved å forsvare seg fysisk.
Sist endret av Mith; 10. august 2013 kl. 13:00.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ei litta flathånd i ansiktet etterfulgt av at du kaster drikket ditt på fyren burde holde. I ren såpeopera stil. Hvis folk tar på deg uten at du har bedt om det så er det ingenting ulovlig ved å forsvare seg fysisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at man kan helle drinken sin over noen som tafser på et utested, men hvis du skal trekke inn nødverge - og det er det du gjør slik du ordlegger deg - så er du milevis utenfor en rimelig tolkning av loven. Det der er med rette veldig strengt, så jeg synes rådet ditt er ganske dårlig. Man får holde seg til drinken.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg er enig i at man kan helle drinken sin over noen som tafser på et utested, men hvis du skal trekke inn nødverge - og det er det du gjør slik du ordlegger deg - så er du milevis utenfor en rimelig tolkning av loven. Det der er med rette veldig strengt, så jeg synes rådet ditt er ganske dårlig. Man får holde seg til drinken.
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt legitimt å klapse til noen som klår på deg. Å anmelde noen for å ha slått deg etter at du har prøvd å forgripe deg på presonen er vel ikke så jævlig smart.
Sist endret av Mith; 10. august 2013 kl. 14:02.
Sitat av Hanris Vis innlegg
Som jente får man ofte uønsket oppmerksomhet, spesielt når man er ute på byen. Jeg bruker ikke kjoler eller klær som enkelte luringer mener rettferdiggjør at menn klår, men likevel er det alltid en og annen slesking som kommer å gnukker på dansegulvet. (Hvis noen lurer: Dette gjelder selvfølgelig ikke alle menn!)

Mitt spørmål er: Si at noen tar på meg, gnir kroppen mot min, prøver å få meg vekk fra de jeg er med eller gjør andre ting jeg oppfatter upassende. Kan jeg gi fra meg et slag som selvforsvar?

Om dette skulle utarte seg til å bli en slosskamp, ville det vært hans skyld som krysset mine personlige grenser, eller min, fordi jeg var den første som slo? Rent juridisk.. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Det er bare å slå i vei, skulle det bli en "sak" ut av det noe jeg tviler sterkt på får du bare hevde han antastet deg seksuelt. påstand mot påstand = sak henlagt, som de fleste saker blir hos "onkel"
Sist endret av Vrangsinn; 10. august 2013 kl. 15:38.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er helt legitimt å klapse til noen som klår på deg. Å anmelde noen for å ha slått deg etter at du har prøvd å forgripe deg på presonen er vel ikke så jævlig smart.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi er enige i prinsippet. Det er aldri legitimt å gjøre ta på andre når de ikke ønsker det.
Men å svare med vold, er det da løsningen du syns er grei?

Hva med å bare skyte overgriperen?
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er helt legitimt å klapse til noen som klår på deg. Å anmelde noen for å ha slått deg etter at du har prøvd å forgripe deg på presonen er vel ikke så jævlig smart.
Vis hele sitatet...
Hjemmel?
Min påstand er at sceanrioet du viser til ikke faller under bestemmelsene om nødverge. Straffeloven, §18:
§ 18. Nødverge

En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når den
a) blir foretatt for å avverge et ulovlig angrep,
b) ikke går lenger enn nødvendig, og
c) ikke går åpenbart ut over hva som er forsvarlig under hensyn til hvor farlig angrepet er, hva slags interesse som angrepet krenker, og angriperens skyld.

Regelen i første ledd gjelder tilsvarende for den som iverksetter en lovlig pågripelse eller søker å hindre at noen unndrar seg varetektsfengsling eller gjennomføring av frihetsstraff.

Utøving av offentlig myndighet kan bare møtes med nødverge når myndighetsutøvingen er ulovlig, og den som gjennomfører den, opptrer forsettlig eller grovt uaktsomt.
Vis hele sitatet...
Alle tre vilkås skal være oppfylt. Nå, noen tafser på deg på et utested. Du har ingen rimelig grunn til å tro at du vil bli voldtatt eller banket opp der og da. Kanskje hvis du blir med fyren ut i bakgården, men så dum er du ikke. Første vilkår er ikke oppfylt, så vi kunne egentlig stoppe der. Men, la oss likevel se på de andre to. Går du lenger enn nødvendig? Ja, definitivt. Du kan be folk slutte, og hjelper ikke det, så kan du helle drinken over dem, tilkalle vakter eller tilsvarende. Det finnes utallige ikke-voldelige løsninger på problemet. Den siste er mer diffus. Men, tør jeg minne om at en lett ørefik fort kan gjøre den du klapper til døv på det ene øret hvis du treffer litt feil? Jeg har aldri testet min treffsikkerhet på klapsing, spesielt ikke med tre i promille, men jeg mistenker at det er lett å treffe litt feil. Det kan også tenkes at fyren har nakkeskader, og at et lett slag mot hodet gir varige mén. Slag mot hodet er farlig, så enkelt er det.

Jeg er enig i at folk fortjener deng i blandt, men det er ikke lov. Ei heller er det lurt: selv med våre nokså strenge voldteksbestemmelser, så vil neppe noen bli dømt for tafsing på et utested. Hvis fyren ikke eier skam her i livet og er en skikkelig drittsekk, så kan han faktisk anmelde deg og gi deg problemer (hvis saken går lengre enn henleggelsesbunken, vel og merke). Og igjen, jeg tør påstå at bare skamløse drittsekker klår og tar seg til rette
Min konklusjon: ikke bruk vold, med mindre det står om livet. Tenk heller ut et par passende ydmykelser du kan fyre av. Mye mer effektivt, mye morsommere, og 100% lovlig.

Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg tror vi er enige i prinsippet. Det er aldri legitimt å gjøre ta på andre når de ikke ønsker det.
Men å svare med vold, er det da løsningen du syns er grei?

Hva med å bare skyte overgriperen?
Vis hele sitatet...
Tiltredes! Prinsippielt enig, men vold er å dra det for langt.
Er det greit for meg å slå til jenter som begynner å grinde på pikken min mens jeg står å ser cool ut på dansegulvet da?
Sitat av Dice Vis innlegg
Det fungerer ikke sånn. Menn er fysisk overlegne kvinner, ikke noe vondt i det, bare fakta.
Vis hele sitatet...
Her drar du alle jenter under en kam.. jeg kan innrømme at jeg har blitt slått flat av en jente, for å forsvare meg selv; bol og trening herfra i fra til helvette. les: guttejente, hadde det ikke vært for tittsa så hadde jeg trudd det var en mann. FML
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Alle tre vilkås skal være oppfylt.
Vis hele sitatet...
Jo, alle tre er oppfylt. Å antaste noen er ulovlig, å få seg en smekk er ikke å gå lenger enn nødvendig og det er jo helt klart ikke åpenbart hvor en person vil stoppe når han alt har antastet deg.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Er det greit for meg å slå til jenter som begynner å grinde på pikken min mens jeg står å ser cool ut på dansegulvet da?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke. Ser du cool ut på dansegulvet med oldschool moves, må det forventes oppmerksomhet fra begge kjønn, på en ekstremt seksuell måte.

Hva er det folk surrer med i denne tråden? Bruk folkeskikk og litt vett. Bare fordi X gjør noe du ikke ønsker, kan du ikke gå bananas og rakne totalt. Det er bare å gå, tilkalle vakter hvis nødvendig. Istedenfor å gå rundt og surmule og planlegge å slå kan man heller bare gå.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Selvfølgelig ikke. Ser du cool ut på dansegulvet med oldschool moves, må det forventes oppmerksomhet, på en ekstremt seksuell måte.
Vis hele sitatet...
Herregud, hvor bor du? Vågå kommune??
ekstrem seksuell måte, av å danse faktisk!!
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, alle tre er oppfylt. Å antaste noen er ulovlig, å få seg en smekk er ikke å gå lenger enn nødvendig og det er jo helt klart ikke åpenbart hvor en person vil stoppe når han alt har antastet deg.
Vis hele sitatet...
Dill.
1) Å antaste noen er ulovlig, men det er ikke et ulovlig angrep.
2) Det er å gå lenger enn nødvendig. Mulig ikke du ser det slik, men politiet og retten ser det slik, og det er det eneste som betyr noe. Så lenge problemet i teorien kan løses uten bruk av vold, så er voldsutøvelse alltid ulovlig.
3) Du er midt på dansegulvet på et utested. Stopper han ikke av seg selv, så vil han stoppe veldig snart.

Forøvrig var hele dette innlegget en stråmman av dimensjoner, selv fra deg: dersom han legger deg i bakken og forsøker å voldta deg, så kan du selvsagt kline til ham. Men det har han ikke gjort ennå. Altså har du heller ikke hjemmel til å forsvare deg på den måten.

I henhold til lov og rettstradisjon, så kan nødverge kun benyttes når det står om livet. Du dør ikke av å bli klådd på, så du kan ikke bruke vold og hevde nødverge. Så enkelt.

Jeg reagerer spesielt på denne ordvendingen hos deg;
...helt klart ikke åpenbart hvor en person vil stoppe...
Vis hele sitatet...
Koroalleret av din logikk er at hvem som helst burde ha carte blance til å skyte hvem som helst på åpen gate for du vet jo ikke om de har våpen og tilsvarende innstilling selv...

Sorry, men du har ikke loven på din side.
Tror det ville vært stor forskjell på teori og praksis her.
I teorien skal man vell vende det andre kinnet til og gå vekk, evnt be noen rundt deg stoppe vedkommende om han går for langt.
I praksis er du jente og tror slettes ikke du hadde kommet i problemer for en liten bitch slapp.
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Tror det ville vært stor forskjell på teori og praksis her.
I teorien skal man vell vende det andre kinnet til og gå vekk, evnt be noen rundt deg stoppe vedkommende om han går for langt.
I praksis er du jente og tror slettes ikke du hadde kommet i problemer for en liten bitch slapp.
Vis hele sitatet...
Det er et veldig godt poeng. Men det er ikke lovlig av den grunn. Og jeg blir rett og slett forbanna når folk gjør de mest idiotiske ting og skyver nødvergerett foran seg; det uthuler hele konseptet og er i sin ytterste konsekvens et demokratisk problem.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dill.
1) Å antaste noen er ulovlig, men det er ikke et ulovlig angrep.
Vis hele sitatet...
Jo, så lenge det er fysisk kontakt så kan det definers som både vold og angrep.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
2) Det er å gå lenger enn nødvendig. Mulig ikke du ser det slik, men politiet og retten ser det slik, og det er det eneste som betyr noe. Så lenge problemet i teorien kan løses uten bruk av vold, så er voldsutøvelse alltid ulovlig.
Vis hele sitatet...
Vel, volden her står i samsvar med angrepet, på samme måte som man kan dytte bort personen.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
3) Du er midt på dansegulvet på et utested. Stopper han ikke av seg selv, så vil han stoppe veldig snart.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor man er så er det ulovlig å antaste folk som ikke vil.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Forøvrig var hele dette innlegget en stråmman av dimensjoner, selv fra deg: dersom han legger deg i bakken og forsøker å voldta deg, så kan du selvsagt kline til ham. Men det har han ikke gjort ennå. Altså har du heller ikke hjemmel til å forsvare deg på den måten.
Vis hele sitatet...
Du vet hva ei flathånd er?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I henhold til lov og rettstradisjon, så kan nødverge kun benyttes når det står om livet. Du dør ikke av å bli klådd på, så du kan ikke bruke vold og hevde nødverge. Så enkelt.
Vis hele sitatet...
Jo, så lenge volden står i kontekst til angrepet. Du trenger ikke vente til du blir voldtatt eller får lurt ei hånd under blusen med å få folk unna deg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Jeg reagerer spesielt på denne ordvendingen hos deg;

Koroalleret av din logikk er at hvem som helst burde ha carte blance til å skyte hvem som helst på åpen gate for du vet jo ikke om de har våpen og tilsvarende innstilling selv...
Vis hele sitatet...
Nei, det står jo i loven du selv har sitert. Hvis folk angriper deg kan du i nødverge forsvare deg med vold tilsvarende angrepet. Uansett hvordan du vrir og vender på det så vil du aldri tape en rettsak hvor du har gitt ei flathånd for å forsvare deg mot antasting.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er et veldig godt poeng. Men det er ikke lovlig av den grunn. Og jeg blir rett og slett forbanna når folk gjør de mest idiotiske ting og skyver nødvergerett foran seg; det uthuler hele konseptet og er i sin ytterste konsekvens et demokratisk problem.
Vis hele sitatet...
Bullshit, det som er et problem her er folk som tar seg til rette og tafser på folk som ikke ønsker det.
Sist endret av Mith; 10. august 2013 kl. 20:38.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Er det greit for meg å slå til jenter som begynner å grinde på pikken min mens jeg står å ser cool ut på dansegulvet da?
Vis hele sitatet...
Hvis de ikke slutter, og situasjonen tilsier at du ikke kommer deg vekk med på andre måter enn med å slå.

Hvorfor skal folk være så kjønnsdiskriminerende her i tråden? Det er da like ille at en jente slår en gutt som at en gutt slår en jente. Jeg ser ikke forskjellen på de to i det hele tatt, hvis man tenker at situasjonen er noenlunde lik.