Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8820
heisann har fått tak i en komfyr med 3fas'et uttak, så har jeg det problemet at der den står er det kun 2 og 4 fas'et uttak..

Da er så sprørsmålet mitt, er det mulig å få koblet komfyren om til 2 eller 4 fas'et ?
Sitat av wizard
heisann har fått tak i en komfyr med 3fas'et uttak, så har jeg det problemet at der den står er det kun 2 og 4 fas'et uttak..

Da er så sprørsmålet mitt, er det mulig å få koblet komfyren om til 2 eller 4 fas'et ?
Vis hele sitatet...
4faset?
Sikker på at dette ikke er 3fas + N leder?
TN-C-S system med 400V mellom fasene og 230V mellom fase og N. Hvordan ser kontakten på ovnen ut?
Hva er neste?
ranvik's Avatar
tipper det er sånn ny konfyr som du kan velge om det skal være 230volt eller 400volt eller 3fase, ved og skru på lasker mellom pinner du finner koblings boxen. står og i bruk manualen. hvis du ikke har det så ta bilde av koblinga og post her.
wizard's Avatar
Trådstarter
59 0
kontakten på ovnen ser ut som dette vist dere skjønner: |||
3 "pikker" som kommer ut av stikket, det er foresten ikke en veldig ny komfyr..
Det er nok et helt vanlig komfyrstøpsel du har.
http://www.elektroimportoren.no/pictures/t-1520251.jpg
Det er helt vanlig 2fas, men det er for komfyrstikk, altså at den er godkjent for 20A.
wizard's Avatar
Trådstarter
59 0
jepp det stemmer det, er en sånn type jeg har
går det ann å få overgang fra ett sånt stikk til ett "vanelig" 2fas'et stikk?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ja, men du sprenger sikringer dersom du bruker noe mer enn en komfyrplate og en ovn på mer enn 150' grader samtidig.
Kjøp en slik å sett på! Så får du håpe at du har 16A på den kursen du bruker! Går finfint d så lenge du ikke skal bruke flere plater og stekovn samtidig

http://clasohlson.no/Archive/Images/Products/Lo/221887_X_2007-06-26_091335_853.jpg
Hvis du setter på vanlig stikk, og huset en eller annen gang skulle begynne å brenne, så får du ikke igjen en dritt på forsikringen. Samme hva brannårsaken skulle være, og hvor brannen skulle starte.
Sitat av Provo
Hvis du setter på vanlig stikk, og huset en eller annen gang skulle begynne å brenne, så får du ikke igjen en dritt på forsikringen. Samme hva brannårsaken skulle være, og hvor brannen skulle starte.
Vis hele sitatet...
og hvorfor det? han har lov til å skifte støpsel selv, og sikringen løser ut før ledningene i huset tar skade på grunn av for stor strømstyrke.
Sitat av Provo
Hvis du setter på vanlig stikk, og huset en eller annen gang skulle begynne å brenne, så får du ikke igjen en dritt på forsikringen. Samme hva brannårsaken skulle være, og hvor brannen skulle starte.
Vis hele sitatet...
LOL!!!
Ikke fan heller! Så lenge du setter på den pluggen jeg viste bilde av, så tåler den opp til 16A!
I en vanlig stikk slik som han her har bak komfyren er det maks 16A!

Hvordan i svarte skal det da bli brann? Om ovnen trekker mere enn 16A, vil sikringen gå. Det er derfor man har sikringer!

Hilsen elektotekniker
wizard's Avatar
Trådstarter
59 0
takker for hjelp
kjøper meg bare ett sånn stikk å setter på,
skal ikke bruke den til noe mer enn å steke grandis,
den står på ett verksted så blir ikke så avansert mat
Sitat av Dani87
og hvorfor det? han har lov til å skifte støpsel selv, og sikringen løser ut før ledningene i huset tar skade på grunn av for stor strømstyrke.
Vis hele sitatet...
Det er en grunn til at de fleste komfyrer kommer med 25A stikk, og det er fordi de er laget for å trekke opp mot 25A. Les under for å se hvorfor denne ikke må skiftes til et stikk som er spec'et for mindre strøm.

Sitat av akilles_
LOL!!!
Ikke fan heller! Så lenge du setter på den pluggen jeg viste bilde av, så tåler den opp til 16A!
I en vanlig stikk slik som han her har bak komfyren er det maks 16A!

Hvordan i svarte skal det da bli brann? Om ovnen trekker mere enn 16A, vil sikringen gå. Det er derfor man har sikringer!

Hilsen elektotekniker
Vis hele sitatet...
Elektrotekniker?? Hva innebærer det? En ufaglært elektriker, eller noe sånt? Uansett ikke overdådig imponert.
Den pluggen du viste bilde av kommer i varianter på 10A og 16A. Kanskje mer også, men jeg har i så fall aldri sett de.
Hvis du monterer på dette 10A-stikket på din 25A komfyr, på en 16A kurs, vil du kunne lett dra over 10A gjennom kontakten og forårsake brann. Hvis du setter på en på 16A, vil det fortsatt være mulighet for at du kan trekke mer enn 16A en god stund før sikringen går, og dermed forårsake brann. Slik du snakker om sikringer, skulle man jo tro at brann i elektriske anlegg aldri ville oppstå?
Og hva skjer hvis noen uvitende plugger denne komfyren inn i et uttak med 25A sikring, når du har en 10A eller 16A kontakt? Jo, det vil være en stor fare for overoppheting av kontakten, som igjen lett kan føre til brann. I tillegg er ofte kontakten til komfyren innelukket uten stor gjennomlufting, og temperaturen øker derfor mye raskere enn hvis den skulle vært ute i rommet.
Uansett hvordan du snur og vender på det, er komfyren beregnet for strømstyrker opp mot 25A, og det er derfor det er 25A plugg på den. Forsikringsselskapet har selvfølgelig ingen garanti for at du "er smart nok" til å aldri plugge denne i en kurs på over 10/16A. Og om den skulle være koblet i en 10/16A kurs, er det som sagt fortsatt urimelig stor sjanse for brann, sett fra forsikringsselskapets øyne.
Det bør vel du forstå, som er elektrotekniker, eller?
2fas er ikke i bruk, der finnes fasevendt 1fas, og 3fas.
Sitat av fxxked
2fas er ikke i bruk, der finnes fasevendt 1fas, og 3fas.
Vis hele sitatet...

hvor har du dette fra?


1fas er når man kjører mellom fase og jord i TN-C-S nett 400V/√3 = 230V
2fas er når man bruker 2 av fasene i et IT eller TT nett 130V * √3 =230V
3fas 230V er når man bruker alle tre fasene i et IT eller TT nett (blå stikk/plugg)
3fas 400V er når man bruker alle tre fasene i et TN-C-S (rød stikk/plugg)
Sist endret av BuzzR; 13. mai 2008 kl. 17:54.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tør jeg spørre din kilde på det der?

Blått stikk er forøvrig 1fase 230v.
Provo: elektroteknikeren har rett.... Det ER lov å montere 16A støpsel på en komfyr, men man kan selvfølgelig ikke belaste kursen med mer en sikringen tåler (3600W på en 16A sikring / 2300W på en 10A sikring).

Hilsen Elektriker.
Sitat av TheEagle77
Provo: elektroteknikeren har rett.... Det ER lov å montere 16A støpsel på en komfyr, men man kan selvfølgelig ikke belaste kursen med mer en sikringen tåler (3600W på en 16A sikring / 2300W på en 10A sikring).

Hilsen Elektriker.
Vis hele sitatet...
At han har rett, er en grov generalisering med tanke på de andre utsagnene i posten hans, men at han har rett i at man kan montere et 16A støpsel på en komfyr er mulig. Det forbauser meg, men det er mulig. Problemet, slik jeg ser det, oppstår ikke når sikringen går, men når man kobler en komfyr, beregnet for en effekt større enn 3680W til en kurs på over 16A, med et 16A støpsel. Det krever verken en elektriker, elektrotekniker eller elektroingeniør, for å forstå at dette er brannfarlig i aller høyeste grad. Si at du skrur på alle plater og stekeovn samtidig, så vil du etter all sannsynlighet gå langt over 16A, med mindre du har blitt lurt ved komfyrkjøp, eller det dreier seg om en liten hybelkomfyr. Er komfyren tilkoblet en 25A kurs, og trekker 22A gjennom et 16A støpsel, vil det etter ganske kort tid begynne å bli farlig varmt. Og poenget mitt er at forsikringsselskapet høyst sannsynligvis vil benytte seg av dette til å unngå utbetaling, hvis det skulle begynne å brenne. Det er langt fra unormalt at forsikringsselskaper nekter å betale ut hvis det har vært brannfarlige tilstander i et nedbrendt bygg, selv om disse tilstandene ikke er årsak til brannen.
Er komfyren beregnet for strømmer under 16A, er det selvfølgelig ikke noe problem.

Man kan skifte ut ledning og kontakt til en vaskemaskin til 2A lampettledning og ujordet stikk, men det betyr ikke at du får igjen på forsikringen ved brann.

Sitat av AtXbYeA
Tør jeg spørre din kilde på det der?

Blått stikk er forøvrig 1fase 230v.
Vis hele sitatet...
Blått stikk benyttes til både enfaset og trefaset strøm. Generelt er blåstikk 230V og rødstikk 380V (det folk kjenner som 400V).
Sist endret av Provo; 14. mai 2008 kl. 15:52.
Problemet med å sette en vanlig plugg på komfyren din er at ledningene fra komfyren er tykke og faren for at det kan skje en feil i koblingen din er stor. Skift heller ut stikkkontakten på veggen om til en komfyrstikk, da er du sikker på at koblingene er ordentlige. Og ja, det er lov, som folk sier her.

Edit: skfite av stikkkontakten på veggen har du ikke lov til da.. :P

-Elektriker
Sist endret av Madusius; 14. mai 2008 kl. 16:28.
Sitat av BuzzR
hvor har du dette fra?


1fas er når man kjører mellom fase og jord i TN-C-S nett 400V/√3 = 230V
2fas er når man bruker 2 av fasene i et IT eller TT nett 130V * √3 =230V
3fas 230V er når man bruker alle tre fasene i et IT eller TT nett (blå stikk/plugg)
3fas 400V er når man bruker alle tre fasene i et TN-C-S (rød stikk/plugg)
Vis hele sitatet...
Hvis man bruker 2 av fasene i et IT eller TT vil peakene være forsøvet med f eks 120° og 240°, evt 120° og 360°, det man ønsker i et tenkt 2 fas system er en av de 3 kursene i 3 fas som blir fasevendt, slik at man kan få 0° og 180° forskyvning.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hehe! Er du dum?

Selvfølgelig er det både lov og urisikabelt og sette på et slikt støpsel som jeg linket til!
Det er godkjent for 16A belastning.
Greia er at du kan aldri sette et slikt støpsel i en 25 kurs, det er fysisk umulig pga utformingen. En vanlig stikkontakt har MAKS 16 A vern!

Om du vil sikre ovnen med 25A må du ha en slik ovnstikk som er godkjent for 25A!

Det er 100% ufarlig å bruke et slikt støpsel!
Og som du sier, om man skrur på alle plater og ovnen trekker for eks 30A har dette ingen verdens ting og si! For da kommer sikingen inn i bilde! =)


Elektrotekniker = Elektriker



Sitat av Provo
At han har rett, er en grov generalisering med tanke på de andre utsagnene i posten hans, men at han har rett i at man kan montere et 16A støpsel på en komfyr er mulig. Det forbauser meg, men det er mulig. Problemet, slik jeg ser det, oppstår ikke når sikringen går, men når man kobler en komfyr, beregnet for en effekt større enn 3680W til en kurs på over 16A, med et 16A støpsel. Det krever verken en elektriker, elektrotekniker eller elektroingeniør, for å forstå at dette er brannfarlig i aller høyeste grad. Si at du skrur på alle plater og stekeovn samtidig, så vil du etter all sannsynlighet gå langt over 16A, med mindre du har blitt lurt ved komfyrkjøp, eller det dreier seg om en liten hybelkomfyr. Er komfyren tilkoblet en 25A kurs, og trekker 22A gjennom et 16A støpsel, vil det etter ganske kort tid begynne å bli farlig varmt. Og poenget mitt er at forsikringsselskapet høyst sannsynligvis vil benytte seg av dette til å unngå utbetaling, hvis det skulle begynne å brenne. Det er langt fra unormalt at forsikringsselskaper nekter å betale ut hvis det har vært brannfarlige tilstander i et nedbrendt bygg, selv om disse tilstandene ikke er årsak til brannen.
Er komfyren beregnet for strømmer under 16A, er det selvfølgelig ikke noe problem.

Man kan skifte ut ledning og kontakt til en vaskemaskin til 2A lampettledning og ujordet stikk, men det betyr ikke at du får igjen på forsikringen ved brann.


Blått stikk benyttes til både enfaset og trefaset strøm. Generelt er blåstikk 230V og rødstikk 380V (det folk kjenner som 400V).
Vis hele sitatet...
jeg, som forøvrig sluttet i 10. klasse på torsdag, vet at sikringene skal tåle et visst antall ganger merkestrømmen i en viss tid. hvis ikke jeg husker feil kalles dette termisk utløsning. sikringer kan også løses ut elektromagnetisk, ved at man trekker såpass mye strøm ganske fort, og sikringen slås ned umiddelbart. dette gjelder dog automatsikringer.
Sist endret av VivaLatrina; 20. juni 2008 kl. 23:40.
wizard's Avatar
Trådstarter
59 0
jeg skjøtet bare ledningen å det virker heilt grei det
takker for hjelp