Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1850
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Hei! Er 17 år og har trikset litt med tanker om aksjeinvestering i det siste. Det virker veldig spennende å prøve, men har ett par spørsmål rundt emnet.

Hvor lurt er det å begynne med aksjeinvestering i en alder av 17 år?

Hvordan er det lettest å starte, og hvordan kan jeg bygge opp kunnskapen min rundt det hele, sett litt på basisen av aksjehandel, men har ikke blitt så allverdens klok på det.

Hvordan holder man "track" med hva som er luddig å investere i osv? og må man ha hundretusener i startkapital for å begynne, eller hvor mye kan man starte med?

Takker for alle svar!
Først og fremst må du vel være myndig for å kunne kjøpe og selge aksjer. Kan også være en god ide og ha litt god egenkapital. I sånne type ting, (aksjer, gambling ol.) kan det være lurt og kun bruke penger du har "råd" til å tape. Ellers kan det være fare for å gå personlig konkurs.

Var jeg deg ville jeg ha sjekket ut mye og akkurat dette. Tross alt er jo dette en jobb, og i en alder av 17 kan det vel være mulig å utdanne seg dit hen? Krever mye regning, tall og forutsigelse vil jeg tro uten at jeg vet dette. Men det jeg vet er at hvis du lykkes med aksjer har man god mulighet for å gjøre gode penger.
Hei!
Hvis du tenker alternative måte å forvalte kapitalen din på, er det flott!
Aksjer, som andre investeringer, er varierende i risiko. Hvis jeg var deg ville jeg bestemt meg for mye risiko du er villig til og ta, og hvilken avkastning du ønsker å oppnå. Ettersom du er relativt fersk på emnet ville jeg lest mye rundt på nettet om hvordan man leser rapporter, regnskap og andre faktorer som er viktig når man verdsetter et selskap.
Les relevante nyheter for bransjen og hold deg uptodate på makro bildet.

Selve handelen kan du gjøre en rekke steder på nett. Sider som plus500, nordnett og dnb.no tilbyr diverse instrumenter for investorer. Disse opererer med forskjellige kurtasjer og har forskjellige indexer du kan handle fra. F.eks har DNB stort utvlag av aksjer, derivater, obligasjoner osv. men har også en høy kurtasje. Finn det som passer deg. Hos plus500 kan du ha en 'demokonto' hvor du bruker fiktive penger, dette kan være en god vei til læring selvom det kanskje virker barnslig.

Ikke start ut med en forventning om raske penger, da det ligger mye arbeid og analyse bak kapitalforvaltning. Ikke se på det som gamblig, men mer en strukturert sparing, hvor ansvaret ligger på deg.

Lykke til!
Sitat av snowdog Vis innlegg
Hei! Er 17 år og har trikset litt med tanker om aksjeinvestering i det siste. Det virker veldig spennende å prøve, men har ett par spørsmål rundt emnet.

Hvor lurt er det å begynne med aksjeinvestering i en alder av 17 år?

Hvordan er det lettest å starte, og hvordan kan jeg bygge opp kunnskapen min rundt det hele, sett litt på basisen av aksjehandel, men har ikke blitt så allverdens klok på det.

Hvordan holder man "track" med hva som er luddig å investere i osv? og må man ha hundretusener i startkapital for å begynne, eller hvor mye kan man starte med?

Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...

Du kan ikke åpne VPS (verdipapirkonto) før du har fylt 18, så det er ikke mulig for deg å handle før du har fylt 18 og åpnet en VPS konto.
Når det er sagt, så syns jeg det er veldig smart å få kunnskap om aksjer så tidlig som mulig, den beste å lære på, er å feile.

Den letteste måten er å søke åpning av VPS konto i Nordnet, og bruk tjeneste du får der.

Når det handler om hva du burde investere i, så anbefaler jeg deg å starte i en sektor, dette kan være laks, teknologi, spill osv. eller noe du interesserer deg spesielt for. Lær deg å kjenne sektoren, hvilke faktorer spiller inn for økning i markedet? Finnes det likheter i aksjene?

Ved å sette fokus på en sektor vil du lære deg å kjenne hvilke aksjer som er ledende, og som kan være gode investeringer på lang sikt, og hvilke som ikke egner seg.

Du kan starte å investere med nok penger til å kunne ha råd til kun èn aksje, i noen selskaper kan det være så lite som 50 øre. Ikke fokuser på hvor mye penger du har, men hvordan du investerer de.

Siden du er helt fersk, så kan du jo lese E24s aksjeskole i 5 deler.

Del1
Del2
Del3
Del4
Del5

Stormen har laget en god tråd du også kan ta en titt innom.

Uansett, det beste tipset jeg kan gi deg på nåværende tidpsunkt er, ikke invester penger du ikke har råd til å tape. Du kommer til å møte mye motgang, og du kommer til å tape penger, la det være av penger som er overflødig og som ikke er nødvendig for ditt ve og vel.
Hei! Er selv nesten like gammel som deg og har planer om å begynne med aksjehandel.

Hvor lurt det er må du nesten tenke ut selv. Men har du penger og kunnskapen til det er det bare å stå på.

Selv har jeg laget en konto hos nordnet som heter "Under 18". Det er gratis. En god plass å starte er å lese e24.no sin aksjeskolen.

Les litt rundt på sider som e24 og dn.no. Det er ofte de kommer med anbefalinger til hvilke aksjer ekspertene mener kommer til å stige.

Du kan i teorien starte med bare en hundrelapp, men det anbefales ikke fordi du må betale en avgift ved kjøp av aksjer (tror dette kommer litt ann på nettsiden du kjøper aksjene på). Også er det slik at du må betale en % i skatt på profitten (om du får noe) av aksjene dine når du selger. Tror kanskje du slipper dette siden du er under 18 og hvis du har en inntekt på under ca 40000,- i året. Så derfor er det kanskje best å starte med 2-5000,- og oppover.

Lykke til.
Sist endret av HuskaIkke; 28. oktober 2013 kl. 23:23.
Synes rundt 10k er en fin plass å starte ellers blir overskuddet spist opp av kurtasjen.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Trådstarter
Takker for alle svar her! Ser det er mye å sette seg inn i ja, så får nesten bare begynne med engang. Kan ikke begynne for tidlig, kunnskapen kommer nok godt med senere i livet hvor kapitalen forhåpentligvis vil bli større og
Anbefaler å teste en gjesteportfølje hos netfonds;
https://www.netfonds.no/port/port.php
Jeg er 16 og har startet og handlet aksjer, jeg har kapital på 10k men vurderer å øke. Men råder virkelig ikke til å starte noe under 10k da blir fortjenesten spist opp av kurtasjen. Du kan tenke deg at du har konto i netfonds (som meg selv), minstekurtasjen på netfonds er 49kr for hver handel du gjør. Si at du kjøper en aksjepost til 10k, med kurtasje for tilsammen 98kr (kjøp og salg) må aksjeposten din ha steget med over 1% vis du skal ha fortjeneste ved salg.
Du må aldri satse penger du ikke har råd til å tape. Husk at det er en mulighet at aksjen din går konkurs. Og da er Pengene dine boret.
Avkastning=risiko, er målet ditt å kjøpe en aksje som går 20% opp, så er det stor sjanse for at den vil gå 20% ned istedet. Men vis du derimot kjøper aksjer som statoil eller marine harves, altså store stabile aksjer er risikoen lavere.
Råder deg til å delta på alt det er av aksje NM og børs NM. Veldig lærerikt.
Du bør også vite grunnleggende om nøkkeltall, altså pris/bok, eps og p/s. Ellers bør du også lære deg hvilke nyheter som vil føre til at børsen, eller aksjen går oppover. Ta feks budsjettkrisen i usa. Oslo børs gikk nedover under krisen, men noen dager før det ble avklart fikk den oppgang. Grunnen var at det så positivt ut i Usa. Mange trodde at børsen kom til å stige dagen nyheten kom, men i norge ble oppgangen ferdigjort noen dager før.
Ög det er veldig vanskelig å lage bruker til netfonds under 18, mye papir osv.