Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1532
Hei,

Prøver å lage litt Deep house lignende låter om dagen.
Lurer på om noen har noen plugins som har gode synther for dette?

Jeg øver på skru litt synther selv men får ikke noen gode sounds enda. Har jo noen VST-er som Nexus, massive, sylenth, så bruker jeg 3xOsc og Sytrus når jeg skal prøve å lage litt egne lyder.

Kanskje det finnes noen gode preset packs jeg kan laste ned for Nexus eller noe?
Egen VST for piano/electric piano?

Føler mange av de synthene jeg har eller skrur til selv blir litt "barnslige"..

Jeg trenger noe med litt Jazz/blues/funky sound!
Prøv Synth1 (øverste linken).
Den er gratis og ser ikke veldig fancy ut, men kan skvise ut noen ganske feite analog-aktige lyder.
Har ikke alle de fancy ekstrafunksjonene til de store VST'ene, men den har de fleste funksjoner en vanlig synthesizer har. For E-piano test ut Fruity DX10
Sist endret av Bothrops; 6. desember 2013 kl. 11:49.
Det er ikke noe galt i de synthene der, øving må til. Samtidig kan du og experimentere med separate distortion, saturation plugger for å endre signalet til noe "mindre barnslig"
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Det er ikke noe galt i de synthene der, øving må til. Samtidig kan du og experimentere med separate distortion, saturation plugger for å endre signalet til noe "mindre barnslig"
Vis hele sitatet...
What this guy said.

Du kan gjøre nærmest hva som helst med Massive, du må bare lære deg å bruke det. Sjekk ut noen youtube tutorials om du leter etter en spesifikk type sound.
Z3ta+ og Zeta+ 2 har sinnsyke presets og lett å justere. Absynth er også kul, men vanskelig å skjønne seg på. Albino er helt rå, det samme er alchemy og ElektraX.
Kjøp en synth, lær deg å bruke den. Personlig anbefaler jeg Massive, eller Sylenth 1. Begge er utrolig gode plugins og kan lage de fleste lydene du vil trenge i deeo house. Nexus baserer seg på samples, og kan derfor ikke brukes til å lage egne lyder.
Lær deg heller det teoretiske når det kommer til synther. Det vil hjelpe deg utrolig mye.

Du kan lage det meste med de fleste synthene, bare du vet hva du gjør. Jeg ville forsåvidt ikke brukt Nexus, da det er en samplebased vsti, veldig lite muligheter, og utrolig lett å kjenne igjen.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg ville forsåvidt ikke brukt Nexus, da det er en samplebased vsti, veldig lite muligheter, og utrolig lett å kjenne igjen.
Vis hele sitatet...
+1 for denne. Det er veldig lett å "jukse litt" når man har denne muligheten, og det mister veldig mye av sjarmen ved å lage musikk, imho.

Source: gjort det selv.
Ang gode presets (som du etterlyste i første post) får du tilgang til via native instruments "appen" når du registrerer produktene, samt et hav av presets som brukere har laget og "gått lei". Anbefales på det sterkeste
Vet og at 3.parts brukere lager egne presets og selger batcher for et par kroner om en søker litt.
Piano vst: alicia keys til NI. Smooth til denne typen produksjoner

Nå skal ikke eg starte en krig her, men personlig syns ikke eg det er noe galt i å bruke presets, (tweaker når det er behov selvfølgelig) men er det ikke viktigere å være produktiv enn å knote med en hjemmelaget lyd i 30 minutter som en kanskje ikke blir helt fornøyd med, når en heller kunne brukt tiden på å faktisk lage musikk?
Føler tweake mentaliteten har en tendens til å skremme bort musikere som faktisk er utrolig dyktige, men ikke eier den tekniske innsikten i hvordan softsynther ect er bygget opp.
Hverdagslytteren* har ikke snøring på hvem som har laget lyden og kunne vel strengt tatt ikke brydd seg mindre så lenge musikken er bra vel? :P
Jeg bruker Massive til alle lydene mine.
Og det har jeg gjort nå siden 2008.
Sitat av BarBeats Vis innlegg
Nå skal ikke eg starte en krig her, men personlig syns ikke eg det er noe galt i å bruke presets, (tweaker når det er behov selvfølgelig) men er det ikke viktigere å være produktiv enn å knote med en hjemmelaget lyd i 30 minutter som en kanskje ikke blir helt fornøyd med, når en heller kunne brukt tiden på å faktisk lage musikk?
Føler tweake mentaliteten har en tendens til å skremme bort musikere som faktisk er utrolig dyktige, men ikke eier den tekniske innsikten i hvordan softsynther ect er bygget opp.
Hverdagslytteren* har ikke snøring på hvem som har laget lyden og kunne vel strengt tatt ikke brydd seg mindre så lenge musikken er bra vel? :P
Vis hele sitatet...
Uten å dra krigen så mye videre, så er jo presets til en viss grad greit i mine øyne, men det å bare sette 4 nexuser i layer går ikke i mine øyne.

Jeg har produsert musikk i 5-6 år, og jeg gjorde jo sånt i starten, dette var for å bli vandt til struktur og lignende. Men er det noe jeg absolutt ikke liker, så er det bruk av sampler. Dette er mer rettet mot hardstyle som produserte mye i, og det er fordi at folk som bruker kicks fra Vengeance-pakkene i houselåtene sine er èn ting, men en kick definerer mye i en hardstyle-låt, og når jeg da hørte hardkick10 eller de typiske tutorial-presetene som alle visste om, så mistet det mye gnisten.

Så jeg mener at skal man produsere musikk, så skal man produsere musikk som er ens eget i den forstand, og da får jeg vondt i sjela mi når det kommer en kar som har akuratt lært seg FL, stapper en låt FULL av samples og nexus, og får så utrolig mye mer fans og god kritikk, mot oss som faktisk produserer det meste av lydene selv. Såklart, man kan jo øve seg med å bruke dette, men for gudsskyld, ikke lag en sang i eJay og si "Jeg har mekka en jævla fet låt!" når du ikke har gjort annet enn klipp-og-lim, hehe. (Dette er ikke rettet mot denne tråden, altså.)


Men for å faktisk bidra til tråden så kan jeg jo liste opp en haug med VSTi'er til trådstarter som har greie nok presets som man faktisk kan endre på:
Z3TA+, Zebra 2, Gemini, Vanguard, V-station, Pro-53, Hydra.
Helt og holdent godkjent svar, Bruskorken, hehe! :P Nå skal eg ikke rote mer rundt temaet i tråden din Bebisnull.
Halla, jeg har begynt å skru mer på ting og være litt forsiktig (nexus rører jeg egentlig aldri). Jeg har forstått at det skal ikke så mye til på den ene knotten, og litt på den andre før du kan få en jæævlig fet lyd. Man må bare vite hva de forskjellige knottene gjør. Den barnslige lyden forsvinner nå

Jeg fant ut det at man må bare finne roen til å skru biiitte litt her og bitte litt der , lytte, og ikke være så drastisk på knotten! Nå begynner jeg å få til noen kule lyder med good kvalitet Klarer faktisk å få fram det jeg hører i hodet !!! (viktig)

Jeg måtte sitte 2 timer i går før jeg fikk den bassen jeg ville, men neste gang tar det meg 5 min! Det er vell sånn det fungerer. Alt tar tid å lære, og hva man kan lære stopper aldri, men når du har lært så går det fort..om du skjønner :P

Har slått meg sammen med en kompis som spiller gitar jævlig bra nå også, så blir å dele når vi har fått til noe fett!


Jeg har lyttet litt for mye til musikk (og produsert litt) til at det blir Ejay stil på det jeg lager xD hehe


Takk for svar
Hvis du bruker noen timer og tvinger deg gjennom basics innen lyd syntese så vil du spare 3\4 av tiden fordi du veit sånn ca hva knappene gjør med lyden. Hvordan de forskjellige filterene virker, attack-substain-decay-release, LFO funksjoner og muligens noe FM modulering og flere effekter.
Det er tørt å lese seg gjennom og du må kanskje lese det et par ganger mens du prøver ut en synth for å høre hva det gjør, men du kommer til å spare massse tid seinere når du treffer på en ny synth og alle begrepene er kjent fra før. De fleste synther er bygget opp ganske likt, kan du en så kan du nesten alle og det er mest snakk om å bli kjent med interfacet og vite hvor knappene er plassert.

Trance.nu tutorial
Sist endret av Bothrops; 11. desember 2013 kl. 10:57.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvis du bruker noen timer og tvinger deg gjennom basics innen lyd syntese så vil du spare 3\4 av tiden fordi du veit sånn ca hva knappene gjør med lyden. Hvordan de forskjellige filterene virker, attack-substain-decay-release, LFO funksjoner og muligens noe FM modulering og flere effekter.
Det er tørt å lese seg gjennom og du må kanskje lese det et par ganger mens du prøver ut en synth for å høre hva det gjør, men du kommer til å spare massse tid seinere når du treffer på en ny synth og alle begrepene er kjent fra før. De fleste synther er bygget opp ganske likt, kan du en så kan du nesten alle og det er mest snakk om å bli kjent med interfacet og vite hvor knappene er plassert.

Trance.nu tutorial
Vis hele sitatet...
Skal prøve å få lest litt, men jeg har prøvd å lese litt før men jeg sliter litt med og forstå ting jeg leser når det gjelder lyd, jeg kan ikke lese lyd. Jeg må høre og føle! men takk for tipset jeg skal gi det forsøk. Blir jo også lettere og sette ord på ting hvis jeg har kunnskap i bakgrunn!

Eller som du rett og slett sier "du må kanskje lese det et par ganger mens du prøver ut en synth for å høre hva det gjør, men du kommer til å spare massse tid seinere når du treffer på en ny synth og alle begrepene er kjent fra før."

vel deep house så er Rob Rapen the shit
Sitat av xhacktly Vis innlegg
vel deep house så er Rob Rapen the shit
Vis hele sitatet...
Takker Titta på noen tutorials på siden hans. Det så absolut ut som noe for meg! Et par gode tutorials også