Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1361
Hey sitter å troller med en ide om at store LRADshttp://www.youtube.com/watch?v=1P3FsLMKwJE
kunne lett erstatte de mange nåværende lydkanoner som blir brukt i seismikk bransjen til sjøs.

noen som har peil om det kunne fungert?

-x
(edit: feil i tråd overskrift : seismic*)
Sist endret av random40348; 16. januar 2014 kl. 19:41.
Nei, det tror jeg ikke. Dingsen tåler ikke et så vått miljø. For hvis en skal bruke lydkilder til slike formål, så må lydkilden være inder vann. Og denne høytaleren (vi kaller LRADen for høytaler for enkelhetens skyld) må vibrere med lydens frekvens i vannet, hvis den skal virke optimalt. Ellers er dette en ganske høyfrekvent lyd, noe som jeg tror er upraktisk i vann på store avstander. Selv om jeg vet, at sonar er ofte ultralyd. Jeg tror det er en grunn til, at dem bruker det dem allerede gjør!
Gjest
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nei, det tror jeg ikke. Dingsen tåler ikke et så vått miljø. For hvis en skal bruke lydkilder til slike formål, så må lydkilden være inder vann. Og denne høytaleren (vi kaller LRADen for høytaler for enkelhetens skyld) må vibrere med lydens frekvens i vannet, hvis den skal virke optimalt. Ellers er dette en ganske høyfrekvent lyd, noe som jeg tror er upraktisk i vann på store avstander. Selv om jeg vet, at sonar er ofte ultralyd. Jeg tror det er en grunn til, at dem bruker det dem allerede gjør!
Vis hele sitatet...
takk for svar tiltross for skriveleif i tråd overskrift xd..

vel går jo ann å lage disse vantette da.

men du er inne på et godt punkt at i dag så brukes ( i noen tilfeller "lufkanoner som lager lyd og flytter vannmasse for å skape ekko til til hydrofoner)

noen andre som har peil?
Sitat av xhacktly Vis innlegg
vel går jo ann å lage disse vantette da.
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør det sikkert. Men la oss si vi har på en plastikkfilm mellom vannet og "høytaleren", så denne blir vanntett. Da vil lyden i vannet bli slik denne plastikkfilmen vibrerer. For lyd er trykkforandringer i et medium, som er laget av vibrasjoner. Og lyden blir dannet av det, som er i kontakt med mediumet (her vann).
Nope. Feil frekvensområde og for liten amplitude hvis de skulle komme ned i 4-5 Hz, som er nedre grense i et seismisk frekvensområde. Det finnes seismiske kilder som benytter høyere frekvenser, men de benyttes til grunn seismikk og er en marginal del av industrien
Sist endret av BClr; 20. januar 2014 kl. 14:21.
True phreak.
Jeg tror rett og slett ikke disse vil være i stand til å generere nok energi til å være nyttige i en slik sammenheng, og det vil også være svært vanskelig å overføre energien til vannet.