Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3490
Shady Banana
Quix's Avatar
Har nå lest denne artikkelen på ItAvisen. Har et par spørsmål.
Vil det nå være slik at hvis jeg laster ned en film/spill så blir det overvåket av min leverandør eller?
Vil det nå være veldig stor sjanse for å bli busta?
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Et par spørsmål til: Hvordan fungerer dette med private trackere, og betyr dette at nettlevrandørene kan se nøyaktig hva jeg laster ned?

Ved å hake av kryptering i utorrent, kan da nettlevrandørene kun se hvor store filer jeg laster ned, eller må vi gå hardere til verks med å beskytte <privat livet våres?> Isåfall, om dette forslaget når igjennom, hvordan sikrer vi oss?
Sist endret av SkyMarshal; 19. mai 2011 kl. 15:47.
Forslaget handler ikke om hva nettleverandører skal lagre, men om at rettighetshavere (da gjennom rettighetsorganisasjoner som IFPI eller advokatfirmaer som Simonsen) kan finne og lagre ip-adresser. F.eks ved å selv være medlemmer på torrentsider, koble seg til en torrent og hente ut liste over peers. Denne listen kan dermed matches mot ISP-enes arkiv for å finne hvilken kunde som hadde gitt IP på gitt tidspunkt.

I praksis er dette privatisering av politiet. Noe som er langt verre enn hva DLD noensinne var.

Det virker nesten som regjeringen med Arbeiderpartiet i spissen gjør sitt beste for å leve opp til Björn Rosengrens sitat fra 1999: "Norge er den siste sovjetstat"

Det som kanskje er enda verre er del to av pressemeldingen

Samtidig som ytringsfriheten på nettet skal ivaretas, åpnes det for blokkering av nettsteder som åpenbart og i stort omfang tilgjengeliggjør innhold i strid med opphavsretten. Blokkeringen skal pålegges internettleverandørene, og vil kunne skje etter to alternative modeller i høringsnotatet. Det første alternativet går ut på at Medietilsynet kan fatte vedtak om blokkering, og at eventuelle klager kan rettes til en egen klagenemnd. Det andre alternativet går ut på at man gjennom egne regler i åndsverkloven legger slik kompetanse til domstolene.
Vis hele sitatet...
Regjeringen vil altså sensurere internett og bygge "The great wall of Noobway". Hurra for at vi har så fryktelig kompetente politikere her i landet som kan kjempemye om IT ...
Kommer ikke på tale at espen tøndel skal se hva jeg laster ned, dette blir drøyt ! Har kommet trusler i ny og ne om at fildelere blir overvåka men det har aldri skjedd så
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Er det noen måte å unngå dette på?
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Det er massevis av måter, og som jeg kan se det, så blir det enkleste å kjøpe seg en pc til, som kjører Thor (som du kun bruker til nedlasting, ettersom meg forstått så får alle slik kryptering pcen din til å gå relativt tregt) Problemet her er jo da at staten skal gå inn og regulere enda mer av friheten vår, noe som er meget skummelt.
Det er ikke veldig vanskelig å omgå (noe som gjør forslaget enda mer håpløst).

Selve overvåkningen kan man omgå f.eks ved å bruke en VPN-tjenesten, hos en leverandør som ikke er pålagt å logge (og såvidt jeg vet er ikke tjenesteleverandører som selger virtuelle servere osv pålagt noe som helst). Man bør da sørge for at man er mange nok brukere bak 1 ip slik at det ikke kan gjøres enkle oppslag som leder til deg som person.

Andre måter å omgå dette på: TOR, åpne trådløse nett, naboens nett med WEP-kryptering, bruk av seedbox i et annet land

Når det gjelder sensur-delen av forslaget er det rimelig å anta at dette vil bli gjort i ISP-enes dns-tjenere, altså er det enkelt å omgå ved å endre til å bruke f.eks Google sine DNS-tjener (8.8.8.8 og 8.8.4.4)
Evt sette opp egen lokal DNS som bruker root servers.
Når vil isåfall dette tre i kraft?
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Neste år.

Jeg skammer meg over å være norsk, dette er rett og slett for ille.

Itavisen har lagt ut en bedre artikkel nå forresten.
Ja, nå begynner galskapen!
Det skal ikke forundre meg om også dette forslaget blir vedtatt til tross for massiv motstand fra folket.
Underskriftskampanjer og opptog gjør tydeligvis ikke nytten her i Norge lengre og det finner jeg bekymringsverdig.

Nordmenn må lære av franskmenne hva demonstrering angår, ellers taler vi tydeligvis for døve ører.
Dette er vel bare et lovforslag, right? Får ikke håpe det blir noe av det da..
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Neste år.

Jeg skammer meg over å være norsk, dette er rett og slett for ille.

Itavisen har lagt ut en bedre artikkel nå forresten.
Vis hele sitatet...
Fra 1. januar altså? Eller blir det muligens senere på året? Hva er mest sannsynlig?
Morsomt hvordan alle disse forslagene blir mottatt av folket. Så en vote på dagbladet der 91% over 13.000 stemmer syntes dette var en dårlig ide.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Dette er vel bare et lovforslag, right? Får ikke håpe det blir noe av det da..
Vis hele sitatet...
Tenkte nøyaktig det samme da jeg hørte om DLD... "bare et lovforslag... håper det ikke skjer..."
Det er alt vi gjør i dag, håper.

Si meg, hvordan kan du håpe på at ikke dette lovforslaget blir innført når DLD allerede har blitt innført tross motstand fra folket?

Dersom vi skal få flere engasjert rundt dette må vi slutte å håpe, og begynne å handle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Omaha Vis innlegg
Morsomt hvordan alle disse forslagene blir mottatt av folket. Så en vote på dagbladet der 91% over 13.000 stemmer syntes dette var en dårlig ide.
Vis hele sitatet...
Dagbladet sine poller er ikkje folket. Dei som les saka er stortsett dei som har interesse for saka, og i ei slik sak er det typisk ein liten del som bryr seg, og ein stor andel som er ignorante. Den andelen som bryr seg er antakeleg negative, og utgjer kanskje prosentdeler av kveget.
Jeg lukter et nytt marked...

Vpn4all har vpn med 256 AES, RSA 2048 Bit, "Military grade" encryption OpenVPN til bare $9.95 i måneden...
Synd hvis folk velger VPN medlemskap fremfor spotify/wimp/rhapsody for eksempel på grunn av overvåkning.

Jeg personlig tror at utviklingen med DLD og strengere lover bare fører til at ordet "VPN-tunell" blir mer utbredt blant hvermansen, som paradoksalt nok fører til at færre kan overvåkes.

Host1.no, en side godt kjent hos nFF-folket, oppgraderer serverne sine i disse dager for å kunne tilby VPN med OpenVPN og PPTP. De tenker også på å utvide med servere i usa.

Kanskje jeg skal mekke min egen vpn maskin snart? Hvem vet, å ha en VPN server stående i kjellern' kan bli like vanlig som å ha en varmtvannstank i fremtiden med denne utviklingen.
Discotroopin'
RadioSlave's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Tenkte nøyaktig det samme da jeg hørte om DLD... "bare et lovforslag... håper det ikke skjer..."
Det er alt vi gjør i dag, håper.

Si meg, hvordan kan du håpe på at ikke dette lovforslaget blir innført når DLD allerede har blitt innført tross motstand fra folket?

Dersom vi skal få flere engasjert rundt dette må vi slutte å håpe, og begynne å handle.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man handle når publikum ikke har noen reel makt? Når de utvalgte politikerne er så inkompetente de ikke innser at det de innfører fører til en sensur og restriksjon av internett slik vi aldri har sett før?
Demokratiet slik vi kjenner slutter å eksistere når et knippe utvalg senile politikere presser fram lovforslag som effektiv motvirker det befolkningen mener. DLD ble innført med et knapt flertall, og burde blitt objekt for en ny stemmerunde, om ikke en offentlig en. Det hjelper heller lite at de fleste politkere har en sosial bakgrunn(utdannelse) som ikke ser de sosiale ringvirkningene som inntreffer når disse lovforslagene kommer igjennom.

Regjeringen mangler også mennesker med kompetanse og baller nok til å fullt fronte den negative utviklingen vi ser. Jeg skjønner ikke hvor de politiske rådgiverne befinner seg..

Sosiologisk sett ser jeg for meg at internett, som i praksis har eksistert i 11-12 år for almennheten slutter å eksistere slik vi kjenner det innen de neste ti årene. Åndverksloven, som Norge tross alt priser over alt på jord, vil bli gjeldende som sensurbasis.

Spørsmålet er derimot hvorvidt dette er positiv utvikling. Utvilsomt vil lobbyistene for mediebransjen tjene på dette, men hvor mye er egentlig arbeidet deres verdt i disse dager? Det finnes så mye informasjon og spredte filer at i praksis er en musikkfil like mye verdt som det det kostet å kopiere den. Null.
Som moridin påpekte finnes det allerede fullgode alternativer å unngå de primitive sperrene som politikerne prøver å tvinge på oss. Men det vil også skje en radikal endring i hvordan vi kommer til å spre informasjonen oss imellom. Jeg kan leeche i det uendelige fra naboens eller forretningens nettverk for deretter spre dette videre over minnebaserte enheter eller applikasjoner som Dropbox helt uten risiko..
Fildeling vil bevege seg til mørkere tider, det er jeg ikke tvil om.
Mannen i gata.
SkyMarshal's Avatar
Mørkere tider, hvorfor det? Jeg som student har ikke noe problem med å legge ut 10$ i måneden for en VPN tunell, og jeg vil gjette på at alle som har en data kynding venn også blir opplært i hvordan man bruker en vpn (Evnt så kommer det garantert guider på både VG/dagbladet og Itavisen/dinside. Alt i alt så er det eneste som vil skje med om dette lovforslaget går igjennom, at de fleste som faktisk liker å ha et privatliv, kanskje innser at AP ikke er veien å gå.
Sitat av RadioSlave Vis innlegg
Fildeling vil bevege seg til mørkere tider, det er jeg ikke tvil om.
Vis hele sitatet...
Dersom ikke politikerne skjønner at det ikke fungerer med mer overvåkning, så ja.

Vi har de siste årene fått lovlige alternativer til p2p og torrents som spotify/wimp/rhapsody og i england og usa tar man betalt for streaming av film og tv-serier gjennom lovefilm og netflix.

I usa har betalings-nettsiden for streaming av film og tv-serier nettopp tatt størstedelen av båndbredden: Netflix overtakes Web surfing as biggest use of Internet bandwidth

Alle disse tjenestene er tjenester piratene har savnet og som de har begynt å bruke, 48% sa i en meningsmåling at de ville betale om piratebay ble lovlig

Og så kommer staten på banen og skal "hjelpe" utviklingen som allerede ser ut til å ha kommet i gang med disse nye tjenestene.

Jeg tror dette vil føre utviklingen tilbake, tilbydere av VPN kan markedsføre produktene sine som alternativer til brannmur og anti-hacking programvare, og noen forbrukere vil da kanskje velge mellom VPN eller netflix.
Noen som tidligere var pirater, og begynte med netflix isteden, kan komme til å velge VPN bare på pur f.

Så tusen takk til Anniken for at du prøver å hjelpe medieindustrien, men du ender bare med å få folket sur og paranoid og velge VPN + torrents istedenfor spotify og netflix fordi vi ikke liker overvåkning.

Vi går bakover igjen.
Sist endret av Turbolego; 19. mai 2011 kl. 21:01.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vi har de siste årene fått lovlige alternativer til p2p og torrents som spotify/wimp/rhapsody og i england og usa tar man betalt for streaming av film og tv-serier.
Vis hele sitatet...
Vi vill ikke høre musikk eller se på film, vi vil ha musikken og filmene

Brenne dem og ha dem på Ipod/Mp3
Og grunnen til "piracy" er vi vil ha det gratis
Sist endret av Zitto; 19. mai 2011 kl. 22:18.
Sitat av Zitto Vis innlegg
Vi vill ikke Høre musikk eller se på film, vi vil HA musikken og filmene
Vis hele sitatet...
Man kan med spotify i dag lagre 100 GB musikk på maskinen og 10 GB musikk på iphone/android telefonen sin offline til en hundrings i måneden.

AppleTV lar deg kjøpe og laste ned filmer og tv-serier til offline bruk kun begrenset av hvor stor harddisk ApplTv'n din har.
Verste med dette lovforslaget er uten tvil at den norske stat går inn for sensurering av nettsider.

Hvordan vil en sensur i såfall fungere? Sperrer de adressen til nettsiden, eller vil det være trackeren som sperres? Muligens begge? Kan i så fall ikke se at private trackers har noen fordel, kontra public?

Å bruke TOR med utorrent o.l høres ut som en dårlig idè. Serverne vil vel kollapse hvis all torrenttrafikk skal sluses igjennom?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Man kan med spotify i dag lagre 100 GB musikk på maskinen og 10 GB musikk på iphone/android telefonen sin offline til en hundrings i måneden.

AppleTV lar deg kjøpe og laste ned filmer og tv-serier til offline bruk kun begrenset av hvor stor harddisk ApplTv'n din har.
Vis hele sitatet...
Se på updaten på posten
Sitat av Zitto Vis innlegg
Se på updaten på posten
Vis hele sitatet...
Det er irrelevant at noen vil ha det gratis.

Som jeg nevnte i post #20 sa 48% i en meningsmåling at det ville betalt om piratebay var lovlig.
Det betyr at for rundt halvparten var det ikke så viktig å få det gratis, men at det var tilgjengelig raskt og enkelt over nettet.
Og som jeg nevnte i post #20 har bruken av netflix tatt nesten 30% av den totale nettbruken i private hjem i usa.

Dette er utviklingen jeg ønsker for norge.

At man nå vil innføre mer overvåkning fører bare til at flere velge VPN istedenfor spotify medlemskap.
Sitat av Zitto Vis innlegg
Vi vill ikke høre musikk eller se på film, vi vil ha musikken og filmene

Brenne dem og ha dem på Ipod/Mp3
Og grunnen til "piracy" er vi vil ha det gratis
Vis hele sitatet...
Et fåtall vil ha alt gratis ja, men et overveldende flertall er villig til å betale dersom innhold faktisk er tilgjengelig.

På 70-80tallet var det noen som kopierte filmer på VHS eller musikk på tapes også, du vil aldri få ALLE til å betale for innholdet ditt.

Det store problemet i filmbransjen, og forsåvidt også i musikkbransjen til tross for at de har kommet minst 10 år lengre i utviklingen er det håpløse regimet av rettigheter knyttet til landegrenser. Netflix, som er den mest populære filmleverandøren i USA gir deg fri tilgang til hele arkivet for $7.99 pr mnd, knapt 50 spenn i mnd.

Hadde en norsk tjenesteleverandør gått til Nordisk Film, SF, Warner etc og prøvd å få de med på samme deal hadde de fått blankt avslag. Heck, hadde man slengt inn en fair usage policy på tilbudet hvor kunder ble begrenset til f.eks max 100 filmer i mnd (langt mer enn 99%+ av kundene noensinne har behov for) får du bare til svar at de vil ha betalt som om hver enkelt kunde har spillt av alle 100 filmene. Det sier seg jo selv at dette ikke er en businessmodell noen kan leve med.

Derfor selger heller rettighetshavere sitt innhold til Canal+/TV1000/andre tv-kanaler til oppblåste priser og lovnader om eksklusivitet samtidig som de sutrer om piratkopiering. I stedet burde de bruke tid på å utvikle gode tjenester, hvor filmer og tv-serier er tilgjengelig samtidig over hele verden.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vpn4all har vpn med 256 AES, RSA 2048 Bit, "Military grade" encryption OpenVPN til bare $9.95 i måneden...
Synd hvis folk velger VPN medlemskap fremfor spotify/wimp/rhapsody for eksempel på grunn av overvåkning.
Vis hele sitatet...
Nå utelukker ikke det ene det andre så vidt jeg vet.
Sist endret av fxxked; 20. mai 2011 kl. 10:51.
Denne saken er jo flott for å ta fokus bort fra DLD og Stoltenberg-mot-Kongen-saken. Er det slik det skal foregå nå, at man kommer med idiotiske forslag, for å så gjemme disse under et enda verre forslag? Isåfall får de innført hva enn de måtte ønske.
Mente billig *
Har sluttet å bry meg så mye over hva steinalder politikerne finner på.
Blir aldri overasket hvor mye skattepenger de ønsker å sløse bort.
Hvis det går ut på at de må være medlem på siden, for så og laste ned forskjellige peer-lister, er det da stress med private sider der man trenger inv? Tenker på Norbits osv, de kan jo ikke kontrollere det?
Sitat av Kramer Vis innlegg
Hvis det går ut på at de må være medlem på siden, for så og laste ned forskjellige peer-lister, er det da stress med private sider der man trenger inv? Tenker på Norbits osv, de kan jo ikke kontrollere det?
Vis hele sitatet...
Det er nøyaktig like stor hindring som det er å få skaffet seg invites til en gitt tracker. Det er temmelig naivt å tro at IFPI, Simonsen eller andre ikke har brukere på f.eks Norbits
er det bare å laste ned som vanlig nå (siden det ikke trer i kraft får neste år) eller er det lurt å ta det litt rolig?

og hvordan er det mulig å komme seg rundt dette "DNS-blokkerings" greinet og de andre blokkeringen?
Camel's nose. Det kommer en dag der vi tenker "husker dere når vi kun hadde DLD å tenke på?"
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Jeg blir bare mer og mer bekymret for hvor lite ordene "Demokrati", "Frihet" og slike begynner å bety, da de skal ødelegge for folkene som stemte på dem ved å innføre dette og andre ting, som f.eks DLD. Nå vet jeg godt at denne saken bare er et lovforslag akkurat nå, men en ser hva som skjedde med det ignorante Norske folk og politikerne når det kom til DLD.

Jeg foreslår revolusjon à la Frankrike.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Nå vet jeg godt at denne saken bare er et lovforslag.
Vis hele sitatet...
det er altså bare å laste ned uten å bekymre seg enda..?
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Sitat av Morra_Di Vis innlegg
det er altså bare å laste ned uten å bekymre seg enda..?
Vis hele sitatet...
Hittil er det bare et lovforslag, men det kommer sikkert til å slå igjennom til tross for negative reaksjoner fra folket. Du ser hva som skjedde med DLD. Alle var imot det, og regjeringen var like coolface.jpg og innførte det.

Du kan sikkert laste ned trygt foreløpig, men om dette blir innført, så blir jeg nok mer forsiktig med min nedlastning
Dette er jo akkurat den type utvikling som ble spåd før DLD ble vedtatt.
Kan ikke si at jeg er overrasket, men damn.. Hvor ender dette?
Visst det har som mål å overvåke finner de vel snart ut hvor lett det er å unngå, og må komme med enda fler finurlige forslag.
Det ender vel opp med at man ikke kan koble til nett uten en "blackbox" direkte tilknyttet politiet.
Men det styrker jo personvernet. Akkurat som med DLD.
Jeg frykter virkelig hvordan ting vil gå hvis dette går gjennom. Ender vel med at jeg har mer personlig frihet i Russland enn i Norge. Men jeg håper og tror at dette vil bli nedstemt.

Den første grunnen til at jeg tror at dette blir nedstemt er at det finnes grenser på hva Høyre kan gjøre hvis de skal håpe på en samlet regjering med FRP etter neste valg. Mitt håp er at FRP sier at de nekter å sitte i regjering med Høyre hvis de går for dette forslaget.

Den andre grunnen til at det forhåpentligvis vil slite med å gå gjennom er at dette ikke kommer fra EU, men fra en forsmådd minister. Da er det forhåpentligvis enklere å si nei. For alle partier. Også AP om de vet hva som er godt for dem.
Sist endret av sixfeetunder; 22. mai 2011 kl. 23:36.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg frykter virkelig hvordan ting vil gå hvis dette går gjennom. Ender vel med at jeg har mer personlig frihet i Russland enn i Norge. Men jeg håper og tror at dette vil bli nedstemt.

Den første grunnen til at jeg tror at dette blir nedstemt er at det finnes grenser på hva Høyre kan gjøre hvis de skal håpe på en samlet regjering med FRP etter neste valg. Mitt håp er at FRP sier at de nekter å sitte i regjering med Høyre hvis de går for dette forslaget.

Den andre grunnen til at det forhåpentligvis vil slite med å gå gjennom er at dette ikke kommer fra EU, men fra en forsmådd minister. Da er det forhåpentligvis enklere å si nei. For alle partier. Også AP om de vet hva som er godt for dem.
Vis hele sitatet...
Iom. at FrP profilerer seg som et lov og orden parti og generelt snur seg etter vinden er det lite trolig..
Sånn som den norske stat driv på, kan dæm ta asså driiit sæ ut dær i hjørnet sitt dær dæm står.

Enhver aksjon har en motaksjon, sier jeg bare. For dette er noe av det verste jeg har hørt, det en gang vakre norge vrir seg mer og mer mot en radikal kommunistisk styremåte.
Sitat av Esnc Vis innlegg
Iom. at FrP profilerer seg som et lov og orden parti og generelt snur seg etter vinden er det lite trolig..
Vis hele sitatet...
FRP var jo imot DLD så jeg håper de er imot dette også. Men man vet jo aldri med FRP