Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 13205
Sitat av nightLook Vis innlegg
Hm.

Det å faktisk kunne sende et brev for 7kr
Vis hele sitatet...
Mange år siden du sendte brev?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Jeg antar at det er flere enn bare meg som bestiller ting på internett, og får det tilsendt i posten. Jeg vil også anta at det er flere enn meg som irriterer seg grønn over Posten Norge, så treig som de er.

Jeg kan komme med et par eksempel.

På fredag, bestilte jeg meg en jakke fra en nettside, og den ble sendt samme dag. I dag, onsdag, tre dager etterpå, så har det endelig kommet en oppdatering på sporingen jeg har fulgt, og det står at Den ble registrert og videresendt fra postterminalen i Oslo. Men det står også at forventet leviringstid er den 19. november, og jeg bor i Tønsberg, som er to timer i fra hovedstaden.

Et annet eksempel jeg kan nevne, er at jeg bestilte i sommer foringer til bilen min fra et lite privat firma ute på landet i Storbritannia. Det tok åtte dager før foringene kom hit, og i følge sporingen, så tok det litt under et døgn fra avsender i Storbritannia, og over til Norge. Resten av sporingen viser at det tok posten syv dager å få pakken min fra Gardermoen, til der hvor jeg bodde (nordvestlandet). Og jeg kan legge til at pakken ble godkjent av tollen etter en time.

Så, hva skal vi si om Posten? De skryter av, i sine reklamer at de er raske og effektive, men det ser da ikke sånn ut?
Vis hele sitatet...
Jeg som har bodd i Nederland i +10 år, må si at det lengste jeg har ventet på en pakke er halvannen (1.5...) dag. Menmen, det lille landet tar jo bare 3-4 timer å kjøre gjennom da På nesten alle nettbutikker der er det noe som heter "Bestilt før 21; i postkassen før 9" som vil si at når du bestiller før 20-22 så har du den alltid i postkassa / ved døra (Vi har ikke postkontor der, der blir pakken alltid levert på døra, gratis) neste dagen før 12.

EDIT: Menmen; Vi bor i Norge, som er større, så vi må nesten regne med at det tar lengre tid
Sist endret av JKnutsen; 23. november 2010 kl. 18:27.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Mange år siden du sendte brev?
Vis hele sitatet...
Mjea, bruker frankeringsmaskin som viser 6.90 kr, men er muligens eksl mva. Men selv om det koster *gasp* kr 8.50,- så er dette fortsatt penger jeg er villig til å betale noen for å frakte et brev for meg.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Mange år siden du sendte brev?
Vis hele sitatet...
Det hørtes ut som en helt standard frankering, 8kr betaler jeg når jeg sender et brev. Var nok enda billigere før i tiden.
Sitat av Serpentor Vis innlegg
Når Posten kaster posten min i en container stoler jeg ikke på posten nei. Bama-bananen er en uviktig ting. Det er ikke posten min.
Vis hele sitatet...
Hvis noen gjør hærverk på bilen din, skylder du da på produsenten?
Av og til går bare posten treigt, sån er det Det har sikert flere andre sagt også.

Det er gebyrene deres som er irriterene, da prater jeg spesielt og ting som tollavgift o.l.
Hvorfor skal de legge på avgifter når de verken tar seg av toll eller sending utelands?
Men sånn er jo Norge, staten skal presse penger ut av dem på alle tenklige og utenklige måter
Sist endret av NotToSmart; 24. november 2010 kl. 10:35.
Jeg bestilte en gang en ting fra England, og betalte 110 kr i frakt.
Pakken kom på døra 2 dager etterpå, så at posten er treig er bare noe tull.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Jeg bestilte en gang en ting fra England, og betalte 110 kr i frakt.
Pakken kom på døra 2 dager etterpå, så at posten er treig er bare noe tull.
Vis hele sitatet...
Levert av Posten Norge?
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Av og til går bare posten treigt, sån er det Det har sikert flere andre sagt også.

Det er gebyrene deres som er irriterene, da prater jeg spesielt og ting som tollavgift o.l.
Hvorfor skal de legge på avgifter når de verken tar seg av toll eller sending utelands?
Men sånn er jo Norge, staten skal presse penger ut av dem på alle tenklige og utenklige måter
Vis hele sitatet...
Tollgebyr er vel strengt talt ikke Posten som legger på for å være morsomme, det går vel til staten? Eller tar jeg fullstendig feil? Man kan vel fortolle selv (om varen er typ under 1000 kr i verdi) men FORTSATT betale gebyr?
Tollgebyr er noe posten legger på for å fortolle varen for deg. Du må forresten også betale selv om du fortoller varen selv.

Sitat av Posten.no
Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg.
Kr 110,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*.
Kr 110,- Forenklet tollbehandling per oppdrag.
Kr 441,- Tollrefusjon (per søknad).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Amitabha; 24. november 2010 kl. 18:55.
Sitat av Lunatique Vis innlegg
Jeg bestilte en gang en ting fra England, og betalte 110 kr i frakt.
Pakken kom på døra 2 dager etterpå, så at posten er treig er bare noe tull.
Vis hele sitatet...
nå..standard leveringstid fra alt sør for trøndelag til troms er 6 virkedager! bestiller du på søndag så har du varene her på lørdag om alt går som det skal!...tregt?!. ja!!!...og slik har det vært de ti siste år, bestiller gjevnlig og det samme gjentar seg uke etter uke, år etter år.
Bare en kjapp liten ting: Mener å huske at for noen år siden, så ble postterminalen på sørlandet flyttet til Oslo ellerno sånt. Så skulle du sende et brev fra Søm (østsiden av kr.sand) til Søgne (vest for kr.sand), så måtte brevet først innom Oslo, for så å bli sendt til kr.sand, og så ut til søgne igjen. Fantastisk!
En omlastingssentral er en stor og høyteknologisk fabrikk som ikke kan ligge på enhver knaus og kratt i Norge. Derfor må all post først fraktes til et felles sted og sorteres, før det kan fraktes til kundene. Ideelt sett hadde det vært slik at all post ble kastet i en felles haug, og så kunne kundene kommet å plukket posten sine egne brev og pakker fra denne haugen, men det hadde blitt vanskelig og komplisert.
Sånn alt i alt er jeg veldig fornøyd med posten, samtlige pakker jeg har mottatt har vært i god stand, og ingenting er blitt borte. Noen dagers leveringstid må man da bare regne med.
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Hva hvis pakken min f.eks skulle sendes til Bodø, men ble feilsendt til en Vadsø. Da må den sendes hele veien tilbake til Oslo, før den på nytt sendes opp til Bodø.

Vannvittig tungvint system.
Vis hele sitatet...
Nei, den ville ha gått fra Vadsø til Tromsø og videre til Bodø.
Men mest sannsynlig vill den ha blitt stoppet i Tromsø på tur til Vadsø og sendt ned til Bodø.
Sist endret av clarionify; 25. november 2010 kl. 03:51.
Er igrunn ganske fornøyd med posten, eneste som irriterer meg er at de har forholdsvis høye takster for sendinger til utlandet i forhold til andre.
Men beste shippingselskapet jeg noen gang har brukt må vere UPS, bestilte en pakke fra paris, 30 timer senere var pakken levert på døra.
Sitat av AdRaste Vis innlegg
Er igrunn ganske fornøyd med posten, eneste som irriterer meg er at de har forholdsvis høye takster for sendinger til utlandet i forhold til andre.
Men beste shippingselskapet jeg noen gang har brukt må vere UPS, bestilte en pakke fra paris, 30 timer senere var pakken levert på døra.
Vis hele sitatet...
Hmmm... For meg pleier en pakke jeg har bestilt å komme f.eks. fra Tyskland til Norge på 1/2 dager, når jeg har reff. nummer, men så begynner det å gå treigt... Da skal det til Oslo, en dag senere skal det et annet sted osv osv.
Er det noen her som har litt innsikt i hvordan tollen beregner verdi på pakker fra utlandet? Tenker spesielt på ting som er ute av produksjon, og kanskje har vært det i flere tiår. Hva slike ting er verdt er gjerne fullstendig subjektivt, derfor hadde jeg satt pris på om de bare kunne ringt meg eller avsender og spurt hva jeg betalte. Da hadde jeg sluppet både tanken på at de driver og peller på det sårbare kameraet jeg har kjøpt, samt å betale det sure tollgebyret fordi avsender ikke klarer å merke pakkene sine skikkelig.

Det er selvfølgelig "Avvik i produksjonen. Årsak: Antatt tollpliktig." jeg akkurat fikk slengt i trynet da jeg sporet pakken. Har noen en anelse om hvor lang tid det kan ta før pakken når meg, eller er det kanskje umulig å si?
Det blir umulig å sammenlikne Posten Norge med andre fraktselskaper. Posten har, i motsetning til mange andre, leveringsplikt til alle steder i Norge. Nå husker jeg ikke eksakte tall, men det er vel tre dager for brevpost, uansett hvor i Norge du skulle befinne deg. Det er en av tingene som gjør dem lite konkurransedyktige på pris i forhold til konkurrentene.

Sitat av danchr Vis innlegg
Det er selvfølgelig "Avvik i produksjonen. Årsak: Antatt tollpliktig." jeg akkurat fikk slengt i trynet da jeg sporet pakken. Har noen en anelse om hvor lang tid det kan ta før pakken når meg, eller er det kanskje umulig å si?
Vis hele sitatet...
Det er en helt vanlig melding hvis pakken er antatt tollpliktig. Da blir den videresendt tollbehandling hvor fraktbrev og lignende blir inspisert. Hvis det er lovlig å ta inn tingen i Norge blir det gjort en beslutning på om oppgitt verdi står i samsvar med faktisk verdi, hvis det er noen tvil blir pakken sendt videre til grundigere kontroll. Det hele går relativt kjapt, jeg har selv hatt en pakke som brukte en time fra den landet i Norge til den var ferdig tollbehandlet og videresendt.
Vet ikke om man kan spørre om spørsmål her, men unødvendig å lage en ny post når det allerede er en som handler om det.
En pakke nettopp bestilt fra Hongkong er kommet til Norge.
Det stod at den var under importbehandling og midlertidig lagret.
Nå er det: sendingen er lagt til fortolling av posten.
Hva vil det si?
Det betyr akurat det som står der. Så rett og slett står pakken din i kø for toll behandling.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Drar opp tråden igjen..
Jeg pakket og sendte mine hørselvern (drøye 4år gammelt) til Sverige for garantireparasjon før jeg dro på ferietur til Malorca. Portoen var behaglige 274,- Jeg hadde gledet meg til at de sikkert var reparert og sendt hjem til meg når jeg kom hjem etter turen, MEN..... I postkassa lå et surt brev om at pakka lå i Oslo... Og at hvis jeg ikke betalte for tollbehandling / eksportlisens på drøye 200,- ekstra, så ble pakka returnert til meg MED returporto!!!!!

POSTEN ER ET DRITTFIRMA!!

Eksportlisens for nesten 5 år gammelt DEFEKT hørselvern! Hva synes dere om det?

Neste gang betaler jeg gjerne dobbelt for å SLIPPE å bruke det udugelige postvesenet vi har her i landet!
*Flame on*! Forløpig rekord for min del..eller dvs posten sin del, 14 dager fra sørlandet til troms. Samtidig legges det ned i stor stil rundtomkring av postkontor og bedriften selv er gjennomsyret med gjennomtrekk av folk som jobber på tilkallingshjelpstatus og 3mndskontrakter,selvfølgelig Kan jo det også fungere men vi ser jo og opplever alle at det går ikke i praksis!.
tollsatser er satt av regjering/storting. Ikke posten norge as. Ikke bland.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Eneste gangen jeg har hatt en negativ opplevelse med posten er for noen dager siden når pakken kom i nabo kommunen.
Ellers er det ganske så feilfritt system
Jeg har aldri hatt problemer med posten i Norge. Jeg er ganske shopoholic, og bestiller alt mulig på nettet, og posten leverer alltid raskt. Når det går treigt er den som oftest nettsiden/ bedriften jeg handler hos det er noe gale med. Jeg bor på Vestlandet, og får det meste ca 2 dager etter det er registrert og videresendt fra Oslo
Sitat av clarionify Vis innlegg
Ikke bland.
Vis hele sitatet...
Når jeg går på postkontoret, leverer en pakke og betaler for at de skal levere den i nabolandet så fort som mulig, FORVENTER jeg at de faktisk har såpass kontroll over det de gjør at jeg skal slippe å få et brev en uke senere med at pakken må fortolles / eksporteres med nesten dobling av prisen som resultat!
Vi snakker her om et hørselvern (personlig verneutstyr) som ble kjøpt for nesten fem år siden, det kostet dengang under 500,- OG det er defekt... Hvorfor skal dette fortolles og ha eksporttillatelse? (Jada, pakka var tydelig merket med detaljene..)

Til tross for avstanden, kunne jeg nesten kjørt med privatbil tur / retur for det posten skal ha for å få pakka ut av landet! Noen som lurer på HVORFOR posten går til helvete?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Kan ikke noen starte et eget post "vesen" her i landet? Som kan være en konkurrent til posten norge?
Heldigvis er det konkurenter! Beklagligvis brukte jeg ikke de denne gangen, men NESTE gang går pengene mine til andre ja!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jo, konkurrenterer det jo. Men, ikke like lett å sende absolutt alt du bestiller, uansett fra hvem eller hva - som det er med posten, som det automatisk ofte blir.
Sitat av woff Vis innlegg
Når jeg går på postkontoret, leverer en pakke og betaler for at de skal levere den i nabolandet så fort som mulig, FORVENTER jeg at de faktisk har såpass kontroll over det de gjør at jeg skal slippe å få et brev en uke senere med at pakken må fortolles / eksporteres med nesten dobling av prisen som resultat
Vis hele sitatet...
Posten vet ikke hva du sender. Tror du krever litt mye nå. Og det er ikke alle pakkene posten fortoller. Svært ofte er det tollerne som gjør dette, ergo det er en statlig instans som driver dette. Det er du som står ansvarlig for å ha gjort deg kjent med regler.

Sier ikke at jeg ikke forstår din frustrasjon. Men postkontorene er ikke en tollstasjon, og er ingen oversikt over dette. Vi snakker om to forskjellige ting.
Posten er altså ansvarsløs for den handelen som har blitt inngått? Jeg har kjøpt en transporttjeneste på en (på papiret) verdiløs gjenstand, og har deklarert på pakka hva den innholder..
Hvis defekt elektronikk SKAL tollklareres og ha eksporttilatelse til vårt naboland, FORTJENER de som bestemmer dette sparken!
Og hvis jeg altså ikke betaler denne fortollingen / eksporteringen, så sender de pakka i retur MED STRAFFEPORTO!!!
Jeg mener fortsatt det samme: POSTEN NORGE ER ET DRITTFIRMA!
Jeg har forøvrig sendt klagen til markedsavdelingen til Posten hvis noen lurer på det..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har kjøpt ei teneste, men har lagt ved mangelfull proformafaktura, eller manglande dokumentasjon på innhaldet. Du har rett og slett ikkje satt deg godt nok inn i tenesta du kjøpte, og vilkåra...
Sitat av woff Vis innlegg
Drar opp tråden igjen..
Jeg pakket og sendte mine hørselvern (drøye 4år gammelt) til Sverige for garantireparasjon før jeg dro på ferietur til Malorca. Portoen var behaglige 274,- Jeg hadde gledet meg til at de sikkert var reparert og sendt hjem til meg når jeg kom hjem etter turen, MEN..... I postkassa lå et surt brev om at pakka lå i Oslo... Og at hvis jeg ikke betalte for tollbehandling / eksportlisens på drøye 200,- ekstra, så ble pakka returnert til meg MED returporto!!!!!

POSTEN ER ET DRITTFIRMA!!

Eksportlisens for nesten 5 år gammelt DEFEKT hørselvern! Hva synes dere om det?

Neste gang betaler jeg gjerne dobbelt for å SLIPPE å bruke det udugelige postvesenet vi har her i landet!
Vis hele sitatet...
Det jeg forstår av posten din er at du ikke hadde peiling på regler og vilkår før du sendte pakken din. Du fremstår bare som tåpelig når du klager her, når du hadde unngått problemer om du hadde satt deg inn i hva det var snakk om.
Sitat av johante Vis innlegg
De får begynne å bruker kurértjenester som DHL og FedEx, dersom De ikke er fornøyd. Det er presise og punktlige tjenestetilbydere.

Har god erfaring med DHL, men klarer meg fint med posten.
Vis hele sitatet...
DHL er det værste opplegget jeg har vært med på! De kjører rundt og leverer pakker på dagtid når alle er på jobb/skole. De ringer ikke og avtaler leveringstidspunkt, også krever de penger per dag pakken ligger hos de, forferdelig system.
Kjapt spørsmål. Jeg bestile noe fra komplett.no ca klokken 1 i dag. Jeg valgte "Hjem i Kveld". Kommer jeg til å få pakken min i dag? eller kommer den i morgen
jamen yolo da.
luni's Avatar
Du må fylle ut en midlertidig utførselsdeklarasjon hvor du merker av Punkt 22 "Varer til reparasjon i utlandet og senere gjeninnførsel." Hvis ikke kan ikke tollbehandlere vite at du ikke har kjøpt varen når den kommer tilbake til landet.
Om dere som klager ikke er fornøyd med å måtte vente 3 - 10 dager på en pakke, får dere:
A: Smøre dere med tålmodighet.
B: Bestille tidligere.
C: Betale for å få den raksere til deg, f.eks postens over natta levering.

Om det er noe du trenger ganske raskt vil det være kjappere å dra i en fysisk butikk å kjøpe det.

Ps: mange bedrifter har det slik at du kan velge hvor du vil hente pakken, altså, velg et poststed i Oslo - vent 1 - 3 dager til den kommer dit - bruk 4 timer på å kjøre selv å hente pakken - ??? - profit.

Pps: Posten Norge's ansatte har ikke 1 ansatt pr pakke som sendes, de kan ikke kjøre 5000 biler med en pakke hver fra Oslo til Troms hver dag (bor der selv, vet at det tar lang tid pg beregner med dette i leveringen).
Lev med det!

@ Pyromanic: Det kommer ann på når posten henter pakker oss Komplett.
Sannsynligvis ikke siden du bestillte litt sent.
Sist endret av OnklD; 3. juni 2011 kl. 19:23.
Sitat av Torepia Vis innlegg
DHL er det værste opplegget jeg har vært med på! De kjører rundt og leverer pakker på dagtid når alle er på jobb/skole. De ringer ikke og avtaler leveringstidspunkt, også krever de penger per dag pakken ligger hos de, forferdelig system.
Vis hele sitatet...
Har selv bare brukt DHL en gang og aldri igjen.

Jeg bestilte meg en ny telefon fra Kina med DHL, den kom til Norge etter et par virkedager og alt virket fint. Jeg hørte så fra noen kammerater at de ville ringe meg for å avtale utlevering, jeg ringte så kundeservice der jeg fikk svaret at budet ville komme på døren og noen avtale ikke var nødvendig.

Satt så spent i et par dager og ventet, hadde ikke telefon på denne tiden så godt mulig budet prøvde å ta kontakt. Etter 3dager ringte jeg så DHL igjen og ble satt over til selve budet, levering ble så avtalt og jeg fikk pakken min 4dager for sent.

I tillegg fikk jeg regning på 300kroner for denne frakten (selve transporten fra Kina kostet ikke mer enn 100kroner), hva denne regningen nøyaktig var for aner jeg ikke da jeg ikke har sett originalregningen men da jeg kom hjem til min mor (folkeregistrerte adresse, ikke den jeg fikk mobilen til) lå det en purring i postkassen.

Tldr: Kundeservice ga meg feil informasjon som resulterte i at pakken ble 4dager forsinket, jeg måtte selv låne en telefon og ta kontakt med budet samt. jeg fikk en regning på 300kroner.

Posten har jeg derimot brukt utallige ganger både innenlands og utenlands, ved små pakker ligger de i postkassen min i 1tiden på ettermiddagen, er pakkene for store får jeg melding og hentelapp om at pakken er på postkontoret som er 10minutters gåtur.
Posten er muligens ikke den billigste, heller kanskje den kjappeste, men de er den mest stabile og servicevennlige.
Har personlig veldige gode erfaringer med posten, de leverer alltid kjapt og pakkene mine har aldri forsvunnet.

Et litt annet spørsmål, er det noen som har erfaring om hva som skjer hvis du bestiller fyrverkeri i posten, og hva evt. som skjer med det hvis tollen oppdager det. Bot?
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Kjapt spørsmål. Jeg bestile noe fra komplett.no ca klokken 1 i dag. Jeg valgte "Hjem i Kveld". Kommer jeg til å få pakken min i dag? eller kommer den i morgen
Vis hele sitatet...
http://www.komplett.no/k/k.aspx?acti...en-hjemkvelden