Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2845
Jeg har lenge ønsket meg en trådløs lademottaker til Nexus 6Pen min. Den har ikke vært tilgjengelig på feks ebay før nå nylig, så da brukte jeg ca. 8 sekunder på å kjøpe en.

Jeg mottok den, og testet å lade over natta. Etter 6 timer hadde den ladet fra 10 til 70 prosent. Det er så hinsides sakte at jeg kasta hele greia i søpla.

Er det noen som har peil på dette hvilke tall er det jeg må se etter for å finne en som nærmer seg et par timer på full lading? Ligger flaskehalsen i lademottakeren, lade-"padda" eller er bare alle q-ladere treige?
Problemet er at den er trådløs. Det er begrenset hvor mye "strøm" du kan sende gjennom løse lufta uten å få skadelig stråling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Problemet er at den er trådløs. Det er begrenset hvor mye "strøm" du kan sende gjennom løse lufta uten å få skadelig stråling.
Vis hele sitatet...
Javel? Kva slags skadeleg stråling? T.d. Qi baserer seg (primært) på induksjon, og du må opp i relativt store effekter før det er problematisk. Qi v1.2 kan levere opp til 15W, mens V1.0 kan levere kun 5W. 15W er nok til relativt kjapp lading på alt av smarttelefoner.

Induksjon er forøvrig velkjent, og induksjonskomfyren din overfører jo 4-5kW gjennom løse lufta, utan skadeleg stråling.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hva slags effekt var det på ladeplaten din? Og hva slags effekt står det på usb-adapteren du bruker?
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Det står input 1500mA på padda.
Laderen sier input: 100-240V 0,2A output: 5V 1A.
Bruker trådløs lader fra Ikea på min Nexus, den lader fra ~0 til 100 på ca 3 timer. Hadde en billig ebay lader tidliger som funket dårlig.
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Ja, tenker det er den som er flaskehalsen. Får vel investere litt mer i stedet for å lade på 19 timer :/
Vent nå litt. Nexus 6p har da ikke trådløs lading. Mener du nexus 6?
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Nei, jeg bruker en usb type c wireless-sak som skal brettes bak dekselet. Teorien bak det er helt konge. Farten er bare latterlig lav.

Usb C-versjonen av et sånn type tilleggsutstyr kom ikke på markedet før bare for litt over en mnd siden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dynamite Vis innlegg
Nei, jeg bruker en usb type c wireless-sak som skal brettes bak dekselet. Teorien bak det er helt konge. Farten er bare latterlig lav.

Usb C-versjonen av et sånn type tilleggsutstyr kom ikke på markedet før bare for litt over en mnd siden.
Vis hele sitatet...
Kva står på den? Står det Qi versjonsnummer? Mykje billig kinajall er ikkje heilt top notch akkurat, så det er ikkje utenkjeleg at problemet er at det er billigaste Qi 1.0 laderen dei fann på bakrommet med ny kabel...
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Ja, det er billig som få. Klarer ikke å finne den igjen på Ebay nå. Men det står
input: self adaptation
Output: 5V-1000mA (max)

Prøvde å laste ned diagnostics app til batteri som sier at skjermen bruker mer strøm enn den klarer å lade dersom skjermen er på når jeg legger den på qi-padda
Da er det noe feil om du bruker mer enn 5w med skjermen på. 5v x 1A = 5w.
5w er forøvrig helt standard mobillader og har vært i mange år. Nå er vel effektiviteten på trådløs lading noe lavere, men selv med effektivitet på 75% så skulle du jo få mer strøm inn enn det skjermen bruker.

Kjøp ny kanskje?

Eller om du åpner padda så kan du kanskje modde shunt'n? Regner med det er en shunt som måler amp ut og da kan du snurre litt kobbertråd rundt shunt så vil padda presse ut mer A som vil gi høyere w.
Sist endret av frtoretang; 1. juli 2016 kl. 23:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Da er det noe feil om du bruker mer enn 5w med skjermen på. 5v x 1A = 5w.
Vis hele sitatet...
Pluss tap. Sei 3W. Det er ikkje direkte urimeleg at ein telefon, med skjermen på god lysstyrke, bruker noko i den størrelsesordenen. Batteriet er 12-13Wh, så 3-4 timer på full hyling...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
5w er forøvrig helt standard mobillader og har vært i mange år.
Vis hele sitatet...
Ganske mange telefoner har kraftigere lader. Samsung har 2A, Sony har liknande. I tillegg har høgare spenning vorte vanlig.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nå er vel effektiviteten på trådløs lading noe lavere, men selv med effektivitet på 75% så skulle du jo få mer strøm inn enn det skjermen bruker.
Vis hele sitatet...
Skjermen - pluss resten av telefonen. Samt at mange telefoner skrur av mykje powersaving når dei får straum eksternt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Eller om du åpner padda så kan du kanskje modde shunt'n? Regner med det er en shunt som måler amp ut og da kan du snurre litt kobbertråd rundt shunt så vil padda presse ut mer A som vil gi høyere w.
Vis hele sitatet...
Da risikerer du at telefonen ber om 100mA og får tigangen...
Pluss tap. Sei 3W. Det er ikkje direkte urimeleg at ein telefon, med skjermen på god lysstyrke, bruker noko i den størrelsesordenen. Batteriet er 12-13Wh, så 3-4 timer på full hyling...
Vis hele sitatet...
Ja effektivitet er lavere, derfor jeg skrev kanskje 75%. 5w har VÆRT standard. Er klar over at flere nå kjører både 10 og 15 w. Den første telefonen jeg husker med kjapp lading var Oppo. Den kjørte på 10 el 15 w. De fleste mobiler kan settes opp til feks kjøre noe strømsparing selv på strøm. Jeg bruker sjeldent 100% på skjermen feks. Med mindre jeg er ute i sollys.

Litt merkelig at du kommenterte det - du sier jo bare det jeg alt hadde sagt.

Ganske mange telefoner har kraftigere lader. Samsung har 2A, Sony har liknande. I tillegg har høgare spenning vorte vanlig.
Vis hele sitatet...
Høgere spenning har jeg ikke sett noe til, og grunnen til at det ikke er vanlig/mainstream er jo at 5v er standard på USB. Og mange klattlader jo fra pc feks på jobb/billader. Det kan jo likevel være at selve ladeenheten som en plugger i veggen leverer høyere spenning, man da tenker jeg telefonen er satt til å takle variabel spenning. Slik at den også kan lades i USB.

Da risikerer du at telefonen ber om 100mA og får tigangen...
Vis hele sitatet...
Hehe så stor motstand skal en jo ikke lage at en svir ned hus og hjem. Om en modder så betyr jo ikke det at man driter i å måle. En kan jo kjøre større last og måle hvor høy A padda leverer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Høgere spenning har jeg ikke sett noe til, og grunnen til at det ikke er vanlig/mainstream er jo at 5v er standard på USB.
Vis hele sitatet...
http://www.androidcentral.com/what-q...m-quick-charge

Basically så forhandler telefon og lader fram høgare spenning og straum.
Takk for linken, var nytt for meg at laderen kan levere helt oppimot 20v.
Man ja det er en algoritme som styrer dette, og de har dermed ikke forlatt USB standarden ennå. Bare at med QC lader så går det skamfort.
Sist endret av frtoretang; 1. juli 2016 kl. 23:46.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Jeg ble ikke så mye klokere av diskusjonen så langt. Hva tror dere om denne på en Nexus 6P;
http://www.ebay.com/itm/Qi-Wireless-...xp6rN8q81pWbJg

Legger ved specs dersom listingen har blitt solgt

Qi Wireless Charger ReceiverSticker Feature:

100% brand new, perfect fit

Wireless charging receiving

Slim Come with sticker

Charging voltage / current: DC 5V/1000mA

charging frequency: KHz 110-205

charge distance: 4~8mm

Qi Wireless Charger Pad Feature:

100% brand new and high quality

High power, quick-acting charging

Short-circuit protection of the receiver to avoid overcharge & overheating, security and reliable

Ultrathin, lightweight and portable, good for using at home, office, public area, etc

Note: Please make sure the hungry device is put in the magnetic inductive center and not askew when wirelessly charging

Specification:

Wireless charging standard: Qi standard

Power: 10W

Wireless distance: 4-8mm

Input: 5V 2000mA

Output: 5V 1000mA

Frequency: 100-200kHz

Power transform efficiency: >80%

Compatibility: For OnePlus 3

Package includes:

1 x Qi Wireless Charger Pad

1xType-C Wireless Charger Sticker Receiver

1xcable
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Den gir fortsatt kun 1A, trådløse ladere er ikke så effektive, en av grunnene til at de droppet trådløs lading i den telefonen er nettopp fordi den har usb c og har quick-charge.
Uansett, så bør den kunne lade telefonen helt opp iløpet av en natt.

Mitt tips er å droppe trådløs lading, og heller gå for en magnetkontakt du setter i usb c kontakten, men for all del, koster ikke mye å prøve.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dynabyte
dynamite's Avatar
Trådstarter
Hvis den lader med 1A, og batteriet har en kapasitet på 3220 mAh, bør det altså ta litt over tre timer å lade den?

Hva er forresten en magnetkontakt?
Sist endret av dynamite; 25. juli 2016 kl. 23:42.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Den er rated 1A, ikke sikkert den gir det i praksis, og dersom mobilen er på og trekker litt strøm, så vil den neppe lade med 1A.


Du kan kjøpe en magnetisk ladekontakt som du setter i usb-c porten din, den stikker bare ut 2-3mm og gir deg muligheten til å bare klipse på laderen.