Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 5343
Tittel fra artikkel fra db.no

http://www.dagbladet.no/2011/08/29/n...raft/17848758/

Herrejesus, går det virkelig ann?
''Her går Anders Behring Breivik til angrep i dataspill med musikk på øret, akkurat som på Utøya.''

Hvordan kan man sammenligne noe slikt?
De skriver som om spill er grunnen til at alt dette skjedde.

Hva er deres mening? Er WoW grunnen til at slikt skjer?
Blir man voldelig av World of Warcraft?


Fant ikke noe annet om akkurat dette, beklager om det er repost. Kjenner bare jeg blir sint inni meg av slikt vås.
Har samme reaksjon som deg TS. Bare fjas fra ende til annen.
Nå blir det vel debatter på tv og radio med "eksperter" som skal fortelle hvorfor spill er så farlig.

"Jo nå skal du høre..når man går løs på Ragnaros.."
Å herregud. De er faen meg ikke gode.
*facepalm*

At det går an
Dette er jo et perfekt eksempel på hvorfor media har mistet all min tillit de siste årene. De skriver jo totalt bullshit, og er glade så lenge de får penger.
Nå går det ikke langt tid før mw2 blir sperret for nordmenn.... for den løken spillte det jo..... Er det mulig å komme med værre agurknytt? :/
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Greit nok at man har hørt historier der folk har spilt GTA og gådd ut på gata og skutt folk, men da er man jo rett og slett gal!

Ifølge denne artikkelen her skal jeg være en av de bedre til taktisk krigsføring med mine 1500+ timer på MW2 og x antall dager på WoW. Men skal vi se, nei, det er jeg ikke. En jævel til å spille dataspill, that's it. Er dette kun en svertekampanje for dataspill?
Tøv å mannskit fra ende til annen
Sitat av losjien Vis innlegg
Er det mulig å komme med værre agurknytt?:/
Vis hele sitatet...
"Det er mistanke om at Anders Behring Breivik, i tillegg til å spille WoW og MW2, også spilte agurkspillet, som går ut på å skyte ned de andre agurkene..."

Ser det faktisk for meg...
Hvorfor utelukker dere helt at folk kan påvirkes til å bli voldelige når de bruker en betydelig andel av sin våkne tid med å simulere drap?
Sist endret av Stratops; 29. august 2011 kl. 09:04.
PC-spill har aldri ene og alene vært grunnen til slike hendelser! Det krever en sinnsforvirret og gal hjerne bak skjermen for at PC-spill skal utvikle seg til massemord.. Rister på hodet over at spill alltid får "skylden" når slike ting skjer kunne like gjerne slengt med at han spilte Pokemon som liten...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvorfor utelukker dere helt at folk kan påvirkes til å bli voldelige når de bruker en betydelig andel av sin våkne tid med å simulere drap?
Vis hele sitatet...
Det støttes ikke opp av noen vitenskapelig forskning.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvorfor utelukker dere helt at folk kan påvirkes til å bli voldelige når de bruker en betydelig andel av sin våkne tid med å simulere drap?
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.dagbladet.no/2011/08/29/nyheter/anders_behring_breivik/innenriks/terrorangrepet/world_of_warcraft/17848758/
- Det finnes en god del undersøkelser som viser at dataspill kan føre til aggressiv oppførsel, sier Wang.

Men forskning gir ikke noe godt hold for å si at vanlig ungdom blir mer voldelige av spill. Forekomsten av alvorlig ungdomsvold i USA har sunket dramatisk i den samme perioden som dataspillene har hatt sin største vekst.
Vis hele sitatet...
Hele artikkelen blir bare rar. Man kan si at mennesker blir mer aggressiv av å spille dataspill, men man kan også si at de som spiller voldelige/krigsrelaterte dataspill blir mindre voldelige da de får utløp for sine "lyster" online/virtuelt.

Jeg forstår jo at media prøver å presse det de kan ut av terrorsaken, men jeg synes at man, av respekt for pårørende og berørte, skal holde seg til saklige og veldokumenterte artikler der man faktisk får vite noe fornuftig.
får mest vondt av at de gir ut så mye bullshit. Generelt kan ikke norske folk så mye om wow eller mw2. Så når de først skal skrive en artikkel som tar opp HELE forsida på en såpass stor Internet avis, så burde de få alle fakta riktig og ikke lage en hel artikkel basert på manifestet til ABB. Det er jo klart at det meste i manifestet han sitt er fiksjon og han skriver om livet sitt slik han ville at det skulle være. Istedet sitter han på rommet sitt og syter over verden og spiller spill.

Er imot det å henge ut spill. men å henge ut wow som det de har gjort der...... får lyst til å gi smekk til de som har skrevet underteksten på de bildene. og han er spill forsker på NTNU. får vondt.

Selvmotsigelser i teksten også.
and i qoute.
"Det finnes en god del undersøkelser som viser at dataspill kan føre til aggressiv oppførsel, sier Wang. "
for så og si rett under.
"Men forskning gir ikke noe godt hold for å si at vanlig ungdom blir mer voldelige av spill. Forekomsten av alvorlig ungdomsvold i USA har sunket dramatisk i den samme perioden som dataspillene har hatt sin største vekst."

trist.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvorfor utelukker dere helt at folk kan påvirkes til å bli voldelige når de bruker en betydelig andel av sin våkne tid med å simulere drap?
Vis hele sitatet...
Jeg har spilt skytespill og lignende spill hvor man på et eller annet sett og vis skal drepe noen, siden jeg fikk PS1 da jeg var 6. Jeg har ingen intensjoner om å utføre et massemord - tvert imot er jeg en ganske fredelig type.
Helt enig med deg wince, Å drepe maur med forstørrelses glass er nærmere virkelig drap enn å sprenge zombier tilbake til underverdenen.
Vi bør vell slutte å kjøpe Super Mario til mindreårige pga fare for bruk av sopp? Å skylde på spel er tilbakeståndes!
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Like relevant som å si at han gjorde det fordi han bare pusset tennene annenhver dag..

Og hvis man skal si at det var på grunn av at han ble påvirket av dataspill, så tror jeg det uansett bare ville vært et tidsspørsmål om nårti han ville gjort noe lignende uansett.
Sitat av losjien Vis innlegg
Nå går det ikke langt tid før mw2 blir sperret for nordmenn.... for den løken spillte det jo..... Er det mulig å komme med værre agurknytt? :/
Vis hele sitatet...
jeg personlig er bekymret for jarlsberg ost. han spiste jo det også
for ikke å nevne rotvekst industrien. men lurer på hvordan kommentar feltet ville ha vært det hvis det var aktivert.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
jeg personlig er bekymret for jarlsberg ost. han spiste jo det også
Vis hele sitatet...
Ja der sier du noe...har ikke jarlsberg osten masse huller i seg da? Huller kan jo minne om kulehull..kulehull kommer fra skytevåpen...ja dere ser hvor dette går?

Og jeg som akkurat har spist 2 skiver med bringebærsyltetøy..syltetøyet er jo rødt..rødt er jo samme farge som blod....å herregud...jeg er fucked!
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
De har vel valgt å deaktivere det med vilje.

Dette er folk som kanskje kan mye OM et dataspill, men aldri har spilt det!
World of Warcraft og vold? Tom og Jerry er voldeligere.

Nå fjerner vel platekompaniet spillene fra hylla igjen..
Artikler som dette gjør at jeg, som selv aktivt har spilt World of Warcraft, føler meg tråkket på og uthengt, ikke bare av media, men også av folk som tydeligvis har plukket opp meningene sine fra media.

Selv har jeg brukt veldig mye av min fritid på å spille World of Warcraft, men det har ikke gått på bekostning av karakterer, sosiale happenings, sosial intelligens, jobb, trening eller noe annet som av hverannsen blir ansett som viktig. Det eneste problematiske etter hvert var at jeg bortprioriterte søvn, og derfor valgte jeg til slutt å legge karrieren min som Guild-master på hylla.

Dette spillet har gitt meg utrolig mye som jeg fortsatt settet stor pris på, og det første jeg da vil nevne er gode kamerater, som jeg enda holder sammen med veldig ofte(nei, ikke internettvenner). Dette er venner med felles interesser som meg, venner som ikke alltid er enkle å finne ute i den store, frie verden. For det andre har jeg blitt fremragende i å både snakke og skrive engelsk. Hadde problemer med å lære meg engelsk når jeg gikk på skole, ikke fordi faget i seg selv var spesielt vanskelig, men fordi læreren var uutholdelig kjedelig. Jeg gikk fra karakteren 2 til 5 i løpet av VG1. For det tredje vil jeg også nevne at jeg har tilegnet meg gode lederegenskaper gjennom å arrangere, koordinere og lede en ganske vellykket WoW-guild gjennom Vanilla WoW og The Burning Crusade.

Målet mitt her er ikke å glorifisere bruken av World of Warcraft, men å gi de av dere som ikke har prøvd spillet muligheten til å se saken fra to sider, i tillegg til å gi et lite innblikk i hvilke gode ting spillet kan føre til. WoW kan - som mye annet her i verden - føre til negative ting, men jeg synes det er rart at de negative sidene blir vektlagt i den grad som de faktisk blir gjort i artikkelen som trådstarter linker til.

Er glad jeg har blitt født med evnen til å ikke ta ting for god fisk, og heller selv gjør litt research på egenhånd for å finne ut om avisene skriver fakta eller ikke.

Jeg velger å legge ved et bilde for å lette litt på den dårlige stemningen som preger denne tråden. Stopp opp, be happy.


http://cache2.artprintimages.com/p/LRG/22/2268/4MSZD00Z/art-print/mr-happy.jpg
"If Pac-Man had affected us as kids, we'd all be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive electronic music." - Marcus Bridstocke

Dagens nyhetsmedium har mistet utrolig mye tillit hos meg. Det her blir for dumt!
Det verste er jo at det sikkert er mange foreldre som suger dette til seg og vil nekte ungene sine å spille dataspill i frykt for at de skal gå i ABB sine fotspor..


Sitat av Lovegame Vis innlegg
Dette er folk som kanskje kan mye OM et dataspill, men aldri har spilt det!
World of Warcraft og vold? Tom og Jerry er voldeligere.
Vis hele sitatet...
Har ingen sikre kilder på dette, men er ikkje Tom & Jerry fjernet fra Norsk TV fordi det var for voldelig?
Sist endret av Eplebit; 29. august 2011 kl. 10:01.
Det er nesten artig å se hvilken forsvarsposisjon mange inntar ovenfor sine favorittspill (eller dataspill generelt). Det er ingenting i veien for at bildet ikke er så svart/hvitt som mange (på begge sider av debatten) skal ha det til.

Som det trekkes frem i saken i dagbladet (som jeg er enig i ikke er veldig dyp) så finnes det støtte for at dataspill kan finne frem uheldige tendenser i enkeltmennesker. På samme måte finnes det forskning som viser at dataspill ikke skaper monstre. Dette er ikke en selvmotsigelse.
Som Mandelbrot skriver litt over her, så kan dataspill også være med å utvikle spilleren på et personlig plan (gjennom trening av diverse evner). På samme måte kan man se at forsvaret også bidrar mye positiv utvikling til de som gjennomfører et engasjement i forsvaret - mange av de ferdighetene de tilegner seg under utdanning som soldat kan overføres til andre deler av livet.

Det er ingen hemmelighet. Det er likevel ikke ukontroversielt å ha generell verneplikt hvor man i prinsippet utdanner drapsmenn (satt på spissen) for å så slippe de ut i samfunnet.

At WOW (og alle andre dataspill) kan negativt påvirke et sykt sinn, det burde ikke komme overraskende på noen (spør dere meg). Den som fornekter det bør i allefall tenke dypt igjennom problemstillingen og se på om dataspill er så kjernesunt som alle vil ha det til.

Før jeg blir flamet sønder og sammen her, så les gjerne gjennom det jeg skriver en gang til og tenkt gjennom om dataspill (eller mengdetrening) nødvendigvis er så sort/hvitt at det må være enten godt eller vondt.

Det sagt, så er også forskeren som stiller opp i DB en som spiller en del dataspill, så at han vet hva han snakker om er nok hevet over enhver tvil.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eplebit Vis innlegg
Har ingen sikre kilder på dette, men er ikkje Tom & Jerry fjernet fra Norsk TV fordi det var for voldelig?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men skulle ikke forundre meg.


Blir bare så lei av at spill og spillere skal dømmes pga en person som klikker mentalt.
Der forsvant bokmerket til Dagbladet.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
jeg personlig er bekymret for jarlsberg ost. han spiste jo det også
Vis hele sitatet...
NEEEEI ikke jarlsberg! favorittosten min nå er jeg og fucka, spiser jarlsberg og syltetøy på samme skiven. kulehull og blod
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det sagt, så er også forskeren som stiller opp i DB en som spiller en del dataspill, så at han vet hva han snakker om er nok hevet over enhver tvil.
Vis hele sitatet...
han kan tydeligvis ikke noe om wow bare så det er sakt.
men er enig i deg at de kan "triggere" noen folk men det tilsier jo at det er grunnlag for det fra før av.
Førrhelvett.
Lovegame's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Det er nesten artig å se hvilken forsvarsposisjon mange inntar ovenfor sine favorittspill (eller dataspill generelt). Det er ingenting i veien for at bildet ikke er så svart/hvitt som mange (på begge sider av debatten) skal ha det til.

Som det trekkes frem i saken i dagbladet (som jeg er enig i ikke er veldig dyp) så finnes det støtte for at dataspill kan finne frem uheldige tendenser i enkeltmennesker. På samme måte finnes det forskning som viser at dataspill ikke skaper monstre. Dette er ikke en selvmotsigelse.
Som Mandelbrot skriver litt over her, så kan dataspill også være med å utvikle spilleren på et personlig plan (gjennom trening av diverse evner). På samme måte kan man se at forsvaret også bidrar mye positiv utvikling til de som gjennomfører et engasjement i forsvaret - mange av de ferdighetene de tilegner seg under utdanning som soldat kan overføres til andre deler av livet.

Det er ingen hemmelighet. Det er likevel ikke ukontroversielt å ha generell verneplikt hvor man i prinsippet utdanner drapsmenn (satt på spissen) for å så slippe de ut i samfunnet.

At WOW (og alle andre dataspill) kan negativt påvirke et sykt sinn, det burde ikke komme overraskende på noen (spør dere meg). Den som fornekter det bør i allefall tenke dypt igjennom problemstillingen og se på om dataspill er så kjernesunt som alle vil ha det til.

Før jeg blir flamet sønder og sammen her, så les gjerne gjennom det jeg skriver en gang til og tenkt gjennom om dataspill (eller mengdetrening) nødvendigvis er så sort/hvitt at det må være enten godt eller vondt.

Det sagt, så er også forskeren som stiller opp i DB en som spiller en del dataspill, så at han vet hva han snakker om er nok hevet over enhver tvil.
Vis hele sitatet...
Man kan jo si det samme om filmer og musikk da?
At mennesker trigges av å se voldelige filmer, eller hører på '''voldelig'' musikk?

Er helt enig i at enkelte personer ikke har godt av å spille/se film/lese bøker med voldelige tema. Men man kan ikke klandre mediumet for å gjøre personer voldelig, da har man det i seg fra før av!
Hvis skytespill gjør deg terrorist, eller utføre voldelige handlinger, hvorfor er ikke godt over 100millioner+++++ terrorister?
Idiotisk artikkel. Skytespill gjør faktisk det motsatte, det er bevist.
Sist endret av Xernox; 29. august 2011 kl. 11:29.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvorfor utelukker dere helt at folk kan påvirkes til å bli voldelige når de bruker en betydelig andel av sin våkne tid med å simulere drap?
Vis hele sitatet...
Jeg håper du mente det der ironisk !


De fleste som spiller såpass mye blir jo så utmatta at det nesten ikke går an å ha mer overskudd til å planlegge et massemord.

**NB:Ellers folkens husk å drite i mye av det Dagbladet sier, er jo en pissavis uansett!!
- De har selv uttalt for et år tilbake da hu lesba gikk av som sjef, at de skulle bli enda mer radikale(...) Det er jo derfor også får vi servert sånn bull av ""nyhetsformidlerne"", som her Dagbl...
Jeg må ærlig innrømme at super Mario har hatt negativ innvirkning på meg. Jeg bruker betraktelige mengder av min våkne tid til å hoppe (eller prøve å hoppe) på andre mennesker. Eller hive skilpaddeskall på dem. Det kommer an på dagsformen.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Dette er jo et perfekt eksempel på hvorfor media har mistet all min tillit de siste årene. De skriver jo totalt bullshit, og er glade så lenge de får penger.
Vis hele sitatet...
Tja, det går ann å være litt selektiv i sine nyhetskilder da vettu. Norske tabloidaviser er desverre på ett rekordlavt bunnivå, men det er mange andre gode kritiske kilder der ute.
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Det støttes ikke opp av noen vitenskapelig forskning.
Vis hele sitatet...
Øh? Det støttes ikke opp av vitenskapelig forskning?
http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254191

Fra wikipedia:
"In Grand Theft Childhood: The Surprising Truth About Violent Video Games and What Parents Can Do, researchers/authors Lawrence Kutner, PhD, and Cheryl K. Olson, ScD, refute claims of violent behavior increase caused by violent video games. The researchers' study shows that adolescents that don't play video games at all are most at-risk for violent behavior (but without statistical significance), claiming that video game play is part of an adolescent boy's normal social setting"

Jeg er enig med mange her at dataspill ene og alene er grunnen til at han har utført massedrapene. Sannsynligvis har det absolutt ingen innvirkning i det hele tatt siden han er så begravd i de håpløse meningene sine. Men å fornekte at voldelige dataspill har noen som helst innvirkning på barn, eller til og med voksne, blir for dumt. Hvis man prøver å tenke objektivt, så er det jo klart at man blir påvirket av dette!
Hvis wow og skytespill gjør deg til en terrorist, kan jeg få magiske evner av å spille Hatty Potter?
Da går jeg utifra at om jeg spiller spiderman så kan jeg skyte spindelvev ut av hendene og klatre på vegger, samt få edderkopp sanser da!
Dagbladet har i denne saken vist seg som en skikkelig drittavis med en idiot som redaktør.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Selvmotsigelser i teksten også.
and i qoute.
"Det finnes en god del undersøkelser som viser at dataspill kan føre til aggressiv oppførsel, sier Wang. "
for så og si rett under.
"Men forskning gir ikke noe godt hold for å si at vanlig ungdom blir mer voldelige av spill. Forekomsten av alvorlig ungdomsvold i USA har sunket dramatisk i den samme perioden som dataspillene har hatt sin største vekst."

trist.
Vis hele sitatet...
Aggressiv oppførsel er ikke det samme som vold, så nei, ingen selvmotsigelse.

Ikke at jeg forsvarer artikkelen, men hva forventer dere egentlig av Dagbladet? Les ordentlige nyheter, så kanskje dere slipper å bli så sinte på en eller annen middelaldrende journalist-amøbe.
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Det støttes ikke opp av noen vitenskapelig forskning.
Vis hele sitatet...
Det fordi det ikke har vært særlig mye vitenskapelig forskning på emnet. Å trekke konklusjoner i den ene eller andre retningen når det ikke fins særlig forskning på det er teit. At massedrapsmenn som Behring Breivik selv mener at voldssimulering har gjort det lettere å utøve vold i virkeligheten tyder på at behovet for slik forskning er stort.

Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Jeg har spilt skytespill og lignende spill hvor man på et eller annet sett og vis skal drepe noen, siden jeg fikk PS1 da jeg var 6. Jeg har ingen intensjoner om å utføre et massemord - tvert imot er jeg en ganske fredelig type.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt heroin uten å bli avhengig. Det betyr ikke at heroin ikke er avhengighetsskapende. Man kan ikke trekke konklusjoner av anekdoter.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg håper du mente det der ironisk !
Vis hele sitatet...
Hvorfor, og hvordan det?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
De fleste som spiller såpass mye blir jo så utmatta at det nesten ikke går an å ha mer overskudd til å planlegge et massemord.
Vis hele sitatet...
Er det motargumentet ditt? Med andre ord sier du deg enig i at man blir voldelig av volds-spill, men for sliten til å utøve det?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
**NB:Ellers folkens husk å drite i mye av det Dagbladet sier, er jo en pissavis uansett!!
- De har selv uttalt for et år tilbake da hu lesba gikk av som sjef, at de skulle bli enda mer radikale(...) Det er jo derfor også får vi servert sånn bull av ""nyhetsformidlerne"", som her Dagbl...
Vis hele sitatet...
Du anbefaler andre å unngå en avis pga. din subjektive mening av innholdet?
Ta deg en bolle.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Man kan ikke trekke konklusjoner av anekdoter.
Vis hele sitatet...
Post hoc ergo propter hoc.
Sist endret av fetter; 29. august 2011 kl. 13:35.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg har brukt heroin uten å bli avhengig. Det betyr ikke at heroin ikke er avhengighetsskapende. Man kan ikke trekke konklusjoner av anekdoter.
Vis hele sitatet...
Når det er 100 millioner som spiller Black Ops, så er det ganske greit å trekke en konklusjon at man ikke blir terrorist av å spille det.
Tar du 100 millioner som har prøvd/prøver heroin ser du en god del flere som blir avhengige.
En av flere grunner til at jeg stort sett ALDRI er inne på verken DB eller VG sine hjemmesider. Ignorerer papirutgavene i butikken også, de får meg bare til å le.
Fins dog en rekke gode aviser i dette landet, så det blir litt trist å dra "medienorge" ned pga enkeltaktørerer som skriver svada og har ansatte som ikke vet hva journalistikk i bunn og grunn handler om.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Fins dog en rekke gode aviser i dette landet, så det blir litt trist å dra "medienorge" ned pga enkeltaktørerer som skriver svada og har ansatte som ikke vet hva journalistikk i bunn og grunn handler om.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo dessverre slik at folk flest tenker på VG eller Dagbladet når de hører ordet avis. De er jo klart de to største aktørene her til lands.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
han kan tydeligvis ikke noe om wow bare så det er sakt.
men er enig i deg at de kan "triggere" noen folk men det tilsier jo at det er grunnlag for det fra før av.
Vis hele sitatet...
Ser ikke i intervjuet at han sier noe som helst om WoW. Derimot skriver Dagbladet litt om WoW og en av hans bekjentskaper fra WoW uttaler seg litt om det.
Lo hardt da jeg så det. Møkkajournalistikk til de grader. Har aldri spilt WoW, men jeg vet at å koble massedrap mot et spill blir for dumt. De fleste seriøse studier peker mot at den aller største delen av spillere klarer å skille mellom fiksjon og virkelighet.

Dagbladet, VG og annet tabloidblekk begynner å bli mer en underholdningskilde enn informasjonskilde.
Sist endret av Flexxnes; 29. august 2011 kl. 16:52.
http://gfx.dagbladet.no/labrador/178...ctive/978x.jpg

KALTE SEG ANDERSNORDIC: Her poster Breivik spørsmål på et av forumene for World of Warcraft. Innlegget er fra 2010. Forumet han postet i, Elite Jerks, er for profesjonelle spillere i WoW. Men innlegg Breivik skriver på denne tiden tyder på at han ikke har greie på spillet lenger.

Hvor er spørsmålet?
Sist endret av fletchy; 29. august 2011 kl. 17:06.
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Ser ikke i intervjuet at han sier noe som helst om WoW. Derimot skriver Dagbladet litt om WoW og en av hans bekjentskaper fra WoW uttaler seg litt om det.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner faktisk Alf Inge, og selv om han stort sett underviser i den tekniske biten innen spillprogrammering, så har han også et engasjement i JoinGame (Nasjonalt Ressursnettverk for dataspill). Har selv vært med på en av konferansene deres, og de belyser virkelig alle de positive aspektene ved dataspilling på sine arrangementer. Siste workshop i Trondheim var f.eks. Kulturdepartementet, Norsk Tipping, NORUT og Forbrukerrådet der som talere. Det *ER* altså en positiv interesse for dataspill blant instanser som betyr noe. Og de fleste med engasjement der har ekstremt god peiling på de fleste spill og sjangre. Foreleseren min hadde f.eks. tatt mastergrad om informasjonsinnhenting i WoW (EJ, WoWhead, WoL, osv. for de som vet hva jeg snakker om).

Ser man gjennom artikkelen fra DB så er alle sitater sanne, men de har plukket ut kun de sitatene som styrket sin sak, og - kjenner jeg Alf Inge riktig - kuttet den positive delen han kom med i neste setning. Dette er typisk for slike artikler, hvor de vris og vendes til å passe den eksisterende stereotypen. At de nå knytter ABB til navngitte spill/sjangre er ødeleggende for den norske dataspillindustrien som stadig sliter med å få tilskudd i samme klasse som f.eks. filmskapere får.

Personlig mener jeg at dataspill kan ha en negativ effekt på enkeltindivider, på lik linje med voldelig film og holdninger/språk fra "sint" musikk. De tilhører heldigvis til minoriteten, og det blir selvfølgelig feil å begrense en hel industri pga. et par sorte får. Dataspilling er også så vanlig blant de "nye voksne" nå, at det nesten skal godt gjøres å finne en person som er oppegående nok til å gjennomføre operasjoner som på Utøya som ikke har spilt et dataspill de siste årene. Artikkelen hevder heller ikke noe sånt, så jeg skjønner ikke helt kritikken mot den på det området. DB lar derimot konklusjonen være litt opp til leseren, men det er enkelt å se hvor de vil hen med en så vinklet fremtoning.
Sist endret av Dyret; 29. august 2011 kl. 17:34.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Når det er 100 millioner som spiller Black Ops, så er det ganske greit å trekke en konklusjon at man ikke blir terrorist av å spille det.
Tar du 100 millioner som har prøvd/prøver heroin ser du en god del flere som blir avhengige.
Vis hele sitatet...
Av de 100 millionene som har spilt Black Ops er det nok noen som har vært skyldige i voldelige forbrytelser. Jeg kan si meg enig i at denne andelen er lavere enn den andelen heroinbrukere som blir avhengige, men andelen eksisterer nok allikevel. Det fins dog ingen oversikt over den.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis skytespill gjør deg terrorist, eller utføre voldelige handlinger, hvorfor er ikke godt over 100millioner+++++ terrorister?
Idiotisk artikkel. Skytespill gjør faktisk det motsatte, det er bevist.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Hvis wow og skytespill gjør deg til en terrorist, kan jeg få magiske evner av å spille Hatty Potter?
Vis hele sitatet...
Sitat av losjien Vis innlegg
Da går jeg utifra at om jeg spiller spiderman så kan jeg skyte spindelvev ut av hendene og klatre på vegger, samt få edderkopp sanser da!
Vis hele sitatet...
Nå går jeg ut i fra at de to siste her er ironiske, men jeg vil likevel si - som påpekt utallige ganger av folk på NFF og andre internettfora - at ironi gjør seg særs dårlig på nett. Uansett bidrar ikke dette positivt til noen som helst diskusjon, som jeg går ut i fra er formålet deres med å være her. I stedet senker det kvaliteten på tråden, og gjør det irriterende å lese. Prøv i hvert fall å være litt originale og morsomme hvis dere skal komme med morsomme digresjoner.

Xernox: Du har ganske så bastante meninger. Hvis du påstår at spill ikke gjør folk til terrorister, og i tillegg sier at det er gjort forskning som konkluderer i din favør, hva med å gi oss en lenke til vedkommende artikkel? Tror jeg snakker på vegne av flere her når jeg sier at påstander uten bevis eller kilder slår dårlig an.

Med det sagt vil jeg også si meg enig i at skytespill ene og alene ikke kan gjøre deg til en morder eller terrorist (ser bort i fra folk som av latente årsaker er disponert for å bli påvirket mer enn andre, om det i det hele tatt finnes), men det er en faktor man ikke kan se bort i fra ved en vurdering. For noen - meg selv inkludert - er dataspill en stor del av hverdagen, hvor vi kan sitte i en fantasiverden i mange timer i strekk, og da har jeg liten tiltro til de av dere som påstår at det ikke kan påvirke måten man tenker og handler på. Men som sagt tidligere: det er FLERE faktorer som spiller inn, ikke bare dataspillene.
Dette er jo pure bullshit. Det er det samme som å si at 12. millioner andre WoW-spillere vil snart bli terrorister og massemordere...

Jeg blir så jævla provosert at jeg har lyst å skyte hele gjengen.