Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2424
Har blitt kontaktet av en person som ønsker å kjøpe en bil som jeg har lagt ut på finn.no. Kjøper har overført penger til meg (som jeg har mottatt).

I dag etterspurte jeg hans personnummer/d-nummer for å skrive salgsmelding. Han mener det er unødvendig, siden jeg avskilter bilen og han skal selge den i utlandet (i utgangspunktet Ukraina).

Jeg var litt skeptisk til denne handelen fra start, men nå synes jeg det begynner å lukte råttent.

Er det nødvendig å skrive salgsmelding ved salg av en avskiltet bil?

Fikk akkurat melding om at lastebilen som skal hente bilen kommer om en time. Tidspress... Er ikke det et av de mest brukte metodene i svindel?
Sist endret av GreenRay; 25. oktober 2023 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skriv salgsmelding og be ham signere, sjekk ID og lever ut bilen. Da har du gjort ditt.
Men så lenge du har fått pengene dine og du avskilter bilen, hvordan kan du bli svindlet da?
Er dette Toyota hiace ? disse er meget populære i Afrika. Vrak her går for opp til 70000 der nede. SÅ en NRK doku om dette der bakmenn tjener millioner å sender bilder ut av Norge. fylle disse opp med ødelage hvitevarer som de også tjener penger på der nede.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Er dette Toyota hiace ? disse er meget populære i Afrika. Vrak her går for opp til 70000 der nede. SÅ en NRK doku om dette der bakmenn tjener millioner å sender bilder ut av Norge. fylle disse opp med ødelage hvitevarer som de også tjener penger på der nede.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det ha seg gitt den trange økonomien hos afrikanske hvermansen?
Er det tilsvarende eu-kontroll og skyhøye avgiftsnivåer på bil og drivstoff der nede å?

Alle land burde jo vere med på det grønne skiftet-ikke bare vi i det lille landet her oppe i nord.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Hvordan kan det ha seg gitt den trange økonomien hos afrikanske hvermansen?
Er det tilsvarende eu-kontroll og skyhøye avgiftsnivåer på bil og drivstoff der nede å?

Alle land burde jo vere med på det grønne skiftet-ikke bare vi i det lille landet her oppe i nord.
Vis hele sitatet...
Er ikke mye Eu-kontroll dere nede. De er ikke under Europa en gang, og så lenge blien ruller så tror jeg ingen bryr seg. Hvordan de kan ha råd kan man jo spørre seg, men i mange landene der nede er mye svart økonomi og noen har mye og andre ingenting.

Hiace er populær der nede pga enkel å skru på og har god plass i den og den det kassebil uten bakseter.

Bare Norge som tror vi skal redde verden, mange land selv i Europa hopper og driter i klima og forrurenser det de kan uten at noen gjør noe. Mye avfall blir også sendt til store søppelberg i land i Afrika fra hele verden, og mye dumpet rett ut i hav og elver.

Sjekk denne fra NRK https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2...0819/avspiller
Sist endret av RapTouR; 25. oktober 2023 kl. 18:20. Grunn: addet nrk tv url
en avskilta bil blir stående registeret på deg helt til den er registert som vrak.

Så om den selges til utlandet kommer den til å stå på din side på vegvesen.no til evig tid. Finner de den henslengt i utlandet og på en måte søke opp hvem som eier via chassisnr, så er den fremdeles din.

Avregistrert betyr bare at du ikke kan bruke den på vei, den står fortsatt som din eiendom i f.eks skattemeldingen.

Eierskifte og registrering er ikke det samme.

Du må få fyllt ut en salgsmelding, eventuelt kontakt vegvesen og hør fremgangsmåten for å selge bil til utlandet så den er fjernet helt fra din person.
De jeg bodde på Oppsal var det en fyr som begynte å tiltrekke seg oppmerksomhet fra beboeren da han uten å bo området, så
vidt jeg vet, opptok en fra før av presset gateparkerings kapasitet med varebilene sine. Var vel fem eller seks der på det meste.

Han drev sikkert med dette og det virket som han bare trengte et sted å ha de i påvente av salg for det kom stadig nye.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Hvordan kan det ha seg gitt den trange økonomien hos afrikanske hvermansen?
Er det tilsvarende eu-kontroll og skyhøye avgiftsnivåer på bil og drivstoff der nede å?

Alle land burde jo vere med på det grønne skiftet-ikke bare vi i det lille landet her oppe i nord.
Vis hele sitatet...
Hvis du genuint ønsker svar på spørsmålene dine: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2019/MDDP11000819
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Hvordan kan det ha seg gitt den trange økonomien hos afrikanske hvermansen?
Er det tilsvarende eu-kontroll og skyhøye avgiftsnivåer på bil og drivstoff der nede å?

Alle land burde jo vere med på det grønne skiftet-ikke bare vi i det lille landet her oppe i nord.
Vis hele sitatet...
Toyota har ikke agentur i mange afrikanske land. Så de selger ikke Toyota der enkelt og greit. Vanskelig få tak i slitedeler også. Det er solide biler, som går og går, derfor er de populære å importere, og man kan få greit betalt for en sleten toyota fra norge selv om den har rikelig med rust. Slutter å ruste i afrika tvert. Til nød blir de solgt som deler, og ALT blir gjennbrukt til siste skrue, så det grønne skiftet bidrar de rikelig til. :=)

kompis var på safari for en haug år siden, da kjørte pluttselig "strømstad elektro" forbi med en haug me folk på taket.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har blitt kontaktet av en person som ønsker å kjøpe en bil som jeg har lagt ut på finn.no. Kjøper har overført penger til meg (som jeg har mottatt).

I dag etterspurte jeg hans personnummer/d-nummer for å skrive salgsmelding. Han mener det er unødvendig, siden jeg avskilter bilen og han skal selge den i utlandet (i utgangspunktet Ukraina).

Jeg var litt skeptisk til denne handelen fra start, men nå synes jeg det begynner å lukte råttent.

Er det nødvendig å skrive salgsmelding ved salg av en avskiltet bil?

Fikk akkurat melding om at lastebilen som skal hente bilen kommer om en time. Tidspress... Er ikke det et av de mest brukte metodene i svindel?
Vis hele sitatet...

La oss si han er A , Du er B og en gull smykke kjøper er c.

A legger ut et gullsmykke for 30.000 på finn eller annet forum , c tar kontakt og ønsker å kjøpe dette. A tar kontakt med B og avtaler kjøpe bilen til B for 30.000 . B oppgir konto nummer og sier pengene skal være på konto før bilen hentes. A sender konto nummer til c og c betaler 30.000 for et gullsmykke. B mottar pengene på konto og tror det er for bilen og leverer bilen til A. C blir lurt og får aldri smykket sitt, han politi anmelder saken og alle spor peker til B.

Jeg sier ikke at dette er tilfelle, men tidspresse kan være at etter 1-2 virkedager viser navn på avsender og meldingen av bank overførselen.. Du risikerer der at det står kjøp av noe annet en bil og et annet avsender navn.

Du blir ikke dømt for noe, men dritt å sitte i avhør for sånn. Er C en type som liker ta ting i egne hender og ikke politi anmelde, så risikerer du også besøk på dørå for han tror du svindla han.
Sist endret av WierdoZ; 26. oktober 2023 kl. 01:11.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skriv salgsmelding og be ham signere, sjekk ID og lever ut bilen. Da har du gjort ditt.
Vis hele sitatet...
Nja, det er vel jeg som må levere salgsmelding til Vegvesenet. Ender opp slik mr.roundtree beskriver hvis jeg ikke får signatur.

Sitat av RapTouR Vis innlegg
Er dette Toyota hiace ? disse er meget populære i Afrika. Vrak her går for opp til 70000 der nede. SÅ en NRK doku om dette der bakmenn tjener millioner å sender bilder ut av Norge. fylle disse opp med ødelage hvitevarer som de også tjener penger på der nede.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en Toyota.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
en avskilta bil blir stående registeret på deg helt til den er registert som vrak.

Så om den selges til utlandet kommer den til å stå på din side på vegvesen.no til evig tid. Finner de den henslengt i utlandet og på en måte søke opp hvem som eier via chassisnr, så er den fremdeles din.

Avregistrert betyr bare at du ikke kan bruke den på vei, den står fortsatt som din eiendom i f.eks skattemeldingen.

Eierskifte og registrering er ikke det samme.

Du må få fyllt ut en salgsmelding, eventuelt kontakt vegvesen og hør fremgangsmåten for å selge bil til utlandet så den er fjernet helt fra din person.
Vis hele sitatet...
Takk for et godt svar. Det var dette jeg hadde en mistanke om. Nå fikk jeg utsatt overleveringen til i dag, så skal ta en telefon til Vegvesenet for å høre hva de mener.

Sitat av WierdoZ Vis innlegg
La oss si han er A , Du er B og en gull smykke kjøper er c.

A legger ut et gullsmykke for 30.000 på finn eller annet forum , c tar kontakt og ønsker å kjøpe dette. A tar kontakt med B og avtaler kjøpe bilen til B for 30.000 . B oppgir konto nummer og sier pengene skal være på konto før bilen hentes. A sender konto nummer til c og c betaler 30.000 for et gullsmykke. B mottar pengene på konto og tror det er for bilen og leverer bilen til A. C blir lurt og får aldri smykket sitt, han politi anmelder saken og alle spor peker til B.

Jeg sier ikke at dette er tilfelle, men tidspresse kan være at etter 1-2 virkedager viser navn på avsender og meldingen av bank overførselen.. Du risikerer der at det står kjøp av noe annet en bil og et annet avsender navn.

Du blir ikke dømt for noe, men dritt å sitte i avhør for sånn. Er C en type som liker ta ting i egne hender og ikke politi anmelde, så risikerer du også besøk på dørå for han tror du svindla han.
Vis hele sitatet...
Dette er vel et mulig utfall ja.
Bare hold tilbake begge deler av vognkort. Solgt 3 hiacer til sierra leone. Og du får ikke eksportert bil uten. Så om han nekter salgsmelding er det bare å motta penger og melde den stjelt om noe er funky.
Fikk dette svaret fra Vegvesenet, så kommer til å følge det:
Det som er viktig for selger er at skilt blir innlevert trafikkstasjonen før kjøretøyet eksporteres. Vognkort del 1 og 2 må følge kjøretøyet. Trafikkstasjonen kan opprette et eierskifte til en utenlandsk eier når skilt er innlevert. Det krever oppmøte på trafikkstasjonen med gyldig legitimasjon av begge parter. Om det er bare den ene som kommer, må det være med fullmakt og kopi av legitimasjon fra den andre.
Sist endret av GreenRay; 26. oktober 2023 kl. 09:37.
Han vil ikke skrive salgsmelding for da må han betale omregistreringsavgift. Standard prosedyre på eksport.
Er det mange av dere som har vært i afrika og sett den elendige standarden på kjøretøyene? Det har jeg. Hadde det blitt EU-kontroll i Kenya hadde ddet blitt igjen 7 biler i hele landet som ikke ble skrotet. Jeg ser også youtube-videoer fra Afrika, "Dicing with death", og der ser du veldig nært standarden.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Han vil ikke skrive salgsmelding for da må han betale omregistreringsavgift. Standard prosedyre på eksport.
Vis hele sitatet...
Skiltene kan vel leveres inn og det er ikke krav til at kjøretøyet skal registres på ny kjøper? Såvidt jeg vet er det eneste kravet at salgsmelding blir levert og kjøretøyet er oppført hos biltilsynet på nye eier.

Da er det opp til ny eier og bale med eksporten.

Om dette er den absolutt korrekte måten å gjøre ting på har jeg ikke sjekket opp. Men jeg kjenner folk som gjør det slik når de selger biler kjøper skal eksportere og har aldri hørt at det har skapt problemer for selger.

De fleste som driver med eksport til afrika er jo selv fra afrika og er her med d-nummer. Så de kan fint ha bilen på seg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skiltene kan vel leveres inn og det er ikke krav til at kjøretøyet skal registres på ny kjøper? Såvidt jeg vet er det eneste kravet at salgsmelding blir levert og kjøretøyet er oppført hos biltilsynet på nye eier.

Da er det opp til ny eier og bale med eksporten.

Om dette er den absolutt korrekte måten å gjøre ting på har jeg ikke sjekket opp. Men jeg kjenner folk som gjør det slik når de selger biler kjøper skal eksportere og har aldri hørt at det har skapt problemer for selger.

De fleste som driver med eksport til afrika er jo selv fra afrika og er her med d-nummer. Så de kan fint ha bilen på seg.
Vis hele sitatet...

Om du skriver salgsmelding, så må du betale omreg-avgift. Og de kronene prøver alle å ungå.


Skiltene kan du gjøre hva du vil med. Men selger du bilen så skal de jo følge bilen. Ingen vits å avregistrere bilen.


Dette er HELT standard prosedyre.


Hva slags antagelser er det der? Alle som eksporterer biler til afrika er afrikanske? Værste, folk som er intr i penger eksporterer biler.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
Om du skriver salgsmelding, så må du betale omreg-avgift. Og de kronene prøver alle å ungå.


Skiltene kan du gjøre hva du vil med. Men selger du bilen så skal de jo følge bilen. Ingen vits å avregistrere bilen.


Dette er HELT standard prosedyre.


Hva slags antagelser er det der? Alle som eksporterer biler til afrika er afrikanske? Værste, folk som er intr i penger eksporterer biler.
Vis hele sitatet...
Da har jeg sikkert misforstått, aldri solgt biler selv som skal til eksport.
Tror vel ikke at absolutt alle som eksporterer til Afrika er afrikanere. Men afrika er stort, det er mange land og folk fra de forskjellige landene vet jo best hva som selger bra der og har sikkert kontakter som gjerne handler med en landsmann.

Da vi reiste gjennom marokko og sydover var det helt sjukt hvilken stand bilparken var i. Men det kanskje mest sjokkerende for en konform nordmann som alltid bruker bilbelte, blinkelys og stopper ved stoppskilt var hvordan de kjørte. Og kanskje aller mest, skulle de fra en by til den neste var det ikke snakk om antall sitteplasser, det var hvor mange de klarte å stable inn i bilen, eller på taket. Var det ikke folk på taket så var varer eller dyr.

Ikke for det, var jo vanlig å stable en haug med unger bak i varerommet på varebilregistrerte stasjonsvogner i Norge også. Så det bedre seg nok også i andre land etterhvert.
For å skrive salgsmelding må vel kjøper ha en form for norsk ID. Personnummer eller d-nummer (midlertidig personnummer).

I følge vegvesnet skal bilen avskiltes ved eksport og skiltene skal leveres inn. Et eierskifte må også gjennomføres, ellers vil chassinummeret være registrert på selger.

Endte opp med å få kopi av id og fullmakt til å gjennomføre eierskifte på hans vegne. Så nå er alt i orden.