Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 6240
I VG kan man i dag lese om mobiloperatører som lagrer informasjon om hvor du har vært de siste 3 månedene: Dette vet mobilselskapet om deg - Krevde innsyn - fikk 150 tettskrevne sider med informasjon

Så, alt du trenger å gjøre for å kreve å få dine xxx-sider med sporingsdata, er følgende:

1. Gå til denne generatoren for brev om innsyn i dine sporingsdata:

Mobilen.no - Be om dine sporingsdata

2. Velg din operatør

3. Skriv inn Navn, e-post, Mobilnummer og "jeg-er-et-menneske" -kode

4. Vent på svar

Dette er brevet som sendes:

Jeg ber med dette om innsyn i alle opplysninger dere har lagret om meg med utgangspunkt i mitt kundeforhold til dere. Forespørselen rettes med utgangspunkt i personopplysningslovens § 18 som omhandler rett til innsyn i lagrede opplysninger (http://lovdata.no/all/tl-20000414-031-003.html).

Med "alle opplysninger" menes totaliteten av de historiske opplysninger dere som operatør har lagret på tidspunktet for forespørselen (dags dato), og som kan knyttes til meg som person, herunder (men ikke begrenset til) personopplysninger, produkthistorikk, posisjoneringsdata og samtale-, MMS-, SMS- og alle datatrafikkdata.

Jeg gjør oppmerksom på at en eventuell avvisning av denne forespørselen må hjemles i lovens § 23.

Hilsen x x
Mitt mobilnummer er xxxxxxxx
Vis hele sitatet...
Dette er autosvaret jeg fikk, fra min operatør chess:

Hei!


Vi har mottatt din henvendelse ”Innsyn i personopplysninger” og gitt den saknummer xxxxxx.

En saksbehandler vil behandle saken og du vil få svar straks saken er behandlet. Normalt vil vi besvare din henvendelse innen tre virkedager.
Vis hele sitatet...
Her er et eksempel på en del av den informasjonen man får fra mobiloperatøren:
http://upit.no/bilder/thumbs/YPULt.jpg

Anbefaler dere å gjøre det samme.
(kjekt å se kor i helvette du va sist lørdag etter du fikk blackout )
Gjorde dette da jeg så artikkelen tidligere idag. Blir spennende å se om jeg får noe, hehe
Sist endret av iMAGINE123; 4. juni 2012 kl. 23:36.
Sendt.

Kommer nok på flere hundre sider tenker jeg. Beveger meg mye rundt i 2 forsjellige fylker, og bruker mobilen mye, både på nett, sms og tale.

Men spørs om Telenor Bedrift tar ut så mye..
er der gratis eller tar dem betalt ?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
er der gratis eller tar dem betalt ?
Vis hele sitatet...
Saksbehandleren som sendte oss samtalespesifikasjonen, valgte å sende denne til arbeidsgivers adresse med journalistens navn skrevet for hånd på konvolutten. Claussen valgte derimot å sende dokumentbunken til journalistens privatadresse.

- Operatøren kan ikke kreve vederlag for denne tjenesten. Dette sier loven klart og tydelig, sier Årnes i Datatilsynet.

Telenor ba aldri om penger for den tunge konvolutten. Derimot ba de om lov til å redusere dokumentomfanget.

Dette takket vi nei til. Resultatet ser du på bildet som illustrerer denne artikkelen.

Ganske nøyaktig én måned etter at vi først ba om innsyn, hadde vi fått papirene vi etterlyste. Dette er akkurat innenfor lovens begrensning på 30 dagers maksimal behandlingstid.
Vis hele sitatet...
Kilde: Artikkelen i førsteposten
Fra et miljøhensyn, vil ikke dette føre til masse unødvendig papir som blir sløst for så å bli kastet? =/
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Fra et miljøhensyn, vil ikke dette føre til masse unødvendig papir som blir sløst for så å bli kastet? =/
Vis hele sitatet...
Antar man kan velge å få opplysningene på PDF.
Kisen i artikkelen valgte å få det på papir.

Vi får se...
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Da var forespørsel sendt. Dette blir jo min måte å "ta igjen" for blodpriser hos Telenor.
Bra, hvis alle gjør dette skjønner kanskje selskapene at kundene ikke liker å bli overvåket!
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av http://www.insidetelecom.no/nyheter/vi-jubler-ikke/
– Er ikke sannheten at dere med dette obstruerer kundenes mulighet til enkelt å be om innsyn i opplysningene om dem selv?

– Nei. Vi har ikke noe ønske om å begrense noens rettigheter, sier Krokan.
Vis hele sitatet...
Bullshit[COLOR="White"]ttt[/COLOR]
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Bullshit[COLOR="White"]ttt[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Skjønner godt at de ikke gidder å sende ut kassevis av papirer til fjortiser som skal stå imot øvrigheta. Det beste hadde vært om de hadde sendt informasjonen på en DVD eller lignende.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av afen Vis innlegg
Skjønner godt at de ikke gidder å sende ut kassevis av papirer til fjortiser som skal stå imot øvrigheta. Det beste hadde vært om de hadde sendt informasjonen på en DVD eller lignende.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer til å be om pdf på mail...

Hadde jeg vært jævlig kunne jeg bedt om fax... eller tresnitt...

Men vil spare miljøet, og hater papir uansett.
Noen som vet om det er den som er oppgitt som juridisk eier av abonnementet som må kreve å få innsyn? Min arbeidsplass står oppført som eier av mitt abonnement og jeg selv står som bruker.
når jeg sendte inn request via mobilen.no

vil det da bli sendt fysisk dokumentasjon eller blir det sendt på e-post?

har abb. på bedrift. vil det bli sendt til bedriften? eller kommer det direkte til meg?

noen som vet?
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
når jeg sendte inn request via mobilen.no

vil det da bli sendt fysisk dokumentasjon eller blir det sendt på e-post?

har abb. på bedrift. vil det bli sendt til bedriften? eller kommer det direkte til meg?

noen som vet?
Vis hele sitatet...
Det blir sendt som epost. Hvilken operatør har du?
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Det blir sendt som epost. Hvilken operatør har du?
Vis hele sitatet...
Telenor, bedrifta abb.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Da vil du ikke få tilsendt noenting, siden Telenor nå krever at request blir sendt som brevpost.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Da vil du ikke få tilsendt noenting, siden Telenor nå krever at request blir sendt som brevpost.
Vis hele sitatet...
Så må jeg da sende akkurat samme melding som mobilen.no sendte via epost i vanlig post?

Men kan det hende at de sender det allikevel etter alt det fokuset det har fått? Eller skal de være små vanskelige uansett?

Men får se hva de svarer når meldingen fra amobil blir behandlet
Netcom krever en skriftlig undreskrift. (Kan scannes inn eller sendes inn i papir-format)

Dette har de lov til om man leser på lovdata:
-§ 24. Hvordan informasjonen skal gis

Informasjonen kan kreves skriftlig hos den behandlingsansvarlige eller hos dennes databehandler som nevnt i § 15. Før det gis innsyn i opplysninger om en registrert, kan den behandlingsansvarlige kreve at den registrerte leverer en skriftlig og undertegnet begjæring.
Sitat av winkeesalami Vis innlegg
Netcom krever en skriftlig undreskrift. (Kan scannes inn eller sendes inn i papir-format)

Dette har de lov til om man leser på lovdata:
-§ 24. Hvordan informasjonen skal gis

Informasjonen kan kreves skriftlig hos den behandlingsansvarlige eller hos dennes databehandler som nevnt i § 15. Før det gis innsyn i opplysninger om en registrert, kan den behandlingsansvarlige kreve at den registrerte leverer en skriftlig og undertegnet begjæring.
Vis hele sitatet...
Har du fått det svaret selv? Altså at de krever en underskrift av deg?
Får man meldingslogger?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Får man meldingslogger?
Vis hele sitatet...
du får hvem du sendte melding til når og hvor du var når du sendte meldingen. Ikke noe om innholdet i meldingen.
Sitat av Herman Hedning Vis innlegg
http://www.insidetelecom.no/nyheter/vi-jubler-ikke/
Kan se ut som om vi må skrive brev til dem.
Vis hele sitatet...
Telenor har slått retrett, og alle kan likevel sende innsynskrav via epost.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Hvorfor gjøre dette?

Har dere vikelig noe som helst utnytte av det? Det eneste som skjer er at supporten får mer og gjøre, og folk med faktiske problemer må vente i evigheter..

Mongo tankegang fra selvsentrerte nordmenn..
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hvorfor gjøre dette?

Har dere vikelig noe som helst utnytte av det? Det eneste som skjer er at supporten får mer og gjøre, og folk med faktiske problemer må vente i evigheter..

Mongo tankegang fra selvsentrerte nordmenn..
Vis hele sitatet...
Føler et lite behov for å vite hvor mye netcom vet om hvor jeg har befunnet meg i det siste...
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Hvorfor gjøre dette?

Har dere vikelig noe som helst utnytte av det? Det eneste som skjer er at supporten får mer og gjøre, og folk med faktiske problemer må vente i evigheter..

Mongo tankegang fra selvsentrerte nordmenn..
Vis hele sitatet...
Tror det vil skape rekasjoner og press fra teleselskapene mot dritt som DLD når plutselig 100 000 folk ber om å få sine 150 sider.
Om alle plutselig hiver seg på denne bølgen tror jeg personlig det kanskje skaper flere problemer enn det løser. Selv om det kanskje blir en tankevekker i forhold til DLD, tror jeg ikke utfallet blir annet enn at operatørene blir fratatt sin dokumentasjonsplikt ovenfor kundene i det lange løp.
NetCom sin respons:

Hei *************

For utlevering av personopplysninger krever NetCom, av sikkerhetsmessige årsaker, en skriftlig henvendelse med signatur fra bruker samt redegjørelse for hva som ønskes utlevert.

Henvendelsen kan skannes inn og sendes per e-post til: eller sendes per brev til følgende adresse: NetCom as, Att: Kundesikkerhet, Postboks 4444 Nydalen, 0403 Oslo

Med vennlig hilsen
**********
NetCom kundesenter
Vis hele sitatet...
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Respons fra Telenor:
Hei, MrMrtn, og takk for henvendelsen.

Vi takker for din henvendelse om innsyn i personopplysninger.

Telenor vil sende deg dette pr post i løpet av 30 dager. Før vi kan sende dette må du opplyse om hvilken adresse det skal sendes til og din fødselsdato.

Dette må være folkeregistrert adresse. Grunnen til at vi må ha tilbakemelding på dette er for å sikre (identifisere) at det er korrekt kunde som har henvendt seg til oss.

Ved å besvare to spørsmål kan du hjelpe oss å bli bedre! Samtidig får du muligheten til å bli en av fem som får kr 500,- i ringesaldo eller som fratrekk på faktura!
*random lenke til en kundeundersøkelse*

Ha en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen
Alf Ragnar Moen
Kundeansvarlig
djuice kundeservice
Vis hele sitatet...
Så da regner jeg med å få stuffet i posten snart. FUKC THE SYSTM ANONYM.. neida. Blir spennende å se hva Telenor har på meg.
Sist endret av MrMrtn; 5. juni 2012 kl. 14:35.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av Melcor Vis innlegg
Føler et lite behov for å vite hvor mye netcom vet om hvor jeg har befunnet meg i det siste...
Vis hele sitatet...
Fatter du ikke at ingen på Netcom bryr seg.

De må mest sansynlig inn i systemer som har blitt brukt en gang siden netcoms oppstart, for å finne all infoen dere etterspør.

DLD meg i huet å ræva. Hvis myndighetende virkelig vil vite hva du gjør og hvor du går, så setter de en spaner på deg.

Samme pokker å mye info de klarer å samle inn om deg, det skal fortsatt behandles og relevant informasjon må uthentes fra nevnte dokumenter.

En hver person skjønner at det er enklere å stikke ned til huset ditt, og evt. følge etter deg. Enn å følge prikk til prikk på norgeskartet fra basestasjon til basestasjon..

Stikk ut å bedriv litt frivillig hjelp på fattighuset eller noe.. Må vel for pokker ha bedre ting å gjøre om dagen.
Og hva skal dere virkelig gjøre med dette? Skal dere bytte operatør? Alle har slike system, og dette systemet må være der.

Men det er virkelig INGEN ansatte i telenor som sitter å sporer og følger med på hva dere gjør. Det går automatikk i det og det lagres på en server, ingen bryr seg!
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Fatter du ikke at ingen på Netcom bryr seg.

De må mest sansynlig inn i systemer som har blitt brukt en gang siden netcoms oppstart, for å finne all infoen dere etterspør.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg veit at de sikkert ikke bryr seg om en liten kid som meg, men sier bare at jeg ble litt interesert i hva de har lagra av info om meg.
Ser og for meg at om du printer ut dette og viser det til foreldre og venner som ikke helt forstår DLD og sier - dette er hva staten lagrer om deg og meg, synes du det er greit?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Ser og for meg at om du printer ut dette og viser det til foreldre og venner som ikke helt forstår DLD og sier - dette er hva staten lagrer om deg og meg, synes du det er greit?
Vis hele sitatet...
Staten?

"dette er hva staten har tilgang til om deg og meg"

Det er vel strengt tatt telekompaniene som lagrer det, ikke staten, de kan bare kreve innsyn om det.
Sist endret av Freddy_fred5; 5. juni 2012 kl. 15:12.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Staten?

"dette er hva staten har tilgang til om deg og meg"

Det er vel strengt tatt telekompaniene som lagrer det, ikke staten, de kan bare kreve innsyn om det.
Vis hele sitatet...
Vel staten lovpålegger teletilbydere å lagre data, så indirekte er det staten. Selv om ikke selve hardiskene ligger hos de.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Vel staten lovpålegger teletilbydere å lagre data, så indirekte er det staten. Selv om ikke selve hardiskene ligger hos de.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har fortstått det må staten "spørre" om lov til slike ting.

Jeg må dog si at jeg kan forstå greia med meldingene og slikt, men ikke posisjon/nettbruk.

EDIT; "Spørre" om lov til å se dataene.
Sist endret av Freddy_fred5; 5. juni 2012 kl. 15:46.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Slik jeg har fortstått det må staten "spørre" om lov til slike ting.

Jeg må dog si at jeg kan forstå greia med meldingene og slikt, men ikke posisjon/nettbruk.

EDIT; "Spørre" om lov til å se dataene.
Vis hele sitatet...
Spørs hva du legger i å spørre om lov. De må få det godkjent av en dommer at de skal få sjekke dataene om deg - men de er tilgjengelige og de må være lagret.
Men det er ikke slik at om jens stoltenberg fikk lyst kunne han slå opp i et register og finne ut hvor all var til en hver tid. Men det er uansett veldig galt.

Og det hele er bestemt av stortingen som ikke la inn veto mot å innføre DLD. Og dermed MÅ alle tilbyderene lage all denne dataen i 6 måneder om ALLE tilfelle de kanskje finner på å gjøre noe kriminelt. Og ikke bare er det galt fordi denne det er å si "vi stoler ikke på noen, så vi anntar alle er mulige forbrytere" og overvåker lovlydige borgere - men også fordi denne dataen kan komme på aveie. Enkelte selskaper tar kanskje ikke godt nok vare på sikkerheten og pluselig sitter folk du ikke ønsker skal ha innsyn med 200 sider med informasjon om hvor du har vært og hvem du har pratet med de siste 6 månedene.
Sånn, sendt til onecall. Så får vi se om dette funker da selvom det er litt " care "
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Da var forespørsel sendt. Dette blir jo min måte å "ta igjen" for blodpriser hos Telenor.
Vis hele sitatet...
Og når de må bruke masse tid og bemanning på å sende ut tusenvis av slike sider til folk over hele landet må de sette prisene ennå høyere for å fortsette å tjene like mye penger. Snakk om å skyte seg selv i foten.
Her er det jeg skrev til NetCom.

mroj
Mob: 11223344
Adresse
0000 Poststed 05.06.2012

NetCom, TeliaSonera Norge AS, Att: Kundesikkerhet,


Postboks 4444 Nydalen, 0403 Oslo

Innsyn i personopplysninger

Jeg ber med dette om innsyn i alle opplysninger dere har lagret om meg med utgangspunkt i mitt kundeforhold til dere. Forespørselen rettes med utgangspunkt i personopplysningslovens § 18 som omhandler rett til innsyn i lagrede opplysninger (http://lovdata.no/all/tl-20000414-031-003.html).

Med "alle opplysninger" menes totaliteten av de historiske opplysninger dere som operatør har lagret på tidspunktet for forespørselen (dags dato), og som kan knyttes til meg som person, herunder (men ikke begrenset til) personopplysninger, produkthistorikk, posisjoneringsdata og samtale-, MMS-, SMS- og alle datatrafikkdata.

Jeg gjør oppmerksom på at en eventuell avvisning av denne forespørselen må hjemles i lovens § 23.
Jeg vil ha alle opplysninger enten på en pdf-fil, dvd, eller skrevet ut på papir.

Med vennlig hilsen

mroj
Vis hele sitatet...
Sist endret av mroj; 5. juni 2012 kl. 17:35. Grunn: ser det blir litt feil i oppsettet men..
Noen som har fått svar fra noen av operatørene?

Sendte melding for 2 dager siden og ikke fått svar av Telenor enda, men de drøyer det vel så lenge de kan når det gjelder slike ting?
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Noen som har fått svar fra noen av operatørene?

Sendte melding for 2 dager siden og ikke fått svar av Telenor enda, men de drøyer det vel så lenge de kan når det gjelder slike ting?
Vis hele sitatet...
Fikk svar ganske kjapt fra Telenor.
Er en del som har søkt om innsyn i vertfall http://www.mobilen.no/artikler/2000-...-innsyn/109994
Sist endret av rolls; 7. juni 2012 kl. 21:07.
jeg har fått svar fra chess! virket ikke som de var veldig intresserte i å gjøre dette for meg, men jeg må jo indrømme at det er litt morsomt å holde litt faen med de

(Vennligst behold emnefeltet dersom du svarer på denne meldingen)

Hei,

Takk for henvendelsen din vedrørende innsyn i personopplysninger.

Vi ser at din henvendelse er automatisk generert fra en artikkel på mobilen.no.

Vi ønsker først og fremst å informere om at vi gjerne kan sende denne informasjonen til deg.

Normalt sett mottar vi en slik henvendelse omkring èn gang i halvåret. Vi bruker dessverre veldig lang tid på behandlingen av en slik sak, ca 2-3 timer, og hver sak genererer omkring 300 A4 sider som må skrives ut og sendes per post.

Som et resultat av artikkelen på mobilen.no har vi nå mottatt ekstremt mange slike henvendelser i løpet av veldig kort tid, og hvis alle disse skal besvares innen fristen på 30 dager vil dette dessverre gå ut over de andre kundetjenestene vi tilbyr.

Vi ber derfor om at du, ved å svare på denne eposten, bekrefter at du har behov for eller ønsker å få tilsendt denne informasjonen.

Med vennlig hilsen

Martin
Chess Kundeservice

Chess, TeliaSonera Norge AS

Møllendalsveien 1, 5009 Bergen
Vis hele sitatet...
og dette er hva jeg svarte tilbake!

Ja, dette er informasjon jeg har brukt for, og dere er pliktige til å utlevere denne informasjonen!

Mulighet for å sende informasjon i posten? Går bra på epost og, men hadde vært enklere med fysisk informasjon.

Håper å høre fra dere snart!

Hilsen xxxxxx xxxxxxxxx
Vis hele sitatet...
Mange her som er så dumme? NOEN må nok betale det dette koster, og det er nok IKKE skattebetalerene.. Dette må dere som kunder betale for..
Hvis det er tilstrekkelig mange henvendelser går nok prisene opp fort..
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Skjønner ærlig talt ikke hvorfor dere skal si "fuck this" til teleoperatørene, hadde forstått det om det handlet om DLD, men dette her er bare unødvendig.
nå er det ikke sikkert at alle som brukte formskjemaet til amobil kommer til å få dette utlevert. ettersom kanskje noen av operatørene vil spørre om skriftlig henvendelse? og det blir kanskje ikke alt for mange som gidder å ordne med det.

problemet var at amobil gjorde det alt for lett for folk å søke. derfor ble det veldig mange henvendelser til operatørene, selv om sikkert bare 15% hadde behov eller skikkelig lyst for å se hva som er lagret. tror mange bare tenkte "å sjekke alt jeg har gjort den siste tiden. plotte inn epost navn og telefon og ikke tenke mer på det"

i tillegg til at jeg tviler på at prisene går opp av en sånn "liten" sak, 2000 henvendelser er noe f.eks telenor burde klare fint. det vil ta tid å besvare alle slike henvendelser tenker jeg men tviler sterkt på at prisene går opp noe særlig på grunn av dette.

har selv spurt om å få utlevert informasjon. men sendte personlig mail til telenor. men jeg har mine grunner til å få utlevert denne informasjonen. så derfor gjorde jeg det.
Sist endret av WhiteHat; 8. juni 2012 kl. 02:01.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
i tillegg til at jeg tviler på at prisene går opp av en sånn "liten" sak, 2000 henvendelser er noe f.eks telenor burde klare fint.
Vis hele sitatet...
Når du kan lese (svar fra Chess!) at en henvendelse tar to-tre timer å behandle, to-tre hundre sider A4 skrives ut som må postes så betyr det fort en ekstrakostnad på en tusenlapp.. Hvis du ganger det opp med feks 2000 henvendelser blir det 2 millioner bare i dette eksempelet. Får håpe de finner en måte å legge kostnadene direkte på den som spør om disse dataene! (Tipper det ikke hadde vært populært å sjekke hvis det kostet en tusenlapp?...)
Sitat av woff Vis innlegg
Når du kan lese (svar fra Chess!) at en henvendelse tar to-tre timer å behandle, to-tre hundre sider A4 skrives ut som må postes så betyr det fort en ekstrakostnad på en tusenlapp.. Hvis du ganger det opp med feks 2000 henvendelser blir det 2 millioner bare i dette eksempelet. Får håpe de finner en måte å legge kostnadene direkte på den som spør om disse dataene! (Tipper det ikke hadde vært populært å sjekke hvis det kostet en tusenlapp?...)
Vis hele sitatet...
beklager, så ikke svaret fra chess.

men var det ikke slik at de kunne bruke CD/USB til levering av data? måtte ikke være papirformat hvis jeg ikke tar helt feil?

men som sagt, hvis det er 2000 forespørsler. og selskapene spør om skriftlig forespørsel. trur du det er mange som orker å styre med det da?

uansett. meldings funksjonen til amobil gjorde det for lett for de som på en måte "ikke har bruk for disse opplysningene" å bare sende et request :P
Prøv å lese deg gjennom denne artikkelen WhiteHat: http://www.mobilen.no/artikler/2000-...-innsyn/109994
Det dreier seg kanskje om 3000 kg med papir som skal sendes og at de må leie inn konsulenter for å klare ekstraoppgavene...
Det blir fort ganske tankeløst å 'bare forlange utskrift' ja...
Og som sagt: De som får SVI for dette er de som er kunder hos de forskjellige selskapene.. Dvs du og jeg.