Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 852
Hei Folkens.

Jeg har solgt min PC for noen tusenlapper på finn.no.
Kjøper testet PC'en hjemme hos meg og var fornøyd. Alt fungerte helt fint.

Etter 2 uker så ringer han og sier at PC'en ikke er stabil. (Den har vært stabil og uten problemer i 4 år, selv etter hardwarebytte).

Han får disk read error meldinger og ene skjermen blir svart.

Jeg jobber med IT og har oppgradert den PC'en der gradvis i 4 år nå og aldri hatt problemer. Komponentene er alt fra 3 mnd til 2 år gamle.


Når PC'en ble kjøpt så ble den testet ved kjøring av spill og programmer og ingenting var ustabilt.
Har jeg noen rettigheter som selger her? For alt jeg veit, så kan kjøper ha gjort mye kødd med PC'en og håper på å få pengene tilbake.


Takker.
Bare ta en titt i Kjøpsloven. Risikoen for feil og mangler går over på kjøperen ved levering/henting med unntak for skjulte feil og mangler som har eksistert allerede ved leveringen og manifesterer seg senere.
Om jeg ikke husker helt feil, så må det dokumenteres at det har skjedd før salget ble utført.
Trådstarter
22 5
Feilen som tydeligvis er nå er "A disk read error occured" som da kan tilsi at harddisken er død, begynner å dø, har en liten feil som er enkel å rette med disk repair eller en kabel som er løs eller gåen osv osv.

Jeg er alltids villig til å hjelpe henne med å fikse problemet, men jeg kjøper ikke ny harddisk bare pga at harddisken helt plutselig får en feil på seg.
Er det ikke reklamasjon på utstyret som kan tas med butikken delene opprinnelig ble kjøpt fra?
Trådstarter
22 5
Jo. Det er det jeg prøver å forklare kjøper. At hvis harddisken helt plutselig ryker så er det bare å snakke med komplett så fikser de det.

Men hu mener at det er min feil og at jeg visste om dette.