Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1344
Hører stadig vekk, spesielt på film at det blir sagt "Jeg vil ringe advokaten MIN".
Men hva vil dette si? Vil dette si at denne advokaten man refferer til er den advokaten man fast bruker, eller finnes det en ordning lik fastlegeordningen når det kommer til advokater også?

Jeg personlig vet iallefall ikke om noen advokater/forsvarsadvokater jeg kunne ha kontaktet neste gang jeg blir innkalt til avhør.
Jeg tror nok folk som kommer med slike replikker ofte er i situasjoner hvor de trenger en advokat. Akkurat som at man ikke kontakter en rørlegger med mindre man har bruk for det. Har du et skikkelig crappy hus kan du etter hvert begynne å snakke om "min faste rørlegger".

Jeg tror også uttrykkene "min rørlegger", "min snekker", "min bilmekaniker", etc. er veldig amerikansk-språklig. ("I have to call my plumber.") Akkurat som det å hele tiden trenge advokat er også veldig amerikansk. Og vanligere på film enn på ordentlig.
Sist endret av Ramaskrik; 21. november 2012 kl. 12:05.
Slutter meg til Ramaskrik her. Uttrykket, da spesielt i amerikanske filmer, referer vel mest til hvem folk "vanligvis" bruker som fagmann.

Videre skal det nevnes at det amerikanske uttrykket "lawyer" har en videre betydning enn bare advokat og omfatter enhver jurist. USA er forøvrig det landet i verden med flest jurister pr. innbygger, så en "lawyer" er mye mer vanlig der enn i Norge ettersom befolkningen i større grad benytter lawyers i både større og mindre rettslige konflikter.

Forøvrig kjenner jeg i alle fall en som konsekvent ber om den samme forsvareren når han blir etterforsket i straffesaker. Han omtaler han gjerne som "min advokat" uten at det er noe annet i det enn at han benytter seg av denne advokatens tjenester på regelmessig basis. Dette er da i Norge, så uttrykket "min advokat" har nok tildels blitt resipert gjennom dårlige oversettelser fra amerikanske filmer og serier ("my lawyer")
Sist endret av Jelass; 21. november 2012 kl. 12:23.
Er ikke så dumt å ha et godt kundeforhold til en bestemt advokat. Er mye feil som skjer ute i samfunnet idag som man godt kunne trengt advokat hjelp med. MEN, man må i tillegg ha penger til å følge opp saker - noe den normale mannen i gata ikke har ..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
I USA er det vanlig å ha en "familieadvokat". Rikinger har også gjerne advokat på "retainer" -- altså betaler ham for å være tilgjengelig 24/7, basicly.
Sist endret av nso; 21. november 2012 kl. 12:28.
Sitat av Playground Vis innlegg
Jeg personlig vet iallefall ikke om noen advokater/forsvarsadvokater jeg kunne ha kontaktet neste gang jeg blir innkalt til avhør.
Vis hele sitatet...
Her har vi en som planlegger livet sitt positivt..
Det spørs litt hvilke behov en har, men en advokat man bruker i ett og alt er nødvendigvis ikke det beste.
Har du behov for spesialisert forretningsjuss (ie - litt ut over det du trenger for å drive et enkelt firma) vil du ha noen som speisialiserer seg til det. Bruker du de samme folka i straffesaken, barnefordelingssaken og trygdesaken din får du en dårlig og dyr løsning.

På den andre sida, hvis du for eksempel havner i spjelet med jevne mellomrom kan det være greit å pleie kontakt med noen du samarbeider godt med (men først og fremst bør du revurdere livet ditt).