Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1426
Yo! Jeg sprayet en bil ned med et brannslukningsapperat og det som skjedde var at litt av dette kom inn i bilen via lufteanlegget.. (Biltema pulver apperat) og eieren har funnet ut av at rens kommer på MINST 15 000.. Dette kan jeg ha vanskelig for og forstå men hva synes dere? Greit nok skal gjøre opp for meg men er mer trolig at det blir billigere og kjøpe en ny bil:-p
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Ta det opp med forsikringsselskapet ditt eventuelt hans, så får de ordne opp. Da vet du i alle fall at du betaler for akkurat det, og ikke nye sideskjørt og bensin resten av året.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hva er vanskelig å forstå med det? Brannslokningspulver er et sant helvete å få vekk, og et profesjonelt rensefirma tar seg godt betalt.
Sitat av kungen Vis innlegg
Yo! Jeg sprayet en bil ned med et brannslukningsapperat og det som skjedde var at litt av dette kom inn i bilen via lufteanlegget.. (Biltema pulver apperat) og eieren har funnet ut av at rens kommer på MINST 15 000.. Dette kan jeg ha vanskelig for og forstå men hva synes dere? Greit nok skal gjøre opp for meg men er mer trolig at det blir billigere og kjøpe en ny bil:-p
Vis hele sitatet...
om det er billigere og kjøpe ny bil er uvesentlig, du må uansett betale. det er jo bare å ringe firmaet som skal fikse det og dobbel sjekke prisen, er bedre å betale enn at personen drar og politianmelder deg å får inn kr den veien..
Hvorfor sprayet du ned en bil med pulverapparat, en dårlig spøk? Bare lurer.

Ellers flott at du tar ansvar for det du har gjort. De fleste trådene handler heller om hvordan sno seg unna.
Av norge!
Trådstarter
Sitat av shittrønder Vis innlegg
Hvorfor sprayet du ned en bil med pulverapparat, en dårlig spøk? Bare lurer.

Ellers flott at du tar ansvar for det du har gjort. De fleste trådene handler heller om hvordan sno seg unna.
Vis hele sitatet...
En dårlig gjennomtenkt spontan spøk med uheldig utfall :-p gjøre opp for meg skal jeg men syntes 15 000 hørtes ut som en veldig høy pris
Pulver fra brannslokkingsapparater trenger seg inn i alt av elektronikk å ødelegger det over tid. Vær glad du ikke gjorde det inne eller på en dyrere bil. Kos deg med regningen. vel fortjent
15k høres ut som en helt ok pris. Var du beruset da du gjorde det?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
15 000 hørtes ikke annet enn rimelig ut.

En regner skader for 10.000-20.000 kroner per kilo pulver som blir sprøytet ut. Det kan bli kostbart når du tømmer et 6 kilos apparat på 12-14 sekunder, sier Jan Ove Brakstad i Bergen Brannvesen.
Vis hele sitatet...
Kilde
Som legalize_it sier så vil brannslukningpulveret trenge seg inn i bilen og skade ledningsnettet om det ikke blir fjernet ganske fort. Pulveret spiser isolasjonen rundt kablene og kan føre til kortslutning på det elektriske i bilen. Som oftest da det er innbrudd i en bil og det blir sprutet ned med pulveret, blir bilen kondemtert
15,000,- høres ikke så urimlig ut. Snakker av egen erfaring da jeg måtte ut med 17,000,- for å rense ett rom som ble sprayet ned.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Pulver fra brannslokkingsapparater trenger seg inn i alt av elektronikk å ødelegger det over tid. Vær glad du ikke gjorde det inne eller på en dyrere bil. Kos deg med regningen. vel fortjent
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
Brannslukningapparater er vanligvis fylt opp med natriumhydrogenkarbonat og/eller ammoniumsulfat.

Natriumhydrogenkarbonat vil spaltes ved oppvarming slik at det vil dannes natriumkarbonat, dette vil man selvfølgelig ikke ha i luftekanalene på bilen sin da natriumkarbonat er et hygroskopisk stoff som vil danne en alkalisk løsning i kontakt med vann.

Ammoniumsulfat vil avgi ammoniakk ved svak oppvarming, og ved høyere temperaturer vil dette stoffet spaltes fullstendig til svovelsyre og ammoniakk.
Dette ville ihvertfall ikke jeg hatt i bilen min.