Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 664
Hvordan kan jeg få et valg i oppstarten mellom Linux og Xp?
Har du instalert begge deler?
Er vel når du starter datan du kan velge, kan hende du har stilt inn at du må velge innen 5 sekunder.
Har tenkt til å innstallere Ubuntu, men jeg vet ikke om jeg vilfå fram den "velgemodusen"..
Er usikker på om jeg vil skjønne noe av Linux..
Installer Grub eller Lilo.

http://www.faqs.org/docs/Linux-mini/...with-GRUB.html

Finnes antaglig flere boot loadere der ute

Edit: Dersom du har Windows fra før vil du få spørsmål om å installere Grub under installasjonen av Ubuntu (godt mulig den spørr uansett).
Sist endret av klovnen_; 27. oktober 2007 kl. 17:37.
Noen som kan si meg det på "forståelig engelsk" eller norsk..:P?
Det er vel normalt å ha valget mellom OS'ene.. Har selv ubuntu og xp, og kan velge hvilken jeg vil ha ved oppstart. Har bare installert dem, ikke gjort noe ellers..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Freaky 47
Har du instalert begge deler?
Er vel når du starter datan du kan velge, kan hende du har stilt inn at du må velge innen 5 sekunder.
Vis hele sitatet...
Sorry for offtopic, men man kan ikke starte data. Man kan ikke installere noe på data. "Datamaskin", "PC" er to ord du kan bruke. Skål-
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du installerer f.eks Ubuntu etter at du har installert XP får du valget under installasjonen å konfigurere grub bootloader, dette er såpass straightforward at min bestemor kunne nok gjøre det :-)

(mao, neste, neste neste neste, fullfør).
Litt oftopic men det står at et program har deaktivert velkomstskjermen og raskt brukerbytte rtlgina.dll eller noe sånt, men vil det påvirke Ubuntu eller XP?
Da jeg installerte Ubuntu, så skjedde det automatisk. Tror ikke jeg krysset av på noe.. Det bare ble sånn. Får en liste ved oppstart, hvor jeg kan velge mellom xp/Ubuntu.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ChickenHug
Litt oftopic men det står at et program har deaktivert velkomstskjermen og raskt brukerbytte rtlgina.dll eller noe sånt, men vil det påvirke Ubuntu eller XP?
Vis hele sitatet...
Dette er driveren til et Netgear nettverkskort ser det ut som.

Det har ingen påvirkning på ubuntu, men din windows kan ikke gjøre raskt brukerbytte (som jeg aldri har sett vitsen med uansett).
Ja det er driveren til netgear..
VELDIG OFFTOPIC:
Atxbyea, googler du som en ugle som går på speed eller kan du alt?