Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 597
Hei!

Jeg skal installere Windows XP på en bærbar maskin. Problemet er at når jeg installerer står det at den ikke finner SATA-disken, altså kan den ikke installere.

Grunnen til dette er at driverne til kontroll av SATA ikke er integrert i Windows installeringscden.

Etter og ha sjekket litt på internett fant jeg ut at det var en måte og løse dette på, ved og spesial lage min egen installerings cd til Windows. nLite heter programmet. Etter og ha titta litt finner jeg ut at hvis programmet skal integrere driveren i cden må .exe fila gjøres om til .inf fil/ kunne leses som .inf fil. Det er her jeg trenger hjelp. Hvordan gjør jeg dette?

På forhånd takk for alle svar!
Det er for det meste bare å pakke ut driver filene av exe fila, dette kjør du typisk ved å starte innstalasjonen og så avbryte.
Trådstarter
var ingen .inf fil der. har allerede sjekket det
Hvilken bærbar PC er det snakk om?
Trådstarter
Fujitsu Siemens Amilo pro v2060

hjelper det noe om jeg, feks oppdaterer BIOS versjonen?
Sist endret av n1ce; 23. juli 2007 kl. 21:41.
Hvis det er en driver skal inf-fila være der, men den er antakeligvis pakket inn i exe-fila på et vis. Utpakking vil skje på et eller annet stadie om du kjører exe-fila.

Å oppdatere bios vil mest sannsynlig ikke hjelpe, men du kan poke rundt og se om du finner egne valg for å kjøre SATA i kompatibilitetsmodus, IDE-modus eller liknende.
http://home.no.net/exzlato/matrix.st..._inf.files.zip

Du kan også legge filene på en floppy og bruke de under installasjonen av XP (trykk F6 når den sier det).
Sist endret av klovnen_; 23. juli 2007 kl. 22:59.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Takk til Klovenen!

Jeg gjorde en liten feil, jeg tok bare .inf filene og la til på CDen, dette fungerte ikke, så lastet jeg ned rar-fila til klovnen som også inneholdt mappen med de andre filene. Så prøvde jeg og lage en ny Windows CD med disse, og dette gikk som smurt!

Vil anbefale alle og lage sin egen Windows XP cd med nLite! Det er utrolig deilig å slippe og installere alle driverene på nytt hver gang, pluss andre programmer, pluss skrive inn Windows key hver gang...

Nå har jeg holdt på litt med dette programmet så hvis det er noe noen lurer på så send meg en pm...