Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1341
Hei, har akkurat lastet ned ubuntu 7.04 (tror jeg) i så fall. Vet ikke helt hvordan dette her fungerer, får det til og kjøpe og alt.. Kommer på msn osv.

Men når jeg laster ned .exe programmer og lignene, eller scripts for all del.. Så vil ikke det fungere, hvordan gjør jeg scriptene "runable" og hvordan starter jeg .exe programmene?

Takk på forhond.

Edit: Kunne også fått litt hjelp med hvordan linux fungere, en norsk guide.. eller engelsk.. er ny med linux som sagt.

takker.
Sist endret av hawktangg; 7. juli 2007 kl. 16:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du leser en tanke. Normale windowsprogram (som sikkert er det du referer til som exe) funker ikkje på andre OS enn windows. Du kan prøve deg med wine, og håpe på at det funker.

Når det gjelder installasjon av programvare så er det best å bruke pakkehåndteringssystemet til ubuntu, og du finner nesten alt der. Igjen, les dokumentasjonen ubuntu har. For å installere programvare kan du forresten ikkje kjøre fra livecd. Du må installere det til disk.

Script? Kva type script?
For det første så er ubuntu og windows to forskjellige OS som bruker hver sin kernel.

Windows installerer gjennom .exe filer mens linux bruker .rpm som er mye likt .exe filer men bare i linux også er det tarballs som man må skrive en del i terminalen for å installere (ganske vanskelig hvis du er ny).

Til debian or ubuntu er det også .deb pakker som disse linux baserte distroene bruker.

Debian og ubuntu har en annen installasjons måte også (APT).

APT hjelp


Ubuntu Hjelp

Hvis du skal kjøre windows programmer i linux eller ubuntu som du bruker å du bruke wine som er en emulator som kan kjøre windows filer.

Hvis du skal ha en lignende lynmeldingsklient til unbuntu vil jeg foreslå amsn.
tja...enkelte linux-distribusjoner bruker .rpm men disse kan uansett ikke sammenlignes med .exe-filer.

en .rpm eller .deb eller .tgz for den saks skyld kan best sammenlignes med en .zip-fil. Det er rett og slett bare et komprimert arkiv som inneholder alle filene til et program.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Binærformatet til Linux er ELF, som er eit relativt moderne binærformat, som stortsatt er kliss likt windows og *BSD sine format. Det som er problemet er at dei har totalt forskjellige API på så godt som alle nivå, frå kjerna og opp til dei høgare nivå i systemet. Og der APIet er likt, er det 100% sikkert at det ikkje er kompilert med nøyaktig samme flags eller kompilator, og dermed er APIa ikkje binærkompatible. RPM er heller ikkje ELF-kode, bare en pakke med litt metainfo om programvara.


Linux støtter også det arkaiske a.out-binærformatet heilt utmerka.
Trådstarter
8 0
mener source coder.. (script) ^^ sorry.. f.eks på et "program" som jeg ville laste ned som funket med linux kom bare i en web side med en source code.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hawktangg
mener source coder.. (script) ^^ sorry.. f.eks på et "program" som jeg ville laste ned som funket med linux kom bare i en web side med en source code.
Vis hele sitatet...
Kompiler det.

Typisk innebærer dette følgande:

Kode

./configure && make && sudo make install
Finst tutorials på det også, men eg kan omtrent ikkje tenke meg programvare som ikkje finst i debian sitt pakkerepos.
da får du vel bare lese INSTALL-fila for informasjon om hvordan du kompilerer kildekoden ...

Uansett hjelper det litt om du gir eksempler på programmer det er snakk om. Det aller meste ligger i apt så det er sjelden noen grunn til å kompilere selv
Trådstarter
8 0
Jeg mener at jeg så noen som innstalerte noe greier via terminal? hva er dette?

Takker for all hjelpen. bra at det er folk som dere i forumet enda.. Hehe. trodde jeg skulle bli flamet ^^
Hvis du bruker 10 minutter på å lese gjennom innholdsfortegnelsen på ubuntuguide.org, tror jeg det vil spare deg for mye trøbbel. ubuntuforum.org er også en god kilde til hjelp. Det som ikke allerede er tatt opp der er ikke verdt å ta opp...
Trådstarter
8 0
Halalageir: Takker for siden, skal se gjennom dette seinere..
Sitat av hawktangg
Halalageir: Takker for siden, skal se gjennom dette seinere..
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde bare sett på de linkene jeg puttet inn lenger opp er jeg sikker på at du hadde fått dreisen på det.

Var nok litt lite info fra min side og men når man installerer gjennom terminal heter APT (advanced packaging tools)
Sist endret av Arath.inc; 8. juli 2007 kl. 15:17.
Hei å hopp.

Kjapt spm. Når jeg skal legge inn ubuntu på en partisjon/hardisk, må jeg formatere hele driten ?
Kan jeg ikke bare kjøre ubuntu fra samme HD som jeg har Windows på ?
Jeg har aldri prøvd, men i teorien så ser jeg ikke noe i veien for at det ikke burde funke. Det kommer dog litt an på. Om det er ntfs partisjon, så funker det ikke.

Om det er fat32, så kan det funke i teorien, men det har du IKKE lyst å gjøre. Lag heller en partisjon, eller kjøp/skaff den en billig brukt harddisk.
Man kan ha windows og linux på samme HD, men å ha dem på samme partisjon vil ikke fungere.

I ubuntu er kan man enten velge at den partisjoner for deg, etter hva du velger, om du velger å bruke hele HD eller å minske windows partisjonen for i gi plass til ubuntu. Ellers kan gjøre det manualt hvis jeg husker riktig, anbefales ikke for nybegynnere da.
Sitat av Arath.inc
Man kan ha windows og linux på samme HD, men å ha dem på samme partisjon vil ikke fungere.
Vis hele sitatet...
Det vil fungere, men er ikke å anbefale. Om det skulle bli kødd med en av dem risikerer man da å ødelegge begge. Så lenge det ikke er NTFS (Noe sansynligheten er veldig stor for at det er) så vil verken linux eller windows protestere på å ha begge deler på samme partisjon.
last ned pmagic 1.7, da kan du frigjøre plass til Ubuntu på samme HDD som du har Windows ...
Sist endret av Blomsen Jr.; 16. juli 2007 kl. 17:01.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Dinithion linux kan lese og skrive til fat32 disker, men det ville bare være dumskap og prøve å installere på en fat32 disk..
Sitat av Arath.inc
For det første så er ubuntu og windows to forskjellige OS som bruker hver sin kernel.

Windows installerer gjennom .exe filer mens linux bruker .rpm som er mye likt .exe filer men bare i linux også er det tarballs som man må skrive en del i terminalen for å installere (ganske vanskelig hvis du er ny).
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg må ha gått glipp av noe... Kan du forklare meg på hvilket grunnlag en .RPM er mye likt en .EXE fil? Hadde du nå enda sammenligna en .MSI med en .RPM så kanskje...

Er jo ikke noe grunn til å forvirre en linux-nybegynner mer enn nødvendig
Sitat av spetznaz
Dinithion linux kan lese og skrive til fat32 disker, men det ville bare være dumskap og prøve å installere på en fat32 disk..
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig, og har forsåvidt sagt det igjennom tråden flere ganger også. Han spurte om det gikk an, og jeg har svart at det går an
Har en liten sånn Ubuntu/fedora-intro i denne posten:
http://www.freakforum.nu/forum/showt...597#post928597
Men er det ikke mulig og formatere den nye partisjonen til et filsystem som ubuntu bruker ?
Sitat av neurotor
Jeg tror jeg må ha gått glipp av noe... Kan du forklare meg på hvilket grunnlag en .RPM er mye likt en .EXE fil? Hadde du nå enda sammenligna en .MSI med en .RPM så kanskje...

Er jo ikke noe grunn til å forvirre en linux-nybegynner mer enn nødvendig
Vis hele sitatet...
Feilglipp fra min side. Tenkte ikke så mye på det før jeg skrev det. Beklager hvis jeg forvirret noen.

Sitat av Dinithion
Det vil fungere, men er ikke å anbefale. Om det skulle bli kødd med en av dem risikerer man da å ødelegge begge. Så lenge det ikke er NTFS (Noe sansynligheten er veldig stor for at det er) så vil verken linux eller windows protestere på å ha begge deler på samme partisjon.
Vis hele sitatet...
Helt sikker på det? Vil vanskelig tro at det går ann å installere linux på en ntfs/fat16/fat32 eller windows på ext3.

Enkelt og grei regel:

-Bruk det som er ment for linux til linux og det som er ment for windows til windows.
Partisjoner slik at du får tre partisjoner da. En NTFS til Windows, en ext2/3 til Ubuntu og en som FAT32 eller ext3 der du lagrer dataene du vil nå fra begge operativsystemene.
Sist endret av klovnen_; 16. juli 2007 kl. 22:51.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Anbefaler bøkene Boken om linux og Boken om linux : Server og -utviklingsmiljø. Koster deg rundt 600kr, men det er verdt det.
Sitat av Arath.inc
Helt sikker på det? Vil vanskelig tro at det går ann å installere linux på en ntfs/fat16/fat32 eller windows på ext3.
Vis hele sitatet...
Har somsagt ikke gjort det selv, men det er ikke noe som stopper linux fra å gjøre det iom at fat(16/32) støtten er blitt ganske bra etterhvert. NTFS er noe annet. Selv om ntfs-3g funker ganske bra å skrive med, så er ikke pakken med i kjernen som blir brukt under installering. I ubuntu må man ihvertfall installere ntfs-3g etterpå.

http://www.astahost.com/info.php/lin...on_t12119.html
Sitat av comi
Anbefaler bøkene Boken om linux og Boken om linux : Server og -utviklingsmiljø. Koster deg rundt 600kr, men det er verdt det.
Vis hele sitatet...
Du kan heller hente fram noe interesse og heller google litt og wiki, evnt hjemmesiden til distroer. Kommer en lang vei med det.

Fins bra informasjon om nesten alt på internett om du faktisk har interessen og gidder å lete.

Da trenger man ikke å sløse 600 kr når man har internett.
Sist endret av Arath.inc; 16. juli 2007 kl. 23:30.