Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2401
Hei jeg har funnet ut at jeg vil reise ut å gjøre verden et bedre sted. Men sliter med å finne konkret info om frivillig arbeid. Står uendelig mye info alle steder, men ingen informerer om hvordan man faktisk reiser!
Har noen Tips eller erfaringer som kan hjelpe meg?
Jeg har besøkt røde-kors og atlantis sine sider, men der må man betale oppholdet selv og det har jeg ikke mulighet til!
Sist endret av Loner; 24. november 2008 kl. 01:12.
Ring noen av tilbyderne og spør dem?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Tor det er ganske vanlig at organisasjonene tar betalt for at folk her hjemme fra skal få reise ut i verden og arbeide frivillig. Med mindre du av yrke er noe de kan trenge, sjukepleier, lege, ingeniør, etc, er du ikke stort mer enn en utgift for organisasjonene, og du skal se langt etter en frivillig organisasjon som bruker penger på å tilfredsstille nordmenns ønske om å realisere seg selv. De fleste organisasjonene ønsker å ha et fåtall nordmenn tilstede ved de ulike prosjektene, og heller satse på lokal arbeidskraft der det er mulig. Slik oppnår de både å sysselsette lokalbefolkningen og gjøre dem til en deltakende, ikke passiv, part i arbeidet.
Husker ikke navnet på org. nå, men jeg fant et sted der de tilbø forskjellig type jobber, f.eks engelsk lærer i Kina 1 år. Skal prøve å finne ut hva siden dems var.
jeg er ikke helt sikker på om det koster penger eller ikke, men du kunne blitt misjonær i et eller anna land. jeg blei tilbudt å bli med en kristen mann som jeg aldri hadde møtt før på misjonsreise til peru.
Vet ikke helt om han faktisk var misjonær eller pedofil da så veit ikke om det er så enkelt
Sitat av Loner Vis innlegg
der må man betale oppholdet selv og det har jeg ikke mulighet til!
Vis hele sitatet...
Hvis ikke du engang er villig til å betale ditt eget opphold, hvordan skal din tilstedeværelse hjelpe noen? Mangel på arbeidskraft er ikke problemet til de fleste fattige. Du får sannsynligvis utrettet mye mer for de fattige ved å arbeide i Norge.
Kjenner en som jobbet igjennom NORAD for en god del år siden. Han fikk betalt opphold, mat, transport og klær og tjente ganske godt også. Han jobbet i Afrika, men jeg husker ikke hvilket land det var i. Han sa at han slet med å bruke en tusenlapp i måneden så han hadde ganske fet konto når han kom hjem til Norge igjenn. Han var utdannet hjelpepleier, men jobben der nede hadde ikke noe med utdanningen å gjøre. Han hjalp til med å bygge hus, veier og lignende. Men som sagt var dette for en god del år tilbake, så jeg vet ikke hvordan dette fungerer nå.
Sist endret av Az0g; 25. november 2008 kl. 03:33.
Dersom du virkelig er innstilt på å gjøre verden til et bedre sted og vil reise kan du jo ta en kikk på studiet sosialt enteprenørskap. Mulig det finnes liknende studier ved andre skoler enn UiO også. Som du kan lese innebærer studiet blant annet å bo, studere og arbeide i Cape Town. Kanskje ikke helt det du hadde tenkt deg, men det har nok mer for seg enn å reise til Afrika for å gjøre manuelt arbeid.
Sitat av aybara Vis innlegg
Tor det er ganske vanlig at organisasjonene tar betalt for at folk her hjemme fra skal få reise ut i verden og arbeide frivillig. Med mindre du av yrke er noe de kan trenge, sjukepleier, lege, ingeniør, etc, er du ikke stort mer enn en utgift for organisasjonene, og du skal se langt etter en frivillig organisasjon som bruker penger på å tilfredsstille nordmenns ønske om å realisere seg selv. De fleste organisasjonene ønsker å ha et fåtall nordmenn tilstede ved de ulike prosjektene, og heller satse på lokal arbeidskraft der det er mulig. Slik oppnår de både å sysselsette lokalbefolkningen og gjøre dem til en deltakende, ikke passiv, part i arbeidet.
Vis hele sitatet...
Ikke helt sant! Tror du det er et konstant overflod av frivillige hjelpearbeidere i utlandet på de mange trengende stedene?

Hvem som helst kan i teorien dra til utlandet, og det finnes også flere organisasjoner som ikke krever noen ting. Du kan blant annet søke på volentørjenseten - den er gratis - der opphold og reise blir dekket.

Her er noe du kan se på:
http://www.aktivungdom.eu/art/?id=252
http://www.ung.no/intfriv/686_Volont...ig_arbeid.html
http://www.ung.no/frivillig/1988_Job..._utlandet.html

Her også mange ulike prosjekter og idèer: http://www.gapyear.com/volunteering/humanitarian
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
piuu: Det er virkelig et fåtall av de frivillige organisasjonene som uten å ta betalt for det sender ufaglært norsk arbeidskraft til utlandet. Vil man gjøre en innsats, kan man gjøre det her hjemme: Økonomisk støtte, verve-arbeid, etc. er godt mottatt fra flere hold. Hvis man derimot ønsker seg et lite eventyr i utlandet for å bøte på samvittigheten, må man stort sett regne med å betale for det.
Viss du vill ut på båt så kan du jo høre med Greenpeace eller Sea Shepherd.
Greenpeace
Sea Shepherd

litt kortfattet info om de 2, finner mer info på sidene deres, men her er et lite sammendrag:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Shepherd
http://en.wikipedia.org/wiki/Greenpeace
Sitat av aybara Vis innlegg
piuu: Det er virkelig et fåtall av de frivillige organisasjonene som uten å ta betalt for det sender ufaglært norsk arbeidskraft til utlandet. Vil man gjøre en innsats, kan man gjøre det her hjemme: Økonomisk støtte, verve-arbeid, etc. er godt mottatt fra flere hold. Hvis man derimot ønsker seg et lite eventyr i utlandet for å bøte på samvittigheten, må man stort sett regne med å betale for det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er helt enig med deg der. Man bør ikke dra nytte av økonomiske midler som kunne vært benyttet til bedre formål enn til fordel for seg selv, selvsagt. Men hvem skal spille fotball med de lokale barna på det forlatte barnehjemmet; soldater, sykepleiere og leger? Hvem skal snakke med enslige gamle mennesker uten familierelasjoner; minearbeiderne, trailersjåførene og koordinatorene? Jeg vil heller si at trådstarter kunne vært en ypperlig kandidat til arbeid som retter seg mot omsorgsarbeid, og det trengs det flere av!