Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 10636
Shady Banana
Quix's Avatar
Landet på Gardemoen i går kveld rundt 23:00 med en mindre forkjølelse. Under nedstigningen kjente jeg et større press på ørene enn jeg vanligvis gjør.

Etter kort tid merket jeg at "proppen" i venstre øre ikke forsvant. Jeg har prøvd de fleste triksene i boka, klype forran nesen mens jeg blåser ut av den, åpne kanalene med nesespray, skylle øret med vann. Nå er klokken straks 6 og jeg har tilbragt natten på Gardemoen i vente av neste fly til Harstad som går klokken 07:00.

"Proppen" i venstre øre har enda ikke vist tegn til å gå bort og jeg begynner å lure på om jeg bør sette meg på flyet eller ikke, da jeg er redd for at det skal forværre seg.

Er det noen her som har vært i samme situasjon før og kan komme med noen tips?

-Quix
Sist endret av Quix; 15. august 2014 kl. 05:59.
Forkjølelse og flyturer kan bli et mareritt. Jeg har opplevd å være nær døv i to dager etter en slik sak, og ingen av de vanlige rådene hjalp i det hele tatt. Dette var den samme strekningen, Harstad-Gardermoen.
Masser luftkanalen som er rett inn bak kjeven, altså under øret, gjerne samtidig som du svelger eller beveger kjeven sidelengs fram og tilbake. Det er den som trengs å åpnes for at trykket i øret skal utliknes. Er man litt for aggressiv blir det fort litt sårt, men det er uansett særdeles mye bedre enn å ikke klare å utlikne.
Du kan jo prøve sånn saltvann på apoteket som er til "bihulerens"
Skyt en stor dose Otrivin Menthol i hvert nesebor og sniff godt inn. Deretter gjesper du ordentlig i 5 min (mange gjesp, ikke 1 lang).

Har selv problemer med begge ørene til vanlig, og denne metoden hjelper meg bra når jeg skal ut å fly.
Morsom sak det der Jeg måtte besøke lege etter å ha prøvd alt av "kjerring-råd"
Tygg på en tyggis mens du flyr, det pleier å funke for meg.
Rinexin er også veldig effektivt mot tette ører. Fås på resept.
Shady Banana
Quix's Avatar
Trådstarter
Klarte å få tak i en nesespray med mentol som jeg brukte før og under flyreisen for å holde kanalene åpne. Drakk og masse va for å hele tiden kunne svelge.

Trykket i øret ble 'normalt' igjen når vi kom opp i cruisehøyde igjen og jeg gjorde deretter alt jeg kunne for at det ikke skulle bli ille igjen. Flyturen ble overkommelig og jeg endte opp bedre enn da jeg dro

Takk for alle tips og triks!

-Quix
På vei opp holder tyggis for meg, bevege kjeven og svelge osv.
På vei ned sliter jeg mer, opplevd å ha dott i øret i 3 dager etter hjemreise på grun av forkjølelse :P kjenntes ut som hoded skulle kollapse på vei ned.
sist flytur var jeg forkjølt igjen, gruet meg til å lande men hollt for neda og blåste når jeg kjennte trykket bygge seg. hollt for nesa og lukket munnen og "blåste" hardt helt til det smalt litt :P trykket forsvant hvertfal
Har opplevd det samme, tror jeg hvertfall... Når jeg tok fly nordover så fikk jeg fæle "propper" i øra, det ga seg ikke under hele oppholdet på 10 dager.
Men den dagen jeg skulle fly hjem så gikk de bort etter nedstigning,å merket ike noe mer til det, men det var veeeldig kjipt å gå sånn i 10 dager!
Etter å ha selv ha opplevd et så infernalsk trykk på øret etter en mindre forkjølese så kjøpte jeg en haug med slike: http://www.walgreens.com/store/c/ear...353009-product
Har bare fått testet en gang (med antydning til forkjølelse), og det fungerte helt nydelig.
Har vært ute å flydd på mange inn- og utenlandsturer, og dott i ørene får jeg HVER gang, og som flere sier, er man forkjølet itilegg er det enda verre, men som nevnt ovenfor, å tygge tyggis og bevege kjeven under opp- og nedstigning pleier å funke for meg, men er jeg forkjølet pleier det gå noen timer opptil 1 dag før det går over :P Men tyggis hjelper mye, iallefall for meg og flere kompiser som jeg har vert på tur med !
Jeg får syke propper i ørene når jeg hopper fallskjerm.
Går som regel ut etter 2-3dager i mitt tilfelle.
Ingen som har dykket her?

Utgjevn trykket ved å holde for nesen med munnen igjen, blås ut så du kjenner luften i ørene som trykker og gir ubehag forsvinner ut ørene. Hvis du kjenner ubehag rett over øyenbrynene er det lufttrykk i bihulene. Bruk samme metode som ove mens du trykker rund på hodet for å gi luften en vei ut. Du blir ikke mindre ødelagt en man blir av å fly, men du kan bli kvitt ubehag.
Har selv vært borti dette da jeg klarte å skaffe meg en ørebetennelse rett før flyturen fra Bodø til Oslo.. Jeg overlevde men gikk med veldig svekket hørsel ett par dager. De sier derimot at en ikke skal fly om man har ørebetennelse(etterom at man da kan få vann i ørene osv). Bra det gikk godt for deg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Man får kjøpt noen slike våks-lys som man setter i øret og tenner på den trekker ut all driten!
Jeg tok en Pinex jeg en gang mot dette. Jeg hadde hatt propp i fire dager, storslagent