Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3887
Hei
Er det noen som kan gi meg et godt råd om hvordan jeg etser av en stålvaier på 13 mm hurtigst mulig. Syre eller hva
Skal hele vaieren bort, eller bare kuttes? Må den etses?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva vil du oppnå? Er det svartstål, rustfritt, galvanisert etc?
Du kan prøve med natriumhypokloritt (klorin). Nå har ikke jeg satt opp noe reaksjonsformel her, så du må sjekke om det dannes giftige produkter.. Og vil tro du må litt opp i konsentrasjon. Den du får kjøpt på rema er vel 15% eller noe i den duren..
Er det en grunn til å ikke klippe den med slik stor tang, eller sage den av med skjærfil? Det må da vere det enkleste.
Termitt er veldig effektivt!
Sitat av domvraina Vis innlegg
Hei
Er det noen som kan gi meg et godt råd om hvordan jeg etser av en stålvaier på 13 mm hurtigst mulig. Syre eller hva
Vis hele sitatet...
Det kjappeste måten å etse en stålvaier på, er saltsyre eller 10-20 % svovelsyre. Og alt etter som, så vil dette ta ganske lang tid med en 13 mm vaier, mest sannsynlig mange timer, kanskje noen dager. Prosessen kommer til å gå fortere, hvis du kobler vaieren på +, og kobler - på noe annet (kobber eller jernbit), og setter den i syra (dette er elektrolyse). Men vaieren og den andre biten kan ikke komme i berøring med hverandre! Og da må strømkilden være likestrøm, og det fra 1-12 V skulle passe. Hvis vaieren er i syrefast rustfritt stål, så må du antageligvis bruke strøm til, for på få etset den.

Ellers så er dette meget sterke syrer, og får man de på visse steder, kan de føre til permanente skader, slik som blindhet. De kan også lage svære sår, som gror meget sakte, og avgi ganske skadelige avgasser under etseprosessen. Altså ikke noe leketøy!

Ellers vil klorin (NaClO natriumhypokloritt), være kjempetreg med å etse, og også avgi Cl2-gass (klor), som er meget giftig, og det meste som kan korrodere, vil korrodere (ruste eller irre) av klor!

Så skal du kutte en vaier, så er boltsaks absolutt det enkleste!
En skal ikke bruke sterke syrer som et verktøy dersom en ikke har tilstrekkelig erfaring samt kunnskaper i kjemi, da spesielt kjemien som utformer seg med blandingene du ønsker å bruke. Enten det kommer ned til gass, uventede reaksjoner med sprut, eller andre ting, det kan gå galt. Det er uansett viktig å bruke værneutstyr når en driver med syre. Da spesielt vernebriller.
Sitat av gulsaft Vis innlegg
Termitt er veldig effektivt!
Vis hele sitatet...
Nå kan vel en ikke si, at termitt etser! Men termitt brenner med en meget het reaksjon. Så den vil danne jern og vil brenne igjennom jern/stål p.g.a. temperaturen. Så en kan nesten sammenligne termitt med krutt.
Da du har aluminiumspulver og pulver av jernoksid. Og oksygenet i jernoksid frigjøres, og oksiderer aluminium, mens det blir skilt ut jeg fra jernoksiden. Dette vil totalt frigi mye energi, som gir varmen.


Sitat av Relevant Vis innlegg
En skal ikke bruke sterke syrer som et verktøy dersom en ikke har tilstrekkelig erfaring samt kunnskaper i kjemi, da spesielt kjemien som utformer seg med blandingene du ønsker å bruke. Enten det kommer ned til gass, uventede reaksjoner med sprut, eller andre ting, det kan gå galt. Det er uansett viktig å bruke værneutstyr når en driver med syre. Da spesielt vernebriller.
Vis hele sitatet...
Enig!
Ellers vil jeg tilføye, at det meste av gassen som kommer opp, når en etser et metall med syre er hydrogen. Men hydrogengassen tar også med seg bitte må dråper med syra, så det svir og stikker når de kommer inn i lungene. Ellers så er hydrogen eksplosiv i luft! Så bare en liten gnist er nok, til å fyre av spetaklet, hvis blandingsforholdet mellom hydrogen og luft stemmer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Så skal du kutte en vaier, så er boltsaks absolutt det enkleste!
Vis hele sitatet...
For å kutte ein tretten millimeters wire må du i så fall ha hydraulisk utstyr, eller rimelig grov boltsaks. Viare så er wire mange tynne kordeler, så det er lettare å kutte med ei saks, enn med ein boltkutter som har to flater som går mot kvarandre. Wire oppfører seg radikalt forskjellig frå ein bolt, ved at den vert elastisk deformert i ekstremt mykje større grad - som ikkje er så rart ettersom delar av wiren er luft.

Det enklaste er å bendsle endane med streng, og finne fram vinkelsliper. Då er det gjort på eit minutt.
Reinert med beine !
griped's Avatar
På jobb kutter vi wire med ei boltsaks (kjeftene går uta på hverandre) som har et kjede og et tannhjul, så man på en måte jekker saksa imellom. Det fungerer med vanlig boltsaks og, men med denne er det enkelt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av griped Vis innlegg
På jobb kutter vi wire med ei boltsaks (kjeftene går uta på hverandre) som har et kjede og et tannhjul, så man på en måte jekker saksa imellom. Det fungerer med vanlig boltsaks og, men med denne er det enkelt
Vis hele sitatet...
Altså side om side, slik som ei saks? Det funker rimelig bra ja. Ei boltsaks har derimot to (relativt) butte kjefter som beveger seg direkte mot kvarandre.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Som ei saks ja, men det er ofte vi bruker vanlig boltsaks og, med to "butte" ender som går imot hverandre, det fungerer også, men ikke like enkelt, Men på jobb så kutter vi ikke større wire enn 8mm så er jo litt forskjell der opp til 13, og så er den ganske grov med få kordeler.
Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva TS egentlig har planer om :P

OT:
http://www.nortelco.no/Intercable-HS...k-kutteverktoy Denne bruker jeg mye på jobben, har to slike i firmabilen og de kutter absolutt alt! Bruker den til og med på 1"(ca. 25mm) bolter og stål stag. To kjefter som glir utpå hverandre, som en saks.
Overskuddsmateriell
18V batteri vinkelsliper tror jeg vil være det letteste å bruke om man ikke har strøm. Man kan ikke etse igjennom stål slik man ser på film.

Hvorfor ønsker du å etse igjennom? Er det bråk du er redd for?
Kutteren i linken her er genial og er effektiv og rask som bare det. Vi bruker denne på jobb offshore for å kutte wireline. Har ganske heftige dimensjonen på noen av kablene våre. Klipper over det på 10 sek med en slik kutter.

Sitat av Xzip Vis innlegg
Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva TS egentlig har planer om :P

OT:
http://www.nortelco.no/Intercable-HS...k-kutteverktoy Denne bruker jeg mye på jobben, har to slike i firmabilen og de kutter absolutt alt! Bruker den til og med på 1"(ca. 25mm) bolter og stål stag. To kjefter som glir utpå hverandre, som en saks.
Vis hele sitatet...