Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 7571
Hei, lurte på om det er lovlig med skorpion i Norge.
Har prøvd å søkt på Google men det var så mange forskjellige svar, noen sa det var lov, andre sa at det ikke var lov, og noen sa det var bare noen få arter som var lovlige (som i Danmark).

Som et pluss lurer jeg på om hvor man kan kjøpe det i så fall om det er lovlig
Ja det er lovlig. Flere butikker som selger det i bergen.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Takk for informasjonen spelley

Men er det et sted nært Bodø de selger skorpioner ?
Tror neppe de har i Bodø, de har en dyrebutikk i Bodø men de selge bare fisk, mus, fugler og sånt.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Alexander1996, søkte på skorpion så kom det ingen ting opp, så trodde ikke det var en tråd om det :S
Bodø er vel en stor by, så burde vel fint være mulig å få tak i en skorpion der. Her i Skien er det flere dyrebutikker som selger skorpioner av flere forskjellige arter.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Mandokir, ikke som jeg vet om.

Men er det ikke et sted i Sverige som er nært Bodø der de selger skorpioner mon tro?
skorpion er fult lovlig i Norge, begynner du derrimot å smugle inn fra Sverige er det svært ulovlig da det går under "dyresmugling" og du kan få både bøter og i verste fall fengsel om du blir tatt. Annbefales ikke.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
oppnedjuletre, da vet jeg i alle fall hva jeg ikke skal gjøre :S
Hvorfor blir det smugling når det er lov i Norge?
Sitat av random71455 Vis innlegg
Hvorfor blir det smugling når det er lov i Norge?
Vis hele sitatet...
Alle dyr og mennesker skal ha papirer.
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Alle dyr og mennesker skal ha papirer.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke huske å ha fått noen papirer når jeg kjøpte marsvin..
Sist endret av Echodius; 20. januar 2013 kl. 22:47.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Tror kansje det er sånn at man må skrive under på noe eller noe lignende ja.

Men vist noen vet om en butikk som selger skorpioner, skriv det her også, og gjerne si hvor butikken ligger, som sagt håper jeg noen av dere vet om en butikk der de selger skorpioner nært Bodø
ExciCuTe , det er mange dyrebutikker som tar inn ting på bestilling. Ofte mot at du tar risken på deg, om den skal dø under transport. Ettersom det ikke er deres ekspertise felt. Det er såfall noe jeg opplevde når jeg drev med saltvanns fisk.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Så vist jeg bestiller, bør jeg vell gjøre det på en norsk nettside?
Jeg burde kanskje spørre på freak om nettsiden er trygg?
Jeg må ta risken på at jeg bruker penger på noe som er dødt?

Jeg håper noen kan sende meg navn på trygge norske dyrebutikk sider
Jeg tror du gjør det bedre om du går i en kjent dyrebutikk, og spør der om de kan bestille inn for deg
Hvorfor skulle ikke skorpion vært ulovelig?
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Det som er, er at i Bodø har vi en dyrebutikk som jeg vet.
Men jeg vet jo ikke en gang om de har skorpioner i en av deres andre butikker! ?

Levi9: vi er i Norge ..
Sitat av levi9 Vis innlegg
Hvorfor skulle ikke skorpion vært ulovelig?
Vis hele sitatet...
Med tanke på lovgivningen som har vært rundt amfibier og reptiler så er vel ikke dette et veldig merkelig spørsmål?
Tengte siden han ville ha skorpion at han da viste litt om dem, skorpioner er i gruppen edderkoppdyr som også er leddyr, og alle leddyr er lovlig i Norge.
Sitat av spelley Vis innlegg
Ja det er lovlig. Flere butikker som selger det i bergen.
Vis hele sitatet...
Hvilke butikker er det som selger det da? :-) Ble litt interresert nå eg!
Sitat av Contr3l Vis innlegg
Hvilke butikker er det som selger det da? :-) Ble litt interresert nå eg!
Vis hele sitatet...
Midtun zoo og noen buddy butikker.
Sikkert også zoo1 i fyllingen.
Det er en butikk med skorpioner i Levanger, tror det er litt nærmere enn Bergen om du planlegger en utflukt.
Det er god kebab der og.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Takk for informasjonen alle sammen, men vist dere vet noe mer så bare skriv det
Sitat av oppnedjuletre Vis innlegg
skorpion er fult lovlig i Norge, begynner du derrimot å smugle inn fra Sverige er det svært ulovlig da det går under "dyresmugling" og du kan få både bøter og i verste fall fengsel om du blir tatt. Annbefales ikke.
Vis hele sitatet...
Tøvprat. En ting er dyr, men invertebrater regnes IKKE som dyr å er fult og helt ut lovlig å ta inn i landet uten papirer. Du har tilogmed lov å få de tilsendt i POSTEN fra USA/England. Du risikerer IKKE bot, fengsel eller noe som helst.

Sjekk opp fakta før du kommer med påstander..

Sitat av ExciCuTe Vis innlegg
oppnedjuletre, da vet jeg i alle fall hva jeg ikke skal gjøre :S
Vis hele sitatet...
Kjøpe på nett når det blir varmere i været.

Sitat av vonSkien Vis innlegg
Alle dyr og mennesker skal ha papirer.
Vis hele sitatet...
Inverteprater er ikke dyr. De er invertebrater - de er ikke høyttstående dyr, å er blandt annet fult å helt lovlig å sende med normal postgang. Såklart er det begrenset til sommeren dersom man vil ha levende dyr fram, men.

TS; Skorpioner er fult å helt ut lovlige. Dersom du vil ha mer info kan du jo besøke oss på reptilfreaks.no? Her tar vi ikke bare for oss reptiler og amfibier, men både skorpioner, taranteller og det meste av av insekter og invertebrater!

Edit; Da vil du få bedre informasjon, å bedre svar på det du spør om - fra folk som vet hva de snakker om!
Sist endret av A-haja; 21. januar 2013 kl. 09:31.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Litt kjipt at ingen ser ut til å vite noen av disse nettsidene

Og vet noen om at de selger skorpioner på noen royal cannin butikker, det er den eneste dyrebutikken (som jeg vet om) vi har i Bodø ?
Sitat av ExciCuTe Vis innlegg
Litt kjipt at ingen ser ut til å vite noen av disse nettsidene

Og vet noen om at de selger skorpioner på noen royal cannin butikker, det er den eneste dyrebutikken (som jeg vet om) vi har i Bodø ?
Vis hele sitatet...
Det beste du kan gjøre er å dra å sjekke selv, kjære deg.
Evt. spørre om de kan bestille inn en til deg.
Gjør som A-haja sier. Sjekk reptilfreaks.no der får du skikkelig hjelp. Mener også at de annonserer møter og treff, hvor de forskjellige eierene stiller ut og selger mange arter av både ederkopper, skorpioner og andre artige dyr Har du flaks kan det jo hende de skal arangere i nærheten av bodø snart.
Sitat av Echodius Vis innlegg
Jeg kan ikke huske å ha fått noen papirer når jeg kjøpte marsvin..
Vis hele sitatet...
Det betyr ikke at det er lovlig av den grunn. For en stund siden var jeg i kontakt med Mattilsynet angående import av en hamster for Sverige. Det var ikke noe problem, men da måtte vi ha veterinærerklæring på at dyret var friskt, samt salgsdokumenter fra oppdretteren. Disse skulle fremvises sammen med dyret når vi ankom Norge.

Skorpioner er det litt greiere med, og slik jeg har forstått er det foreløbig fritt frem for å importere de uten søknader eller tillatelser. Direktoratet for naturforvaltning holder derimot på å jobbe med en ny forskrift som skal forandre på dette (så om noen leser dette innlegget langt frem i tid, så er det godt mulig det er andre regler).
Vell mener da selv og ha blitt tilbudt skorpion for noen år siden når jeg så etter et dyr selv, endte opp med en nyderlig border collie da men man får det da på noen dyrebutikker, ellers kan du jo ringe rundt og google litt.
Ga deg ett godt svar lengre oppe her. Send meg en PM

Sitat av Bessiekgb Vis innlegg
Gjør som A-haja sier. Sjekk reptilfreaks.no der får du skikkelig hjelp. Mener også at de annonserer møter og treff, hvor de forskjellige eierene stiller ut og selger mange arter av både ederkopper, skorpioner og andre artige dyr Har du flaks kan det jo hende de skal arangere i nærheten av bodø snart.
Vis hele sitatet...
nFF funker til det meste, men skal du ha god og korrekt info ville jeg absolutt anbefalt deg å bli medlem på reptilfreaks.
Sier ikke at det ikke er noen her inne med kunnskaper, men det er nok langt høyere kunnskapsnivå inne hos reptilfreaks - ett forum dedikert til terrariedyr, lovligheten og info rundt dem. Det være seg Slange, skorpion eller edderkoppen du akkurat splasha med gårsdagens avis

Er til tider messer ja, men det hører vel til sjeldenheten at det arrangeres oppe i nordnorge. Er vel mest i østfold-rogaland..
Sist endret av A-haja; 21. januar 2013 kl. 15:33.
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
A-haja: Er vell sikkert fordi det er kaldt i Nord Norge xD
Sitat av ExciCuTe Vis innlegg
A-haja: Er vell sikkert fordi det er kaldt i Nord Norge xD
Vis hele sitatet...
Eller rett å slett fordi det er mest folk der, å da er østfold-rogaland mer sentralt for de fleste innen hobbyen. Ihvertfall med tanke på hvor mange som vil komme, for ikke å glemme det økonomiske. Det må lønne seg å ha en messe, å det er ikke noe offentlig som arrangerer dette. Det er privatpersoner som går sammen, spleiser på leie o.l. Da er det klart at det minste de må kunne forvente er å gå i null, å ikke gå i ett stort tap. Da er sørlandet mere aktuelt enn bodø, desverre

At det er for kaldt kan vel være en medvirkende årsak!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Kan du ha slange her i landet også @reptilfreak?
Klart du KAN, men det er ikke lov.

Flere av medlemmene som har slanger. Det finnes over 120.000 herptiler i norske hjem, mange av dem slanger..

Edit; Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente?
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
http://www.midtunzoo.no/?mapping=47

hvor stort bør d være ?

plass til 1-2 skorpioner

http://www.reptilfreaks.no/forum/skorpioner/21589-hva-bor-jeg.html

A-haja, nå har jeg gjort forhåpendligvis hva du ville jeg skulle gjøre
▼ ... over en uke senere ... ▼
grunn te at det blir smugling er som med snus,røyk og alkohol kinda.. ting skal tolles inn og registreres før det kommer inn i landet, de er JÆVLA nazi når det gjelder dyr, pga sykdommer osv, skal man ha inn et dyr fra utlandet måt det tolles inn, betales en hel del penger for pga at det må være i karantene i 72 timer osvosvosv.. masse jævla styr, mye bedre å dra til en dyrebutikk i Norge, om du spør skaffer de anntar jeg, koster fra 900kr og oppåver for skorpioner og edderkopper.
Sitat av oppnedjuletre Vis innlegg
grunn te at det blir smugling er som med snus,røyk og alkohol kinda.. ting skal tolles inn og registreres før det kommer inn i landet, de er JÆVLA nazi når det gjelder dyr, pga sykdommer osv, skal man ha inn et dyr fra utlandet måt det tolles inn, betales en hel del penger for pga at det må være i karantene i 72 timer osvosvosv.. masse jævla styr, mye bedre å dra til en dyrebutikk i Norge, om du spør skaffer de anntar jeg, koster fra 900kr og oppåver for skorpioner og edderkopper.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder ikke insekter og invertebrater. Det er fritt og fram å ta inn i landet, uten noe om og men. Insekter og invertebrater regnes ikke som dyr.
Når Trekanten i Bodø åpnet første gang for mange år siden, husker jeg at dyrebutikken hadde to skorpioner og en tarantell til salgs. Så det er godt mulig de kan ordne med skorpion om du tar kontakt med dem.
▼ ... over en måned senere ... ▼
de selger skorpioner på City Syd i Trondheim tror jeg, tror iallefall de kan bestille opp, de har en haug med svære og heslige edderkopper fra før av så....
Vet om en som hadde 2 skorpioner, de spiste sånne biller som bråkte døgnet rundt. Anbefalles ikke
Skorpion? : o
Åh fii, skummelt.
Kjæresten vill ha det, men det kommer ikke på tale i dette huset. x)
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Sitat av FjompeNissen Vis innlegg
Vet om en som hadde 2 skorpioner, de spiste sånne biller som bråkte døgnet rundt. Anbefalles ikke
Vis hele sitatet...
Det finnes sånne kakkelakker som ikke lager lys, just sayin'
Sitat av ExciCuTe Vis innlegg
Det finnes sånne kakkelakker som ikke lager lys, just sayin'
Vis hele sitatet...
Kakkerlakker som ikke lager lys? Kilder?
ExciCuTe's Avatar
Trådstarter
88 9
Sitat av NarkoTerje Vis innlegg
Kakkerlakker som ikke lager lys? Kilder?
Vis hele sitatet...
Jævla mobil xD, lyd ofc :P