Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5319
Hallo!

Jeg var på Europatur i vinterferien. I bilen min har jeg brukt spotify hele veien via iphone. Jeg hadde en playlist som jeg har lastet ned fra før av som jeg brukte i offline-mode. Den spiller og fungerer fint.

Nå i dag fikk jeg en regning på 2700 kr, der 2000 kr av denne regningen er mobildata i utlandet. Jeg kan sverge på at jeg ikke har brukt mobilen min utenom spotify og ringing. Netcom sier jeg må ta dette med Spotify, og Spotify svarer ikke.

Når Spotify reklamerer om en offline-tjeneste som gjør at jeg kan høre på musikk fra mobilen, så får det fordømre meg være offline, eller hur? Nå sitter jeg her med en regning på 2700 kr, der Spotify står for 2000 kr. Jeg har hverken råd til dette eller tålmodighet. Har Spotify i det hele tatt lov til å kalle dette en offline-tjeneste når det viser seg at jeg har lastet ned masse data mens jeg dundrer igjennom Europa med Offline-lista til Spotify på?

Håper på svar på dette, for dette syns jeg er både hårreisende og uakseptabelt.
Sist endret av bendiks; 8. mars 2010 kl. 15:59.
Det som er tingen er vell at dersom du ikke er koblet nett, går det på offline modus, og den spiller derfor det du har lagret.

Går den online, så spiller den vell gjerne fra online. Derfor er det lurt å sperre Spotify fra annet enn Wlan som jeg har forstått?
Hvilken telefon har du? Min telefon sjekker e-post, synkroniserer kontakter og kalender og masse andre ting med mindre jeg ber den om ikke å gjøre det. Klarte for øvrig å bruke 3500,- på et døgn på den måten.
Hadde du på "force offline mode"..?
Sitat av Myhre Vis innlegg
Hvilken telefon har du? Min telefon sjekker e-post, synkroniserer kontakter og kalender og masse andre ting med mindre jeg ber den om ikke å gjøre det. Klarte for øvrig å bruke 3500,- på et døgn på den måten.
Vis hele sitatet...
Jeg har iphone 3g 16gb. Jeg er usikker på om den har gjort det samme som din, for jeg sjekket ikke eposten min eller noe

Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Hadde du på "force offline mode"..?
Vis hele sitatet...
Nei, har ikke blitt informert om en slik tjeneste. Regnet med at hvis jeg laster ned spillelista mi, så burde den ikke kreve noe internett i det hele tatt?
Mener den sjekker epost hver halvtime eller noe by default. Syncing av det andre skjer vel via push, som også tar et og annet kb. I etterkant fikk jeg sms om at på det nettet jeg var på da kostet nettrafikk 129 nok/MB. Svidde godt.
Ikke noe som kan hjelpe deg nå OP, men i framtida (1. april elns) så skal du kunne ringe teleoperatøren din og sette maksgrense på kostnad på data i utlandet per dag eller per måned. Dette er nye EØS krav så teleoperatører plikter å følge dette.
Husket du å skru av data roaming? (Settings -> General -> Network)
Jeg skjønner at jeg har brukt internett, og det er mulig jeg skulle skrudd av dataroaming og alt slikt, men det er ikke det som er problemet. Problemet og spørsmålet ligger i om Spotify egentlig har lov til å bruke 3G når jeg spiller av offline-lista mi. Hvorfor i all verden skal den streame hver og en låt når jeg har lastet ned hele spillelista fra før av? Så vidt jeg kan forstå så bryter dette med § 2 i markedføringsloven.
Fordi det kanskje er tenkelig at du ikke ønsker å dytte dem ut av cache til en hver tid? Nei, det er ikke brudd på markedsføringsloven, jeg vil tro det er en god miks med Spotify og andre tjenester som har sendt og mottatt data fordi du ikke har skrudd av dataroaming. Jeg kan garantere deg at du ikke har streamet enhver låt, det er nok heller metadata og annet småsnacks som har blitt lastet.

Nei, takke seg til de som faktisk har en rederlig operatør som sier i fra når man begynner med dataroaming.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Jeg skjønner at jeg har brukt internett, og det er mulig jeg skulle skrudd av dataroaming og alt slikt, men det er ikke det som er problemet. Problemet og spørsmålet ligger i om Spotify egentlig har lov til å bruke 3G når jeg spiller av offline-lista mi. Hvorfor i all verden skal den streame hver og en låt når jeg har lastet ned hele spillelista fra før av? Så vidt jeg kan forstå så bryter dette med § 2 i markedføringsloven.
Vis hele sitatet...
Den streamer ikke nødvendigvis sangene, men spotify er jo en tjeneste hvor alt du spiller logges og sendes til spotify sentralt for å kunne utbetale artister penger pr gang de er blitt avspilt. I tillegg laster den ned albumbilder og logger seg på. Alt dette krever trafikk og det er kun din egen feil at du ikke har skrudd på "force offline"-modus. Så, ja, jeg tror ikke akkurat du kommer særlig langt med dette her. Beklager, høres kjipt ut
Tror ikke du kommer noen vei, når du ikke har valgt "force offline" (som forøvrig er to klikk unna spotify-hovedmenyen) så kan du takke deg selv. Selvsagt, det er logisk at programmet ikke burde bruke datatrafikk når du har offline-liste, men ting som albumcover osv blir lastet ned uansett. Derfor kan det være smart å tikke av "sync over 3G" om du ikke har fri datatrafikk, og alltid skru på "force offline" når du er på tur utenlands. Sucks to be you, men da har du ihvertfall lært til neste gang!
Stemmer det som han over meg sier, Du må gå på instillinger og deretter skru på force offline mode. Spotify blir da blått noe som indikerer på at du er i offline mode og ikke online.

Sealine.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Hvis du skrur av data roaming på telefonen din vil Spotify merke dette og sette seg selv i Force Offline. Ikke nok med det, den vil gi beskjed om at du må skru på dataroaming for å få den ut av Force Offline.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Haha, beklager bump, men fikk nettopp en regning på 700 fra spotify fordi jeg syncet playlist over 3G uten fri datatrafikk. Skittent
du fikk nok ikke regning fra spotify? men telenor/netcom/tele2/chess eller anna random operatør.


har forøvrig en kompis som klarte og streame nettradio over 3g på sin telefon, uten og tenke nevne verdig over dette, gjorde det ca hver dag på jobb en mnds tid. Regninga kom på nesten 4k noe som var ca 3.5k mer enn vanlig
Sist endret av svirrevapp; 5. november 2010 kl. 12:34.
Sitat av Das Vis innlegg
Haha, beklager bump, men fikk nettopp en regning på 700 fra spotify fordi jeg syncet playlist over 3G uten fri datatrafikk. Skittent
Vis hele sitatet...
Man lærer så lenge man lever. Du skal være glad på at det ikke kom på over 2000 kr
Min operatør gir meg beskjed med en gang jeg roamer i utlandet og takk gud for det
htc telefonene gir en veldig synlig advarsel før roaming skrus på i hele tatt også (og den informerer om at det vil koste mye å bruke det til og med som er en nice feature).. dersom wifi oll ikke er skrudd av er de fleste telefoner (etter min erfaring hvertfall) programmert på den måten at de søker kontant etter trådløse nettverk for å koble seg til og dersom en feks. kjører spotify vil den sikkert automatisk switche over til å streame fra nett istedet.. eneste måte å være sikker på er å skru av roaming, skru av wireless.. se i håndboka eller søk på nett for hvordan om du ikke finner det. pleier alltid å skru av trådløst nett og roaming a skru av ved default på htc tlfene

når dette i utgangspunktet er store regninger så er det ikke store i forhold til de som har fått regninger på 200 000,- kr for at telefonene gjør akkurat det jeg skrev ovenfor.. farlige saker
Sist endret av exceed; 6. november 2010 kl. 01:48.
Han jeg bor sammen med jobber faktisk som kundesupport til internett og mobil fra et eller annet stort selskap. Husker ikke vilket akuratt nå - kan heller ikke spørre for han sover atm..

Uansett - Han kom hjem med en historie for 2 - 3 uker siden. Han hadde sittet med en kunde i 6 timer den dagen. Den stakkars kunden hadde vært i Italia på ferie i et par uker. Der nede hadde kunden gitt sønnen sin lov til å laste ned filmer o.l. på telefonen.. (JÆVLIG dumt valg)

Den neste telefonregninga kunden fikk var på 145.000,-! Stakkaren ringte selvfølgelig inn, men oppdaget fort at det var lite han kunne gjøre. Romkameraten min senket regningen til rundtom 80.000,-, eller kostnadene selskapet brukte på å sende ned all denne dataen til hans telefon. Kunden fikk også en veldig grei nedbetalingsplan som gikk over en femårs periode.

Kunden hadde under ferien motatt en varselsmelding når han hadde brukt over 500,- på under et døgn, men hadde selvfølgelig bare skumlest denne meldingen og svart at han ville åpne telefonen for videre bruk resten av ferien.
Sist endret av Bombasa; 6. november 2010 kl. 02:04.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg skjønner at jeg har brukt internett, og det er mulig jeg skulle skrudd av dataroaming og alt slikt, men det er ikke det som er problemet. Problemet og spørsmålet ligger i om Spotify egentlig har lov til å bruke 3G når jeg spiller av offline-lista mi. Hvorfor i all verden skal den streame hver og en låt når jeg har lastet ned hele spillelista fra før av? Så vidt jeg kan forstå så bryter dette med § 2 i markedføringsloven.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal Spotify ikke koble til internett når du har tilgang til det? Kobler ikke PC-versjonen av Spotify seg til internett når du spiller av offline listen der?

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk på død og liv skal kjøpe seg smartphone når de ikke har den fjerneste anelse om hvordan den fungerer. Med bare _litt_ forståelse for hvordan telefonen fungerer burde de aller fleste slike tilfeller vært unngått. Om man pådrar seg flere tusen kroner i telefonregning for så å få seg en "oops"-opplevelse, er det to muligheter:

1. Man har vært slurvete og glemt å slå av roaming o.l
2. Man har ikke peiling og burde aldri satt seg økonomisk ansvarlig for et verktøy man ikke er skikket til å bruke.

I begge tilfeller har man seg selv å takke.

[/moralpreken]
Jeg synes dette var veldig rart.

NetCom vil implementere kostkontrollreguleringen senest 1. juli 2010.
Kostkontroll vil sørge for at kundene ikke blir fakturert for mer enn 495 NOK i løpet av en fakturaperiode for bruk av mobilt Internett i utlandet.
Dersom kunden forsetter å bruke mobilt Internett uten å ha endret grensen vil kunden motta en SMS nummer to når 100% av grensen er nådd. SMS nummer to vil informere kunden at det ikke vil være mulig å bruke mobilt Internett i utlandet før neste faktura periode.


Leste i full fart over, så det kan hende at de har trikset meg.
Og dette, fra en Netcom-forhandler. Har jeg misforstått noe?

Kilde: http://www.klartsvar-frogner.no/nyhe...l-ved-roaming/
Sitat av Rolsen Royce Vis innlegg
Jeg synes dette var veldig rart.

NetCom vil implementere kostkontrollreguleringen senest 1. juli 2010.
Kostkontroll vil sørge for at kundene ikke blir fakturert for mer enn 495 NOK i løpet av en fakturaperiode for bruk av mobilt Internett i utlandet.
Dersom kunden forsetter å bruke mobilt Internett uten å ha endret grensen vil kunden motta en SMS nummer to når 100% av grensen er nådd. SMS nummer to vil informere kunden at det ikke vil være mulig å bruke mobilt Internett i utlandet før neste faktura periode.


Leste i full fart over, så det kan hende at de har trikset meg.
Og dette, fra en Netcom-forhandler. Har jeg misforstått noe?

Kilde: http://www.klartsvar-frogner.no/nyhe...l-ved-roaming/
Vis hele sitatet...
Hva er det du synes er rart, og hvordan har du blitt trikset?

Sitat av thomasf Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal Spotify ikke koble til internett når du har tilgang til det? Kobler ikke PC-versjonen av Spotify seg til internett når du spiller av offline listen der?

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk på død og liv skal kjøpe seg smartphone når de ikke har den fjerneste anelse om hvordan den fungerer. Med bare _litt_ forståelse for hvordan telefonen fungerer burde de aller fleste slike tilfeller vært unngått. Om man pådrar seg flere tusen kroner i telefonregning for så å få seg en "oops"-opplevelse, er det to muligheter:

1. Man har vært slurvete og glemt å slå av roaming o.l
2. Man har ikke peiling og burde aldri satt seg økonomisk ansvarlig for et verktøy man ikke er skikket til å bruke.

I begge tilfeller har man seg selv å takke.

[/moralpreken]
Vis hele sitatet...
Når man starter spotify og velger offline modus synes ialfall jeg det er veldig merkelig om spotify allikevel laster ned data.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Hva er det du synes er rart, og hvordan har du blitt trikset?



Når man starter spotify og velger offline modus synes ialfall jeg det er veldig merkelig om spotify allikevel laster ned data.
Vis hele sitatet...
Det gjør den ikke. Om du derimot spiller av en liste du selv har valgt å gjøre tilgjengelig offline, men allikevel er online, vil Spotify bruke datatrafikk. Dette er, som andre tidligere har forklart, akkurat slik det fungerer på en datamaskin.

Jeg kan dog være enig i at man kanskje burde ha nektet telefonen totalt å bruke datatrafikk fra andre tilkoblinger enn WLAN.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal Spotify ikke koble til internett når du har tilgang til det? Kobler ikke PC-versjonen av Spotify seg til internett når du spiller av offline listen der?

Skjønner virkelig ikke hvorfor folk på død og liv skal kjøpe seg smartphone når de ikke har den fjerneste anelse om hvordan den fungerer. Med bare _litt_ forståelse for hvordan telefonen fungerer burde de aller fleste slike tilfeller vært unngått. Om man pådrar seg flere tusen kroner i telefonregning for så å få seg en "oops"-opplevelse, er det to muligheter:

1. Man har vært slurvete og glemt å slå av roaming o.l
2. Man har ikke peiling og burde aldri satt seg økonomisk ansvarlig for et verktøy man ikke er skikket til å bruke.

I begge tilfeller har man seg selv å takke.

[/moralpreken]
Vis hele sitatet...
Nuvel, nå har det seg slik at når man har lastet ned en offline-liste i spotify på PCen så spiller den av den av sangene i offline, selvom programmet i seg selv er online. Her er nemlig problemet som du ikke har fått med deg. Når jeg laster ned en liste i noe spotify kaller offline-mode burde det være så enkelt at den lista spilles av i offline mode. Man kan preike så mye man vil over hvor dum vedkommende har vært og at han/hun ikke fortjener å ha en smartphone, men nå er det faktisk slik at Spotify har et mål om å nå frem til alle mennesker. Og når flere tydeligvis har noenlunde det samme problemet, burde det ringe en bjelle for spotify.
http://www.tv2underholdning.no/hjelp...g-3275032.html

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg var utrolig glup når jeg naivt nok spilte av spotify mens jeg kjørte bil, men jeg holder fortsatt på midt når det kommer til ordningen spotify har. Og jeg spør meg selv, hvorfor i all verden trenger spotify å bruke internett når jeg spiller av låter som jeg har lastet ned?
Sitat av bendiks Vis innlegg
Nuvel, nå har det seg slik at når man har lastet ned en offline-liste i spotify på PCen så spiller den av den av sangene i offline, selvom programmet i seg selv er online. Her er nemlig problemet som du ikke har fått med deg. Når jeg laster ned en liste i noe spotify kaller offline-mode burde det være så enkelt at den lista spilles av i offline mode. Man kan preike så mye man vil over hvor dum vedkommende har vært og at han/hun ikke fortjener å ha en smartphone, men nå er det faktisk slik at Spotify har et mål om å nå frem til alle mennesker. Og når flere tydeligvis har noenlunde det samme problemet, burde det ringe en bjelle for spotify.
http://www.tv2underholdning.no/hjelp...g-3275032.html

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg var utrolig glup når jeg naivt nok spilte av spotify mens jeg kjørte bil, men jeg holder fortsatt på midt når det kommer til ordningen spotify har. Og jeg spør meg selv, hvorfor i all verden trenger spotify å bruke internett når jeg spiller av låter som jeg har lastet ned?
Vis hele sitatet...
den burde kanskje spille av den i offline mode men den gjør det sannsynligvis ikke, det er bare sånn den fungerer. nå fram til alle mennesker, hva er enklere enn å bruke internett til det? det er mange som har problemer med dette for de du hører om er enda en som ikke har vist at dersom det er et nettverk tilgjengelig så mener spotify selv at det er bedre å bruke nettet enn bare lokal disk.

spotify "trenger" ikke å bruke internett for å spille av låter men den ser ut til å være programmert til å synes at dersom den merker at en internett forbindelse er tilgjengelig så vil den bruke den istedet. tviler på at du faktisk har lest brukermanualen/offisiell dok for hvordan off-line funksjonaliteten fungerer i spotify.. absolutt mulig at det faktisk står der at offline modus vil skru seg av dersom den fnner en nettforbindelse.
vet at det er fler selskap som opererer med at du betaler en viss kostnad for per mb datatrafikk, og kostnaden kan uansett ikke overstige f.eks 50.- i døgnet.
Er det noen som vet om dette også gjelder utlandet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spelley Vis innlegg
vet at det er fler selskap som opererer med at du betaler en viss kostnad for per mb datatrafikk, og kostnaden kan uansett ikke overstige f.eks 50.- i døgnet.
Er det noen som vet om dette også gjelder utlandet?
Vis hele sitatet...
Det gjer det ikkje. Det står med rimelig stor skrift i avtalen du inngår når du tegner abbonementet.

Kanskje folk burde begynde å lese den A4-sida vilkåra utgjer? Dei er faktisk ikkje vanskelige, og det er ikkje spesialisert jus. Stortsett er det godt norsk, rett fram, og veldig klart for alle som har fullført ungdomsskulen.
Sitat av spelley Vis innlegg
vet at det er fler selskap som opererer med at du betaler en viss kostnad for per mb datatrafikk, og kostnaden kan uansett ikke overstige f.eks 50.- i døgnet.
Er det noen som vet om dette også gjelder utlandet?
Vis hele sitatet...
Telenor opererer med en makspris per dag på 10,- i Norge, og som alle operatører har blitt lovpålagt, maks 500kr i utlandet om man ikke setter en høyere grense etter man får varslings-sms.
EN ting jeg ikke forstår, selv om det er blitt forklart 10ganger: Om jeg velger OFFLINE når jeg åpner spotify, og ikke ONLINE, og spiller en liste jeg har gjort tilgjengelig offline, vil jeg da fortsatt bruke datatrafikk på cover, tilbakemelding til spotify om tracks jeg har hørt på osv.?
offisiell info her:http://www.spotify.com/no/about/features/offline-mode/
please read.

ser ut som det er to typer offline moduser, hvis du velger den andre som heter "forced-offline" så skjer følgende:
ou can also ‘Force Offline’ on your mobile phone at any time. Spotify will wave goodbye to the internet and go offline. Perfect if you’ve got a low battery or want to reduce internet use."

men det står fortsatt at du kan synce opp mot andre datamaskiner og telefoner, regner med at det da går gjennom bluetooth ell. da de nevner at de ikke skal bruke nettet. vanlig offline modus ser bare ut til å være at den laster ned trackene til harddisken din, nothing else og så bruker den internett fortsatt.
Go offline whenever you like

You can also ‘Force Offline’ on your mobile phone at any time. Spotify will wave goodbye to the internet and go offline. Perfect if you’ve got a low battery or want to reduce internet use.

Offline mode allows you to sync tracks on up to three computers or mobiles phones at the same time. Each can sync a maximum of 3,333 tracks. Not 3,334, in case you were wondering.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Telenor opererer med en makspris per dag på 10,- i Norge, og som alle operatører har blitt lovpålagt, maks 500kr i utlandet om man ikke setter en høyere grense etter man får varslings-sms.
EN ting jeg ikke forstår, selv om det er blitt forklart 10ganger: Om jeg velger OFFLINE når jeg åpner spotify, og ikke ONLINE, og spiller en liste jeg har gjort tilgjengelig offline, vil jeg da fortsatt bruke datatrafikk på cover, tilbakemelding til spotify om tracks jeg har hørt på osv.?
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke. "Force offline" betyr jo å tvinge klienten til å overhodet ikke bruke datatrafikk. Det er derimot stor forskjell på "force offline" og det å ha en offline spilleliste.
Hva med push?