Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2324
I natt da jeg var på jobb hørte jeg P3 nyhetene klokken 5 på morgenen.
Nyhetene startet slik:
"De siste 2 årene har 16 jenter kontaktet den Norske ambassaden i Tyrkia på grunn av voldtekt. Dette er veldig høye tall og en eller annen ambassadør der ville bare advare norske jenter om kulturforskjeller, som kunne skape missfårståelser når jentene var ute på byen".
Allerede nå måtte jeg bare skru opp lyden fordi jeg skjønnte hvor dette bar.

Så kommer hun på radioen da å sier følgende (ikke ordrett sitert, men i bunn og grunn det hun sa):
"Hun ville bare advare norske jenter mot å kle seg for utfordrende i Tyrkia. Grunnen til dette var at norske jenter hadde på seg provoserende klær, og i tillegg til dette var at en "flørt" på byen i Tyrkia, lett kunne bli missforstått av Tyrkiske menn, da Norge og Tyrkia har en annen kultur når det kommer til flørting. Selv om en jente danset og flørtet litt med en Tyrker, så trengte ikke dette å bety at det skulle være noe mer, og ofte førte dette til kulturkrasj og misskommunikasjon mellom jenta og mannen.".

Hun sa også senere at hun selvfølgelig ikke unnskyldte at det skjedde, men jentene måtte også tenke seg om når de dro på ferie.

Okei, greit nokk å tenke seg om, MEN voldtekt er noe av det grusomste en jente kan bli utsatt for, og det skal ikke taes lett på! Hvordan går det ann å bagatellisere voldtekter på en slik måte? "jentene har en tendens til å kle seg utfordrende i syden" ? Hallo?! Det er 40 varmegrader der, hvordan skal man kle seg?

Hva synes dere om uttalelsen ? (basert på hvordan jeg gjenforteller deg jeg hørte på radioen da).
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Ja, la oss putte personen som kommer med realiteten i tjære og fjær, det er jo åpenbart denne personen som gjør noe galt...
zub_Zer0's Avatar
Trådstarter
Nå er du så høyreorientert at det halve kunne vært nok!
Selv om en jente kler seg litt "løst" i syden, og drikker å har det morro, så skal det ikke være en unnskyldning for å voldta henne! Greit at mange av disse jentene ofte fortjener å få få en kommentar og litt stygge blikk, men vi snakker om 16 voldtatte sjeler her! Synes det går ann å ta det litt alvorlig ?
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Nå er du så høyreorientert at det halve kunne vært nok!
Vis hele sitatet...
Hvordan er dette høyrorientert? Kan hende det er jeg som er en idiot, men jeg skjønner ikke hva som gjør utsagnet høyreorientert.
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Nå er du så høyreorientert at det halve kunne vært nok!
Selv om en jente kler seg litt "løst" i syden, og drikker å har det morro, så skal det ikke være en unnskyldning for å voldta henne!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ikke en unnskyldning for å voldta noen. Det er det heller ingen som påstår.

Det finnes ingen magisk knapp som får voldtekter til å forsvinne. Voldtekter skjer, og det må også norske jenter ta høyde for. Det er ikke verre enn å bruke litt mer fornuft i forhold til hvordan man oppfører seg og kler seg, så kan nok en del slike hendelser unngås.
Sist endret av danielsk; 21. juni 2010 kl. 21:39.
personen sier da aldri det er greit at personene voldtar norke jenter der. Det er rett og slett en anbefaling oog oppfordring for å få folk til å tenke seg litt om i håp om å få færre voldtekter. Jeg ser ikke hvordan denne ambasadøren gjør noe galt, om ikke annet gjør han/ho en god ting for å prøve å unngå noe forferdelig.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Nå er du så høyreorientert at det halve kunne vært nok!
Selv om en jente kler seg litt "løst" i syden, og drikker å har det morro, så skal det ikke være en unnskyldning for å voldta henne! Greit at mange av disse jentene ofte fortjener å få få en kommentar og litt stygge blikk, men vi snakker om 16 voldtatte sjeler her! Synes det går ann å ta det litt alvorlig ?
Vis hele sitatet...
Nå må du legge inn mann. Det er snakk om ei kjerring som kommer med realiteten, en advarsel, og poengterer at det ikke er noen form for unnskyldning. Du trekker også påstander ut av lufta, med en retorikk som hører hjemme på VGD.
Dette er på ingen måte ment å ta voldtektsmennene i forsvar, for voldtekt er en uting! Men det er nok ikke bare klærne som er en trigger i noen av de sakene. Man trenger ikke dra lenger enn på ett russetreff for å se mange jenter gnikke seg både her og der. Og det er ikke i varme syden hvor man er ekstra lettkledd pga temperaturen.

Noen jenter har det med å virkelig sende ut feil signaler, og enkelte mannfolk kan være noen kåte jævler.
Det er ingen unnskyldning for å voldta noen i det hele tatt. Men det skjer, fordi man kler seg utfordrende. Derfor burde man ikke gjøre det.

"Hvis du plager den mannen, skyter han deg."
"Hva er dette for bagatellisering?!? Skal JEG få skylden for at han skyter meg?"
"Nei, det er hans skyld, men for å være på den sikre siden, ikke plag han."

EDIT: Skrivefeil
Sist endret av Jannis!; 21. juni 2010 kl. 21:59.
Som Deezire sier, er det stor forskjell på personen som forklarer at 'slik gjøres det', og de personene som 'gjør det slik'. Vi er alle enige her, om at voldtekt ikke er noe å fjase bort, det gjør heller ikke dama på radioen din. Hun sier "Norske jenter, pass på! Det er ikke riktig, men slik KAN SITUASJONER OPPSTÅ! Vær obs - ta forholdsregler!". Det er ikke dermed sagt at hun sier det her helt greit, men hun kan ikke gjøre stort mer enn å advare - og hun gjør det. Kjempefint!
Jenter burde i førsteomgang aldri reise til muslimske land som tyrkia. Da kan dem skylde seg selv dersom slikt skjer. Tyrkia, wtf! Jeg har fløyet passasjerer verden rundt i snart 30 år. Aldri om jeg setter min fot og enda mindre min datters i ett muslimsk/fanatisk land som dette.
Man kunne likegjerne valgt irak, afghanistan, nigeria, somalia, nord korea om man absolutt skal til syke mennesker i syke land...

Sitat av zub_Zer0 Vis innlegg
Nå er du så høyreorientert at det halve kunne vært nok!
Selv om en jente kler seg litt "løst" i syden, og drikker å har det morro, så skal det ikke være en unnskyldning for å voldta henne! Greit at mange av disse jentene ofte fortjener å få få en kommentar og litt stygge blikk, men vi snakker om 16 voldtatte sjeler her! Synes det går ann å ta det litt alvorlig ?
Vis hele sitatet...
Dette hadde vi unngått om man lot vær å legge ferien sin på en slik plass.
Sist endret av KulaKanon; 21. juni 2010 kl. 23:27.
kjedelig streiting
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
Jenter burde i førsteomgang aldri reise til muslimske land som tyrkia. Da kan dem skylde seg selv dersom slikt skjer. Tyrkia, wtf! Jeg har fløyet passasjerer verden rundt i snart 30 år. Aldri om jeg setter min fot og enda mindre min datters i ett muslimsk/fanatisk land som dette.
Man kunne likegjerne valgt irak, afghanistan, nigeria, somalia, nord korea om man absolutt skal til syke mennesker i syke land...



Dette hadde vi unngått om man lot vær å legge ferien sin på en slik plass.
Vis hele sitatet...
Synes du generaliserer litt her. Folk blir da voldtatt i vestlige land og? Det er heller ingen hemmelighet at jo fattigere et land er, jo mer kriminalitet vil det ofte være. Har vært dritings i Tyrkia mange ganger, å har faktisk vært i mindre bråk der enn her i prosent.

Å kalle det et fanatisk land blir jo også litt feil, da landet faktisk er sekulært og du vil faktisk slite mer der med å gå med religiøse symboler på offentlige steder enn her i Norge.
Jeg fikk høre av noen jeg kjenner om en jente som ble dopet ned på bar i Tyrkia og gjengvoldtatt av 16 tyrkere. For meg virker det som om dette er et typisk tyrkisk fenomen, da jeg aldri har hørt om lignende saker i andre land.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Synes du generaliserer litt her. Folk blir da voldtatt i vestlige land og? Det er heller ingen hemmelighet at jo fattigere et land er, jo mer kriminalitet vil det ofte være. Har vært dritings i Tyrkia mange ganger, å har faktisk vært i mindre bråk der enn her i prosent.

Å kalle det et fanatisk land blir jo også litt feil, da landet faktisk er sekulært og du vil faktisk slite mer der med å gå med religiøse symboler på offentlige steder enn her i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg må jo nesten si meg ganske enig i det du sier her da.

Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Jeg fikk høre av noen jeg kjenner om en jente som ble dopet ned på bar i Tyrkia og gjengvoldtatt av 16 tyrkere. For meg virker det som om dette er et typisk tyrkisk fenomen, da jeg aldri har hørt om lignende saker i andre land.
Vis hele sitatet...
Jeg mener og å ha hørt om ett liknende tilfelle når jeg tenker etter.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Jeg fikk høre av noen jeg kjenner om en jente som ble dopet ned på bar i Tyrkia og gjengvoldtatt av 16 tyrkere. For meg virker det som om dette er et typisk tyrkisk fenomen, da jeg aldri har hørt om lignende saker i andre land.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal hva du har hørt av noen du kjenner være relevant for topic..?
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg skjønner veldig godt at de blir advart på denne måten. Har selv vært i syden og sett oppførselen til norske jenter når de er ute på bar..
Har ikke giddi lest annet enn de første svarene, men det er jo for faen aldri en grunn til å voldta ei jente? Uansett om hu hadde gått rundt drita full naken kunne du vel for faen ikke voldtatt hu? OM hu ville så hadde det vel ikke vært noe i veien med det...

Hørte selv på radion om voldtekter for litt siden og det var snakk om å kle seg "bedre". Hvordan forventninger har folk til folk egentlig? Hvis dette er et "større" problem så lurer jeg på hvor mange forvridde meninger det sitter på tinget.
Uttalelsen hørtes grei ut den. Hun som sier dette har nok sine erfaringer med Norske jenter i Tyrkia, om jeg ikke tar helt feil.
Min mor har leilighet i Tyrkia, så har vore der noen ganger, og jeg blir flau over oppførselen til mangen jenter som reiser til utlandet og drikker seg drita full og klemmer seg inntil en svett tyrker, for å så tru denne ekkle mannen ikke har lyst på jenta som er fra et land langt unna og ikke har peiling på hvem han er. Lett mekk sier jeg, for å si det litt på spissen.
Selvfølgelig, voldtekt er noe av det værste jeg kan tenke meg, men det er ikke sikkert det er for denne tyrkeren.

Har vore i tyrkia med mangen venniner fleire ganger, og hver eneste gang må jeg gå med og av og til holde rundt venninene mine for at ingen tyrkere skal komme bort å klå, bokstavligtalt! Og dette er i gatene på dagen!

Så en advarsel om at de burde kle på seg litt og passe litt ekstra på ser jeg ikke noe gale med!
Sist endret av Yoppl; 23. juni 2010 kl. 03:42.
Ser heller ikke noe galt med denne advarselen. Når man reiser til ett muslimsk land så må man være obs på kulturforskjellene, sette pris på dem og oppføre seg der etter. Burde jo være en av grunnene til å reise til Tyrkia at man ville oppleve noe helt annerledes enn det man har daglig og da må man være villig til å justere sin oppførsel også.