Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3953
Hei!

Fikk parkeringsbot i dag på 750 kroner. Jeg parkerte utenfor en butikk hvor jeg gikk inn og kjøpte meg noe smågreier, for så å løpe en kjapp opp til en kunde i 2. etasje over butikken.

Jeg satte på timer på mobilen på 15 minutter for å unngå å overskride grensen på 30 minutter, og jeg tok kvittering fra butikken for å ha bevis på at jeg var kunde der i tilfelle noe skulle skje.

Når jeg kom tilbake i bilen 10 jævla minutter senere hadde jeg selvsagt fått bot, og på boten står det følgende

BILDER TATT: JA
ÅRSAK: Observert fører forlate området. Parkering kun tillatt som kunde.

Har de seriøst tatt bilde av at jeg forlot området? Er det sannsynlig at jeg kommer noen vei ved å klage?
Sist endret av Oslash; 25. september 2015 kl. 10:28.
Har du kvitteringen fra handelen da? Evt. kontoutskrift som viser at du handlet der i det tidsrommet du stod parkert? Da kan det jo være at det kan gå.
De har tatt bilder av at du går og påpeker at det er kun tillat for kunder, du har bevis på at du er kunde. Her er det jo de som har prøvd seg frempå, frekke som de er.

Kan ikke forstå annet enn at dette er klagbart.
Sist endret av Eiol; 25. september 2015 kl. 11:51.
Sitat av Eiol Vis innlegg
De har tatt bilder av at du går og påpeker at det er kun tillat for kunder, du har bevis på at du er kunde. Her er det jo de som har prøvd seg frempå, frekke som de er.

Kan ikke forstå annet enn at dette er klagbart.
Vis hele sitatet...
Hvis de har bilde av at han gikk på en annen butikk så er boten åpenbart riktig! ,

du kan parkere gratis MENS du handler i butikken som har parkeringsplass og når du er ferdig og handle kan du ikke parkere der lengre.. Ikke akkurat vanskelige regler å skjønne.
Spørs vel hvor holdbart det bilde er. Hva om du sier at bilen ble lånt bort til en venn? Når du får bilde kan du prøve deg på å si at det verken er deg eller vennen din på det bilde..
Bilde er kun av kjøretøyet ikke personen.
Om du klager til selskapets kunde side og legger ved kvittering slipper du garantert bot.
og.. ikke si du var hos naboen :P
Sitat av haxxor Vis innlegg
Bilde er kun av kjøretøyet ikke personen.
Om du klager til selskapets kunde side og legger ved kvittering slipper du garantert bot.
og.. ikke si du var hos naboen :P
Vis hele sitatet...
I mange tilfeller har de bilde av at kunden forlater området..
Sist endret av Notoneofthem; 25. september 2015 kl. 20:07.
Der er eier av parkeringsplassen som lagrer reglene. Vilkår for parkering står som regel under skiltet eller på en annet sted på parkeringsplassen. Jeg hadde et ganske likt tilfelle som deg for en stund tilbake. Skulle da inn på en RIMI butikk i sentrum. Der stod det at man måtte være kunde og (maks) 1 time parkering. Gikk først inn på butikken, så bort til en naboplass. Fikk bot, men klagde og fikk medhold.

Klag du!
Sitat av Oslash Vis innlegg
Hei!

Fikk parkeringsbot i dag på 750 kroner. Jeg parkerte utenfor en butikk hvor jeg gikk inn og kjøpte meg noe smågreier, for så å løpe en kjapp opp til en kunde i 2. etasje over butikken.

Jeg satte på timer på mobilen på 15 minutter for å unngå å overskride grensen på 30 minutter, og jeg tok kvittering fra butikken for å ha bevis på at jeg var kunde der i tilfelle noe skulle skje.

Når jeg kom tilbake i bilen 10 jævla minutter senere hadde jeg selvsagt fått bot, og på boten står det følgende

BILDER TATT: JA
ÅRSAK: Observert fører forlate området. Parkering kun tillatt som kunde.

Har de seriøst tatt bilde av at jeg forlot området? Er det sannsynlig at jeg kommer noen vei ved å klage?
Vis hele sitatet...
Jeg er aldri en som vanligvis prøver seg hvis jeg vet jeg har feil.. MEN! i dette tilfellet skal jeg gi deg mitt eksempel.

Har fått 2 forholdsvis "midtskillelinjede" boter innvilget som feilaktige og deretter annullert fordi jeg har klaget. Disse har også ligget på linjen av hva som er lovlig.

Du bør klage. De vil i 95% sannsynlighet ikke gå i et høyere steg enn å "ikke godta klagen", så du måtte bare betale boten eller ta boten til en høyere instans. Hvis du klager, skriv at du krever fotobevis av din "feilaktige" billett, foto som beviser dette.

Vær objektiv og nøytral, ikke prøv og "ta dem". Du spiller på lag, men prøver å bevise din uskyld. Disse parkeringsfirmaene tjener uhyrlig mye penger, du har ingenting å tape på å bruke litt tid på å prøve deg. Hvis du bruker 2 fulle timer av ditt liv på å få annullert denne boten, så er det veldig god timelønn. Hvis du bruker 4 timer, er det fremdeles god timelønn. Og jeg velger å tro at dette er svært risikofri og god bruk av din tid. Bare gjør det. Og la oss vite hva som skjer Lykke til. Ikke la disse svina vinne.

Det er bare kapitalismen som lever og tjener penger, medmenneskelighet har ingen regler lenger. Ta opp kampen.
Sitat av aerox88 Vis innlegg
Spørs vel hvor holdbart det bilde er. Hva om du sier at bilen ble lånt bort til en venn? Når du får bilde kan du prøve deg på å si at det verken er deg eller vennen din på det bilde..
Vis hele sitatet...
Det er likevel eieren av kjøretøyet som er ansvarlig for det kjøretøyet blir (mis)brukt til.. Blir din bil parkert ulovlig og får bot (eller tauet bort), så hjelper det ikke at du hadde lånt bort bilen. Da må du som eier i så fall søke regress av den som lånte kjøretøyet, det er ikke eierne av parkeringsplassen sitt problem.
TS har en bunnsolid sak her, med mindre han er fotografert eksempelvis inn i en annen butikk. Han var kunde og kan dokumentere det. Selvføglelg er det ikke sånn at parkeringsvakter kan stå med millimetermål og ta enhver som forviller seg utenfor tomtegrensen til butikken. Alt avhenger av hva slags bilder det er snakk om, og det skader aldri å klage uanbsett

Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Det er likevel eieren av kjøretøyet som er ansvarlig for det kjøretøyet blir (mis)brukt til.. Blir din bil parkert ulovlig og får bot (eller tauet bort), så hjelper det ikke at du hadde lånt bort bilen. Da må du som eier i så fall søke regress av den som lånte kjøretøyet, det er ikke eierne av parkeringsplassen sitt problem.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke.

Blir man tatt i fotoboks så er det påtalemyndighetene som må kunne bevise at eier var fører.

Har en kompis som har en ventende sak der han i tid uten lappen blåser forbi fotoboks i 150. Ansiktet er ikke synlig. Mobilen er dokumentert å være med på ferden, forklaringen er at han lånte vekk bilen og glemte mobilen i. Om han ikke husket eller om det går an å nekte å fortelle hvem som lånte bilen husker jeg ikke, men jeg husker at både advokat og vedkommende selv hadde tro på frikjennelse.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Dette stemmer ikke.

Blir man tatt i fotoboks så er det påtalemyndighetene som må kunne bevise at eier var fører.

Har en kompis som har en ventende sak der han i tid uten lappen blåser forbi fotoboks i 150. Ansiktet er ikke synlig. Mobilen er dokumentert å være med på ferden, forklaringen er at han lånte vekk bilen og glemte mobilen i. Om han ikke husket eller om det går an å nekte å fortelle hvem som lånte bilen husker jeg ikke, men jeg husker at både advokat og vedkommende selv hadde tro på frikjennelse.
Vis hele sitatet...
Det gjelder ikke i alle situasjoner, det er ikke slik at du kan si til parkeringsselskapet "Hadde lånt bort bilen, men husker ikke til hvem" også må de slette boten.
Sist endret av Putresopp; 26. september 2015 kl. 09:53.
Uvaksinert 👍
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Det er likevel eieren av kjøretøyet som er ansvarlig for det kjøretøyet blir (mis)brukt til..
Vis hele sitatet...
NOPE, Det er KUN de ofentlige parkeringsselskapene som kan gi gebyr/bøter til BILEN, de private kan ikke gi til bilen og må gi til den personen som inngår avtalen om å få lov til å stå på plassen. Har vært oppe flere ganger og man har vunnet over disse gribbene på akkurat det der.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-tra...vat-parkering/

Hvem er ansvarlig for boten?

Avtalen om parkering anses som inngått mellom fører av bilen og det aktuelle parkeringsselskap. Det er med andre ord fører og ikke eier av bilen som blir ansvarlig. Dersom du har lånt bort bilen din må du være forberedt på å kunne underbygge at man ikke var fører av bilen på det aktuelle tidspunkt
Sist endret av daffe; 26. september 2015 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daffe Vis innlegg
NOPE, Det er KUN de ofentlige parkeringsselskapene som kan gi gebyr/bøter til BILEN, de private kan ikke gi til bilen og må gi til den personen som inngår avtalen om å få lov til å stå på plassen. Har vært oppe flere ganger og man har vunnet over disse gribbene på akkurat det der.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-tra...vat-parkering/

Hvem er ansvarlig for boten?

Avtalen om parkering anses som inngått mellom fører av bilen og det aktuelle parkeringsselskap. Det er med andre ord fører og ikke eier av bilen som blir ansvarlig. Dersom du har lånt bort bilen din må du være forberedt på å kunne underbygge at man ikke var fører av bilen på det aktuelle tidspunkt
Vis hele sitatet...
Det var jeg ikke klar over, genialt!
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Det gjelder ikke i alle situasjoner, det er ikke slik at du kan si til parkeringsselskapet "Hadde lånt bort bilen, men husker ikke til hvem" også må de slette boten.
Vis hele sitatet...
Det er et veldig stort hopp fra "dette er din bil, dette er ditt ansvar, uansett" til "dette er min bil, men den er ikke mitt ansvar, uansett".

Poenget var bare at det ikke er noen form for automatikk slik vedkommende jeg svarte påsto.

Når det gjelder denne saken så kan faktisk TS bevise å ha vært kunde i tidsrommet, så da faller bevisbyrden på parkeringsselskapet ifht å dokumentere at kundeforholdet ble avbrutt Ila et ikke ubetydelig tidsrom før dokumentasjon av den ulovlige parkeringen foreligger.

Med andre ord; parkeringsvakten må ha gjort en særdeles god jobb (til parkeringsvakt å være) om ikke TS skal kunne klage seg fri her.
Dersom du skal prøve deg på "lånte bort bilen"-teorien bør du være forberedt til en lang og muligens kostbar affære i rettsystemet. Hadde det vært så lett, så ville parkeringsbransjen slitt mer enn de gjør idag.

Ditt beste kort er nok å kontakte butikken du var i før du fikk bot. Klager du litt til dem, er det godt mulig de vil få slettet boten.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er et veldig stort hopp fra "dette er din bil, dette er ditt ansvar, uansett" til "dette er min bil, men den er ikke mitt ansvar, uansett".

Poenget var bare at det ikke er noen form for automatikk slik vedkommende jeg svarte påsto.

Når det gjelder denne saken så kan faktisk TS bevise å ha vært kunde i tidsrommet, så da faller bevisbyrden på parkeringsselskapet ifht å dokumentere at kundeforholdet ble avbrutt Ila et ikke ubetydelig tidsrom før dokumentasjon av den ulovlige parkeringen foreligger.

Med andre ord; parkeringsvakten må ha gjort en særdeles god jobb (til parkeringsvakt å være) om ikke TS skal kunne klage seg fri her.
Vis hele sitatet...
Så da er det altså ikke noe problem om ts viser frem kvittering som viser at han brukte minst 10 minutter på å gå fra kassa til bilen som var parkert rett utenfor? Og han samtidig er observert på vei opp i 2.etasje?

Lykke til.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Så da er det altså ikke noe problem om ts viser frem kvittering som viser at han brukte minst 10 minutter på å gå fra kassa til bilen som var parkert rett utenfor? Og han samtidig er observert på vei opp i 2.etasje?

Lykke til.
Vis hele sitatet...
10 min fra kassa til parkeringen? Han kan ha snakket med en i andre etasje. Han kan ha ventet på en som skulle låne han noen kr til å kjøpe øl, men han kom dessverre aldri så han gikk ikke tilbake til butikken.

10 minutter, samtidig som han gjerne har stått der 10 min fra før, tilsier 20 min totalt. Det er selvfølgelig noe enhver person med helt grunnleggende evne til å formulere et skriftlig argument er i stand til å klage seg ut av.
Sist endret av Tøffetom; 28. september 2015 kl. 01:44.
Snakket med en som har jobbet i parkeringsklagenemnda og han sa at jeg hadde en god sak på grunn av en detalj jeg ikke har nevnt i saken her. Jeg leverte en vare.

I henhold til trafikkreglene § 1 er av- og pålessing lovlig på privat eiendom som er åpen for offentlig ferdsel. Jeg har innhentet bekreftelse fra kunden om at jeg var der for vareleveranse, samt at jeg la ved kjøpskvittering fra butikk. Regner med at det løser seg. Skal poste her når jeg får svar på klagen