Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4867
NRK skal sende en ny programserie de har kjøpt inn fra BBC som på originalspråket heter "Man Lab":

http://www.bbc.co.uk/programmes/b0105yvp

Serien setter fokus på ferdighetene den moderne mannen har "glemt", som f.eks. dekkskifting og muring.

Det jeg reagerer på er at NRK har valgt å oversette tittelen med "Mannens unyttige verden":

http://tv.nrk.no/serie/mannens-unytt...ng-1/episode-2

Det er mulig jeg er hårsår, men man kan jo spekulere på hvorfor de har valgt en tittel som tilsynelatende gjør narr av menn her, når det er ingenting i originaltittelen som antyder dette.

Hva mener du?
Jeg mener at når menn begynner å diskutere slike ting så har serier og innslag slik som dette truffet spikeren på hodet.
Jeg skjønner heller ikke hva mannens unyttige verden skal bety. Jeg synes ikke det gjør narr av noen som helst, men tittelen gir ingen mening. Mulig de mener at dette er kunnskap som menn engang hadde men som de i dag ikke gidder å tilegne seg fordi kunnskapen er unyttig da det er mer vanlig å kjøpe seg faghjelp til både muring og dekkskifte.
Har du sett programmet? Så introen på del en, så er det vel absolutt alt. I fare får å legge ut dårlig språk om mannen anbefaler jeg heller å selv se de første 30sek av klippet med rett link her.
Sitat av cloudyminded9 Vis innlegg
Du er hårsår.
Vis hele sitatet...
Det er mulig det, og jeg innrømmer det. Det trenger ikke å ligge noe skummelt bak navnevalget, synes bare det var helt malplassert og rart. Hva skal egentlig ordet "unyttige" bety i denne sammenhengen, og med tanke på programmets innhold?

Navnevalget er også vært merkelig med tanke på originaltittelen. Ofte kan jo navn oversatt fra engelsk bli litt rare, men det er jo ikke tilfellet her.
Jeg støtter meg og på at det er du som er litt vel hårsår ja.
Hilsen en som aldri har bytta dekk, murt eller generelt sett brukt noe som helst av verktøy siden barndommen.
Dette handler om ett kanskje litt dårlig ordspill på "Mannens verden"..
Uansett, det er ikke til å stikke under en stol at mannen har mistet ca 90% av sitt arvemateriale opp i gjennom tidene. Vi er i ferd med å bli kvinner, de av oss som ikke er ordentlige menn that is.

Så langt har jeg sett 7 minutter inn og jeg kan ikke si noe annet enn at dette er kult.
Sist endret av methrax; 3. februar 2013 kl. 19:32.
Tittelen sånn jeg tolker den er jo at mannens nytte er blitt til unytte i dag. Han gjør ikke en dritt fornuftig og har mistet sine praktiske skills til fordel ( eller ulempe ) for unyttige formål. Mannens unyttige verden.
Kall meg gjerne hårsår, men det som jeg umiddelbart tenkte når jeg så overskriften på tråden her - var at nå må vi jaggu få opp et populært program i bra sendetid som handler om å direkte drite ut kvinner på forskjellig vis..


Slemt tenkt, og slemt skrevet av meg..? Å ja, definitivt. MEN, det er for å kontre den stadige utdritningen av menn/gutter. Jeg vet nå at mange vil si seg uenige med meg i at det foregår en nesten litt systematisk utdritning av menn i dagens samfunn, men jeg vet også at mange vil si seg 200% enige med meg!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Men hadde dette vært om kvinnfolk, hvordan dem ikke er på kjøkkenet og hjelper til i huset som før, strikker ting og mer til - Ferdigheter dem har glemt. Ja da hadde det vært et ramaskrik uten like og det hadde vært nyhetsoppslag overalt.
Du må virkelig bli provosert av Mad Men.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kall meg gjerne hårsår, men det som jeg umiddelbart tenkte når jeg så overskriften på tråden her - var at nå må vi jaggu få opp et populært program i bra sendetid som handler om å direkte drite ut kvinner på forskjellig vis..


Slemt tenkt, og slemt skrevet av meg..? Å ja, definitivt. MEN, det er for å kontre den stadige utdritningen av menn/gutter. Jeg vet nå at mange vil si seg uenige med meg i at det foregår en nesten litt systematisk utdritning av menn i dagens samfunn, men jeg vet også at mange vil si seg 200% enige med meg!
Vis hele sitatet...
Tenkte nett det same.

no har eg ikkje gadda å trykt på linkene, men virker som eit meget interessant show
Jævli kult program, håpløs tittel.. men NRK har vært rimelig ute å kjøre en periode nå, så det forbauser meg ikke. Både nyhetene og Urix pleide å være bra, men begge har tapt seg ekstremt. Noe har skjedd der.

Dagsnytt18 har de ikke kødda med heldigvis.. enda.


Ellers, jeg er både enig med trådstarter i at jeg ble fornærma av tittelen.. og med de andre i tråden som syntes trådstarter var unødvendig hårsår. Er ikke helt sikker på om jeg liker den åpenbare konklusjonen jeg kan trekke av det dog
Sist endret av DumDiDum; 3. februar 2013 kl. 20:24.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kall meg gjerne hårsår, men det som jeg umiddelbart tenkte når jeg så overskriften på tråden her - var at nå må vi jaggu få opp et populært program i bra sendetid som handler om å direkte drite ut kvinner på forskjellig vis..


Slemt tenkt, og slemt skrevet av meg..? Å ja, definitivt. MEN, det er for å kontre den stadige utdritningen av menn/gutter. Jeg vet nå at mange vil si seg uenige med meg i at det foregår en nesten litt systematisk utdritning av menn i dagens samfunn, men jeg vet også at mange vil si seg 200% enige med meg!
Vis hele sitatet...
Det er det som er problemet. Tittelen føyer seg inn i en trend. Fra før vet vi at NRK er en svært venstredominert organisasjon. Feminismen og mannsskepsisen sitter antageligvis i veggene. Hadde det blitt akseptert at NRK hadde kalt et program "Kvinnens unyttige verden"? Hvilke strenger spiller en slik tittel på?

Ottar hadde gått i fistel, og Marie Simonsen i Dagbladet hadde skrevet sinte artikler med fråde rundt munnen.
Ladys, ekte menn bryr seg null om tittelen på underholdningsprogrammer på TV
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Ladys, ekte menn bryr seg null om tittelen på underholdningsprogrammer på TV
Vis hele sitatet...
Er det jenter på freak? Det var nytt for meg
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg skjønner heller ikke hva mannens unyttige verden skal bety. Jeg synes ikke det gjør narr av noen som helst, men tittelen gir ingen mening. Mulig de mener at dette er kunnskap som menn engang hadde men som de i dag ikke gidder å tilegne seg fordi kunnskapen er unyttig da det er mer vanlig å kjøpe seg faghjelp til både muring og dekkskifte.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker det på samme måte, men vil helst ha meg frabedt at man tar seg kunstneriske friheter ved oversetting av originaltittelen på et TV-program, uavhengig av motiv.
Det blir helt feil for min del.

Og om noen hadde prøvd på å gjøre narr av ubrukelige menn hadde det vært helt greit, det er jo massevis av ubrukelige slasker av der ute, av begge kjønn vel å merke.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men hadde dette vært om kvinnfolk, hvordan dem ikke er på kjøkkenet og hjelper til i huset som før, strikker ting og mer til - Ferdigheter dem har glemt. Ja da hadde det vært et ramaskrik uten like og det hadde vært nyhetsoppslag overalt.
Vis hele sitatet...
"Partydronninger" kan ses på NRK3 eller nett-tv.
Dere klager på oversetting av tittelen og enda har ingen kommet med hverken noen fasit eller forslag på hva den burde vært.

Originaltittelen er forøvrig: James May's Man Lab

Forslag?
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Dere klager på oversetting av tittelen og enda har ingen kommet med hverken noen fasit eller forslag på hva den burde vært.

Originaltittelen er forøvrig: James May's Man Lab

Forslag?
Vis hele sitatet...
james may's manne lab :P

helst holdt det engelsk
Sist endret av zeicko; 3. februar 2013 kl. 21:28.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Dere klager på oversetting av tittelen og enda har ingen kommet med hverken noen fasit eller forslag på hva den burde vært.

Originaltittelen er forøvrig: James May's Man Lab

Forslag?
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hvorfor NRK må oversette alt. Dette programmet
kan ikke oversettes skikkelig,uten og villede publikum.
Det finnes vel ikke så udugelige mennseker over 14 som ikke
forstår hva det betyr.

Og forøvrig syns jeg dette er en fantastisk god serie.
Jeg mener: hvor er det blitt av "mannen" i så mange menn!?
Må si jeg blir frustrert, når jeg ser rosakledde menn med
blond sleik og ett sett klær til mangfoldige tusen kroner,
som ikke kan opp eller ned på et jævla skrujern og som aldri
har hørt ordet høvell.

Det er blitt altfor mange bortskjemte mammadalter av
noen drittunger der ute!
Sist endret av RagebunnY; 3. februar 2013 kl. 21:42.
Sitat av RagebunnY Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor NRK må oversette alt. Dette programmet
kan ikke oversettes skikkelig,uten og villede publikum.
Det finnes vel ikke så udugelige mennseker over 14 som ikke
forstår hva det betyr.

Og forøvrig syns jeg dette er en fantastisk god serie.
Jeg mener: hvor er det blitt av "mannen" i så mange menn!?
Må si jeg blir frustrert, når jeg ser rosakledde menn med
blond sleik og ett sett klær til mangfoldige tusen kroner,
som ikke kan opp eller ned på et jævla skrujern og som aldri
har hørt ordet høvell.

Det er blitt altfor mange bortskjemte mammadalter av
noen drittunger der ute!
Vis hele sitatet...
som om jeg skulle ha sagt det selv.
Hadde jo vært superenkelt å disse damer nå om dagen. Jeg kjenner et par-tre damer som faktisk kan å lage noe annet enn Grandiosa og hold-it. Så jeg ble likesågodt kjæreste med den av de som jobber som kokk.
Et slikt program kunne nok like greit vært for begge kjønn.
"Den late generasjonen" elns.

Tipper det hadde vanket en omgang med spanskrøret om generasjonene før oss hadde sett hvilken retning vi beveger oss i.
Jeg gidder virkelig ikke bry meg om at NRK har oversatt navnet på serien rart.
James May er kul og programmet er jævlig kult! Sit back, shut up and enjoy!

Forøvrig er jeg vokst opp på gård og mener alle menn burde kunne å snekre, mure etc. (slik at jentene kan lage maten vår)
Sist endret av Eiol; 4. februar 2013 kl. 01:12.
James May er jo kongen av selvironi, side om side med Bollekongen sjøl.
Tror ikke Cpt.Slow mente å fornærme noen. Å kalle serien mannelaberatoriet er ikke akkurat noe jeg hadde giddet å se på.
Sitat av Eiol Vis innlegg
Forøvrig er jeg vokst opp på gård og mener alle menn burde kunne å snekre, mure etc. (slik at jentene kan lage maten vår)
Vis hele sitatet...
Hvorfor fortsette å forfekte gammeldagse kjønnsroller istedenfor at begge kjønn kan lære seg å mestre både håndverk og matlaging?
I mine øyne er en mann som ikke er i stand til å lage god mat akkurat like tarvelig som en mann som ikke kan utøve enkelt håndverk.
Jeg kan ikke skifte hjul, føler med ikke femi forde. (Eller jo, jeg er fab, men fortsatt.)
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvorfor fortsette å forfekte gammeldagse kjønnsroller istedenfor at begge kjønn kan lære seg å mestre både håndverk og matlaging?
I mine øyne er en mann som ikke er i stand til å lage god mat akkurat like tarvelig som en mann som ikke kan utøve enkelt håndverk.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg mente det ikke helt seriøst! Har bodd på hybel siden jeg var 15 og liker virkelig å lage mat selv! Det å lykkes med et godt måltid er både er jo virkelig gøy!

Men, jeg mener fortsatt at menn burde kunne være litt nevenyttige. Litt forskjell på mann og dame vil jeg ha. Men hallo, folk får jo gjøre som de selv vil.
Sitat av luni Vis innlegg
"Partydronninger" kan ses på NRK3 eller nett-tv.
Vis hele sitatet...
Selv om det muligens høres rart ut, er ikke det programmet på noen særlig måte en utdriting av jenter. Synes jeg hvertfall . Programmet omhandler (om jeg har skjønt rett, ser jo ikke på sånt) klin gærne og ville jenter/damer i 20/30-årene, som skal prøve å lære seg "normele ting". Med normale ting menes absolutt ikke nødvendigvis "det å gjøre *kvinneting*" ('kvinneting' er noe som heldigvis ikke finnes lenger i vestlige samfinn) - men heller det å rett og slett fungere normalt og oppføre seg som folk.


Slik at, det er slett ikke merkelig at navnet NRK har gitt James May's program lett kan oppfattes som fornærmende for menn. Sånn som jeg ser det -er navnet og programmet rettet mot "alle menn", derfra kommer følelsen av fornærmelse hos enkelte. *Partydronninger* handler om et lite knippe bortskjemte, tullete og litt smågærne jenter som blir satt på forskjellige prøver og lagt ut som underholdning for et stort publikum. Allikevel så er programmet ganske langt unna dét å drite ut en hel kvinnemasse.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. februar 2013 kl. 01:51.
Sitat av Knask Vis innlegg
Hvorfor fortsette å forfekte gammeldagse kjønnsroller istedenfor at begge kjønn kan lære seg å mestre både håndverk og matlaging?
I mine øyne er en mann som ikke er i stand til å lage god mat akkurat like tarvelig som en mann som ikke kan utøve enkelt håndverk.
Vis hele sitatet...
Menn er vel ofte endog bedre på matlaging enn kvinner, hvis vi skal gå etter antall stjernekokker osv. Chef.
Hva med alle disse programmene om Hollywood-koner og fotball-damer. Med barnløse hjemmeværende damer i 20-30 åra som bruker dagen sin på å gå på kafe og shoppe. De er jo helt lattelige, føler jenter seg støtt av sånt?

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er noe å bry seg om i det hele tatt. Det er jo ikke som om det å være mann vil si å være medlem av en klubb eller noe sånt. Hele dette behovet for å ha sånne adskilte manneting og dameting virker anstrengt og gammeldags spør du meg.

Man-show, man-caves, man this man that. Det blir for mye ass, greit du er mann, men må det virkelig fremheves med slike hundreår gamle stereotyper. Er ikke alle som kjenner seg igjen i de stereotypene, er de mindre mannete fordi de ikke lirer av seg groviser og fiser i selskap med andre?
Vil foreslå å anlegge bart\skjegg, da skjønner folk hvilket kjønn du er på flere meters avstand hvis du var redd for at de skulle ta feil.
Sist endret av Bothrops; 4. februar 2013 kl. 11:56.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Tipper det hadde vanket en omgang med spanskrøret om generasjonene før oss hadde sett hvilken retning vi beveger oss i.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Folk utretter ikke mindre idag enn dem gjorde for 60-70 år siden.

Det å snekre nytt gjerde rundt gården eller smekke ihop et hønsehus har ikke så mye å si idag som det hadde før. De som har behov for det klarer det nok hvis dem vil, mens vi andre har lært oss andre ferdigheter. Idag går det ofte innen datateknologi og digitalteknikk siden hverdagen består veldig mye av det. Skulle likt å sett ungdommen for 60 år siden fikse istand trådløst internett og sette opp arbeidspcen til han far.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Man-show, man-caves, man this man that. Det blir for mye ass, greit du er mann, men må det virkelig fremheves med slike hundreår gamle stereotyper.
Vis hele sitatet...
Enig. Jeg elsker verktøy, biler og øl, men lager gjerne mat til fruen, har null problem med å skifte bleier og kan fint sette meg ned med vin, ost og kjeks i hyggelig lag. Skjønner ikke hvorfor noen skal se ned på valg av hobbier.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Menn er vel ofte endog bedre på matlaging enn kvinner, hvis vi skal gå etter antall stjernekokker osv. Chef.
Vis hele sitatet...
Kan være det er flere mannlige yrkeskokker der ute, men på landsbasis så er jeg ganske sikker på at kvinnfolka er generelt sett mye bedre i matlaging enn gutta.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Jeg kan ikke skifte hjul, føler med ikke femi forde. (Eller jo, jeg er fab, men fortsatt.)
Vis hele sitatet...
Vel, basert på mine verdier fra når jeg vokste opp er gutter flest under 25 helt utrolig femi. Napper øyebryn, styler hår i årevis, lett sminke og svir av uante mengder penger på klær og frisyrer.. så hvis du føler deg gjennomsnittlig så betyr nok det at du er rimelig femi.

Jeg mener ikke på noen måte at det er noe galt i det altså, så lenge ingen maser om at jeg må holde på med sånt femipjatt kan andre gjøre absolutt hva de vil.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, basert på mine verdier fra når jeg vokste opp er gutter flest under 25 helt utrolig femi. Napper øyebryn, styler hår i årevis, lett sminke og svir av uante mengder penger på klær og frisyrer.. så hvis du føler deg gjennomsnittlig så betyr nok det at du er rimelig femi.
Vis hele sitatet...
Det er ikke normalt at gutter holder på sånn.

Gjennomsnittlig styling av en normal ung karer vel å ordne håret litt, ta på deadorant og evnt noe parfyme og ta på seg den ikke styggeste skjorta i skapet.

Sminke og napping av øyebryn er ganske unormalt de fleste plasser.
Skumma gjennom denne tråden - mitt spørsmål er: finnes det virkelig noen, menn som kvinner, som ikke kan skifte dekk på bilen hvis de vil?! Greit nok, skjønner at folk med handicap og ryggproblemer kan slite, men sånn rent teknisk er dette noe enhver person med to hjerneceller kan forstå uten videre instrukser! Det blir som å bytte en sikring, smelle opp ei stikkontakt eller bytte lås på døra - du trenger ikke være nevenyttig for å få til slike ting! Bytte motor er én ting, men dekk klarer alle. Der er det vilje det går på, ikke evne.

Akkurat som folk sier de ikke kan lage mat eller vaske klær - alle kan lage enkle matretter (særlig hvis de har en oppskriftsbok) og vaskeinstruksjonene baki plagget greier alle å forstå. Det er jo bare å bruke google hvis man står fast.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. februar 2013 kl. 14:57. Grunn: Dobbelpost
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Skumma gjennom denne tråden - mitt spørsmål er: finnes det virkelig noen, menn som kvinner, som ikke kan skifte dekk på bilen hvis de vil?! Greit nok, skjønner at folk med handicap og ryggproblemer kan slite, men sånn rent teknisk er dette noe enhver person med to hjerneceller kan forstå uten videre instrukser! Det blir som å bytte en sikring, smelle opp ei stikkontakt eller bytte lås på døra - du trenger ikke være nevenyttig for å få til slike ting! Bytte motor er én ting, men dekk klarer alle. Der er det vilje det går på, ikke evne.

Akkurat som folk sier de ikke kan lage mat eller vaske klær - alle kan lage enkle matretter (særlig hvis de har en oppskriftsbok) og vaskeinstruksjonene baki plagget greier alle å forstå. Det er jo bare å bruke google hvis man står fast.
Vis hele sitatet...
Folk er redde for å gjøre feil\ødelege og tror det er veldig vanskelig. Det har liksom blitt et eget felt med sine spesialiserte eksperter. De som leverer denne ekspertisen har mye å tjene på at folk tror de ikke klarer å skifte dekk selv.
Man skal helst ikke fikse sin egen bil, den skal leveres inn til produsentens godkjente verksted. Man skal ikke fikse sin egen pc, for da går garantien til helvete. Du skal liksom være en kunde og en forbruker enten du vil eller ikke.

Jeg mener man burde prøve selv først, eller ihvertfall sjekke forholda før man ringer etter ekspert. Spørs litt på faget da selvfølgelig, vil fraråde å operere ut blindtarmen eller borre i sine egne tenner.
Sist endret av Bothrops; 4. februar 2013 kl. 16:35.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Folk er redde for å gjøre feil\ødelege og tror det er veldig vanskelig. Det har liksom blitt et eget felt med sine spesialiserte eksperter. De som leverer denne ekspertisen har mye å tjene på at folk tror de ikke klarer å skifte dekk selv.
Man skal helst ikke fikse sin egen bil, den skal leveres inn til produsentens godkjente verksted. Man skal ikke fikse sin egen pc, for da går garantien til helvete. Du skal liksom være en kunde og en forbruker enten du vil eller ikke.

Jeg mener man burde prøve selv først, eller ihvertfall sjekke forholda før man ringer etter ekspert. Spørs litt på faget da selvfølgelig, vil fraråde å operere ut blindtarmen eller borre i sine egne tenner.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri skiftet dekk eller fått ''opplæring'' i hvordan å gjøre det, men jeg hadde nok klart å skifte et dekk om jeg skulle punktert ute i ingenmannsland.

Vel og merke om jeg hadde hatt med jekk og den andre kryssformede saken jeg ikke vet hva heter.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg har aldri skiftet dekk eller fått ''opplæring'' i hvordan å gjøre det, men jeg hadde nok klart å skifte et dekk om jeg skulle punktert ute i ingenmannsland.

Vel og merke om jeg hadde hatt med jekk og den andre kryssformede saken jeg ikke vet hva heter.
Vis hele sitatet...
Du hadde helt sikkert klart det bare brukt 5 ganger så lang tid som høyst nødvendig. Med værforbehold, mangel på lys osv vil det fort bli en så dårlig erfaring at du aldri gjør det igjen med mindre du må. Og i verste fall mister du dekket igjen, løsner fort om det først er slærk i det, skjer hele tiden hver vår og høst når folk bytter dekk selv og på versksted for den saks skyld. Det er forskjell på alu og stål skal etterstrammes osv. Derfor er det definitivt en fordel å starte med å gjøre det hjemme, anbefaler deg å begynne med det
Er nok i fare for å virke arrogant nå, men strengt talt, de aller fleste har kapasitet til å bytte dekk selv. Jekk opp, skru løs, bytt, stram til, jekk ned.

Tror nok det ligger litt i det Bothrops sier om garantier, de ryker jo omtrent bare ved å se på produktet.
Sitat av Turrist Vis innlegg
Er nok i fare for å virke arrogant nå, men strengt talt, de aller fleste har kapasitet til å bytte dekk selv. Jekk opp, skru løs, bytt, stram til, jekk ned.

Tror nok det ligger litt i det Bothrops sier om garantier, de ryker jo omtrent bare ved å se på produktet.
Vis hele sitatet...
Vil nå faktisk løsne mutterne først, før jeg jekker helt opp. Ellers er det jo håpløst å løsne de når hjula går rundt.