Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1686
Heisann!

Jeg studerer og driver med mye film. Og etter at min 4 år gamle macbook(endelig) har død er det på tide med en ny redigeringsmaskin.

Men, ettersom apple har driti seg ut med final cut pro x, og fremtiden ikke ser særlig lys ut, har jeg bestemt meg for å gå konvertere til windows og premiere.
Jeg har bestemt meg for å prøve å bygge min egen pc og ville satt stor pris på om noen gadd se over det jeg har tenkt å gå til innkjøp av. Jeg har lest litt, men for det meste fulgt denne videoen: Dave's monster computer build


Her er ønskelisten

Tanken her er at jeg kjøper en maskin som er ganske mye sterkere enn det jeg trenger på dette tidspunket, slik at jeg har maskin en god del år framover. Men om noen har noen tips, eller noe dere tror jeg kan bytte ut, setter jeg stor pris på hjelp

Edit: Har altså ingen som helst erfaring med å bygge pc.
Sist endret av Eiol; 29. januar 2013 kl. 00:26.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Ser ut som et supert oppsett! Med unntak av W8.. Makan til rotete og lite intuitivt skal du lete etter. Fjern w8, spar de 800 og last ned w7. Eventuelt kjøp deg en w7 lisens (obs, husk at du trenger 64bit)
Jeg ville byttet skjermkort til ett av disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=749601
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772517
fordi de har bedre kjøling
Jeg ville også byttet strømforsyning til Corsair AX 750,
Sist endret av iColdman; 29. januar 2013 kl. 08:32.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Trenger man egentlig et bra skjermkort for redigering? Jeg bruker interegert og jeg klarer meg fint.
Ser ut som et fint oppsett, men som iColdman sier så ville jeg byttet psu til Corsair AX 860i.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Trenger man egentlig et bra skjermkort for redigering? Jeg bruker interegert og jeg klarer meg fint.
Vis hele sitatet...
Nei, i utgangspunktet ikke, men det er vel sannsynlig at TS skal bruke PC'en til noe annet enn kun redigering og. Pluss at om man først skal legge 16k i en PC kan man like gjerne legge på 4k og få en konge spill-PC!
marilize legajuana
Broiler's Avatar
Vil anbefale deg et MSI 680 Lightning istedenfor grunnet bedre ytelse, bedre kjøling og ikke minst, det er helt unlocka for overklokking og overvolting.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Er ikke f.eks Quadro serien bedre til redigering enn et gaming-GFX?
Windows 8 er bra.
Broiler, han skal bruke det til videoredigering osv. Så da er et 4gb kort bedre enn 2gb.jeg synes oppsettet til TS ser bra ut. Evt bytt ut strømforsyning som de andre sier og skaff deg en hardisk til.
Trådstarter
Okay! takk for innspill, da bytter jeg ut strømforsyninga med corsair ax 760 men beholder skjermkortet. Som det sies i video'en jeg linket til, er det mange amatørfilmskaperer som foretrekker dette, foran blant annet quadro serien. Hvorfor vet jeg ikke, men fyren i video'en har gjort mye research og virker å ha peiling.

Noe av grunnen til å ha et såpass bra skjermkort er vel fordi jeg mest sannsynligvis kommer til å jobbe med større formater enn full HD i tiden framover. Vi jobber med RED one på skolen, som skyter i 4k. Og gikk nylig til innkjøp av GoPro HD3 som leverer 2,7k. I tilegg kommer jo kameraer som blackmagick snart på markedet. I tilegg kan det vel hende at jeg spiller litt i blant.

Når det kommer til OS. Er det like greit å laste ned en cracka versjon av W7 og brenne ut på ei plate? Eller burde jeg med samvittigheten i behold kjøpe det? Og hva er folks mening på w7/w8?

Om det er folk som fortsatt kan komme med innspill setter jeg pris på det!

Edit: sitter med 3 eksterne HDD atm, så jeg tror ikke jeg trenger noen nye interne med det først, da jeg primært tenker å bruke dette til backup.
Sist endret av Eiol; 29. januar 2013 kl. 14:48.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Støtter valget av GTX kort nå kontra quadro, da det ikke har kommet noe nytt consumer quadro kort som kan konkurere med gk104 i samme pris.
Men, jeg kan garantere deg at det vil bli bedre med et 680 kort som er klokket høyere.
enten gå for dette asus kortet
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772517
eller spytt inn litt mer penger i dette evga kortet med langt bedre kjøling.
grunnen er både klokkefrekvenser (asus kortet er litt laver, men dette kan selv en bestemor klokke opp i evga presicionx) og kjøleløsning.

Også ville jeg, i en redigerings rig(om du er ganske seriøs), vurdert 64gb ram, og dedikert 32gb av disse til en ramddisk, hvor du legger filer du jobber med.

og siden du helt sikkert kommer til å bruke mye tid på rendring, vil du nok ha pc'en på over lenger perioder, så da vil jeg uten tvil anbefale deg å bytte disken til en wd red disk.

Av skjerm vil jeg tro du anser bildekvalitet som viktig? Hvis du gjør dette er billige TN displayer IKKE veien å gå, legg på litt mer å gå for en IPS skjerm, dette kommer du grantert ikke til å angre på, har selv denne dell skjermen og den har suveren bildekvalitet til den prisen (sammenliknet bildet med en tn skjerm med 120hz og en pris på 2,7k, og denne hadde ekstremt dårlig bilde i forhold)
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744051

siden dette jeg har kommet med til nå er dyrere en det du hadde skal jeg komme med noen anbefalinger som er billigere:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760107 denne psu'en er mer en god nok for systemet (selv om du kjøper et skjermkort til feks)

dette hk'et fra gigabyte vil gjøre akkurat en like god jobb som asus kortet.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759900

dette kabinettet fra fractal design vil gjøre en bedre jobb en det du har funnet, både mtp kjøling, varihet og støynivå http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757466

du kan også spare litt penger på ssd ved å gå for feks en crucial m4
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

ser jeg glemte link til evga kortet...
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759273
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Til redigering og slikt er det lite som slår 2560x1440 skjerm. Dell leverer god bildekvaltitet på sin UltraSharp serie. Jeg vil anbefale denne om du har råd til det.

Kabinett er en smakssak og airflow'en i CM Storm Trooper har god airflow den også
Sitat av trygve Vis innlegg
Windows 8 er bra.
Vis hele sitatet...
Windows 8 er en tragedie.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Zendium Vis innlegg
Til redigering og slikt er det lite som slår 2560x1440 skjerm. Dell leverer god bildekvaltitet på sin UltraSharp serie. Jeg vil anbefale denne om du har råd til det.

Kabinett er en smakssak og airflow'en i CM Storm Trooper har god airflow den også
Vis hele sitatet...
når det kommer til å være produktiv på windows er det lite som slår 16:10 formatet (på windows 7, er 4:3 på xp)

det ubrukelige 16:9 videoformatet fungerer supert til spill og film, men der stopper det egntlig, 16:10 er utrulig mye bedre om man ikke bare skal se på film eller spille

eventuelt denne og dele den i 2 slik at man får 2 skjermer på samme skjermen.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=771404
Sist endret av Frufsa; 29. januar 2013 kl. 17:17.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Windows 8 er en tragedie.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke til den prisen som er ennå. Forklar deg gjerne litt bedre.
Har ikke hatt et eneste problem med Windows 8.
Sist endret av sweem; 29. januar 2013 kl. 19:14.
Sitat av Eiol Vis innlegg

Men, ettersom apple har driti seg ut med final cut pro x

....

Edit: Har altså ingen som helst erfaring med å bygge pc.
Vis hele sitatet...
- Litt nysgjerrig på hva som har skjedd med final cut i pro x.

Har du vurdert annen software for redigering, som Avid ?
Det er lekkert å bruke, men litt forskjellig i brukergrensesnitt
i forhold til adobe Premiere ( og final cut, som er beslektet )
Vet ikke helt hvordan det står til med avid heller.

Skal du jobbe mye med effekter ?
Hvilde typer video skal du kunne laste inn, evt. koble til, og
hvilke visningsformat og kvaliteter trengs i eksport fra PC ?

En stund siden jeg oppdaterte meg på dette. Jeg har en koloss
av et tårn stående med XP og Premiere 6.5 (siste før pro) og det
er tilstrekkelig her for enkel redigering og dønn solid. Men en traktor.
Ble bygget for ca.10 år siden, og kostet da vel 24.000kr, som din nå.
Med eget videokort, pinnacle500, også med analoge inn og utganger.

Husk at selv om det er viktig å optimere hver komponent, så er det
også viktig at alt spiller fint sammen. Ta litt tid å samle alle råd her.
Få helst noen til å hjelpe deg med den fysiske monteringsprosessen.
Noen med erfaring gjør det både raskere og sikrere for god kvalitet.
Husk riktig verktøy og arbeidslys. OBS for statisk elektrisitet og støv.

Lykke til. Du får det gøy med dette prosjektet.
Og ikke minst når alt fungerer. Vær tålmodig.
Og forberedt på noen barnesykdommer.

..
-
Sist endret av radion; 29. januar 2013 kl. 20:16.
Trådstarter
Oh lordy lord! Frufsa, tusen takk for at du deler av din utømmelige(?) visdom! Hjertelig takk!

Da har jeg oppdatert listen, og føler meg ganske klar til å begynne å manne meg opp til å svi av 21K på data. Har gjort en del endringer, og sjekka ut ramddisk som du nevnte Frufsa, men jeg tenker jeg kan kjøpe nye 32 gb ved en senere anledning. Og det kabinettet du linka til er jo det jeg egentlig ville ha. Men en i klassa min påsto jeg burde gå for bigtower for å få så god airflow som mulig. Fractal sitt er jo mye mer stilrent og fint!

Et siste spørgsmål: Hvordan er det med ledninger og sånn? følger det som regel med? jeg har sett på noen få produktomtaler at man må kjøpe.

Sitat av radion Vis innlegg
- Litt nysgjerrig på hva som har skjedd med final cut i pro x.

Skal du jobbe mye med effekter ?
Hvilde typer video skal du kunne laste inn, evt. koble til, og
hvilke visningsformat og kvaliteter trengs i eksport fra PC ?
-
Vis hele sitatet...

Final cut pro x er en nyere utgave av Final cut pro7. Det er en kommersiell versjon som skal nå den generelle bruker, med fikse løsninger slik at det skal bli enklere. Den har vel blitt beskrevet som Imovie på steroider elns.

Vel, personling jobber jeg i 1080p. Og på skolen skyter vi med RED ONE som leverer i 4k. og da eksporterer vi ut i 2048x1152. Har også tenkte å begynne med After effects, så litt effekter blir det nok

Takk for gode råd og innspill!
Sist endret av Eiol; 30. januar 2013 kl. 01:28.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
jeg ser ikke noe oppdatering i listen jeg

men alt av ledninger og slik skal følge med

og at man må ha bigtower for god airflow er BS, finnes en drøss av bra midi/mini tower der ute, kan forøvrig anbefale deg m-atx bild også, om du vil ha en kjempeliten pc, som fortsatt yter like bra
Trådstarter
Haha! nei.... jeg lagde jo en ny liste... men glemte legge den ut! Her er den nye lista!
Eneste forskjellen er at jeg bytter ut XFX PSU'en med Corsair AX 750W.

Skal bestille delene fra både Dustinhome og Komplett, så alt i alt må jeg ut med 20.909 NOK. + frakt. Noe jeg er veldig fornøyd med! gleder meg masse til å sette i gang, og ikke minst få starta dyret!
Du må bytte til windows 7 professional vist du skal ha 32gb med ram, home premium støtter kun 16.
Trådstarter
spank you very much! will do