Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3263
Den 25. mai i år ble jeg stoppet av politiet etter å ha kjørt for fort. Jeg ble tatt i 94 km/t i 70-sone, og politiet skrev et forenklet forelegg til meg der det stod at jeg måtte betale 6500kr, og siden jeg er 19 år fikk jeg 6 prikker (dobbelt opp).
Jeg betalte boten, og tenkte ikke noe mer over det før jeg så en oversikt vedrørende straff for fartsovertredelser i avisa her om dagen. Denne oversikten sa at hvis man lå i 21-25 km/t over fartsgrensa i 70-sone fikk man 4900 kr i bot. Jeg har altså betalt 1100 kr for mye!
Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har, og hvilke krav jeg kan stille ovenfor politiet/de som har ansvaret. Kan jeg få annulert prikkene og få igjen pengene?

Takker for svar!
Kontakt statens innkrevingssentral om det er dem du har betalt til. Du får tilbake det som er betalt for mye, eller be dem holde det til neste gang
Siden du er 19 år så får du også en kraftigere bot i tillegg til dobbelt opp med prikker
Ah, her er vi midt inne i statsforvaltningslovens kjerneområde, spennende!

Det er ikke selve fartsovertredelsen du ønsker å klage på, så sånn sett vedtar du selve grunnlaget for boten. Det er altså ikke strid om skyldspørsmålet. Det du ønsker å klage på er botens størrelse, som du mener er gitt ut i fra feil tariff. Du mener da dette skyldes en prosessuell feil fra politiets side da boten ble ilagt.

Hm. Såvidt jeg kan se, så blir dette da å se på som en klagesak om et enkeltvedtak, ref. forvaltningslovens §28, hvor det heter:

Enkeltvedtak kan påklages av en part eller annen med rettslig klageinteresse i saken til det forvaltningsorgan (klageinstansen) som er nærmest overordnet det forvaltningsorgan som har truffet vedtaket (underinstansen).
Vis hele sitatet...
I ditt tilfelle blir nærmeste overordnede forvaltningsorgan politimesteren i det aktuelle politidistriktet. Dersom han gir deg avslag, vil du kunne klage videre til Politidirektoratet.

Du må med andre ord formulere en enkel klage til politimesteren, legge frem sakens fakta og vise til oversikten over aktuelle fartsovertredelser. Legg også ved ditt saksnummer og underskriv brevet.
Boten er vanligvis mer for dem som har hatt lappen under 2 år, altså får du dobbelt med prikker + flere hundre kroner/tusen kroner mer i bøter.
Sist endret av Gulingen; 19. oktober 2013 kl. 13:52.
JFM
Trådstarter
8 6
Takk for svar! Trodde de kun dobblet prikkene jeg, men de kan altså øke beløpet også? Så med andre ord har jeg ikke noe å klage på?
Har også hørt om folk som klager på/påpeker feil ved forelegget FØR de betaler den, f. eks hvis det er oppgitt feil antall fengselsdager man kan velge i stede for å betale beløpet som står oppgitt. Hypotetisk sett, hvis det er oppgitt feil antall dager i forelegget jeg fikk, kan jeg fortsatt klage på det, og få prikkene annulert? Har hørt at boten forfaller ved feil. Men det er kanskje for sent?
Du kan prøve å klage, men jeg tror iallefall at de prikkene du fikk ikke vil bli annullert. De tok deg under målingen så her har du ikke en sjanse til å forklare deg unna. Boten derimot kan du prøve å klage på og få det redusert(tror du kan få det redusert hvis man ikke har fast inntekt).
JFM
Trådstarter
8 6
Ok. Er ikke så farlig med pengene, er prikkene jeg gjerne skulle ha fått fjernet (er et helvete å kjøre bil når man ikke har noe å gå på...).
Men da har jeg fått klarhet i det, tusen takk for hurtige og gode svar!
Du må være mer forsiktig fremover no hvis skal holde lappen din lenge. Enda en brudd til så vil lappen din ryke! Husk at disse prikkene varer i 3 år, og med 8 prikker på lappen så ryker den. Så se på de bøtene du fikk som en real lekse. Hold deg lovlig på veien nu fremover
JFM
Trådstarter
8 6
Ja. Er veldig klar over det... Var jo flaks i uflaks at jeg ikke mista lappen når jeg ble tatt, så har lagt om kjøringa mi nå. Lager køer annenhver kjøretur, haha.
Sitat av JFM Vis innlegg
(er et helvete å kjøre bil når man ikke har noe å gå på)
Vis hele sitatet...
Javel? Et helvete? Å forholde seg til veitrafikkloven de to første årene etter at du har fått lappwn, det er et helvete?
Frankrikes Solkonge
I mars fikk jeg en bot på 3900 for å ha kjørt 55 i en 40-sone. Det var knapt nok én uke etter prøvetiden min, så var heldig med den. Mitt tips: kjør pent og pyntelig i to år, så raser du rundt som en idiot med dobbelt så mye å gå på
Sitat av JFM Vis innlegg
Ok. Er ikke så farlig med pengene, er prikkene jeg gjerne skulle ha fått fjernet (er et helvete å kjøre bil når man ikke har noe å gå på...).
Men da har jeg fått klarhet i det, tusen takk for hurtige og gode svar!
Vis hele sitatet...
Riktig innstilling for en god sjåfør, det skal du ha...
Sitat av JFM Vis innlegg
Ok. Er ikke så farlig med pengene, er prikkene jeg gjerne skulle ha fått fjernet (er et helvete å kjøre bil når man ikke har noe å gå på...).
Men da har jeg fått klarhet i det, tusen takk for hurtige og gode svar!
Vis hele sitatet...
Du har en fartsgrense å gå utifra når du ser skiltene langs veien, er ikke det nok å gå på?
Mulig det gikk litt fort i svingene her (pun intended) da forelegget ble fylt ut ja.

Etter forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker:
- Når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er,:
...
m) til og med 20 km/t = 3600 kr
n) til og med 25 km/t = 4900 kr
o) til og med 30 km/t = 6500 kr
JFM
Trådstarter
8 6
Til dere som reagerte på det jeg skrev. Poenget mitt var at det er et helvete å kjøre PÅ fartsgrensa, og ikke kunne ligge 10 over. Jeg lager køer hele tiden, og det skaper mange forbikjøringer. Når jeg ble tatt og fikk bot trodde jeg det var 80-sone (ja, det er en klønete feil, man må følge med i trafikken.), så de som tror jeg er en "rånetype" som ikke har respekt for andre personer i trafikken tar feil. Beklager at jeg ikke var politisk korrekt.
Sitat av JFM Vis innlegg
Ja. Er veldig klar over det... Var jo flaks i uflaks at jeg ikke mista lappen når jeg ble tatt, så har lagt om kjøringa mi nå. Lager køer annenhver kjøretur, haha.
Vis hele sitatet...
Nei, Det var ikke "flaksen din"! Det som var "din flaks", er at du ikke gjorde deg til uaktsom drapsmann p.g.a. råkjøring!
Vær glad onkel har gitt deg en liten "smekk over lanken".
JFM
Trådstarter
8 6
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nei, Det var ikke "flaksen din"! Det som var "din flaks", er at du ikke gjorde deg til uaktsom drapsmann p.g.a. råkjøring!
Vær glad onkel har gitt deg en liten "smekk over lanken".
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Jeg lå i 94 km/t, uten biler i sikte på en rett strekning, på en hovedvei med autovern som akkurat hadde gjennomgått veiarbeid. Det har blitt 80-sone der nå (var 70-sone pga veiarbeidet). Jeg kjørte ikke bevisst fort. Fulgte ikke med på speedometeret mitt annenhvert sekund, og når jeg normalt pleide å ligge rundt 5-10 km/t over fartsgrensa så var det fort gjort å komme litt over det igjen.

Også kommer du her og sier at jeg har opptrådt på en måte som tilsier at jeg burde prise herren for at jeg ikke har drept noen? Det syns jeg er en helt håpløs anklage. Greit nok hvis du mener at 94 km/t i 80-sone er totalt uansvarlig, men da har vi et grunnleggende forskjellig syn på ting.
Sitat av JFM Vis innlegg
Er du seriøs? Jeg lå i 94 km/t, uten biler i sikte på en rett strekning, på en hovedvei med autovern som akkurat hadde gjennomgått veiarbeid. Det har blitt 80-sone der nå (var 70-sone pga veiarbeidet). Jeg kjørte ikke bevisst fort. Fulgte ikke med på speedometeret mitt annenhvert sekund, og når jeg normalt pleide å ligge rundt 5-10 km/t over fartsgrensa så var det fort gjort å komme litt over det igjen.

Også kommer du her og sier at jeg har opptrådt på en måte som tilsier at jeg burde prise herren for at jeg ikke har drept noen? Det syns jeg er en helt håpløs anklage. Greit nok hvis du mener at 94 km/t i 80-sone er totalt uansvarlig, men da har vi et grunnleggende forskjellig syn på ting.
Vis hele sitatet...
Ble du bøtelagt på grunnlag av en midlertidig fartsgrenseendring?? Da kan ting stille seg annerledes, da midlertidig regulering ikke er lovbestemt!!
JFM
Trådstarter
8 6
Nei, veiarbeidet var ferdig, men i stede for å stille fartsgrensen tilbake til 80-sone endret de den til å være 70-sone. Derfor jeg trodde det var 80-sone. Poenget var at det er en oversiktlig og god vei. Fartsgrensen var nok ikke midlertidig, men etter mye klager fra folk i området har de endra den tilbake til 80-sone.
Når du har hatt førerkortet så kort tid, som det du har. Er det ganske uansvarlig å kjøre i 24 (14 nå) km/t! 26 km/t over der fartsgrensa er 60 km/t = mister førerkortet, og 36 km/t over ved fartsgrense på 70 +. Dette gjelder alle, bortsett fra utrykningskjøretøy selvsagt.

Når du kjører 90 km/t, så er dette det samme som 25 m/s. Altså en vanlig person har gjennomsnittlig reaksjonstid på 1 sekund (ofte mer for en nybegynner). Så når du kruser i 90, har du kjørt 25 meter, før du reagerer og begynner å bremse. Så må du også legge til bremselengden. Og forskjellen på bremselengden på 70 km/t kontra 90 km/t er STOR! For du kan ikke regne med at den er den samme som bremselengden til 70 km/t + 20 km/t. Bevegelsesenergien er en eksponensiell funksjon. Så for å finne bremselengden blir det (k*90*90)/(k*70*70) som er 1,6530612244897959183673469387755
Altså for å finne bremselengden i 90 km/t, kan du ta den på 70 km/t og gange med 1,65.
Så la oss si du bruker 50 m på å bremse opp ved 70 km/t på et gitt underlag. I 90 km/t vil du da bruke nesten 83 m på å bremse. Og du må legge til 25 p.g.a. reaksjonstid, som blir 108 m. Vet 70 km/t hadde du brukt litt over 69 m sammenlagt ved samme eksempel, som gir en forskjell på 39 m. Noe som jeg vil si er betydelig mye! Og du skulle ikke hatt så mange flere km/t, før du hadde mistet førerkortet.
Og for å miste førerkortet, skal man opptre ganske uforsvarlig, ja!
Så anklagen er nok ikke så håpløs allikevel! Jeg vil heller påstå, at ditt forhold til trafikksikkerhet er noenlunde håpløst.
Sitat av JFM Vis innlegg
Greit nok hvis du mener at 94 km/t i 80-sone er totalt uansvarlig, men da har vi et grunnleggende forskjellig syn på ting.
Vis hele sitatet...
Gjett et par ganger HVORFOR unge / uerfarne førere får høyere straffer OG er for høyt representert på ulykkesstatistikkene..
Husker tilbake (snart senil?) til min ungdomstid bak rattet (slutten av-70 åra) og hvor lite jeg virkelig forstod da.
Med ferskt førekort dro jeg av E6 i rundt 90 km/t på glattisen.. HELDIGVIS ingen i møte!! DET hadde aldri skjedd nå når jeg VET min og bilens begrensninger... Fint at du nå MÅ bruke hodet litt mer!
Sist endret av woff; 19. oktober 2013 kl. 22:25.
Ok, da har du nok blitt korrekt straffet i den forstand, men husk på at midlertidige reguleringer må man ta en samlet vurdering over §3 og den lovbestemte fartsgrensen, bare slik at du vet det eventuelt til en annen gang :-)

Og som andre sier: Lær deg å benytte både dine egne og bilens begrensinger. Det er gjerne mye lavere enn du tror. En bilulykke er ikke noe jeg unner min værste fiende, for det gjør bra vondt i 60 og oppover.

Kjør fint, og pass på deg selv og dine medtrafikater.
Sist endret av TurboOlsen; 19. oktober 2013 kl. 22:31.
JFM
Trådstarter
8 6
Takker igjen for de saklige og gode svarene jeg har fått.

Til moralpolitiet: Jeg opprettet ikke denne tråen for å få fortalt hvor uansvarlig jeg er/ikke er. Jeg kjørte bil i går, og ettersom kulden har satt inn holdt jeg meg 10 km/t under fartsgrensa når jeg kjørte langs hovedveien. Jeg har alltid tatt hensyn til forholda, og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg er ikke et håpløst tilfelle som uten deres kloke ord vil stå i større fare for å drepe noen langs veien. Hvis dere er så ivrige på å redde liv/endre holdninger gjennom å spre deres budskap bør dere heller ta en alvorsprat med folk i deres omgangskrets. Er 99% sikker på at dere da vil snakke med folk som er mer uansvarlige en meg i trafikken, og det dere sier vil kanskje ha en reel påvirkningkraft i forhold til holdningene til de dere snakker med.