Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2614
Hei.

Hvordan er det med bilforhandlere, har dem noe førerkortregister? En venn påstår at han gikk til en bilforhandler, ville kjøpe en bil, han fikk lov å ta med en demobil hjem en helg for prøvekjøring uten å vise førerkort. Det eneste de skrev opp var navn, adresse og nummer?
Nei, de har ingen tilgang til "førerkort-registeret".

Burde egentlig ikke fått bilen av forhandleren mtp. at de forsvinner en del biler årlig fra folk som aldri leverer tilbake.
Forhandler er også ansvarlig om de leverer ut bil til en uten førerkort.
Nei dem har ikke tilgang. Men at han fikk lov å ta med en demobil hjem uten å framvise førerkort er nok bløff med mindre han kjente selger.
Hver gang jeg har vert hos forhandler og skal ha leiebil eller prøvekjøre bil så har jeg måtte vise førerkort. De tar kopi av førerkort som legg.
Tror vennen din er full i pisspreik med mindre han kjente sleger
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
En kompis av meg hadde bilen sin på reprasjon og brukte derfor uken på å låne forskjellige biler fra bilforandlere i nærområdet mitt. Han trengte bare førerkort på 3 av 5, på den ene så spurte de ikke om å vise legitimasjon engang...
Akkurat det jeg mener. Har hørt flere som har gjort det. Har litt med hvor man bor også.
Kjøpte ny bil for 1 år siden og trengte ikke vise førerkort. Verken når jeg kjøpte bilen eller de to gangene jeg prøvekjørte den. Holdt med at jeg viste gyldig legitimasjon - har ikke fått bestilt nytt kort etter jeg mistet det for 5 år siden... Som selgeren sa "jeg selger deg bilen, det er ikke min jobb å kontrollere at du kan kjøre den".

Har leid en del biler hos Hertz, og de er derimot veldig nøye på kontroll av førerkort. Sikkert pga. forsikringer osv. - tillegg til at man etter lov ikke skal overlate kjøretøy til personer uten å vite at de har førerkort.
Ett nært familiemedlem er bilselger, de scanner førerkortet + tar signatur før de låner ut en bil. Tror dette er ganske standard i bilbransjen
Det følger av vegtrafikklovens § 17 at eier eller den som har rådighet over kjøretøyet plikter å forvisse seg om at den han overlater kjøretøyet til fyller vilkårene for å føre det. Dersom de her fremlagte historier er sanne, er det mange bilforhandlere som ikke er seg sitt lovpålagte ansvar bevisst.