Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1577
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hva: Chip - http://www.ebay.com/itm/TUNING-CHIP-...item3a70613e18

Hvorfor: 80 kroner for en chip? Det er jo normalt det kablene koster...

Noe som taler i mot lureri: Selger ha 26600++ feedbacks med 99.9% positive feedback.

Hva tenker freaksa? Tidenes lureri?
Delvis lureri hvertfall.. At den passer 99,9% er nok bullshit.. Gå heller opp et par hundre kr hvis du skal ha billig trim å kjøp boks som forandrer dieselmengde eller turbotrykk..
Ser faktisk legit ut. Men greit å leve under regelen at alt som virker for godt til å være sant, er for godt til å være sant
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Delvis lureri hvertfall.. At den passer 99,9% er nok bullshit.. Gå heller opp et par hundre kr hvis du skal ha billig trim å kjøp boks som forandrer dieselmengde eller turbotrykk..
Vis hele sitatet...
Joda, trenger ikke chip egentlig, men.... 80 kroner....
Nei faktisk, så er ikke dette lureri. Disse chip'ene som blir solgt i norge er bare i overkant overpriset.
Nautralizer: Har du kjøpt en slik chip og kan bekrefte at den fungerer? Hvor kobles den inn?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ebayselger
This is a D.I.Y. device and fitted correctly as per instructions will not damage your car , we cannot be held liable for poor fitting and failing too read instructions.The device will "Piggy Back" onto your IAT sensor lead and therefore you must be able to locate this . This is near the air intake / air filter. This is the safest place to connect this device.The sensor you connect to is 2 inches round and 2 inches long and has a plug with 2 leads.This chip mod connects to these too leads.Make sure you can find these.For diesel engines the device may be required to fit to the maf sensor , instructions are included for these.Please leave feedback once recieved so we know that you have received it . We will then be more than happy to help you with fitting if you need it.The colour or size of the module may differ slightly from the one in the photograph but does not affect performance in any way.May be Black or White.
Vis hele sitatet...
Den kobler seg vist på luftsensoren aka temperaturen aka trimming av pumpa?
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Har ingen tro på å chippe bensinbiler uten turbo, nytter ikke å gi den mere bensin, da drukner den bare.
Turbo-bensin/diesel derimot, det kan funke. Hele poenget med å chippe er jo å forandre/modifisere hjernen på bilen, noe jeg har lite tro på denne gjør. 80kr, really? nei.

Edit: Har like stor tro på den chippen som denne "elektriske turbochargeren som kobles på luftinntaket. Disse er testet, reslutatet; shit.
Sist endret av Biggie smalls; 25. mai 2013 kl. 02:11.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Biggie smalls Vis innlegg
Har ingen tro på å chippe bensinbiler uten turbo, nytter ikke å gi den mere bensin, da drukner den bare.
Turbo-bensin/diesel derimot, det kan funke. Hele poenget med å chippe er jo å forandre/modifisere hjernen på bilen, noe jeg har lite tro på denne gjør. 80kr, really? nei.
Vis hele sitatet...
Akkurat.

Men for å kommentere din oppfattning av chipping:
Det er to typer. En endrer hjernen og koster gjerne mer. En annen endrer pumpinga og koster gjerne mindre. I hvertfall det jeg har oppfattet.
Sist endret av uaexed; 25. mai 2013 kl. 02:11.
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
Akkurat.

Men for å kommentere din oppfattning av chipping:
Det er to typer. En endrer hjernen og koster gjerne mer. En annen endrer pumpinga og koster gjerne mindre. I hvertfall det jeg har oppfattet.
Vis hele sitatet...
Ah, okai Isåfall med bensin så blir det jo kammer og honing og fresing o.l av blokk det blir hestekrefter av.

Justering av dieselpumpe og turbotrykk kan vel også gi noe mere hk på dieselbiler, afaik.
Har Rica tuning på min bil, den endrer både hjerne, turbotrykk, dieseltilførsel og det man trenger.. Alt dette andre er stort sett bare tull.. Og denne kan gi "oppmot 30 hk" mer i motor, men tviler på at det gir noe som helst i det hele tatt. Får nok mer effektøkning av å plugge på åpent filter og sørge for at motor får masse luft...
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Har Rica tuning på min bil, den endrer både hjerne, turbotrykk, dieseltilførsel og det man trenger.. Alt dette andre er stort sett bare tull.. Og denne kan gi "oppmot 30 hk" mer i motor, men tviler på at det gir noe som helst i det hele tatt. Får nok mer effektøkning av å plugge på åpent filter og sørge for at motor får masse luft...
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme. I tillegg til at selger starter annonsen med dette:
"Tested on a Nissan Skyline we managed an impressive 83 BHP increasement on the track !! ( Brands Hatch near Swanley)".
For å si det sånn, med skikkelig optimalisering gikk jeg fra 131 hk / 280Nm til 210hk / 460Nm...

Biler med turbo, som er trimmet fra før kan nok kaaanskje ha nytten av denne "chippen" på ebay, men noe annet er tøv
Den der vil selvsagt ikke gi deg noe som helst effektøkning. Ta no å se på bilde selv. Haha.
Hørest nesten for godt ut til å være sant.

Men som det er tidligere sagt er profitten stor for aktører. Selv har jeg kjøpt flere chipper for rundt 50kr, og brukt egne program. En del eldre biler bruker 2 typer chip som er aktuelle, en for bensin og en for trykk.

Effektøkningen uten form for overladning er relativt liten, men noen hester for man dog. Med overladning er effektøkningen betraktelig høyere, mest pga av den komprimerte luften som gir bedre muligheter.

Hvor effektiv parameterendringen kan være, er avhengig av f.eks hvor mye mere trykk turbo/kompressor kan levere, dyser også videre. Og ikke minst det faktum at de fleste biler kjører program innenfor et toleranseområde, optimaliseringen på en enkelt bil blir bedre.

Om en ser bort fra slike endringer, så er det i toppen og tilhørende arbeid det finest mye effekt.