Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 8154
Hvis jeg som norsk statsborger kjører rundt med en svensk-registrert bil i Norge, er dette straffbart? Hvis jeg får utsendt førerkort i Norge, så har jeg jo lov til å kjøre en hvilken som helst personbil selv om det ikke nødvendigvis er jeg som eier bilen.

Hvis jeg blir stoppet i politi-kontroll, og jeg sier til dem at bilen egentlig tilhører en venn av meg som er svensk statsborger, og jeg har fått lov til å låne bilen. Kan politi på noen måte finne ut om jeg lyver eller ikke?
Uten at jeg er sikker, mener jeg at du vil bli bøtelagt av tollvesnet pga manglende innbetalte avgiftskroner. Så ja, det er ikke og anbefale.

Du kan lese mer om det her:
http://www.tv2.no/underholdning/broo...t-3790680.html
Du har ikke lov å kjøre bil i norge som er på svenske skilter. Bilen blir beslaglagt og du får regningen for å tolle den inn til norge.
det blir veeeldig dyrt hvis du blir tatt, tilogmed hvis du leier en bil i utlandet så må du innom tollen og få stempel ellers risikerer du digre gebyrer
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
det blir veeeldig dyrt hvis du blir tatt, tilogmed hvis du leier en bil i utlandet så må du innom tollen og få stempel ellers risikerer du digre gebyrer
Vis hele sitatet...
Fordi tollerne reiser ut av landet, og sjekker mest mulig utenlandske biler og ser om det er nordmenn som kjører dem?
Nei, for hvis du blir stoppa i en utenlandsk registrert bil i norge, så blir tollvesenet automatisk kontakta..
Men hvis jeg har f.eks. en slektning som har flyttet til Sverige og blitt svensk statsborger. Han kjøper seg selvsagt bil i Sverige og får svenske skilter på denne, og han har ingen problemer med å kjøre med denne bilen rundt omkring på norske veier. Hvis jeg eller noe andre låner denne bilen og kjører rundt med den. Kan vi få noen straff for dette hvis vi blir oppdaget av politiet?

Og hvordan fungerer dette den andre veien? Hvis jeg har besøk av en svenske, og denne svensken låner bilen min som er registrert i Norge og selvfølgelig har norske skilter. Blir dette ulovelig for en som er svensk statsborger å kjøre rundt med biler som er registrert i Norge ?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Men hvis jeg har f.eks. en slektning som har flyttet til Sverige og blitt svensk statsborger. Han kjøper seg selvsagt bil i Sverige og får svenske skilter på denne, og han har ingen problemer med å kjøre med denne bilen rundt omkring på norske veier. Hvis jeg eller noe andre låner denne bilen og kjører rundt med den. Kan vi få noen straff for dette hvis vi blir oppdaget av politiet?
Vis hele sitatet...
Blir du stoppet er det da ikke spørmål om du kan, du VIL måtte betale alle tollavgiftene som om du hadde importert bilen. Selv hvis denne svenske vennen sitter i setet ved siden av deg og dere blir stoppet med deg som sjåfør må du betale. Det er kun lov for svensken å kjøre sin svenske bil i Norge.
Sist endret av Warz; 23. februar 2013 kl. 14:18.
Selvfølgelig kan du kjøre en bil i norge med utenlandske skilter. Skal de bøtelegge alle turister som kommer å besøker noen da? haha. Du kan kjøre bilen, men innen for en viss periode, ikke permanent. Tror det er 6 eller 3 måneder av gangen. Husker ikke helt, men tipper du får svar hvis du ringer vegvesent.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Men hvis jeg har f.eks. en slektning som har flyttet til Sverige og blitt svensk statsborger. Han kjøper seg selvsagt bil i Sverige og får svenske skilter på denne, og han har ingen problemer med å kjøre med denne bilen rundt omkring på norske veier. Hvis jeg eller noe andre låner denne bilen og kjører rundt med den. Kan vi få noen straff for dette hvis vi blir oppdaget av politiet?

Og hvordan fungerer dette den andre veien? Hvis jeg har besøk av en svenske, og denne svensken låner bilen min som er registrert i Norge og selvfølgelig har norske skilter. Blir dette ulovelig for en som er svensk statsborger å kjøre rundt med biler som er registrert i Norge ?
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå? Har du IKKE lest NOEN av svarene du allerede har fått??????
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Selvfølgelig kan du kjøre en bil i norge med utenlandske skilter. Skal de bøtelegge alle turister som kommer å besøker noen da? haha. Du kan kjøre bilen, men innen for en viss periode, ikke permanent. Tror det er 6 eller 3 måneder av gangen. Husker ikke helt, men tipper du får svar hvis du ringer vegvesent.
Vis hele sitatet...
Nei. Du kan ikke det. Det har blitt oppgitt to gode linker hvor ting står ganske greit. Du har lov til å kjøre svenskregga bil i Norge, men kun hvis eieren av bilen sitter på med deg. Ellers så er det no-go.

@fishface: Dere får ikke problemer med politiet, det er ikke de du skal passe deg for, det er tollvesenet. Blir du tatt må du betale fort 200 000 i avgifter og omkostninger for å få norske skilt på bilen...
Blir bot, man har ikke førerett for utenlandske biler i Norge med norsk førerkort. Ingenting å diskutere egentlig, i verste fall blir d spørsmål angående avgifter osv som de skriver over her...
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Selvfølgelig kan du kjøre en bil i norge med utenlandske skilter. Skal de bøtelegge alle turister som kommer å besøker noen da? haha. Du kan kjøre bilen, men innen for en viss periode, ikke permanent. Tror det er 6 eller 3 måneder av gangen. Husker ikke helt, men tipper du får svar hvis du ringer vegvesent.
Vis hele sitatet...
Turister har lov til å kjøre her, for de kommer fra samme land som bilen er registrert i. Som nordmann har du ikke lov til å kjøre en utenlandskregistrert bil, som flere allerede har prøvd å forklare.
Sitat av Warz Vis innlegg
Blir du stoppet er det da ikke spørmål om du kan, du VIL måtte betale alle tollavgiftene som om du hadde importert bilen. Selv hvis denne svenske vennen sitter i setet ved siden av deg og dere blir stoppet med deg som sjåfør må du betale. Det er kun lov for svensken å kjøre sin svenske bil i Norge.
Vis hele sitatet...

Du kan kun kjøre biler med utenlandske skilter om eier er med i bilen.
Er ikke eier med så må du betale avgifter lik import av bilen.

Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Selvfølgelig kan du kjøre en bil i norge med utenlandske skilter. Skal de bøtelegge alle turister som kommer å besøker noen da? haha. Du kan kjøre bilen, men innen for en viss periode, ikke permanent. Tror det er 6 eller 3 måneder av gangen. Husker ikke helt, men tipper du får svar hvis du ringer vegvesent.
Vis hele sitatet...

Du tar feil, blir en nordmann tatt i en bil som er registrert i utlandet vil sjåføren tvinges til å betale avgifter til staten som tilsvarer import av bilen. Og det selv om nordmannen ikke selv eier bilen, selv om han feks bare låner bilen. Justisen på området er beinhard og de firer ikke en millimeter her så styr unna.
Sist endret av ompapa; 23. februar 2013 kl. 16:54.
Det er mulig for en nordmann å kjøre en utenlandskregistrert bil i Norge uten å måtte betale tollavgifter for bilen, men forutsetningen er at nordmannen da er fast bosatt i utlandet.