Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4771
Jeg har lenge vist hva depresjon er, men jeg føler at det stadig blir et større og større problem.
Unger blir jo diagnostisert manisk depresjon, noe jeg reagerer litt på Det er jo ikke naturlig at
unger\ungdommer nede i 15års alderen og mindre skal få en slik diagnose, er det?
Det blir sagt at det er et psykisk problem, noe som det forsåvidt er. Og at vi har gode medisiner for å behandle dette. Men hva er det som er roten i problemet?
Litt usikker på hvordan jeg skal forklare synspunktet mitt, men jeg synes media vinkler litt feil av og til og spør aldri hvorfor blir såpass mange en slik diagnose, hva er årsaken til dette.
Har en følelse av at man begynner i feil ende, og heller skriver at en mulighet er at vi har blitt bedre til å oppdage slike problemer, vi har mer medisiner osv.
Kanskje det, men jeg er nokså sikker på at det ligger andre årsaker som bidrar til dette.

Jeg tror for å si det enkelt måten samfunnet fungerer på har en del av skylden.
Det stilles stadig strengere krav på hvordan man skal være og hvordan man skal se ut, ikke minst karriere presset. Og penger penger og mer penger. Nå skriver jeg meget overflatisk, men satser på at de fleste vet hva jeg mener? Viss ikke, så gi beskjed istedenfor å argumentere når du ikke vet hva jeg mener.

Hvorfor blir så mange depressive?
Eller tar jeg feil. Problemet er ikke er noe stort.
Er det naturlig at 15åringer får en slik diagnose?

Hva er deres tanker angående depresjon?

Tnx for alle innspill..
Vel, jeg begynte å bli deprimert når jeg var 15 år. Og ble verre og verre med tiden.

Jeg er helt enig i at det er alt for lett å bli diagnosert deprimert i dag. Etter 4-5 år med depresjoner sa jeg til meg selv, enten går du til legen og forklarer, ellers tar du livet ditt. Endte med at jeg gikk til legen, og etter 5 minutter hadde jeg fått diagnosen deprimert og en resept på antidepressiva.

Han grunnla diagnosen på et skjema jeg måtte fylle ut. Sånne hvor man skulle velge fra 1-5 hvor "lei seg" man hadde vært i det siste. For min del var diagnosen helt rett, og jeg vet ikke om legen merket dette også, eller om han bare gikk utifra det skjemaet. Hvis det sistnevnte er tilfelle, er det utrolig lett å få en diagnose.

Som en tommelregel sier jeg at de som titt og ofte nevner at de er deprimerte, de som ikke orker ditt og datt fordi de er deprimerte, ikke er deprimerte. Jeg kunne -aldri- ha nevnt til noen at jeg er det. Det er det flaueste jeg vet, og jeg har inntrykk av at de fleste som virkelig er deprimerte har det sånn. Det er rett og slett ikke noe man sier til folk, bortsett fra de man stoler aller mest på.

Å se ungdom i dag grine og klynke seg over ingenting og skylde på psykiske problemer er helt absurd. Selv har jeg aldri hatt det noe vondt og har ingen "logisk" grunn til å være deprimert, men jeg går jo hvertfall ikke rundt og skylder på alle andre og skryter av hvor tøft jeg har det.

Over og ut.
Depresjon og andre psykiske problemer er et fenomen som stadig vokser.
Det er nok riktig at problemet faktisk vokser, men jeg tror at en større del av den voksende prosenten tilsvarer feildiagnoserte.
Mange har den innstillingen at når de er triste og leie/slitne, er det en depresjon.
Noe som er helt feil. I legevitenskapen skal det være et stort skille mellom det å være trist og det som kalles en klinisk depresjon.

Jeg vil nok si at veldig mange av de såkalte "deprimerte", rett og slett innbiller seg selv til å tro at det er så ille. Og at mange av de "ekte deprimerte" ikke tør å ta det opp. Ergo, de som ikke trenger profesjonell hjelp - får hjelp, og de som trenger det får ikke pga oppbrukte ressurser.
Jeg leste for lenge siden at en amerikansk undersøkelse kunne avsløre at 80% av de som trenger profesjonell hjelp, faktisk ikke går til legen med sine problemer - rett og slett fordi de føler det er pinlig og skammelig. (Bare for å backe opp under min forrige setning)

Alle mennesker går gjennom faser i livet hvor man ikke føler seg på topp. Dette er helt normalt, og kan ikke på langt nær kalles en depresjon.

Jeg tror det også stemmer at depresjon stadig rammer yngre mennesker, og det har noe med samfunnet å gjøre. Jeg sier ikke nødvendigvis at samfunnet vi lever i er så fælt, men det har utviklet seg mye, samtidig som foreldre fortsatt henger igjen, og et barn vil da få helt motstridene signaler, som fører til håpløshet som igjen kan gå videre til en depresjon.

Medisinering i dag støtter jeg fullt ut, men jeg vet at mange leger skriver ut preparater i hytt og pine. Noe som er med på å svekke tillitt til andre deprimerte. Om din bror går på antidepressiva fordi han ikke ble valgt ut til skolelaget i fotball, vil du ikke ta din venninde som også går på antidepressiva - av langt mer alvorlige grunner, så seriøst.
På samme måte er denne emo-trenden også svært ødeleggende for de som faktisk har det vondt.
Men en ting jeg syntes det er leit at legene ikke jobber mer med rundt antidepressiva, er å finne det rette preparatet til den rette personen.
Det blir skrevet ut et "standar preparat" (aller oftest cipralex) til de fleste, og dette fungerer tvert i mot ikke på de fleste i det hele tatt. Men man fortsetter å ta medisinen fordi man ikke vet at det finnes andre alternativer. Dette bør være legens ansvar.
Når man kommer inn til oppfølging og blir spurt hvordan man syntes effekten er, vil de fleste svare greit, fordi de ikke vet hvordan den optimale effekten SKAL være ved riktig bruk av riktig preparat og dosering. Dette er veldig synd..

"It seemed like this was one big Prozac nation, one big mess of malaise. Perhaps the next time half a million people gather for a protest march on the White House green it will not be for abortion rights or gay liberation, but because we're all so bummed out."
Elizabeth Wurtzel

Så til dere som bruker medisiner... Ikke vær redd for å be legen om å bytte preparat!
Og til alle andre, ta vare på - les- og hør på de syke. Vis hensyn! Den minste ting eller kommentar kan sette dype spor på en som er psykisk syk.


EDIT:
Sitat av Abs
. Endte med at jeg gikk til legen, og etter 5 minutter hadde jeg fått diagnosen deprimert og en resept på antidepressiva.
Vis hele sitatet...
Reagerte på denne.. Her har du jo et bevis på både ditt eget og mitt utsagn om at det er for lett å få diagnosen og medisiner. Selvom du var deprimert, så vet ikke legen dette kun ved hjelp av et fem-minuttersskjema.
Jeg mener at legen bør ta det til vurdering, og eventuelt sende videre til psykiatrisk poliklinikk som via samtaler og spørreskjemaer(disse er over 25 sider lange) finner ut om man har en psykisk lidelse eller ikke.
Eventuelt om det er krisetilfelle kan legen skrive ut kort-tids preparater.
Syns nå jeg!
Sist endret av vacant; 18. juni 2008 kl. 18:33.
Jeg tror faktisk at levemåten vår for tiden er delvis skyldig i den psykiske helsen vår. Vi trener mindre, spiser mer og holder oss mye inne for oss selv. En sunn psykisk helse, kommer ofte gjerne fra en sunn fysisk helse. Det er hvertfall meningen min. Det er mange som støtter den tanken:

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=27208

Sitat av www.psykiskhelse.no
- Fysisk trening kan gi et løft i livet, selvbildet øker, og angst og depresjon reduseres. Men det er ikke permanent. For den som har angst eller depresjon forsvinner de positive effektene ved trening raskt dersom man slutter å trene, sier Ørstavik.
Vis hele sitatet...
På sykehuset i Førde, bruker dem trening på en avdeling for psykisk-syke, med meget gode resultater!
Sist endret av hyys; 18. juni 2008 kl. 18:32.
Manisk depressive starter ofte å bli deprimerte nettopp i ungdomsalderen, men jeg tror ofte man kan blande depresjon med rett og slett "vanlige" ungdomsproblemer.. men gjennomsnittsalderen på depresjon (rar måte si det på gitt) er 17 år har jeg hørt på oprah

når det gjelder medisin så finnes det mange gode medisiner, men det tar ofte lang tid å finne den medisinen som passer akkurat for deg. folk gir også opp for tidlig, det tar tid for ting begynner å virke riktig.
Haha. Vi har gode medesiner mot det? Ikke få meg til å le enda mere.

Vi har ikke medesiner mot deprisjoner i hele tatt. Vi har medesiner som fjerner deprisjonen mens du er på de. De hjelper ikke men gjør det værre.
Legemiddelindustrien i ett nøtteskall. Eneste de hjelper folk med er å bli hooked på drugs.a

Folk har ikke godt av å bli proppa i seg piller som legen skriver ut som det skulle være godteri.

Har flere venner med deprisjoner som får medesiner av legen. Det hjelper jo ikke i heletatt.
For det første sitter de enten som en ape når de er påvirket. Så har de abstinenser og tørr ikke gå ut når de ikke har medesinene sine. Og dette har startet veldig svakt og bare utvidet seg.

Folk må slutte å syte så mye. Folk er depresive siden de vet ikke hva de vill i livet eller har problemer med skole/jobb. Folk må bite i det sure eplet og inse at vi lever i en fucked up værden og folk må slutte å ta dritt fra alle, folk må ikke leve livet sitt etter andre men som de selv vill.

Skjønner godt folk blir depresive når de tenker på framtiden. Det er jo som regel i ungdommstiden hvor du skal bestemme hva du skal resten av livet dette blir trigget.
Ser at posten jeg skrev om konspirasjon ble slettet. Det var faktisk ikke bare ment som tull, og budskapet var at Norge etter min mening er for raske til å sette en diagnose. Jeg skjønner ikke hvorfor legene ikke er mer forsiktige med å gi diagnose og resepter SPESIELT i alderen der puberteten herjer.

I en alder av 15 år kan man faktisk helle mot psykiske lidelser akkurat der og da pga puberteten, uten at det betyr at man faktisk kommer til å ta med seg den lidelsen videre. Allikevel får barn/ungdommer raskt diagnoser, og begynner å knaske piller i tidlig alder. Dette er etter min mening ikke bra i det hele tatt, og kan føre med seg værre bivirkninger enn ulempene var før pilleknaskingen begynte.
Sist endret av Unreal143; 18. juni 2008 kl. 21:56.
Du spørr etter årsaker - da er det viktig å skille mellom de to årsakene, endogene og eksogene.

- Endogene depresjoner vet vi lite om, det er depresjoner som oppstår mer eller mindre av seg selv. Man kan ha et helt greit liv, og plutselig miste gnisten uten noen åpenbar grunn.

- Eksogene depresjoner er depresjoner som skapes av ytre faktorer, f.eks dødsfall, kjærlighetssorg som ikke går over, mobbing osv.

Det å være deprimert er utrolig normalt i vår livsstil, både tidlig i puberteten og senere i puberteten spesielt. Veldig mange opplever det i overgangen mellom skoleliv og "voksenliv". Tidlig i puberteten er veldig mange veldig usikkre, føler seg utstøtt, udugelig osv. Det er faktisk noe de fleste på fagfeltet ser på som en del av å vokse opp (nå snakker jeg om lette depresjoner, ikke tunge). At man får diagnosen deprissiv er nå greit nok, men at disse skal begyne på medisiner er helt tragisk. Legene som skriver de ut burde avlives med nakkeskudd. Eller hvertfall mistet lisensen.

Når man derimot er alvorlig deprimert over lengre tid, alt er utprøvd, da er antideprissiva en siste løsning. Men i mine øyne skal det skje etter at man har avventet, vært hos psykolog, og gjort grunnleggende forandringer i livsstilen, uten at det har hjulpet.
Sigurd4u: Jeg tror du har veldig lite peiling på emnet, du formulerer som en trettenåring også. Depresjoner er faktisk et realt problem, da snakker jeg ikke om de som har grunn til og være deprimerte, men de som er det kronisk og virkelig sliter med det. Ofte til tross for at de lever et bra liv og ikke har noe og være "lei seg" over

Det er lett for oss som er så heldige at vi ikke har angst, depresjoner osv å si at man bare må ta seg sammen, men det er ikke så lett. Noen har en kjemisk ubalangse i hjernen(eller noe sånt) som gjør at de mot sin vilje blir skikkelig deprimerte..eller får angstannfall.
Samfunnet i seg selv er en stor kilde til depresjon. Det er mye reklame som har skylda for å gi folk helt forferdelige idealer om hvordan mennesker skal oppføre seg, hvordan de skal prestere og ikke minst hvordan de skal se ut. Tror det øvrige TV-tilbudet også har en del av skylda. Ta Ugly Betty som eksempel, er ikke hu ganske pen i forhold til at hu liksom skal være 'ugly'?

En annen ting som har skjedd etter hvert som vi blir mer og mer materialistiske er at det blir store forventninger til hva folk skal prestere. Har du en jobb på Rimi blir du sett ned på. Selv om denne jobben har mange kvaliteter, blant annet at du slipper å ta den med deg hjem og at du slipper mye stressende ansvar (i forhold til en journalist, advokat, it-konsulent etc.). Resultatet er at de som ikke 'presterer' blir ulykkelige samtidig som de som presterer heller ikke blir lykkelige - for jo mer de klatrer mot toppen jo mer innser de at det er milevis igjen.

Samfunnet vårt har et helt psykotisk forhold til mye, og da er det ikke så rart at flere og flere blir deprimerte. Jeg sleit selv og var omtrent klar til å hive meg fra en høy bygning, helt til jeg innså hvor absurd det hele er. Etter det har verdiene mine forandret seg veldig mye og jeg føler meg egentlig ganske lykkelig.
Sitat av Nichotin
Samfunnet i seg selv er en stor kilde til depresjon. Det er mye reklame som har skylda for å gi folk helt forferdelige idealer om hvordan mennesker skal oppføre seg, hvordan de skal prestere og ikke minst hvordan de skal se ut. Tror det øvrige TV-tilbudet også har en del av skylda. Ta Ugly Betty som eksempel, er ikke hu ganske pen i forhold til at hu liksom skal være 'ugly'?

En annen ting som har skjedd etter hvert som vi blir mer og mer materialistiske er at det blir store forventninger til hva folk skal prestere. Har du en jobb på Rimi blir du sett ned på. Selv om denne jobben har mange kvaliteter, blant annet at du slipper å ta den med deg hjem og at du slipper mye stressende ansvar (i forhold til en journalist, advokat, it-konsulent etc.). Resultatet er at de som ikke 'presterer' blir ulykkelige samtidig som de som presterer heller ikke blir lykkelige - for jo mer de klatrer mot toppen jo mer innser de at det er milevis igjen.

Samfunnet vårt har et helt psykotisk forhold til mye, og da er det ikke så rart at flere og flere blir deprimerte. Jeg sleit selv og var omtrent klar til å hive meg fra en høy bygning, helt til jeg innså hvor absurd det hele er. Etter det har verdiene mine forandret seg veldig mye og jeg føler meg egentlig ganske lykkelig.
Vis hele sitatet...
Jepp må si meg helt enig med Nichotin her. Husk, jo flere som er syke, jo mer penger tjener de som kjører hele showet. Her snakker vi ikke om å helbrede mennesker for lidelser, men å opprettholde kundestatus. Vil også legge til at det tar 10 minutter å ordne seg piller for depresjoner hos legen.
Sist endret av Psilofyr; 18. juni 2008 kl. 23:25.
Elefanten: mye fornuftig du har skrevet. Tror de som har opplevd depresjon vet hva dette er snakk om. Hos meg kom det ut av det blå. Levd et "perfekt" liv til nå, straks ferdig med bachelorgrad som 22-åring, og plutselig gikk alt til helvete. Hadde ingenting med omgivelsene mine å gjøre. Jeg kunne ikke engang fortelle hva som gjorde meg deprimert, men jeg var ekstremt flink til å benytte meg av alle hjelpemidler jeg fant for å kjøre skuta enda raskere mot bunnen. I løpet av 2 måneder var jeg suicidal, og det uten konkret årsak!! Resultat: havnet i feil miljø, permisjon fra skolen og angst. Men medisiner brukte jeg aldri. Snakket dog med psykolog. Flyttet på meg og vips så var skuta på rett kurs igjen. Var heldigvis forbigående i mitt tilfelle...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
For ikke å nevne kosthold, ernæring, leve måte og fysisk fostring.
Da jeg vokste opp satt jeg minimalt innendørs, og lekte for det meste utendørs. Det fantes ikke internett, playstation eller Xbox. I bestefall var det Nintendo 8bit, Amiga eller en PC 386 med snake og Prince of Persia på.
Jeg hadde alikevel ikke Disney Channel eller Cartoon network som var tilgjengelig med "barne tv" 15 timer i døgnet, slik som nå.
Jeg kan bare trekke paraleller fra meg selv og til mitt barn. Hun bruker alt for mye tid forand skjermen og Disney Channel og DVD'er er noe som blir sett på hver eneste dag, gjerne flere ganger i løpet av dagen. Alt ettersom hvem hun oppholder seg hos.
Slik var det ikke da jeg var yngre og jeg har ikke tro på at dette er det sunneste alternativet for et barn å drive med.
Ei heller en voksen person, TV eller PC skjerm.

Jeg vet av egen erfaring at en depersjon ofte kommer smygenes når man bruker for mye tid innendørs og får for lite innendørs. Det være seg en stressende innendørs jobb som tar for mye tid til at man gidder å gå ut i det heletatt. Til å bare være "låst" forand PC skjermen eller TV.
Jeg tror også at forventningene til utdannelse, jobb stilling etc. har forandret seg og at mange kan føle seg mislykket med tanke på hvilken stilling de har i samfunnet. Arbeider klassen er nesten et fy ord i dag.
I tilegg tror jeg det er mye lettere å få diagnosert depresjon i dag, enn hva det var for 20 år siden. 14 åringer får gjerne diagnosen nå til dags, og blir puttet full av medisiner.
Sammfunnet har forandret seg radikalt, der penger betyr alt for mye slik at forventnings presset er der etter.
Jeg tror vi brygger på depresjoner allerede i barne alderen. Og at dette bare kommer til å bli et økende problem i fremtiden.

[edit]
Så først nå at Hyys hadde skrevet de fleste av poengene mine allerede lenger oppe.
Jeje.!.
[/edit]
Sist endret av spQ; 19. juni 2008 kl. 02:32.
skal bare prate videre på poenger som andre brukere har tatt opp over her..
Jeg som flere andre tror at stillesitting, tv-titting og karakterpress.. for ikke å nevne mobbing, dødsfall og sånne ting.

Vel, Historier fra mitt eget liv ( som forsåvidt er det eneste som kan brukes som referanse her). I barneskolen var jeg en av de som ikke var populære, men ikke upopulære heller, mer som en som hoppet mellom miljøene. Da jeg begynte på ungdomskolen starta jeg i en klasse uten noen av de vennene jeg så på som venner da og havnet samtidig med de veldig "kule" fra tettstedet der ungdomskolen lå.. Dette førte til mobbing og utestengelse fra det sosiale livet og gamle venner forlot meg til fordel fra den "kule" gjengen. Vel dette lammet meg så å si på skolen.. Skole arbeidet gikk til helvete og tv'en ble min beste venn.
Da jeg da endelig kom inn på videregående trodde jeg ting skulle ordne seg, (kom inn på allmenn etter 3 (!!) runder) men der tok jeg nok feil... Mobbingen og mitt lite sosiale liv hadde preget meg mer enn jeg trodde. Jeg klarte ikke å prate med andre, satt bakerst i klasserommet, helst i et hjørne for å unngå mennesker. Ordnet seg noe ettervært da jeg ble vandt til å bruke stemmen blandt andre folk, men ble aldri noe greie på saker å ting.

Vel holdt ut der i to år. ble 18 og stakk i militæret. Dette året gjorde underverker for meg! Jeg var nødt til å røre på meg, nødt til å stole på andre og andre var nødt til å stole på meg. Det fysiske fikk kroppen min til å fungere og jeg så med undring på at min lutende holdning ble mindre og jeg vokste faktisk 6 cm iløpet av dette året! Hadde det helt greit og var nesten like sosial som neste mann.

Tilbake på skolen (måtte jo fullføre) etter et år var jeg annerledes.. ingen kjente meg igjen, jeg var han nye spennende. Folk ble sjokkert når jeg viste hva de het, hvor de kom fra og hvilken linje de gikk på :P alikevel så begynte det å gå nedover igjen. kan ha noe med at det fysiske livet jeg hadde der ble byttet ut med alkohol og røyking. (Hadde vært noe før men aldri i denne grad.)

Utrolig nok har denne historien en lykkelig slutt! Jeg fikk faktisk venner, og en kjæreste som nå er min forlovede Har en heldt grei jobb og står i fare for å få en enda bedre med alt for god lønn. Det værste av alt er at jeg ikke fikk noe studiekompetanse.

Men uansett.. Poenget mitt er : Sitter du stille, ikke prater med noen, og angrer på det du har gjort eller kommer til å gjøre.. Vel du kjeder deg! Jeg tror det meste folk vil si er
depresjoner er kjedsomhet. Faste rutiner og ingen forandringer er noe av det mest deprimerende som finnes ( mener jeg ).

Skal ikke si det her er noe mirakelmedisin, men før du begynner å knaske piller. prøv mosjon, tren litt, selv om det er skummelt så gå ut og se mennesker. For meg er det det eneste som hjelper.

Håper jeg ikke har fornærmet noen og beklager litt kort skrevet (selv om det ble litt langt) og også beklager jeg rotete skriving! klokken er faktisk 04.38 så er ganske trøtt
De beste lykkeønskninger : Tutte
En teori jeg har om denne flaske depresjonsbølgen og emo bølgen er at folk sitter for mye inne.
Jeg mener at vi mennesker er laget for å være ute og gjøre aktive ting, ikke sitte inne på datamaskiner, og da får tid til å kjede oss selv til depresjon.

Det at den mest successrike terapien for depresjon ofte består av å ta medisiner slik at det ikke er så gale når du holder på og gå turer i skog og mark, dette kan umulig være en tilfeldighet. Selvfølgelig kan folk virkelig være deprimert, og jeg kjenner folk som ikke får sove pga. depresjon, men det kan nesten være en sile metode for å få vekk de fake.

Tror du, du er deppa gå en tur i skauen og gå til en psykolog. Om du er under 18 kan man få gratis timer på Psykologisk krise senter uten at det skrives på rullebladet ditt eller at de automatisk tvinger på deg piller. Jeg har blitt mye gladere etter at jeg begynte å jobbe 7 timer ute for dagen.

Edit: Har nettopp stått opp her borte
Sist endret av Pyro_Killer; 19. juni 2008 kl. 04:48.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg reagerer på at du sier "den falske depresjonsbølgen" og "emo-bølgen". Folk har alltid vært deprimerte, og jeg syns det er bra at det blir kastet lys over det, og det at noen kaller din depresjon falsk hjelper ikke.

Emo bølgen er et musikalsk fenomen som er myntet på ungdom, ungdomsdepresjon inpakket og markedsført som mørkt, dypt og vakkert.
En slags goth-light med post-post punk, elektronika pop lydeffekter som er mye lettere å svelge for yngere mennesker med ungdommelig tungsinn enn den tyngere rocken til gotherne og har ikke noe med psykiske lidelser å gjøre annet enn på et stereotypisk plan.

Folk med depresjoner begynner ikke automatisk å kle seg i svart og skrive dikt om døde roser, og folk som kutter seg er ikke patetiske og skal ikke les av.
Isolasjon er for mange en reaksjon på angst, eller en mild depresjon som kan føre til en værre depresjon, eller en psykose om isolasjonen blir for intens

Ja det er en del mennesker som virker melodramatiske, men kan det kanskje hende at de faktisk har følelser de og og at deres følelsesspekter ikke er prikk likt det en metaforisk du har forestillt deg at er "riktig" å ha? Om noen strekker frem en hånd kan du kanskje prøve å tenke på hvorfor de gjør det i stede for å dømme dem?

Er din følelse falsk bare fordi jeg ikke mener at grunnen til den er god nok? Å, er du lei deg for at bestemoren din døde, vel snap out of it, det er det gamle mennesker gjør! Hvem av oss er idioten i den sammenhengen?

Beklager å ta opp igjen en gammel tråd og beklager at jeg bruker deg som eksempel, jeg vet at mest sannsynlig er du ikke den person jeg fremstiller her, jeg har bare lei av å høre at noens problemer er falske og at de bare skal glemme dem og at de attpåtil er dumme som har dem.
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av Sigurd4u
Haha. Vi har gode medesiner mot det? Ikke få meg til å le enda mere.

Vi har ikke medesiner mot deprisjoner i hele tatt. Vi har medesiner som fjerner deprisjonen mens du er på de. De hjelper ikke men gjør det værre.
Legemiddelindustrien i ett nøtteskall. Eneste de hjelper folk med er å bli hooked på drugs
Vis hele sitatet...
Navnet legemiddel er også ganske dumt. Hvor mange legemiddler er det som faktisk leger? Ikke mange
Et legemiddel er vel strengt tatt noe som behjelper noe skadet, en depresjon kan kanskje sees på som en skade. Penicillin og santibiotika er et par legemidler som faktisk leger. Anti-psykotika og humørstabilisatorer hjelper ofte innenfor psykofarmaen.

Grunnen til at de bare hjelper mens du er på dem er fordi at de fleste antidepresivane som forskrives ikke er ment på mennesker med forbigående lidelser. De kan hjelpe mennesker med forbigående lidelser, men da kun i samband med produktiv terapi tror jeg.
Sist endret av CaptainP; 11. august 2008 kl. 18:32.
Skjønner godt at det er unge som har høy depresjon hvis de f.eks blir mobbet på skolen, ikke har det bra hjemme, osv...
Uten å orke å lese alt.. Men jeg tror nok at dette har en god del paraleller med det Max-Mekka skrev i posten om hvor pysete Norge er blitt. Vi er mer sjøre og sutrer alt for mye. Jeg er vel det man kan kalle kynisk. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg har en følelse av at dette med at man må være kule og slikt har mye med saken å gjøre.. Om man tenker etter, og hvordan man startet å drikke er det nok mange som sier at det var fordi de ville være "kule" eller venna gjorde det. Depresjon tror jeg derfor handler om at i vårt samfunn nå så føler man at man må ha et felleskap. Siden familien er jo ikke lenger en sikkerhetsbase. Før var foreldrene/moren(50talls kvinnen), og dermed var det alltid noen man var med. Nå er saken noe annet.. Foreldrene jobber til 5, man skal gjerne trene 3 ganger i uka og allikevel få god tid til å være med venner..

Jeg tror derfor at vi er som hesten som løper etter gullerota. Vi vil hele tiden ha den, men når vi får den så vet vi ikke hva vi skal med den? Vi ville bare ha den for å vise at vi er "verdt" noe.

Edit: jeg sier ikke verden er kaldere og alt var bedre før, jeg er tross alt ikke den eldste her.. Men vi må rett og slett lære oss at vi ikke er verdensmestere, og ikke alle er modeller.
Sist endret av Xasma; 11. august 2008 kl. 18:46.
Husk at det er mange som har det helt supert som pluttselig går ned kjelleren uten grunn. Og det er flere Diagnoser som omhandler depresjon.
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av CaptainP
Et legemiddel er vel strengt tatt noe som behjelper noe skadet, en depresjon kan kanskje sees på som en skade. Penicillin og santibiotika er et par legemidler som faktisk leger. Anti-psykotika og humørstabilisatorer hjelper ofte innenfor psykofarmaen.

Grunnen til at de bare hjelper mens du er på dem er fordi at de fleste antidepresivane som forskrives ikke er ment på mennesker med forbigående lidelser. De kan hjelpe mennesker med forbigående lidelser, men da kun i samband med produktiv terapi tror jeg.
Vis hele sitatet...
Order lege står for å gjøre frisk/helbrede. Derfor syns jeg legemiddel er upassende.
Det eneste legemidlet som kan helbrede noe som helst, er antibiotika.
Men overforbruk av antibiotika har ført til utvikling av resistente bakteriestammer som det blir stadig vanskeligere å finne botemidler mot

Ingen andre syntetiske medikamenter helbreder sykdom, de bare undertrykker symptomene.
Du har helt rett, legemiddel er feil. Kanskje hjelpemiddel er bedre?
Sitat av Fluffybum
Husk at det er mange som har det helt supert som pluttselig går ned kjelleren uten grunn. Og det er flere Diagnoser som omhandler depresjon.
Vis hele sitatet...
Jeg ville si dette er noe annet enn depresjon. Folk kaller det jo for tiden depresjon dersom man er litt lei seg i en uke. (overdrevet)

Men poenget er at å være "deprimert" er ikke bare å være lei seg for at katta døde. En deprimert person er en person som trekker seg for seg selv, føler at de ikke er gode til noe, og dette er OVER TID. Ikke bare fjortis sipping over at en bestevenn såra deg.

Altså, jeg tror egentlig ikke at mennesker faktisk er mer deprimerte nå, men vi sutrer rett og slett mer, og vil ha medisiner som har en placebo effekt.. Det er liksom "normalt" og "akseptert" å være lei seg og ta piller for det..
Nå har jeg kunn lest første post (og bare for å ha det sagt, kommende tekst er personlige teorier uten noen som helst grad kildegrunnlag annet en diskusjoner med kompiser):

For det første tror jeg at diagnostiseringer til en viss grad er blitt et motefenomen i sammfunnet. (Dette med tanke på bl.a. ad/hd-barn m.m.) Mulig dette vil bli et vanlig smalltalkspørsmål i fremtiden: Hva slags dignose har du?

Men tilbake til det litt mer seriøse, så tror jeg at et annet svar på økende anntall depresjonsdiagnoser kan være bl.a. økning i skillsmisser, sammfunnets stadig økende stressfaktor samt at barna og unge i dag tvinges til å vokse opp fortere enn i gode gamle 18steinøks.

Der en for ett par århundrer siden hadde mål om å gifte seg fsf. samt å overta garden. Må en i dag tenke på utdanning, med masse fag, og tunge valg, samt at man må stri med vanskelige følelsesmessige problemstillinger. I tillegg til at en skal ha fokus på utseende, oppførsel osv. osv. En skal ikke vokse opp til å bli seg selv, en skal vokse opp den den samfunnet seier en skal bli. Dette kan lett skape psykisk stress, som kan dra mye med seg (etter min oppfattning).

Dette kan dras ut, og lange artikler kan skrives,men det gidder jeg ikke så tenk selv (men then: ikke tenk for mye )

Til den over meg: Mener at derpresjonsdiagnoser kan gis som midlertidige. Ò
Sist endret av eXpergefacio; 11. august 2008 kl. 22:57.
Her er det mye ting tatt ut av lufta.

For de som har gått på Zoloft (f.ex) så vet de personene det angår hvor dypt kaninhullet kan være.
Stusser bare litt på at så mange har negative erfaringer med antidepressivaer. Selv har jeg vært borti en del, og jeg har aldri hatt noen negative opplevelser. Jeg har aldri følt meg kunstig, apatisk (mer enn vanlig, altså), eller falsk glede. Slik jeg forstår det er det ikke meningen at antidepressiva skal gjøre "noe som helst". Jeg har nå gått på en type antidepressiva (kombinert med 2 til) i 6-7 måneder. Har det gjort meg bedre? Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg føler meg ikke bra, men jeg føler meg ikke så dårlig heller. Om jeg har det bedre en periode, er det umulig for meg å si om det er meg selv eller pga pillene. Jeg gidder rett og slett ikke å spekulere i det.

Det er et sånt inntrykk jeg har at antidepressiva skal fungere. Man skal ikke få en voldsom personlighetsendring. Det er et hjelpemiddel for å komme over en bitteliten motbakke, for at man så må klatre resten av fjellsiden selv.

Anyways, nok offtopic.

Jeg mener at samfunnet trenger å se på depresjon med helt andre øyne. I dag defineres depresjon som en svakhet, selv om det er en sykdom. Bare fordi årsak ikke er synlig, tror ikke folk den er ekte. Dette gjør at de deprimerte ender opp mer deprimerte. De har sugd til seg samme synsvinkel som resten av samfunnet. Den dagen jeg kunne sagt til min fremtidige arbeidssgiver "du, forresten. Jeg er deprimert og har sosial angst, men går på medisiner og til psykolog, så det skal ikke være noe stort problem", da hadde jeg vært fornøyd.

Et annet stort problem med depresjon er jo selvfølgelig at hver depresjon er unik. Hvis man har knekt et ben, så skjønner alle at du har nettopp et knekt ben. Men når sykdommen er laget av sin egen hjerne, da er det ikke mye andre kan gjøre.

Hvorfor blir vi deprimerte? Det er jaggu et godt spørsmål. Som jeg har nevnt tidligere - jeg har ingen grunn til det, likevel er jeg det. Jeg har fått i pose og sekk. Jeg har hatt en god oppvekst, et godt hjem og folk som er glad i meg. Likevel ble jeg deprimert for ingen grunn. Man kan spekulere i timesvis på hva som gjorde akkurat deg deprimert, men man vil aldri kunne finne et svar. Jeg tror rett og slett at det ligger i noens natur å bli deprimert. Egentlig i alles natur, men ikke hos alle blir dette fremprovosert av ulike grunner.

Nei, man finner nok aldri noen svar.
Over og ut igjen.
Antidepressiva er for å ta bort de store humørsvigningene som depressive mennesker har, de kan altså ikke gå fra å være kjempeglad til dødelig trist i løpet av noen sekunder når de går på antidepressive piller.

Jeg tror ikke folk er så mye mer deprimerte nå enn hva vi var før, men jeg tror leger og psykeriatere har lettere for å putte piller i alt. Ta fks. AD/HD! Det er flere som har diagnosen AD/HD nå enn før, og flere av dem går på piller, slike diagnoser på barn kommer av late foreldre som ikke har tid til å oppdra barnet sitt skikkelig - og løser dette med å stappe dem fulle av piller.
Det har nok vært en økning i reelle depresjoner, men det tror jeg kommer av hvordan samfunnet vårt har blitt.
Vi skal se ut som om vi er 20 hele livet, ha høy utdanning, tjene godt, ha masse venner, flott hus, flott bil, 2,3barn og en kone som er 20år yngre. Det er ikke så mange som har det, og man blir deprimerte fordi man ikke klarer å oppnå det som forventes, før i tiden så var det ikke like store forventninger - så lenge man klarte å drive gården så var det greit, om man ikke hadde masse penger og flott hus så gjorde det ikke så mye, for nesten ingen andre hadde det heller.
Men selv om man blir rik og suksessfull nå tildags så kan man likevel bli deprimert - kansjke fordi man har gitt slipp på så mye annet fordi man er for opptatt med jobb, eller kanskje fordi man bare er bortskjemte og alltid til ha mer og større av alt.
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av Abs
Stusser bare litt på at så mange har negative erfaringer med antidepressivaer. Selv har jeg vært borti en del, og jeg har aldri hatt noen negative opplevelser.
Vis hele sitatet...
Jeg har VELDIG dårlige erfaringer med antidepressiver.

Såkalte lykkepiller ødela hele ungdomstiden min. Jeg lå og sov i gjennomsnitt 22 timer hver dag fra jeg var 14 til jeg var 17 og la på meg 50+ kilo. Har endelig fått vekk fettet, men strekkmerkene som jeg har på leggene, lårene, magen, ryggen, brystet og armene kommer jeg til å ha resten av livet.
Fikk også et skikkelig sinne. Slo min mor iallefall 2 ganger som jeg kan huske
Synet mitt ble også dårlig etter den perioden, men det behøver jo ikke være pga pillene.
Jeg prøvde fire forskjellige typer og alle ødela meg helt.
Sist endret av Worner; 14. august 2008 kl. 22:32.
Antidepressiva er en falsk trygghet for mange, det vil jeg med hjerte på hånden påstå. Substannser som tukler meg nerver skremmer meg, ting som gjør det zombie er skremmende.

depresjoner kom, i mitt tilfelle, av at jeg ikke ble hørt. ble sittende inne med så mye rart og sprøtt som ikke fikk utløp.når jeg var 8, de eneste gledene jeg hadde var når jeg endlig fant en med super krefter. en som ikke brydde seg om hvordan jeg oppførte meg, men som tok meg for den jeg var. og for meg som syntes det fremdeles er skøy og lete etter grevling i tunnelen(å for en herlig sang, jeg elsker den) uten om og se lyset på andre siden. Huff detta her blei teit, vel drit samma. And back to the point, jeg har i så mange år, hele livet mitt, hatt store problemer med og ikke bli forstått. Dette har satt meg inn i en deprissjons fase med humørsvingninger som senere har visst seg og blitt en ålreit måte og blir en grei CS Source gamer. men disse humørsvingingene var et stort problem for meg lenge, når jeg endlig fikk utslag for noe jeg sa, uten at det blei feid bort under teppe, blei jeg glad, Men så var det ikke intressant for det fulgte ikke det de andre hatt på hjerte, de ville snakke om andre ting. og da blei det iværtfall krasj i hodet mitt. dette førte til en stor angst føelse og innsluttethet. man slutter og gniste og eneste gleden man har er når man kan prøve og bli hørt på internett.

skal jeg være banal, antidepressive dreper en person. Dette grunnlegger mener jeg fordi at, hvis du tar bort sorg og glede så er det ikke vært og leve, da vil du til slutt bli en mutters alene person som ingen orker og være med (jeg grunnlegger ikke påstandene mine på noe som helst grunnlag, bortsett fra at jeg tror det er sånn ting fungerer i det kalde sammfunnet vi lever i)
Sist endret av Luric; 14. august 2008 kl. 22:49.
uten og ha lest så alt for mye ac det som er skrevet sier jeg meg enig med eXpergefacio!

det er aalt for mye som stresser oss.

Oppvekst, miljø og påvirkning sa læreren min. det er det som gjør at vi blir som vi blir(logisk nok) men mellom linjene. forskjellene på desse tre "temaene" har forandret seg drastiskt. Det tror jeg er en del av roten til alt dette. noe mer spesifikt svar må tolkes for hvert individ.
Sitat av Worner
Jeg har VELDIG dårlige erfaringer med antidepressiver.

Såkalte lykkepiller ødela hele ungdomstiden min. Jeg lå og sov i gjennomsnitt 22 timer hver dag fra jeg var 14 til jeg var 17 og la på meg 50+ kilo. Har endelig fått vekk fettet, men strekkmerkene som jeg har på leggene, lårene, magen, ryggen, brystet og armene kommer jeg til å ha resten av livet.
Fikk også et skikkelig sinne. Slo min mor iallefall 2 ganger som jeg kan huske
Synet mitt ble også dårlig etter den perioden, men det behøver jo ikke være pga pillene.
Jeg prøvde fire forskjellige typer og alle ødela meg helt.
Vis hele sitatet...
Fra du var 14? Du har med andre ord ikke fullført grunnskolen? Dersom du klarer å fullføre grunnskolen med å ha vært våken 2t om dagen er jeg mektig imponert. Og vekten kan ha kommet av at du sov så mye. (må si jeg tror 22t er en sterk overdrivelse.)

Og at du slo din mor kommer nok ikke bare av at du tok pillene. Er man depressiv så kan det bli til frustrasjon, som igjen gjør at du slår andre. De fleste har vel opplevd å bli så frustrert/lei seg/lignende og slått noen for noe som kan være små bagateller.

Og at synet ditt ble dårligere kommer rett og slett av at du satt mye inne/sov mye. For om du sov la oss si 20t da per døgn, så vil synet bli dårligere fordi sollys hindrer at hornhinna vokser, og dersom hornhinna vokser, så blir synet dårligere..
I de få timene jeg har hatt om psykologi, ble vi fortalt måtte være absolutt det siste en tok i bruk. Dette visstnok fordi pillene i stor grad kun utsatte et problem. Vår lærer mente at antidepressiva ble brukt mye mer en det som er forsvarlig.

Det skal jo nevnes at læreren vår nå er gått av med pensjon, og er litt vel konservativ. Men han var en klok mann på mange områder, å det er nok mye rett i det som er skrevet over...

-- post 300 --
spankingguru
Worner's Avatar
Sitat av Xasma
Fra du var 14? Du har med andre ord ikke fullført grunnskolen? Dersom du klarer å fullføre grunnskolen med å ha vært våken 2t om dagen er jeg mektig imponert. Og vekten kan ha kommet av at du sov så mye. (må si jeg tror 22t er en sterk overdrivelse.)

Og at du slo din mor kommer nok ikke bare av at du tok pillene. Er man depressiv så kan det bli til frustrasjon, som igjen gjør at du slår andre. De fleste har vel opplevd å bli så frustrert/lei seg/lignende og slått noen for noe som kan være små bagateller.

Og at synet ditt ble dårligere kommer rett og slett av at du satt mye inne/sov mye. For om du sov la oss si 20t da per døgn, så vil synet bli dårligere fordi sollys hindrer at hornhinna vokser, og dersom hornhinna vokser, så blir synet dårligere..
Vis hele sitatet...
22timer hver dag ja. Jeg sto opp kl 12, gikk på skolen, kom hjem og spiste mat og sov til kl 12 dagen etterpå. Vekten kom såklart av at jeg sov så mye, men da er det jo indirekte pillene sin skyld. Aggresjonen kom med en gang jeg begynte på pillene og forsvant et halvt års tid etter jeg sluttet på de.
Grunnskolen ble ikke fullført. Jeg besto i iallefall engelsk, norsk og matte, men de fleste andre strøyk jeg i.
Min mor ringte omtrent daglig til legen og forskjellige instanser for å prøve å få hjelp, men det var ingenting noen ville gjøre. Det eneste hun fikk besked om var at hun ikke måtte ta meg av pillene for da kunne det bli enda værre.
Sitat av Xasma
Jeg ville si dette er noe annet enn depresjon. Folk kaller det jo for tiden depresjon dersom man er litt lei seg i en uke. (overdrevet)

Men poenget er at å være "deprimert" er ikke bare å være lei seg for at katta døde. En deprimert person er en person som trekker seg for seg selv, føler at de ikke er gode til noe, og dette er OVER TID. Ikke bare fjortis sipping over at en bestevenn såra deg.

Altså, jeg tror egentlig ikke at mennesker faktisk er mer deprimerte nå, men vi sutrer rett og slett mer, og vil ha medisiner som har en placebo effekt.. Det er liksom "normalt" og "akseptert" å være lei seg og ta piller for det..
Vis hele sitatet...
Det er noen som blir plutselig deprimerte. Jeg ble plutselig deprimert da jeg var tolv-tretten og har vært det siden.
Tror nok det meste her er nevnt, og ja, stress gjoer noe med oss. Det "henger" over oss hele tiden, det er mye som vil skal gjoere paa en dag, og selv om det ikke er fysisk tungt saa er d physisk tungt.
Jeg har en ide om hva annet det kan vaere (kan vaere dere synes den er heilt teit men..): TV programmer. Diverse TV programmer ment for ungdommer viser ungdomsliv slik de "er", men det er nok noe feil. For i seriene ser man flotte kvinner og menn, og de bor i flotte hus og alt virker saa veldig flott og perfekt. Kanskje alt dette kan vaere starten paa misunnelse og/elller at de tenkter "hvorfor er ikke mitt liv slik". De kan begynne kanskje aa tenke at deres liv ikke virker saa veldig spennende og flott som i TV seriene.
Sitat av Xasma
Altså, jeg tror egentlig ikke at mennesker faktisk er mer deprimerte nå, men vi sutrer rett og slett mer, og vil ha medisiner som har en placebo effekt.. Det er liksom "normalt" og "akseptert" å være lei seg og ta piller for det..
Vis hele sitatet...
Mange bra innlegg her

At folk er mer eller mindre deprimerte nå enn før er det få/ingen biologiske holdepunkter til å kunne si.

Men mer sannsynlig vil det være å si at samfunnet har endret seg, noe du og flere også er inne på. Det nevnes at vi i dag har et veldig høyt press på å være "perfekte" i utseende og meritter og at det bidrar til at så mange blir deprimerte.

MEN, er det virkelig verre å leve i dag enn det var før? Før krigen var det som kjent lavkonjuktur, under krigen var det nettopp krig, etter krigen var Norge et av Europas fattigste land og var avhengig av nødhjelp (Marshall-hjelpen). Ingen skal fortelle meg at livet var så mye enklere før i tiden... Men på 70-tallet hvor oljen begynnte å spille en viktig rolle for norsk økonomi så vi en tydelig endring i levekår blandt nordmenn. Denne trenden har også bare økt siden 70-årene. I dag er vi da også et av verdens rikeste land. Burde vi ikke da være blandt de lykkeligste folk i verden?

Nei vi er ikke det! Bl.a. selvmordsstatistikken og depresjonsstatistikker viser at vi henger langt etter mange andre sammenliknbare land. Noen mener det kan ha noe med mørketid å gjøre. Men da burde vi vel vært like deprimerte før også da? For mørketid er vel ikke noe som har kommet de siste 30-40 år, eller?

Men hva om økning i depresjonsdiagnoser heller skyldes at vi som samfunn er blitt mer opptatt av de svakeste, ikke bare i Norge men i hele verden? Det finnes vel knappt et land som gjør mer for verdens svakeste enn nettopp Norge, ikke sant? Det ligger nærmest implementert i den norske folkesjela å hjelpe sine medmennesker, ikke sant? Vi har også råd til å ta hånd om de svakeste. Nå er det jo ikke feil å ta vare på de svake, det er selvsagt ikke det. Men gjør ikke det til at vi også lettere ser sykdom og syke mennesker rundt oss? "Stakkar deg, jeg syns du ser litt trist ut jeg, skal du ha noen lykkepiller kanskje?[sagt flåsete med vilje]"

Oppsummert: Hvis vi da er et samfunn som er i overkant opptatt av de svakeste, blir det ikke da også flere svake å ta hånd om?
Jeg vet ikke mye om dette emnet. Men det virker ikke akkuratt som om disse legemidlene de deler ut har veldig stor helbredende effekt. Jeg mener, hvis han f.eks blir "flipper" over helt, og blir plassert på institusjon, så forer de deg med noen Somadril. Dette er jo kjent som "apedop" nr. èn, og man kan vel umulig bli noe bedre i hodet av disse pillene de gir deg?
De har ikke helbredende effekt. Jeg kan kun snakke om det jeg veit, ta Zoloft som et eksempel. SSRI. Gjør at du ikke kommer ned i de djupeste dalene, men heller ikke kommer ordentlig opp, og mister dermed store deler av følelsesspekteret.
Sjøl synes jeg det er ordentlig kjipt å ikke kunne grine ordentlig iblant, eller glise ordentlig bredt om jeg får en presang eller noe. Men medisiner må til, iallefall til jeg får tatt opp diverse fag og fullført vgs. Jeg slutta med psykolog, psykiater og sjukehus, fordi det bare gjorde vondt verre og fokuserte på hvor jævlig alt var, hele tida. Etter en innleggelse fikk jeg nok, og alt jeg gjør nå er å ta disse pillene. Om man blir bedre i hodet er vel tvilsomt, men det døyver iallefall det som foregår - og for noen er det svært nødvendig. jeg måtte gjennom en hel del før jeg fikk medisinene, og når jeg først fikk dem syns jeg de bare forandra tilstanden min fra uutholdelig vond til frustrert følelsesløs.

Depresjon er ikke noe man kødder med. Man er som nevnt over her vanligvis ikke deprimert om dama har slått opp. Det tar tid, og eter deg opp, energi, krefter, tiltakslyst, sosialt liv, livsglede, alt forsvinner. Jeg er helt enig med de som sier at emotrenden og unødvendig medisinering er ødeleggende. Men ikke skjær alle over en kam, de som gjør mye utav seg har det gjerne ikke så vondt som de vil ha det til, og gir et feil bilde av depressive personer. Man trenger ikke kutte seg overfladisk med passer og grine hver dag, bruke masse svart sminke og tegne hodebeininger med svart hår og piercinger på pulten. Vi er helt normale mennesker med en sjukdom ingen ser ut til å vite helt hva er, eller hvordan det kan behandles på en god måte.
Sitat av Marius145
Jeg vet ikke mye om dette emnet. Men det virker ikke akkuratt som om disse legemidlene de deler ut har veldig stor helbredende effekt. Jeg mener, hvis han f.eks blir "flipper" over helt, og blir plassert på institusjon, så forer de deg med noen Somadril. Dette er jo kjent som "apedop" nr. èn, og man kan vel umulig bli noe bedre i hodet av disse pillene de gir deg?
Vis hele sitatet...
Menneskets psyke eller mentale tilstand kan litt forenklet ses på som en kurve med oppturer og nedturer som endrer seg konstant. For de "normale" vil svingningene være begrensede og være innenfor normalen, men for de som er syke vil svingningene være så store at de skaper vanskeligheter for vedkommende eller omgivelsene.

Det mange av disse medikamentene gjør er strengt tatt ikke å øke forekomsten av noe, men å dempe slike svingninger. Antidepressiva demper nedturer, "Apedop " demper oppturer.

Veldig enkelt forklart...
Marius:
Apedop? HaHa...
Antidepressiver og lignende følelse "hemmende" middler er ikke til for å helbrede noen, men til for å hjelpe folk til å bli friske. Når man kutter toppene av de store humørsvingningene blir det mye lettere å se hva som egentlig er problemet og gjøre noe med det, enten alene eller i samarbeid med en psykolog.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Du har et godt poeng GothQueen.

Men jeg mener at terskelen for å få utlevert SSRI medikamenter er altfor lav. Allikevel så forstår jeg at enkelte er så langt inni "kanin-hullet" at SSRI'en kan være behjelpelig.

Har selv opplevd å få en feil-diagnose; GAD. ( general anx dis.)
Rett på Cipralex. Fikk en mnd. sykemelding med beskjed om at det helt sikkert ble nødv. med enda 1 mnd.
Legen hadde rett i d..

Etter å ha sovet bort 2 måneder hadde kroppen vent seg til SSRI'en og jeg fikk plutselig problemer med å få sove = enda en ny resept: Tolvon. (Et mislykka SSRI, som fungerer best som sove-middel.. ( Bi-virkn: Eser ut, super-sløv dagen derpå osv..

For å korte ned på historien: Etter 5mnd ble jeg satt over på Zoloft. Et SSRI hvor listen over bi-virkninger ikke hadde fått plass i denne tråden :P

Etter 2-3 mnd. med fuzzy bliss og personlig forfall. Så brå-seponerte jeg! Anbefales ikke!! Fikk benzo'er for å kunne ri av stormen. (Helse-avd. på jobb.) Da jeg informerte fast-lege om min stigende mistanke rundt en evt feil-diagnose, så bare lo han og spøkte rundt dette med brå-seponeringen.. Hadde ved flere anledninger nevnt ADHD / Bi-poler, som en selv-diagnose, men til ingen nytte.

Det hele toppet seg rundt 1,5 mnd etter brå-seponeringen. Fikk utlevert Vival av helse avd. på jobb, etter flere hendelser med selvskading. ( Ingen tidl. historikk rundt selv-skading.) Fast-lege mente at jeg skulle begynne på zoloft igjen og at manglende effekt var pga under-dosering. Skitt la gå! Jeg økte dosen til 200mg+ pr dg. (stupid is wot stupid does..)

Ett ÅR og 22 KG siden første (FEIL) diagnose og SSRI'en er endelig ute av mitt liv, for godt!!
Etter laaang vente-tid så fikk jeg endelig time hos psykiater.

Diagnose: Bi-polar & ADHD.

Tidl. rus erf: Amf, coca, sopp, lsd, benzo, ecst, thc og selvfølgelig alkohol.

SSRI er vel kanskje ikke akkurat et rus-middel, snarere APE-DOP. Allikevel er d det medikamentet som jeg frykter mest av alt på denne jord! Ingen av de andre rus-midlene som jeg har eksperimentert med har hatt værre bi-virkn / withdrawal sympt. enn SSRI'en. Nå gjenstår det og prøve heroin da..

I'll keep u posted :P