Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4026
Hei!
Har tatt noen bilder jeg skal redigere å mekke litt på.
To bilder jeg er litt fornøyd med og gjerne ønsker kritikk på:

(Bakgrunnen skal fjernes, og jeg skal putte de inn på andre ting)

#1: Uten blitz
http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/Dopapir147-2-Lo-Fi.jpg

#2: Med blitz
http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/Dopapir405-Lo-Fi.jpg
Sist endret av kn^tte; 4. desember 2011 kl. 23:04.
Bilde nummer en ser da høyst ufokusert ut og bilde to gjør at jeg har lyst å kutte ut mine egne øyne pga lys-setting og fargene.

Jeg kan ikke komme på noe positivt utenom at det å ha vært "gøy" forarbeid.
Gaffateip er herlig. Bra bilder.
to ord: overeksponert ræl
Større blendertall hadde løst mye her tror jeg. Dét og plassere modelene lengre fra backdroppen, stille litt på lyset og kanskje ikke velge en green screen neste gang. c:

Om du hadde hatt likt lys på begge sider hadde du også sluppet den småkjipe skyggen nede til venstre på det første bildet.

Bildene er hvertfall ikke kjedelige! :3
Skjønner ikke hva du prøver å si med disse bildene..
Kul idè absolutt, men det hele virker litt tacky for meg, men det er kanskje meningen?
Mener ihvertfall at det kunne gått mye bedre med en annen lyssetting elns.
Den grønne bakgrunnen faller heller ikke helt i smak, så det er bra du skal endre den.
Det ser ut som modellene er ganske kult sminka, du kunne nok fått mye mer ut av det om du hadde prøvd en annen fremgansmåte, eller lys eller noe.
Kanskje du har noen andre som funker bedre, håper jeg får se det endelige resultatet

Troverdig er det ihvertfall, etter min mening
Sist endret av NordicFoto; 4. desember 2011 kl. 23:21.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemeldinger.

Den grønne bakgrunnen har egentlig ikke noe si da jeg skal fjerne den.

Tenker å gjøre noe som dette: (eksempel)

http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/pg.jpg

http://i993.photobucket.com/albums/af59/blikkboks_111/hegea.jpg
Sist endret av kn^tte; 4. desember 2011 kl. 23:22.
Og det skulle liksom bli bedre ?

Kult hvis man ser på Myspacestandard, ellers... nei.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og det skulle liksom bli bedre ?

Kult hvis man ser på Myspacestandard, ellers... nei.
Vis hele sitatet...
Det var eksempelbilder på hva jeg tenker. Skal selvfølgelig redigere det bedre!

Så flott at ideen min suger, er tross alt bare semesteroppgaven min. Yey
Synes bildene var fet jeg.



EDIT: Er det bare meg eller ser vi litt av rumpen på hun ene på det andre bildet?
Sist endret av Vontalo; 4. desember 2011 kl. 23:32.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Synes bildene var fet jeg.



EDIT: Er det bare meg eller ser vi litt av rumpen på hun ene på det andre bildet?
Vis hele sitatet...
Litt rumpe!
Hun har strømpebukse på seg da.
Takk btw. Fint at noen liker det=P
Sist endret av kn^tte; 4. desember 2011 kl. 23:34.
I like where this is going
gjør noe sprøtt, kjør på, fuck it?
Flott ide for å lage interessante, spennende, morsomme, inspirerende og provoserende bilder. Tape kommer i mange farger, kvaliteter, typer (plastikk, papir, tøy etc.). Prøv ut forskjellige omgivelser og tider på døgnet.
Lykke til.
Altså, hvilke kritikk forventer du på en mandags morgen?

Jeg syntes idèen din var artig, men utført feil.. Er sikkert mye annet du kunne gjort for å forbedre resultatet. Til neste gang, burde du kanskje prøve mange forskjellige ting, f.eks ting som har blitt nevnt ovenfor som f.eks lyssetting. Istedet for å kjøre samme oppsett på en hel bildeserie, om du forstår.
Ideen hadde vært kjempekul hvis bildene hadde vært utført bedre rent bildeteknisk, og hvis modellene hadde gjort det litt annerledes. Sånn de ser ut nå dekker de seg altfor mye, og det blir for rotete. Er jo vanskelig å vite hva du faktisk vil fortelle med toalettpapir og gaffateip, men jeg ville muligens gått kun for gaffateip eller toalettpapir, og latt de vise litt mer hud. Blir litt for dumt når man ser den gule bokseren på fyren, skal de først være dekket av gaffa/toalettpapir syns jeg ikke de skal ha noe annet under, med mindre det er hudfarget, hvert fall.

Dette kunne blitt småsexy og kult, men endte vel opp med rart og dårlig.
Jeg driter i det tekniske. Det kan camfags holde på med.

Men jeg syns bildene var dritartige!!! Fikk lyst til å henge opp på badet, ikke fordi de er dårlige men fordi det er litt fett å ha sånt tema der hehe...

Men igjen, KP for orginal ide og fete bilder!
Har du flere bilder fra samme serie å laste opp? Kul idé og fete bilder.
Sist endret av blyanten; 5. desember 2011 kl. 12:45.
Sitat av phideph Vis innlegg
Altså, hvilke kritikk forventer du på en mandags morgen?
Vis hele sitatet...
Saklig og berettiget kritikk vil jeg tro?


Har ikke så mye å tilføye foruten en liten ting:

Hånda til den mannlige modellen på det øverste bildet blir skyggelagt.
For min del virker dette en smule forstyrrende ettersom hånda befinner seg i et område hvor det føles naturlig å hvile øynene.
Godt mulig dette ikke er noen feil rent fototeknisk, det har jeg ikke peiling på, men jeg føler at dette stjeler en del av oppmerksomheten min.

Med den rette bakgrunnen og rett setting tror jeg at du kan få til gode og interessante bilder, men nå sier bildene meg veldig lite.
Er mye lettere å gi kritikk på bildene om du hadde fortalt hva du vil at vi (seeren) skal sitte igjen med, hvilke inntrykk de skal gi, hva de skal symbolisere, hvorfor du har gjort som du har gjort etc. Mulig alt dette blir lettere for oss å finne ut av når bildene er ferdige, men slik det er nå var det bare noen random bilder.. Ikke missforstå, bildene var kule de, men jeg ville gjerne vite litt mer om bakgrunnen/ideen til bildene før jeg eventuellt kunne gitt noe videre kritikk på bildene utenom det tekniske

Som det allerede er påpekt kunne det fototekniske kanskje vært litt bedre , men jeg går ut i fra at det er for seint til å fikse på det nå..

Er dette en oppgave i kunstfoto?
Sist endret av popmart; 5. desember 2011 kl. 13:15.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av NordicFoto Vis innlegg
I like where this is going
gjør noe sprøtt, kjør på, fuck it?
Vis hele sitatet...
Will do, will do! Har vel ikke så mye valg heller.

Sitat av overnite Vis innlegg
Flott ide for å lage interessante, spennende, morsomme, inspirerende og provoserende bilder. Tape kommer i mange farger, kvaliteter, typer (plastikk, papir, tøy etc.). Prøv ut forskjellige omgivelser og tider på døgnet.
Lykke til.
Vis hele sitatet...
Takk, men det blir ikke å skje. Det er dessuten tatt i studio, så forskjellige tider på døgnet ville vel ikke hatt så mye å si. Å ta de modellene med det antrekket med ut, ville nok ikke vært en god idè. Derfor jeg skal klippe de ut og lime de inn i omgivelsene jeg ønsker.

Sitat av phideph Vis innlegg
Altså, hvilke kritikk forventer du på en mandags morgen?.
Vis hele sitatet...
Denne tråden ble laget på en søndag, tenkte ikke på hva som kunne skje på en mandag.

Sitat av phideph Vis innlegg
Til neste gang, burde du kanskje prøve mange forskjellige ting, f.eks ting som har blitt nevnt ovenfor som f.eks lyssetting. Istedet for å kjøre samme oppsett på en hel bildeserie, om du forstår.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde jo det. Derfor jeg har to eksempler, med og uten blitz. Har noen andre hvor jeg har litt annen lyssetting.

Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Sånn de ser ut nå dekker de seg altfor mye, og det blir for rotete. Er jo vanskelig å vite hva du faktisk vil fortelle med toalettpapir og gaffateip, men jeg ville muligens gått kun for gaffateip eller toalettpapir, og latt de vise litt mer hud. Blir litt for dumt når man ser den gule bokseren på fyren, skal de først være dekket av gaffa/toalettpapir syns jeg ikke de skal ha noe annet under, med mindre det er hudfarget, hvert fall.

Dette kunne blitt småsexy og kult, men endte vel opp med rart og dårlig.
Vis hele sitatet...
Bilde bakfra er det siste jeg tok, og da var toalettpapiret så fucket at det var ikke noe mer å gjøre med det. Jeg syntes ikke det gjorde noe at bokseren vistes. Ble kult fordet. Du ser at det er mennesker under, og at de kanskje bare har kledd seg ut. Det forteller en helt annen historie, enn om man ikke skulle ha sett det. Men det er ikke sikkert jeg blir å lever verken det ene eller det andre bilde. Har mye å velge i, og jeg vet ikke om akkurat de uttrykkene passer til hva jeg ønsker å fortelle.

Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg driter i det tekniske. Det kan camfags holde på med.

Men jeg syns bildene var dritartige!!! Fikk lyst til å henge opp på badet, ikke fordi de er dårlige men fordi det er litt fett å ha sånt tema der hehe...

Men igjen, KP for orginal ide og fete bilder!
Vis hele sitatet...
Takk (:

Sitat av blyanten Vis innlegg
Har du flere bilder fra samme serie å laste opp? Kul idé og fete bilder.
Vis hele sitatet...
Her er noen jeg har redigert litt forskjellig:
http://th08.deviantart.net/fs70/PRE/i/2011/338/1/4/tp_match_by_simzalamirza-d4i6z49.jpg

http://th09.deviantart.net/fs70/PRE/i/2011/338/2/1/tp_girl_by_simzalamirza-d4i6xr6.jpg

http://th01.deviantart.net/fs71/PRE/i/2011/338/b/b/wraped__by_simzalamirza-d4i6yqx.jpg

Ligger et par på bloggen min også: http://dirtyday.blog.com/2011/12/04/tp-and-duck-tape/

Jeg elsker forøvrig tilbakemeldingene dere gir meg.
Det er kanskje ikke veldig bra teknisk. Jeg er ikke dessverre ikke den beste på det feltet. Det er vel derfor jeg går på fotoskole, for å lære mer, og derfor setter jeg pris på slike tilbakemeldinger. Da blir det lettere for meg å se sånne ting neste gang.

Ideen bak er "futuristisk mumie". Det er et kunstprosjekt ja.
Sist endret av kn^tte; 5. desember 2011 kl. 15:24.
Disse var mye bedre, imo.
Det første med tydelig skygge, gjorde seg mye bedre med grå bakgrunn, hadde foretrukket det fremfor den grønne - men jeg antar du brukte grønn for å dypetse? Nuvel - det var artig nå, lurer på hva som har skjedd, og det får meg til å tenke på en heidundrande fest, eller noe.
Bilde to var litt meh. søt dame, men fjeset hennes er uskarpt, og det irriterte meg veldig. Ble litt lite papir liggende rundt, så jeg lurer litt på hva hun ser på, på en måte. Det ser ikke ut som hun poserer, og hun har ikke trist ansiktsuttrykk, så hodeposisjonen er underlig. Dog om du skal legge det over en annen bakgrunn så kan jo saken bli noe annet, du kan jo få det til å se ut som om hun faktisk ser på noe?
Det siste bildet var knallkult! Her er det plain posering, og selv om ansiktet enda ikke er HELT der skarphetsmessig, så hadde det ikke så mye å si. Lyset var veldig allright, kult at det ble litt tekstur på papiret, liker den gyldne gløden. Synes heller ikke de to tre flekkene med utbrent papir/tape var noe krise. Artig og abstrakt! Det siste burde være med i leveringen
Sist endret av Gerbizzle; 5. desember 2011 kl. 15:49.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Disse var mye bedre, imo.
Det første med tydelig skygge, gjorde seg mye bedre med grå bakgrunn, hadde foretrukket det fremfor den grønne - men jeg antar du brukte grønn for å dypetse? Nuvel - det var artig nå, lurer på hva som har skjedd, og det får meg til å tenke på en heidundrande fest, eller noe.
Bilde to var litt meh. søt dame, men fjeset hennes er uskarpt, og det irriterte meg veldig. Ble litt lite papir liggende rundt, så jeg lurer litt på hva hun ser på, på en måte. Det ser ikke ut som hun poserer, og hun har ikke trist ansiktsuttrykk, så hodeposisjonen er underlig. Dog om du skal legge det over en annen bakgrunn så kan jo saken bli noe annet, du kan jo få det til å se ut som om hun faktisk ser på noe?
Det siste bildet var knallkult! Her er det plain posering, og selv om ansiktet enda ikke er HELT der skarphetsmessig, så hadde det ikke så mye å si. Lyset var veldig allright, kult at det ble litt tekstur på papiret, liker den gyldne gløden. Synes heller ikke de to tre flekkene med utbrent papir/tape var noe krise. Artig og abstrakt! Det siste burde være med i leveringen
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemelding!
Bilde nr. 2 der er et mellombilde, så du har rett, hun poserer ikke. Tror man let kan se det på ansiktsuttrykket hennes. Tror også det kan funke om jeg får henne til å se på noe. Vil nok vurdere å bruke 3. i innleveringen.
Sist endret av kn^tte; 5. desember 2011 kl. 16:08.
Jeg likte dette bildet best, både rent teknisk og motivmessig. Får litt zombie-følelse, og liker ansiktsutrykket til jenta, og måten han lener seg på hun. Mystisk og en smule creepy. Ansiktene er ikke 100 % i fokus, men det gjør ikke så mye, mtp at bakgrunnen er ganske mørk og lyset ikke er så sterkt. Ser mye verre ut med grønn bakgrunn.

http://i152.photobucket.com/albums/s182/agnethamortensen/Dopapir173-Lo-Fi.jpg
Sist endret av blyanten; 5. desember 2011 kl. 16:35.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av blyanten Vis innlegg
Jeg likte dette bildet best, både rent teknisk og motivmessig. Får litt zombie-følelse, og liker ansiktsutrykket til jenta, og måten han lener seg på hun. Mystisk og en smule creepy. Ansiktene er ikke 100 % i fokus, men det gjør ikke så mye, mtp at bakgrunnen er ganske mørk og lyset ikke er så sterkt. Ser mye verre ut med grønn bakgrunn.

http://i152.photobucket.com/albums/s182/agnethamortensen/Dopapir173-Lo-Fi.jpg
Vis hele sitatet...
Bagrunnen er fortsatt grønn på det bilde der. Har bare gjort det litt mørkere.
Jeg liker måten det er tatt på; ovenfra ned. Men jeg liker dessverre ikke ansiktsuttrykkene til verken jenta eller gutten. Liker dog måten hun står på.
Likte 3. bildet i siste tråden din best. Originalt gjort av deg, lykke til med innlevering
Sist endret av Snavs; 5. desember 2011 kl. 19:32.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Snavs Vis innlegg
Likte 3. bildet i siste tråden din best. Originalt gjort av deg, lykke til med innlevering
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemelding, setter pris på det. (:
Det var en helt ny verden så fort du fikk vekk den grønne bakgrunnen ihvertfall. Du burde nok droppe det å klippe de inn i bilder, da det er ganske mye som skal stemme med lys og kontraster for at dette skal se bra ut.

Likevel syntes jeg at det er spesielt en gjennomgående mangel i nesten alle bildene dine: skarphet. Det eneste skarpe bildet som jeg har sett så langt i denne tråden er det der de holder hverandre på rumpa. Jeg ville forsøkt å leke litt mer med lys i studio, for å trylle fram litt mer interessante bilder. Green-screen ville jeg uansett lagt på is. Futuristisk mumie er jo et ekstremt fritolkbart tema, og om du har frie tøyler ift. etterbehandling kan du dra den ganske langt. Om du har mulighet, ta med deg lys og ta bilder PÅ location? Er utrolig gøy å få leke seg med eksternt lys utenfor studio.

Uansett, lykke til med innlevering, så regner jeg med at endelig resultat legges ut her
Synes dessverre ikke dette var så bra.
Bildene sier meg ingenting i det hele tatt, og det er en hel del å utsette på dem bildeteknisk, noe til og med jeg som er noob kan se.
Vet ikke hva læreren din/den som skal vurdere dette vil si.

Likte mye bedre den bildeserien fra nakennachspiel, hvis du hadde vært litt mer selektiv med utvalget ville den vært skikkelig fet.
Hadde vært kult med et norsk svar på Terry Richardson.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Javel, så er jeg NUUB da
Ser ikke selv at de ikke er så skarpe, men mye av det kan fikses i etterbehandling. Jeg har litt dårlig syn, så jeg sliter av og til med å stille inn, og ser ikke ofte at bildene er litt uskarpe før jeg slenger de på maskinen.

Terry Richardson <3
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Javel, så er jeg NUUB da
Ser ikke selv at de ikke er så skarpe, men mye av det kan fikses i etterbehandling. Jeg har litt dårlig syn, så jeg sliter av og til med å stille inn, og ser ikke ofte at bildene er litt uskarpe før jeg slenger de på maskinen.

Terry Richardson <3
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg sa, meningen var at du skulle tolke det som at jeg synes du tar en del fine bilder, men denne gangen bommet du litt, du kommer sterkere tilbake
Må nok skuffe deg, hvis det er noe som ikke kan etterbehandles (med dagens teknologi) effektivt og godt, så er det skarphet. Det finnes verktøy for å kunstig fremheve det bildeverktøyet anser som en uskarp linje, men i tilfeller hvor bildet er synlig uskarpt, slik som det er i disse tilfellene, vil det gå alt for mye utover bildet generelt.

Sharpen tool er et veldig godt verktøy, men jeg tror du har litt for stor tillit til verktøyet. Jeg bruker nesten alltid litt sharpen på bildene mine, men det er bare for å fikse opp i den mikroskopiske bevegelsen eller fokusbommen (vi snakker millimeter) som skjedde akkurat i det bildet ble tatt.

Hvis du baserer deg på autofokus så kan det være en idè å ha mer lys tilgjengelig når du stiller fokuspunktet. En vanlig teknikk når man er i et studio og vet avstanden objektet du skal ta bilde av kommer til å være på, og mer presist, hvor på objektet du vil ha fokus, så kan du bruke et hvitt ark med en helt rett strek. Bruk tele-funksjonen i objektivet ditt (sett at det ikke er fast) og la autofokusen gjøre underverker. Sett kameraet over på manuell og skyt i vei.

Skyt bildene i RAW slik at du har større kontroll over eksponering og hvitbalanse, og hvis du ser på toalettpapiret på enkelte av bildene dine så ser du fort at hvitbalansen er helt off. I studio hvor du kontrollerer alle faktorene er det tullete å bruke automatisk hvitbalanse, så slutt med det! :-)

Du burde også lese litt om lyssetting, spesielt hvis du skal ta bilder med greenscreen eller whitescreen (er usikker på "fagnavnet", men jeg tror du skjønner tegninga). Sørg for å bruke softbokser (kan lages selv) og lys fra flere kilder når du tar bilder, og med mindre det er portrett du skal ta så er skal lyskildene gjerne stå en armslengde eller to til siden for fotografen, og avhengig av stemningen man vil oppnå, høyere opp eller lavere enn objektivet.

Når du stiller inn kameraet så bruk programvare for å overføre bildene til en PC med en gang. Det er kanskje ikke optimalt med en laptop, men det gjør en latterlig mye bedre jobb enn skjermen som er på kameraet. Hvis du skal ta mange bilder ville jeg også skrudd av LCD-skjermen på kameraet eller hvertfall skrudd av automatisk forhåndsvisning, det tuller opp synsfeltet ditt når du skal ta bilder -> ta heller et par bilder mer enn du trenger, så er du sikker på at noe er halvveis brukbart hvertfall.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemelding og nyttige tips!
Jeg ser at jeg kanskje skulle gjort shooten på nytt. Ble litt for giret, og glemte å tenke litt teknisk. Man lærer av sine feil.
Tar bilder i RAW, stort sett, men glemte å sette det på under denne shooten.
Jeg jobber med saken, kanskje jeg går for en "reserve" løsning hva angår semesteroppgaven min.

FAIL for me (:
Et godt tips er å aldri la det være "sette på raw", men en skjelden gang "sette på .jpg"
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Et godt tips er å aldri la det være "sette på raw", men en skjelden gang "sette på .jpg"
Vis hele sitatet...
Bruker vanligvis å ha på begge deler. Jeg er litt distre.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Her er det jeg leverte:

http://th04.deviantart.net/fs71/PRE/i/2011/342/2/a/berlin_future_by_simzalamirza-d4ikocj.jpg

http://th02.deviantart.net/fs70/PRE/i/2011/340/9/7/see_tree_by_simzalamirza-d4ibwgo.jpg

http://fc02.deviantart.net/fs70/i/2011/339/0/4/black_hole_by_simzalamirza-d4ib0sr.jpg
Hvis læreren din legger mest vekt på det kunstneriske aspektet under vurderingen, og ikke det fototekniske, samt. hvor ekte redigeringen ser ut, bør du få en god karakter.

Etter min mening var dette veldig stilig - spesielt bilde 2.

Ønsker deg masse lykke til!
Flott oppgave Likte nr 2 og 3 godt.
Treern var knalltøff! Utrolig artig bilde, det skal du få for!
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av blyanten Vis innlegg
Hvis læreren din legger mest vekt på det kunstneriske aspektet under vurderingen, og ikke det fototekniske, samt. hvor ekte redigeringen ser ut, bør du få en god karakter.

Etter min mening var dette veldig stilig - spesielt bilde 2.

Ønsker deg masse lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk (:
Jeg går jo kunstfoto da, så det fototekniske betyr veldig lite, heldigvis. hehe.

Takk til dere andre også!