Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1135
Hei!

Jeg la merke til at mitt skjermkort ligger på 85-90 grader når jeg spiller f.eks skyrim. Dette er ikke bra! Jeg økte viftehastighet, og jeg ser gradene går nedover, men det bråker som bare rakkern her! Hehe.

Skjermkort: ATI Radeon HD 4870 X2 (To kjerner)
Hovedkort: ASUS P8P67 PRO 3.1
CPU: INTEL Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Jeg trenger et vannkjølingssystem! Jeg tenker at når jeg først kjøper meg vannkjølingssystem, tenker jeg til CPU og GPU samtidig, altså i ett system. (Hvis det er mulig.) Dette er fordi jeg vil gjerne overclocke cpu til minst 4,3 GHz. (jeg tenker på å kjøpe h60 til CPU'en, men da må jeg jo kjøpe to forskjellige vannkjølingsaparater.)

Så, hva er best, koster minst og bråker minst?
Stygg-gammelt skjermkort, har du sjekket viftene om de er rene for støv ?

Forøvrig vil en oppgradering til f.eks et 6870 spare deg varme og strøm, eller du kan vente til nyttår for å kjøpe en 7000-serie.
Hehe... joa.. sant det:P Fikk det billig av en kompis, + at det var bedre enn det gamle

Ja, lite støv der.
Sist endret av Phosphor; 28. november 2011 kl. 14:51.
Legg en kjøleribbe oppå skjermkortet viss du har :P det hjelper litt hvertfall :P
Sitat av turin Vis innlegg
Legg en kjøleribbe oppå skjermkortet viss du har :P det hjelper litt hvertfall :P
Vis hele sitatet...
Og hvordan skal det hjelpe å legge ledende metall oppå et kretskort direkte ?
Jamen, med kjøleribbe må jeg jo ha vifte... Det bråkar
Ikke klag! Mitt 4850 brukte og være 100 grader når jeg spillte. (Det som sto på alle programmer jeg sjekka temp med)
Nå har ikke jeg erfaring med det kortet men 90 grader er ikke unormalt under heavy load, tror jeg. De kortene blir varme, sånn er det bare.

Om du vil ha et støysvakt kort kan du jo fint kjøpe et vannkjølingssystem, men du må jo ut med en del penger for noe skikkelig (og ha/kjøpe et egnet kabinett).

Jeg ville heller kjøpt et nytt kort.
Ok. Takk for svar! Men, har noen et alternativt vannkjølingsaparat til dette skjermkortet?
Vannkjøling koster en del.. Jeg ville heller investert i et nytt skjermkort.
Kjøpte meg fletta nytt GTX570 her hin dagen, og det kan godt duppe opp i 80 grader mens jeg løper rundt i BF3. Nå ville jeg aldri hatt CPUen min i nærheten av 80c, men når en box-fresh GPU blir så varm er det nok ikke kritisk.
Sitat av MannY Vis innlegg
Kjøpte meg fletta nytt GTX570 her hin dagen, og det kan godt duppe opp i 80 grader mens jeg løper rundt i BF3. Nå ville jeg aldri hatt CPUen min i nærheten av 80c, men når en box-fresh GPU blir så varm er det nok ikke kritisk.
Vis hele sitatet...
Tjæææ

Nvidia er jo godt kjent for stygg varmgang i min erfaring, selv kjører jeg et 5770 med stockkjøler som for øyeblikket under gaming har 54grader.

Fruens 6870 er ikke veldig mye varmere med oppimot 70ish grader på full last.
Husker mitt gamle 8800GT lå oppimot 130 grader på TG for noen år siden. Det resulterte riktignok i BSOD, men det klarte seg fint på 100-ish grader. 85 grader ikke videre problematisk for mange skjermkort. Spar i det minste opp til nytt skjermkort fremfor vannkjøling.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ikke vits i å kjøle et så gammelt kort, det du kan gjøre nå er å først KJENNE på kjøleribben om den virkelig er så varm, så kan du ta av kjøleribben og gjøre alt helt rent, bruk noe sterkt her, aceton eller lignende. Deretter legger du på ny kjølepasta, vil tro dette hjelper endel.

Ang vannkjøling, så trenger du ikke kjøpe disse ferdig-settene, kjøp heller ei pumpe, radiator, vannblokk til cpu og litt slange(samt resorvar om radiatorene ikke har så mye volum) Så kan du heller kjøpe vannblokk til skjermkort senere, når du har kvittet deg med ditt nåværende
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Mitt HD4870x2 brukte i enkelte tilfeller å ligge godt over 100C så temperaturene du ser er faktisk ganske normale for disse beistene. Dog, det skader ikke å sjekke kjøleribben for støv og mtp. at kortet er noen år gammelt kan det absolutt være en god idé.

Jeg skjønner tanken bak vannkjølinga, men du må huske at dette kommer til å koste mer enn et splitter nytt skjermkort som yter en del bedre enn HD4870x2. Ikke nok med det, et nytt high-end skjermkort med en god tredjeparts kjøler kan knapt høres under full smukk. I tillegg kan du f.eks kjøpe en H60 el. til CPU.

Hvis du skal vannkjøle hele skiten, inklusive HD4870x2 behøver du minimum en fet 360-radiator, helst 480 for litt å gå på(700-1000kr), pumpe(6-700kr), CPU-blokk(500kr), nipler(300kr), evt. vifter(3-400kr) og sist, men ikke minst; en vannblokk til 4870x2 som jeg ikke engang vet om kan oppdrives pr. idag. Hvis du kan skaffe en må du nok regne med oppimot en tusenlapp her også. Universalblokker kan fungere, men ikke sikkert. Dessuten vil slike by på mye prakk med slanger og plass på et dobbeltkjernekort. Vi snakker altså om en pris på +-4000kr hvis du skal ha OK kvalitet på utstyret. For denne summen får du et splitter nytt GTX570 samt en grom lukket vannkjøler.

Valget burde være soleklart.
Sist endret av 83leo; 28. november 2011 kl. 17:10.
Ah. Der har vi svaret, 83leo! Tusen takk! Det blir vel kanskje h60 og et nytt skjermkort på meg da :P Takk for hjelp!