Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2671
Hei!
Trenger et nytt SD-kort, og sitter å ser på alternativer og legger merke til at prisforskjellen er relativt heftig på fks. denne og denne. Hva er forskjellen på disse, og hva har det å si i praksis? Er det kun speed class rating?

Om så; hvilken speed class rating er mest ok på et 8GB-kort?
Etter kjapp rekning kom jeg fram til at class 4 vil bruke ca. 34 minutt på 8GB ved full hastighet mens class 10 vil bruke 13 minutt. Men igjen - hvordan fungerer dette i praksis?
Kortet skal brukes i en handyrecorder, og jeg kommer vel til å filme rundt 40 minutt i gangen i 720p 60fps.

Noen som har noen formening om hva som vil fungere best og være billigst? Har noen erfaringer med det samme?
Hvis jeg ikke husker feil har mitt Canon EOS 550D spesifisert i brukermanualen hvilken class minnekortet burde ha for at HD-filming skulle gå smertefritt, kanskje ditt kamera har noe av det samme?

Av de to burde du helt klart gå for det dyreste, da det rett og slett er best. Dog klarer det seg sikkert med noen hakk lavere på class.

Verdt å merke seg at classen noen ganger juger. En kompis kjøpte seg et class 4-kort til sitt 550D og kunne filme uten problemer i HD-kvalitet, da jeg kjøpte det samme kortet fikk jeg ikke filmet i HD i mer enn noen sekunder. Viste seg at produksjonslandet ikke var likt, og han var rett og slett heldigere enn meg.
Sist endret av Viva la Opium; 25. november 2011 kl. 18:03.
Hei

Velg kortet i klasse 10, etter hva jeg har lest og erfart må 550D ha klasse 6 eller høyere. Så lenge du velger et SDHC-kort så går det nok bra

Jeg bruker et 16 gb SDHC klasse 10 minnekort i kameraet mitt (Nikon D5100) og det fungerer supert
Sist endret av Eplegutten; 25. november 2011 kl. 19:03.
Tusen takk for svar!
Det er riktig nok ikke disse to det står mellom, og jeg har ikke så lyst til å bruke alt for mye på et kort. Greia er recorderen tilhører bandet, og det blir litt unødvendig om vi skal spleise på et nytt minnekort. Tenkte derfor at jeg kunne kjøpe et som vi kan bruke i kameraet, og vil derfor ikke legge så veldig mye cash i det. Er det godt nok med et class 6?

Ifølge sidene til produsenten kan jeg filme 1t 18m i 720p 60fps PCM 24bit / 96kHz på et 8gig kort, noe som er mer enn nok
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Så lenge du velger et SDHC-kort så går det nok bra
Vis hele sitatet...
Her blander du litt begreper. SDHC står for Secure Digital High Capacity, og omfatter SD-kort mellom 4gb-32gb. Vanlig SD omfatter opptil 2gb. Du har også SDXC, Xtreme Capacity, som går over 32gb. Det sier derimot ingenting om hastigheten på kortet, noe klassen gjør.
Sitat av MannY Vis innlegg
Her blander du litt begreper. SDHC står for Secure Digital High Capacity, og omfatter SD-kort mellom 4gb-32gb. Vanlig SD omfatter opptil 2gb. Du har også SDXC, Xtreme Capacity, som går over 32gb. Det sier derimot ingenting om hastigheten på kortet, noe klassen gjør.
Vis hele sitatet...
Ble noe rot der ja... Men det jeg tenke på, var at det finnes kort som leser en del fortere en "vanlige" SD-kort, husker bare ikke hva det het
Det er vel det som går på speed class rating, tenker jeg
Nei, det var et annet begrep, hadde ikke noe med tall å gjøre afaik...
Får vel bruke natta på å google meg glugg ihjel ^^
Hmm.. Noen som vet hvilket begrep det er snakk om?