Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 7820
Har leita rundt etter tips til 1-fase konverteringer, men alt dreier seg om kondensatorer.. Så:

Jeg har en motor som jeg mener skal kunne kjøre på 1-fase og 3-fase anlegg. Jeg aner ikke hvordan denne er koblet i dag, men jeg ønsker å bruke den på 1-fase. I "strømboksen" på motoren står følgende diagram, altså 2 ulike måter, avhengig av broinga:

http://i52.tinypic.com/f1y3wo.jpg

http://i52.tinypic.com/2ens4ns.jpg

Noen som skjønner dette? Hvor skal ledninga kobles på? Noen som har erfaring fra å koble det her?
Sist endret av Provo; 17. november 2010 kl. 16:13. Grunn: For store bilder – lagde linker.
Dette skjemaet er for stjerne eller trekant det vanligste er 220/400 eller 400/600. Alle er tre faser. Ta bilde av skiltet, hvis motoren er for stor så er det ikke praktisk med kondensator. Kondensatoren forskyver den ene fasen så motoren tror den har tre faser inn.
Motoren er kun 0,25 Kw. Har lest at bruk av kondensator kan gjøre at man mister noe av effekten, gjelder det også for små motorer? Hva koster en slik kondensator? Allerede brukt 525,- i porto på denne saken...
Ja du mister litt effekt i forhold til trefas, men det bør man ta hensyn til når man kjøper motor..
Sist endret av Leiha; 17. november 2010 kl. 15:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alternativt får du kjøpe deg AC drive som leverer trefase. F-eks mitsubishi tilbyr slikt, men det vil sette deg tilbake tigangen av det du har punga ut til no...

Beste tipset er strengt tatt å kjøpe en 250W enfasemotor. Crappy virkningsgrad, men det har vel neppe stor betydning på den lasta du snakker om...
Eneste måten å få den motoren der til å gå på enfase er å enten bruke kondensator, eller å bruke frekvensomformer. Frekvensomformere er dritdyre, ihvertfall de fra Mitsubishi og andre kvalitetsleverandører. Sikkert mulig å få tak i noe kinaskrot, men det enkleste og billigste er nok fortsatt å bruke en kondensator.

Sånt er lurt å finne ut av før du kjøper utstyr...
Sist endret av Jandre; 17. november 2010 kl. 16:13. Grunn: Syns siste setninga virka litt uhøflig.
Overskuddsmateriell
Hvis du kjøper deg en frekvensomformer med nok store kondesatorer vil den også klare å drive en trefasmotor fra 1 fas strømkilde.

Du vil også få fordelen av at du kan øke turtallet gradvis og da ikke få så stor strøm ved oppstart. altså det er mindre belastning på sikringene. Mener at jeg lærte at en elektromotor som blir startet uten noen form for mykstart brukte 8 ganger så mye strøm med det samme den starter opp. Du vil også få fordelen av å kunne kjøre motorn begge veiene.
Det verste ved å kreve mye strøm ved oppstart er vifter som ikke kan starte opp i "ubelastet" tilstand

Du kan ikke koble 1 fas rett inn i den boksen der, da vil motoren aldri starte av seg selv men bare stå å bromme. Den vil starte hvis den får start hjelp av deg med eks hendene (noe som ikke er å annbefale grunnet sikkerhet), men da med langt mindre ytelse.

Min annbefaling vil være en frekvensomformer hvis du må ha en 3fas motor av den grunn å kunne kjøre den begge veier. Ellers vil det billigste være å kjøpe en 1fas motor på 250W

Edit: Jeg er ingen elektrikker eller automatikker så skal ikke annbefale noen spesiell frekvensomformer
Sist endret av Bullhill; 20. november 2010 kl. 17:42.
Skjønner ikke hvorfor en kondensator til 20 kroner ikke er noe alternativ.