Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1693
Heisann folkens!
jeg trenger litt hjelp. Jeg vil studere politikk og jeg vil lære hvordan et land er bygd opp. er det noen her som vet om universiteter for å studere dette?
er det mulig og studere dette hjemme, også ta en prøve?
all hjelp tas imot med et stort takk=)
Det du leter etter er "statsvitenskap", som det undervises i på alle landets universiteter. Med mindre det er obligatoriske innleveringer (noe det sannsynligvis er) kan du studere hjemme og ta eksamen på skolen.
Ca. alle universiteter har vel sosialkunnskaps-fag.
Sist endret av anamnesis; 16. februar 2011 kl. 00:13.
Det spørs helt i hvilken retning du føler engasjerer deg mest. Du kan ta en titt på denne:
http://www.uib.no/studieprogram/BASV-UTVIK
Her lærer du det grunnleggende om den ulike utviklingen av samfunn som eksisterer i verden.

Du kan ta en bachelor i sosiologi, som lærer deg hvordan ulike systemer og sosiale grupperinger fungerer i praksis, og hva man bør gjøre for å eventuelt endre disse. Kan personlig varmt anbefale dette studiet.

Du skal dog passe deg for at fag på de samfunnsvitenskapelige fakultetene innebærer mye arbeid og lesing, og gjerne innleveringer på over 3000 ord. Om dette er noe for deg tar du en titt på om du føler for enten Bergen eller Oslo, eller hvor en du vil, og starter søket ditt derfra. Lykke til!
Sist endret av RadioSlave; 16. februar 2011 kl. 00:14.
Samfunnsøkonomi er også veldig relevant, alt etter hvordan approach du vil ha.

NKS
tilbyr årsstudium i statsvitenskap, der du får utstedt vitnemål av Høgskolen i Molde, disse fagene du tar her er også relevante ift bachelor eller master.

Kombinere denne med lånekassestøtte og reising et år tror jeg ingen har vondt av.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
"Samfunn og politikk" er altfor vidt til at man skal kunne finne ett enkelt fag som dekker alt, blir som å ville ta matte på universitetet (der er mange typer matte, du må velge en). Litt av poenget med en høyere utdanning er at man skaffer seg spisskompetanse, dermed må du typisk velge deg noe innenfor samfunnet du vil engasjere deg i. I stedet for at vi forumbrukere lister fag opp og fag ned kan du bare velge deg et universitet og se hva det samfunnsvitenskaplige fakultetet har å tilby. Ingen kan hindre deg i å ta flere fag dog, men det vil selvsagt ta lengre tid.

Husk at de er noen jækler på sosiologi, politikk og slikt i Frankrike, du blir populær om du tar deg ett halvt år - ett år ish, nedi baguette-land.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er litt uenig i at det du spurte om var for vidt, da det du skriver høres ut som statsvitenskap spot on. På universitetet vil du sjelden komme helt unna obligatorisk oppmøte noen få ganger i løpet av semesteret, ettersom du er nødt til å levere inn semesteroppgaver osv. På teoretiske fag sånn som statsvitenskap er det derimot ikke særlig mange timer i uka du er nødt til å møte opp, og hvis du er flink til å lese burde du klare deg bra.
Sitat av Hemen Vis innlegg
Heisann folkens!
jeg trenger litt hjelp. Jeg vil studere politikk og jeg vil lære hvordan et land er bygd opp. er det noen her som vet om universiteter for å studere dette?
er det mulig og studere dette hjemme, også ta en prøve?
all hjelp tas imot med et stort takk=)
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hva som gir deg interesse for politikk? Hva med å lære om noe mer nyttig, som f.eks. filosofi? http://no.wikipedia.org/wiki/Filosofi

Du trenger ikke å ta lange studier for å lære om alle problemene som politikken har vært, og er ansvarlig for.
Sitat av CareBear Vis innlegg
Hva med å lære om noe mer nyttig, som f.eks. filosofi?
Vis hele sitatet...
Beste seriøse sitatet jeg har sett på freakforum hittils i år.
OP, jeg anbefaler deg å ta en tur til biblioteket å se etter en bok som heter "Introduksjon til samfunssvitenskapene" skrevet av Eivind Balsvik og Susanna Maria Solli. Her blir alle de tradisjonelle samfunnsvitenskapene (sosialantropologi, statsvitenskap, samfunnsøkonomi, psykologi, samfunnsgeografi, sosiologi) beskrevet rimelig nøye, hva de handler om etc.
hei... litt ot, men er det mulig å dele opp statsvitenskapsutdanningen (et semester her og semester der liksom?)
Sitat av Fickledick Vis innlegg
hei... litt ot, men er det mulig å dele opp statsvitenskapsutdanningen (et semester her og semester der liksom?)
Vis hele sitatet...
Ikke bare er det mulig, det finnes en hel gruppe med evige studenter som sverger til metoden