Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 7481
Har nå sett meg lei hvordan skolen jeg går på prøver å lære oss i faget IKT-servicefag.

Kjenner at jeg er mektig irritert over feilene de gjør, hva slag inkompetanse de sprer rundt seg. Hvordan de klarer å herpe systemene vi bruker hver eneste dag.

Har opptil flere ganger mistet administrator-rettigheter, mistet hjemmeområde, fått fronterbrukeren min sperret, slettet og mistet tilgang til min utleverte stasjonære pc. Jeg har faktisk tenkt til å utdanne meg innefor yrket videre, så jeg har ikke innstallert annet enn firefox og CCleaner utenom standardprogrammene vi bruker. Dette har hatt konsekvenser som har gått utover mine karakterer og har fått meg umotivert til å komme på skolen for å jobbe. Da jeg heller foretrekker å jobbe hjemme siden der vet jeg hvertfall at pcen fungerer.

Har klaget masse til lærerene mine og til de som er systemansvarlige. Både muntlig og over mail, men har bare fått svar tilbake at alt skal fungere som det skal. Noe det ikke gjorde.

Nå jobber vi med å sette opp en server, men denne får vi ikke ta på nett, og vi får egentlig ikke gjøre noe som helst med den. Men likevel har vi oppgaver på flere sider som må gjøres på to korte dager.

Dette får meg til å sette spørsmål på hvor stor kompetanse burde egentlig en IKT-lærer ha?

Hittil har jeg bare fått slengt oppgaver etter oss, sjeldent vi gjennomgår noe som kan hjelpe oss til og bli bedre innenfor faget.

Og hva slags kompetanse burde en systemansvarlig ha? Har opplevd på alle tre skolene jeg har gått på nå at mange sliter med å skjønne systemene.

Opplever også at de fleste som går i min klasse bare går her for å kunne spille WoW og cs i timen.

Om noen har spørsmål til hvordan det faktisk er å gå på IKT-linja, så sleng de ut.
Velkommen til den vidunderlige verden som kalles "IKT Servicefag". Du kan ikke forvente å lære deg noe særlig mer enn å trykke Ctrl+Alt+Del, enkel windows-administrasjon og litt Office-support.

IKT Servicefag blir bare mer og mer service-rettet, altså intern-support hvor arbeidsoppgavene stort sett innebærer enkel brukerstøtte, fikse papirjam i printer og litt AD-administrasjon.

Gikk på IKT Driftsfag (som det da het) for en 4-5 år siden. Det vi lærte av var å selv sitte og styre med det vi likte å drive med, kompetansen i klassen var generelt laber, mange som bare valgte IKT fordi de ikke visste hva de ville og hadde hørt at det var lax.

Anyway, dette varierer jo fra skole til skole, men mitt inntrykk er at du må selv ta ansvar for å lære når du går på IKT. Du burde tidlig undersøke mulighetene for lærlingeplass hos bedrifter som virker interresante. Et godt tips er å skaffe deg utplassering hos en av disse bedriftene, viser du at du har nødvendig kompetanse, sosiale ferdigheter og innsats får du fort lærlingplass der når den tid kommer.
Tja, høres vel ut som om 90% av IKT-fagutdanningen rundt i landet.

Det vi gjorde(i 2001-2002) var å argumentere ovenfor lærer og IT avdelingen hvorfor vi måtte ha rettigheter ut over det vanlige, og at det inngikk i opplæringen å faktisk forstå systemene vi jobbet med. Etter litt frem og tilbake fikk vi gjennomslag og fikk full tilgang til de maskinene vi disponerte i skoletiden(stasjonære maskiner). Kravet var at feil/problemer som oppstod var vårt ansvar å løse/feilsøke. Noe vi fint klarte selv.

Læreren vi hadde var flink med data og det viktigste han lærte oss var hvordan man søkte opp informasjon selv. Hans største fokus var sitt enkeltmannsforetak, så jo mer vi klarte oss selv jo mer tid fikk han til det
Det er hvertfall helt klart at et lite kurs for en vanlig lærer innen IKT, ikke gir nok kompetanse. Syns lærerene burde hatt IKT-utdanning for å Ha tilstrekkelig erfaring.
Slik har vi det på data og elektronikk også, men er litt mer om alarm annlegg osv en det jeg trudde.

Får nesten lyst å lage en slags advarsel tråd når jeg kommer hjem. Om missleding av rådgivere som inne kan en shit egentlig.

har Time nå, men du ser vel hva jeg driver med nå ^^ tids fordriv nFF
Etter å ha lest her er jeg glad for å ha valgt Realfag.
Sist endret av Spelly; 22. mars 2010 kl. 12:45.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
IKT utdanning i Norge består i en inkompetent lærer som har tatt seg ett sånn ett fancy "Windows" ÆksPe kurs, og lærer folk å surfe på intervevet via IE6. Ihvertfall det intrykket jeg har fått fra en kompis som går på linjen..
Jeg gikk IKT-Servicefag på Sogn VGS i Oslo ifjor.

Føler ikke det er så utrolig ille som folk jeg har prata sier det er. Vi fikk gjøre så og si som vi ville, vi valgte prosjektene våre selv. Så lenge det hadde noe med IKT-faget å gjøre så fikk vi utstyr til det og informasjon, men lærerne var mer som veiledere enn lærere. De sa aldri hva du skulle gjøre, bare hvordan du kunne finne det ut.
Etter å endelig ha gått 1 år på vgs for å søke på ikt-servicefag vg2, kom jeg inn på ikt.. plana var og ta året veldig seriøst ved å få gode karakterer og god oppførsel. Etter 1 månde, var jeg lei av at alt det handla om var den jævla ms pakken. Senere på året fikk vi prøver om stoff som vi såvidt hadde lært om, jeg har ikke noe positivt å si om året, annet enn at jeg faktisk klarte å bestå med mye fravær.

Vi starta som 17 i klassen, etter 1 halvår var det bare 12 igjen og selvom vi bare var 12 igjen, var det nesten ingen som orka på skolen. Til slutt var det 3/4 stk som strøyk av 12. Når det er 17 stk i en klasse og bare 8 som klarer å bestå såvidt, så begynner jeg virkelig og se hvor dårlig ikt linja er.
Sist endret av eskil2k; 22. mars 2010 kl. 14:19.
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Jeg gikk IKT-Servicefag på Sogn VGS i Oslo ifjor.

Føler ikke det er så utrolig ille som folk jeg har prata sier det er. Vi fikk gjøre så og si som vi ville, vi valgte prosjektene våre selv. Så lenge det hadde noe med IKT-faget å gjøre så fikk vi utstyr til det og informasjon, men lærerne var mer som veiledere enn lærere. De sa aldri hva du skulle gjøre, bare hvordan du kunne finne det ut.
Vis hele sitatet...
Gikk på IKT på Sogn i 2005, og det den beskrivelsen der passer veldig godt. Fikk inntrykk av at det er en av de bedre IKT-linjene i Norge, fordi de faktisk sørger for at en veldig stor andel lærer noe nyttig, istedenfor å ha klasseromsundervisning i Word og Excel. Hadde noen ganske nyttige Linux-prosjekter i løpet av tiden, og det har kommet veldig godt med i ettertid. Nå gikk jeg riktignok ut i læra, men jeg tror nok mye av det jeg drev med på IKT har skyld i at jeg f.eks. fikk A i operativsystemer og unix på høyskolen :>
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Hovedproblemet med IKT linjen slik jeg ser det, er at det egentlig bare er ett Microsoft kurs fordelt ut over 1 år.
Sist endret av djxfade; 22. mars 2010 kl. 15:08.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Hovedproblemet med IKT linjen slik jeg ser det, er at det egentlig bare er ett Microsoft kurs fordelt ut over 1 år.
Vis hele sitatet...
Har spurt flere ganger om vi kan sette opp en server via linux flere ganger, men får somregel bare nei som svar. "Det står ikke i pensum!"....

Diskuterte dette med en kompis i dag som gikk på en IKT-linje på en annen skole lenger unna, og de hadde det visst bare bra. De lærte mye, gjennomgikk det meste og hadde gode lærere. Så det varierer nok fra skole til skole.
Morro at du sier det med IKT service fag

Går ikt selv å føler at det er et mareritt, føler ikke at man gjør noe nytt.
til oss går det i å skrive blogg( WTF)

men har jo selvfølgelig prøvd servere, administrere nettverk osv. ( men det blir mer lakt vekt på hva du ikke får låv til å enkle ting som web 2.0 ( altså web tjenester som facebook,twitter osv) mener at ikt service fag kan ikke kalles skole.


Barnehage lek hele dagen å lærerne sitter fortsatt med windows 95 ( ironi) men uansett oppfordrer ingen til å ta utdanning innen ikt service fag. sikker på at du lærer like mye av å google å se på youtube som en uke på skolen.


takk!
Damn. Etter å ha lest denne tråden angrer jeg sterkt på at jeg valgte IKT neste år
Sitat av Norther Vis innlegg
Damn. Etter å ha lest denne tråden angrer jeg sterkt på at jeg valgte IKT neste år
Vis hele sitatet...
Det er veldig individuelt. Jeg hadde en veldig god og lærerik tid. Jeg ga noe av meg selv, og fikk derfor mye igjen.
Heey, jeg har aldri gått noe spesielt skole, har ungdomsskolen og 1 år helse og sosialfag.

Jeg fikk arbeidstilbud som IKT/Driftstekninger i et større firma som drifter systemene til større selskap, blant annet statnett sine systemer.
dagskift og lønnsforhøyelse i forhold til jobben jeg gjør nå

hvem trenger vel utdannelse når det florerer med jobb der ute? :P

neida, Jeg hadde nok kommet til å tatt opp ikt etterhvert uansett, men nå får jeg jo jobbe som det jeg tenkte å utdanne meg i, så... ingen utdannelse. enda.
Sist endret av RandomiZed; 23. mars 2010 kl. 12:04.
Har søkt IKT til neste år...
Når jeg leser sånnt som dette får jeg ikke akkurat høye forhåpninger om neste år.

Noen som har gått på bjørgvin?
Søkte Data og elektronikk neste år, håper det er bedre enn IKT i hvertfall.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Søkte Data og elektronikk neste år, håper det er bedre enn IKT i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Hvis du søker hønefoss sliter du litt om du vil klundre litt med data..

En kammerat går der og de har bare matte og TEORI, knapt prakisk trur jeg
Robotprogrammeringe på IKT?
Vi skriver brukermanual i hvordan du bruker msn -.- 26 sider
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Robotprogrammeringe på IKT?
Vi skriver brukermanual i hvordan du bruker msn -.- 26 sider
Vis hele sitatet...
Bosted: Bergen

Går du på bjørgvin?
Ja... Du og? Jeg gjetter at du er han i B-klassen som ikke ville si nicket ditt
Nei xD

Har søkt der til neste år :P
Hvordan var snittet i år for og komme inn?
Til folk som er interesert i IT og data og ønsker å jobbe med dette: I stede for å ta IKT servicefag som har veldig varirende kvalitet vil jeg anbefale dere å ta almennefaglig utdanning på videregående, gjerne med realfag. Dere kan så i ettertid søke inn på et IT-relatert årsstudium, bachelor eller master-utdanning.

Det finnes utrolig mange forskjellige og gode høyskole utdanninger innenfor dette som man kan undersøke, og gir god kompetanse innenfor emne.

F.eks: IT og informasjonssystemer på UIA
http://www.uia.no/no/portaler/studie...sjonssystemer2 - Årsstudium
http://www.uia.no/no/portaler/studie...asjonssystemer - Bachelor

eventuelt finnes det og mye forkskjellige ingeniør og siv.ing. utdanninger innen data og IT på forskjellige universitetene og høyskolene.
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Nei xD

Har søkt der til neste år :P
Hvordan var snittet i år for og komme inn?
Vis hele sitatet...
Snittet ligger på; FINN DEG EN ANNEN SKOLE!!!
Du kommer ikke til å lære en dritt her...

Ingen av lærerne snakker sammen. Du skriver dokumentasjoner hele tiden og har 0,0003% praktisk arbeid.
Etter å ha lest dette må jeg si at jeg er glad at foreldre/venner klarte å overtale meg til å velge studiespesialiserende.
For de som har gått IKT fag vil jeg gjøre som etse nevner, han sier gå almenn, men om man har gått IKT kan man fremdeles komme seg opp på universitet/høgskolen ved å ta påbygg eller fagbrev som IKT-servicemedarbeider. Om man tar fagbrev kan man gå yrkesvegen på høgskolen og ta f.eks datateknikk.
Sitat av Dj Shadyz Vis innlegg
Nei xD

Har søkt der til neste år :P
Hvordan var snittet i år for og komme inn?
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale å gå elektronikk, deretter svakstrøm og serviceelektroniker-faget. Vi lærte MYE mer om datamaskiner, nettverk, servere, osv osv enn det de på IKT driftsfag noen gang lærte. Og man slipper å gjøre oppgaver i Word, Excel osv..
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg vil anbefale å gå elektronikk, deretter svakstrøm og serviceelektroniker-faget. Vi lærte MYE mer om datamaskiner, nettverk, servere, osv osv enn det de på IKT driftsfag noen gang lærte. Og man slipper å gjøre oppgaver i Word, Excel osv..
Vis hele sitatet...
Dette kommer vel an på skole til skole, og på data og elektronikk lærer man vel mye drit om radio, tv osv også som man aldri trenger om man skal videre på IT veien.
Sist endret av Waffaz; 23. mars 2010 kl. 14:05.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av simen929 Vis innlegg
Dette kommer vel an på skole til skole, og på data og elektronikk lærer man vel mye drit om radio, tv osv også som man aldri trenger om man skal videre på IT veien.
Vis hele sitatet...
Vi har hat lite TV i år, og det vi har hat om radio er om modulasjon noe som er høyest nyttig for data.
Sitat av simen929 Vis innlegg
Dette kommer vel an på skole til skole, og på data og elektronikk lærer man vel mye drit om radio, tv osv også som man aldri trenger om man skal videre på IT veien.
Vis hele sitatet...
Bullshit. Du lærer basic elektronikk, med eksempler som forsterkere osv. Jeg har aldri i mitt liv åpnet eller feilsøkt på en TV eller Radio.

Det du lærer av elektronikk er super grunnkunnskap for å kunne forstå seg på datamaskiner, og da ikke bare Windows og dets programmer, men datamaskiner.
Sitat av fetter Vis innlegg
Bullshit. Du lærer basic elektronikk, med eksempler som forsterkere osv. Jeg har aldri i mitt liv åpnet eller feilsøkt på en TV eller Radio.

Det du lærer av elektronikk er super grunnkunnskap for å kunne forstå seg på datamaskiner, og da ikke bare Windows og dets programmer, men datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Ok. Da var data og elektronikk timene mine i 1 klasse elektro helt ute på viddene
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Bare for moroskyld; Hva er egentlig pensum for IKT? :P
Anime Freak
Læreplan for IKT servicefag

http://www.udir.no/grep/Lareplan/?la...6505&visning=5
Sist endret av Notrik; 23. mars 2010 kl. 14:58.
Føler at denne tråden blir mer og mer en demonisering av hele IKT-service fag linja. Du kan umulig vite om IKT faget er det samme på en annen skole enn den du går på. Som nevnt tidligere synes jeg IKT servicefag linja på Sogn funka bra. Der kunne vi gjøre nøyaktig som vi ville, det var ikke noen regler om hva vi kunne jobbe med så lenge det hadde med IT å gjøre.

Jeg satte opp server via Linux, jeg kjørte Ubuntu som OS hele året, jeg lagde FTP servere, hjemmesider, administrerte servere ved bruk av AD.

IKT Servicefag linja på Sogn er en god linje. Er du interessert i IT og er bosatt i Oslo er det slettes ikke et dårlig valg.

EDIT: jeg hadde til og med folk i klassen som lærte å skru sammen pc'er.
Sist endret av Trollsauen; 23. mars 2010 kl. 16:44.
Tror det varier utrolig etter fra hvor du går. Kommer også mye ann på lærerene og hva de kan.
Vår lærer suger og lærer relativt lite. Selv har jeg ikke allverdens peiling på pc, men det du lærer på IKT kan enhver person som kan navigere seg fram og tilbake på Facebook. Det vi har hatt om er Win 2003 server, kabler, litt feilsøking i nettverk med CMD(veldig lite!), scripts til serveren(Enda mindre), pc komponenter dvs bygge pc etc og litt generelt om spyware/virus.
Som alle stedene jeg har vært utplassert sier, du lærer ikke en dritt før du faktisk blir lærling. Fleste geeksa i klassen min facerolla gjennom året lett.
Styr unna St.Olav VGS, her er det som andre har sakt et 1 års office kurs, lærerne er utgått på dato og tar opp ting som ikke er relevant dagen lang.
Er det noe jeg har lært mye av på IKT så er det spille CS og Word. Når du er ferdig der kan du hvertfall Word inn og ut, sikkert en del excel og PP også.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Er det noe jeg har lært mye av på IKT så er det spille CS og Word. Når du er ferdig der kan du hvertfall Word inn og ut, sikkert en del excel og PP også.
Vis hele sitatet...
Word
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
I min erfaring er det to typer folk som går på IKT-linjen, og de samme typen folk som kommer ut derifra.

Persontype 1 : Har en genuin interesse for IT-faget, men tror at det beste valget er å gå disse årene for å komme seg videre innenfor fagemnet.
Denne personen prøver iherdig å lære seg noe, men skolen han er uheldig å havne på er kanskje ikke avansert nok til at det er veldig interessant, han fortsetter likevel og kommer seg inn i en lærlingerolle på et senere tidspunkt, men kan allerede har mistet interessen for faget grunnet elendige skoleforhold, eller han faktisk strever enda og finner en plass hvor han passer inn.

Persontype 2 : Tenker "wow, PC er kult, jeg synes overklokking er det kuleste i verden, håper jeg får 14000FPS i CS i morgen" og tenker det at hvis han går IKT kan han bli spillutvikler \ progamer \ slacke \ kanskje lære å kode i batch!.
Denne personen vil generelt sett føle at linjen gir ham akkurat det han trenger, og han derfor er kjempefornøyd selv på en skole med inget fag-grunnlag, han vil stort sett kaste bort dagene på skolen ved å spille spill og \ eller chatte på intarwebz!.
Etterhvert vil han søke på en lærlingeplass og synes dette er kjempekult, men gamle uvaner fortsetter her og han har stort sett ingen kunnskap som er relevant for lærlingeplassen, dette fører deretter til at han eventuelt ikke består eksamen og\eller mister lærlingeplassen \ ikke får en fast stilling i ettertid.


Dette er basert på personlig erfaring som IKT-Driftspersonell lærling (uten å gå skolegangen) sammen med lærlinger som har faktisk gått skolegangen, og i tillegg har jeg vært lærlingeansvarlig i en bedrift og fulgt opp lærlinger i ettertid.

Etter omtrent 10 lærlinger har jeg _kun_ sett disse to persontypene, og det er ganske skremmende.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Etter omtrent 10 lærlinger har jeg _kun_ sett disse to persontypene, og det er ganske skremmende.
Vis hele sitatet...
Dette er så utrolig sant, har bare de to persontypene i klassen min.

Det vel 25% av nummer én(inkludert meg selv) og 75% nummer to, noe som kan bli et stort uromoment for oss som prøver å jobbe. Derav jeg er den eneste av 17 stk. som faktisk har fått bevilget lærlingplass.
▼ ... flere år senere ... ▼
Fælt til negativitet her da
Er det like "ille" enda?
Har planer om å ta dette som privatist.
Noen andre som skal ta dette i området Haugesund/Karmøy?
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Lommelykt Vis innlegg
Fælt til negativitet her da
Er det like "ille" enda?
Har planer om å ta dette som privatist.
Noen andre som skal ta dette i området Haugesund/Karmøy?
Vis hele sitatet...
Skal ikke ta det som privatist, men har søkt på denne linjen til neste år i Haugesund. Når jeg leser igjennom denne tråden så angrer jeg litt. Angrer VELDIG på at jeg sluttet på studiespess og startet på Service og Samferdsel..
Sist endret av ArtOfHacking; 31. januar 2013 kl. 01:28.
IKT slik som det var for 6 år siden når jeg gikk der var mer rettet mot brukerstøtte, programvare som office og enkelt nettverksoppsett. Skuffende var det, men hadde ikke sett for meg noe noroff lignende greier.
Men lærerne utgjør en veldig stor forskjell på akkurat denne linja.
Dataelektroniker
SodomInsane^'s Avatar
Ved VG3 Dataelektroniker, som jeg gikk, hadde vi 10 timer med nettverk i uka. Der gikk vi gjennom nesten hele pensum for CCNA sertifiseringen til Cisco. Vi konfigurerte også Juniper brannmur og HP switcher.
Vi gikk inn på temaer som AD administrasjon, Exchange server, IT sikkerhet, enkel Linux bruk og utvikling av nettsider.
Veldig fornøyd med valget mitt og føler at jeg var veldig bra forberedt til å gå ut i lære etterpå.
Men jeg har skjønt at linjen Dataelektroniker har et stooort sprik når det gjelder undervisning og kvalitet på undervisning.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Etter hva jeg har lest her virker det som om vi lærer mer på IT valgfag på Studiespess, en det man lærer på IKT service, dog vi lærer bare å sette opp basic nettsider og MySql databaser grafisk, så skal man lære noe skikkelig må man bruke tid hjemme.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg gikk IKT-Servicefag i Vardø for 2 år siden, undervisningen var så som så, men hvis man gjorde en liten innsats, spurte Google og/eller hadde litt erfaring med data så besto man, var flere i klassen som strøk da, men blant de var det 2 helt uinteresserte, en som bare gikk der fordi hun ikke kunne gå det hun egentlig ville og en som spilte veldig interessert, men egentlig satt å spilte flashgames hele dagen.

Nå kan jeg bare snakke for det året jeg hadde, men det er det beste skoleåret jeg har hatt, bra klassemiljø hvor alle hadde den samme "internett" humoren og generelt litt "geeky" interesser, så hvis det er vanlig slik, ville jeg faktisk anbefalt et slikt år til tross for dårlig undervisning.
Jeg gikk på IT-linja for 1 år siden, læreren var grei men som sagt vi hadde litt lite fagstoff, og MYE undervisning i word og excel.

Du må lage dine egne oppgaver, f. eks. sett opp en ny rolle i en server å bruk den optimalt.
Skal en gå på IKT må en ha intresse for data. En må bruke tid og energi for og løse oppgavene,
og dette blir så mye enklere hvis en faktisk bryr seg om fagstoffet.
Usikker på hva som er skrevet tidligere, men her er mine erfaringer fra IKT-Servicefag:

Jeg gikk IKT-Servicefag for 3 år siden, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke lærte noe av det jeg forventet å gjøre.

1. Halvår:
Første halvåret besto i hovedsak av hvordan man skulle lage powerpoint-presentasjoner og hvordan man brukte Office-pakken.

2. Halvår:
Her skulle vi for første gang (på skolen, gjort det mange ganger tidligere privat) åpne en maskin (!!:O) og sette den sammen igjen. Vi skulle også sette opp en server (installere den og få den på nett, thats all, ikke konfigurere DHCP eller noe, bare kjøre bridge og automatiske innstillinger på alt) og skrive en rapport om det.


Etter hva SodomInsane^ skriver, så får jeg inntrykket av at det de som faktisk driver med data forbinder med IKT, er det man lærer som dataelektroniker. Og etter å faktisk ha gått IKT-Servicefag, forstår man hvorfor "Service og samferdsel" er den korrekte førsteårslinjen.

Utdanningen til faget IKT i Norge er helt latterlig elendig, og man må gå 2 helt irrelevante linjer (Elektro, noe ingen forbinder med IKT, eller Service og samf. med mindre du skal være kundekonsulent osv, tenker mer på IKT-driftsfaget eller bli dataingeniør)

Jeg ble ferdig med fagbrevet som IKT-Servicemedarbeider i sommeren som var, og jeg kan virkelig forstå hvorfor tilnærmet INGEN ansetter nyutdannede IKT-ansatte. Det er ingenting i utdanningen som er relevant til noe av det de forventer av deg, og overalt jeg kikker krever alle "bachelor grad på høgskole eller 5 år relevant arbeidserfaring(hvor lærlingtid ikke teller som arbeidserfaring)".

Til sommeren skal jeg gå videre mot høgskole, rett og slett fordi med "IKT-Servicemedarbeider"-fagbrevet, har du null sjanse i bransjen med mindre du er en jævel til nettverk- og infrastruktur og har gode referanser og bekjente innenfor markedet, noe den gjennomsnittlige IKT-søker ikke har.
Sist endret av MrCryptical; 31. januar 2013 kl. 09:11.
jeg bare lurer:

jeg går nå medier og kommunikasjon på vgs, kan jeg da fortsette med it etterpå når jeg er ferdig på vgs?