Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 7479
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
jeg bare lurer:

jeg går nå medier og kommunikasjon på vgs, kan jeg da fortsette med it etterpå når jeg er ferdig på vgs?
Vis hele sitatet...
Sålenge du har fullført VG1, kan du hoppe over på VG2 IKT-Servicefag fra hva som helst
Hei!

Skjønner at du ikke har fått den kompetansen du trenger og vil ha, noe som er synd..

Men jeg har gått IKT-Servicefag på Kongsberg og mener at det vi lærte der var supert! Vi lærte om server, administrasjon av server, oppsett og feilsøking. Hadde brukerstøtte for eldre mennesker og hadde kurs for eldre mennesker. Vi hadde også noen late mennesker i klassen, men det er ikke noe man får gjort noe med..

Om du vil lære, så bruk fritiden, evt. ta opp med læreren din, sånn som du beskriver det så er det skolen og ikke klassen det virker å være noe feil med. Vi hadde eget domene og administrerte det selv med egne servere, synes at tråden din er dårlig og ensformig.

Om noen lurer på hvordan det er å lære noe på skolen og hvordan det er å være lærling i forsvaret, si ifra så kan jeg fortelle det

Men husk, videregående fokuserer litt på selvlæring!

Sitat av øyvind95 Vis innlegg
jeg bare lurer:

jeg går nå medier og kommunikasjon på vgs, kan jeg da fortsette med it etterpå når jeg er ferdig på vgs?
Vis hele sitatet...
Har du generell studiekompetanse kan du ta IT fag på høgskole
Er jo litt typisk det. Mye inkompetanse i bransjen generelt sett. Mange som sikkert underviser og jobber i bransjen som ser på det som et hvilket som helst annet yrke, men det de ikke forstår er at du må ha både en god posjon intelligens, ordenssans, og ikke minst personlig interesse for faget om du skal lykkes.
Jeg syns forsåvidt mitt år på IKT var helt greit, mye jobbing på egen hånd, noe jeg liker.

Ett av de største problemene med IKT (vertfall her jeg går) er alle folkene som går IKT bare for og komme seg videre til påbygg, folk som VET at dem ikke skal gjøre noe innen IKT i framtiden, men går på det fordi det er ganske sløvt og du sitter med trynet inn i en skjerm hele dagen, tror det var tre personer fra min klasse som gikk ut i lære.
Vi var såpass kloke at vi klagde og klagde konstruktivt og kom med forslag til hva vi kunne gjøre for en mer kunnskapsrik hverdag på skolen sånt at vi faktisk fikk gjort framgang som. De fleste klasser daffer av i samme tempo som læreren og klager på slutten av året på at det er lærerens skyld, noe som det kan også være men mye av skylden tilhører også elevene
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Jeg syns forsåvidt mitt år på IKT var helt greit, mye jobbing på egen hånd, noe jeg liker.

Ett av de største problemene med IKT (vertfall her jeg går) er alle folkene som går IKT bare for og komme seg videre til påbygg, folk som VET at dem ikke skal gjøre noe innen IKT i framtiden, men går på det fordi det er ganske sløvt og du sitter med trynet inn i en skjerm hele dagen, tror det var tre personer fra min klasse som gikk ut i lære.
Vis hele sitatet...
3 stk var ganske lite, tror vi var ca 7 stk som gikk ut i lære, av 15. Hvor 3 droppet ut og 5 som gikk videre til studiespess, kan være jeg tar feil men det er sånn cirka ihvertfall.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Melcor Vis innlegg
Etter hva jeg har lest her virker det som om vi lærer mer på IT valgfag på Studiespess, en det man lærer på IKT service, dog vi lærer bare å sette opp basic nettsider og MySql databaser grafisk, så skal man lære noe skikkelig må man bruke tid hjemme.
Vis hele sitatet...
Samme her. Enkel HTML i dreamweaver, enkel redigering i PS, kjapp innføring i databaser og mysql. Flash har vi også hatt litt av.
Det som irriterer meg er at elevene er noen ubruklige, slappe tullebukker når de kommer ut i bedriftene som lærlinger.
Sitat av rolls Vis innlegg
Det som irriterer meg er at elevene er noen ubruklige, slappe tullebukker når de kommer ut i bedriftene som lærlinger.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg love deg at ikke gjelder alle Og et svar som "det finnes noen unntak" er bare dumt, jeg er selv lærling og har fagprøve i Mai, jeg er ikke mye ubrukelig Husk at bedriften også har et ansvar å gi lærlingene oppgaver og ansvar som tilsier at de faktisk lærer og faktisk er til nytte og ikke slappfisker.
Når jeg gikk på IKT-Servicefag (I Fjor) så var jeg 1 av 2 som i det hele tatt hadde noen som helst interresse innenfor data, og ønsket å bli lærling. Resten av klassen brukte som regel timene til å sitte å klage på arbeidsoppgavene, spille spill, eller klage på maskinene(Maskinene er trege, vi trenger "admin" tilgang, blablabla, buhuuu!) uten å i det hele tatt vite at de allerede hadde lokal admin tilgang.


Jeg jobber nå som 1.års lærling ved en høgskole, og jeg gjør egentlig alt for å ikke bli oppfattet slik det er nevnt tidligere i denne tråden, eksempler på dette er at jeg leser til CCENT, går alltid kledd med skjorte og genser på jobb(Vet om andre lærlinger som går kledd med joggebukse!?!?!), Løper til klasserom for å hjelpe forelesere fortest mulig, og gjør alt jeg får beskjed om + at jeg tar mye initiativ til å rydde i inventar register eller på kontoret osv.

Men, jeg har jobbet her omtrent i et halvt år nå og jeg kan hvertfall alt som har en sammenheng med helpdesk eller 1.linje support bedre enn de som har jobbet her i flere år, og det er sjeldent jeg lærer meg noe nytt, eller får en ny arbeidsoppgave. Føler jeg begynner å bli sykt lei av å gjøre det samme om igjen hele tiden uten å lære noe nytt... Når jeg får saker som har med patching eller tagging av nettverkspunkter er jeg i ekstase(det er så deilig å løse slike problemer når jeg jobber selvstendig).

Har egentlig tenkt mye på å begynne å lære meg et programmeringsspråk men jeg får liksom ikke begynt, mye pga at jeg ikke vet hva slags språk jeg vil få mest bruk for i fremtiden.
Sist endret av jMy; 31. januar 2013 kl. 14:01.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Samme her. Enkel HTML i dreamweaver, enkel redigering i PS, kjapp innføring i databaser og mysql. Flash har vi også hatt litt av.
Vis hele sitatet...
Det samme gjør vi på medier og kommunikasjon.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Hovedproblemet med IKT linjen slik jeg ser det, er at det egentlig bare er ett Microsoft kurs fordelt ut over 1 år.
Vis hele sitatet...
Føler dette oppsummerte det ganske greit.

Jeg tror at mye av problemet med IKT er at det er så forskjellig fra skole til skole. Man hører om folk som har hatt en god utdanning og lært masse. Selv lærte jeg utrolig lite teknisk og interessant på IKT. Lært så si ingenting om servere, nettverk og det som jeg syns var interessant. Dog blitt er racer på word og excel!

Den største feilen de gjorde var å endre det fra driftsfag til servicefag. Alle bedrifter og lærere jeg har snakket med sier seg enig i nettopp det.

Litt synd, jeg sitter igjen med et fagbrev jeg føler har null verdi.
Sitat av dinosauren Vis innlegg
Føler dette oppsummerte det ganske greit.

Jeg tror at mye av problemet med IKT er at det er så forskjellig fra skole til skole. Man hører om folk som har hatt en god utdanning og lært masse. Selv lærte jeg utrolig lite teknisk og interessant på IKT. Lært så si ingenting om servere, nettverk og det som jeg syns var interessant. Dog blitt er racer på word og excel!

Den største feilen de gjorde var å endre det fra driftsfag til servicefag. Alle bedrifter og lærere jeg har snakket med sier seg enig i nettopp det.

Litt synd, jeg sitter igjen med et fagbrev jeg føler har null verdi.
Vis hele sitatet...

Mye av det du sier her stemmer, faget er veldig forskjellig fra skole til skole, men jeg vil da si at STUDENTENE på denne linja er det største problemet.

For 1-3 ukers tid siden var jeg på besøk på IKT-Utdanningsmesse på Åssiden vgs, der studentene skulle vise fram "elev-bedriften" sin... Elev bedriften deres var "LAN Party"(LOL!) hvor det var satt opp 6-10 studenter som faktisk satt å gama hele dagen i gymsalen, det var et fåtall som i det hele tatt var interreserte i å faktisk snakke med bedriftene som var på plass for å lete etter lærlinger, folk var frekke i kjeften og var langt fra høflige.

Fikk vite senere av læreren at det var et fåtall av studentene som han faktisk kunne gi vurdering i fagene.
Sist endret av jMy; 31. januar 2013 kl. 14:16.
Mye rart som står her, enkelte hevder til og med at man lærer forskjellige ting fra skole til skole..?
Det skal jo ikke være slik. Det skal være følgende: http://www.udir.no/kl06/ISF2-01/
Sitat av jMy Vis innlegg
Mye av det du sier her stemmer, faget er veldig forskjellig fra skole til skole, men jeg vil da si at STUDENTENE på denne linja er det største problemet.

For 1-3 ukers tid siden var jeg på besøk på IKT-Utdanningsmesse på Åssiden vgs, der studentene skulle vise fram "elev-bedriften" sin... Elev bedriften deres var "LAN Party"(LOL!) hvor det var satt opp 6-10 studenter som faktisk satt å gama hele dagen i gymsalen, det var et fåtall som i det hele tatt var interreserte i å faktisk snakke med bedriftene som var på plass for å lete etter lærlinger, folk var frekke i kjeften og var langt fra høflige.

Fikk vite senere av læreren at det var et fåtall av studentene som han faktisk kunne gi vurdering i fagene.
Vis hele sitatet...
Gikk også på Åssiden. Hils mr. Seibt
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Problemet er at alle VG1 linjer kan gås videre til IKT fra, dette skaper folk som tror det er "slack" og bare vil gjennom skolen for å gjøre mamma fornøyd. IKT skulle hatt et førsteår, mye av pensumet er på "VG2 nivå" uten å ha noe innføring gjennom et "VG1 nivå".
Sitat av Space-Time Vis innlegg
Gikk også på Åssiden. Hils mr. Seibt
Vis hele sitatet...
Bare for å ha det klart, så gikk jeg ikke på Åssiden vgs, jeg besøkte skolen...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen av dere som har gått IKT-servicefag på svgs?
Kan man gå videre med noe etter å ha vært lærling i 2år, eller er man "stuck" da?

Lærer man noe som helst om programmering, eller er det bare office piss..?
På sandefjord vidregående skole har vi egentlig et ganske så greit program. Lærerne som underviser hos oss, har enten vært IT konsulenter, eller er utdanna som ingeniører. Vi har en bærbar hvis det blir satt opp forskjellige virituelle maskiner, og det blir også brukt et server rack. Fra folk jeg har snakket med som har gått her, har vært stor fornøyd. Tror egentlig at du må bare velge riktig skole. Har dog da tenkt til å søke på denne linjen til neste år.
Gikk selv IKT.
Fikk venner fra freakforumet å ble tilbudt hasj. Havnet i alkohol miljøet å drakk hele helg, også ble 2freaker og 1 fjell noob kastet ut, så nu gjør vi ikke noe spesielt mere en NAVE dagen lang.

Det jeg lærte av IT faget må være: bedre CS aim og mekke tjall.

Edit: Kan også si at læreren våres ikke kunne faget selv, så vi snakket rundt grøften.
Sist endret av Mentaltsvak101; 22. februar 2013 kl. 00:59.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Gikk IKT jeg og, lærte sykt mye av de andre som gikk der!
Not a real gamer
retovio's Avatar
jeg bare lurer på om det er noen som har gått på heimdal vgs under ikt-service som vil fortelle hvordan det var der.
Har ikke lest noe her men jeg går IKT-Servicefag og det er latterlig. Kommer på skolen, det eneste vi gjør er oppgaver som vi får utdelt, vi har ingenting annet, vi får nye oppgaver hele tiden. Alle i klassen min klager over at vi kun får oppgaver etter oppgaver, skjønner det er skole men nesten sånn jeg likte meg bedre på Service og samferdsel(mer praksis).

95% av min skoledag går til å se serier og noen dager filmer pluss jeg arbeider med endel prosjekt jeg holder på med i fritiden. Får en uke på 10 oppgaver, blir ferdig på en time mens læreren koser seg med bubble blitz på facebook.

Gleder meg virkelig til eksamen..
Sist endret av Exonize; 22. februar 2013 kl. 02:18.