Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3989
Hei, jeg har allerede laget to nesten like design; bare med forskjellige farger...

Første designet:
http://www.coldfront-lan.org/mopplest/v3

Andre designet:
http://www.coldfront-lan.org/mopplest/v4

Hvilket design synes du er best?


Så til mitt andre spørsmål:
Jeg har litt problemer med en IE-feil, det har seg slik at bunnen og midten blir separert i IE6 (IE7 fungerer designet som det skal).

om du ikke har IE6, kan du se på dette bildet som et eksempel på hva jeg mener:
http://www.coldfront-lan.org/mopplest/v3/rabray.JPG

Håper noen har tid til å stemme, og kanskje også hjelpe meg med problemet jeg egentlig er ute etter hjelp til

-
RampLest
Den grønne er finest, bare lag den noen nyanser lysere. ellers jævla rå
Definitivt v4, det grønne(v3) var sånn sjokkgrønn som skriker om attention.. +Fargevalg til skrift/logo passer ikke inn.
Sist endret av SteInMetz; 21. desember 2007 kl. 12:39.
Likte ingen av dem, men v4 hvis jeg må velge.
Sitat av molotow
Likte ingen av dem, men v4 hvis jeg må velge.
Vis hele sitatet...
Om du ikke likte noen av dem, kan du da begrunne hvorfor du ikke likte det? er det fargene, eller er det bare stilen min?

Jobber forresten med et likt design, bare med andre farger Forslag til farger, kanskje?

Og ingen som kan hjelpe meg med problemet mitt? (Det med bunnen i IE6)
Likte versjon 4 best, definitiv.
liker fargekombinasjonene, å de fine kontrastene. Fargene passet fint sammen.

Liker ikke versjon 3 pga kontrastene mellomfargene, det er noe som virker passe gale der.
Syntes grønnfargen var alt for sterk å dominerende.
Sist endret av Spelly; 21. desember 2007 kl. 12:51.
V4 var best. V3 hadde vært best på 90-tallet med de fargene

Personlig likte jeg ingen av de. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men ble kanskje for 2D. Altså, bakgrunnen er for skarp, slik at det er vanskelig å skille mellom det som skal være foran. Prøv å lage litt gjennomsiktighet på det bak og litt skygge rundt det som skal være fremme.
Sitat av dico
V4 var best. V3 hadde vært best på 90-tallet med de fargene

Personlig likte jeg ingen av de. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men ble kanskje for 2D. Altså, bakgrunnen er for skarp, slik at det er vanskelig å skille mellom det som skal være foran. Prøv å lage litt gjennomsiktighet på det bak og litt skygge rundt det som skal være fremme.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "det som skal være fremme"?
Likte best v4 jeg også. Synes designet var en smule kreativt og nytenkende, men må også tilføye at jeg ikke er helt tilfreds med navigationfielden din. Den er noe uryddig.
Jeg likte det ikke.. grunnen er at ikke _noen_ av elementene dine er på linje med hverandre. Som de andre sa.. 4 er best av de 2.
Sitat av Blackspot
Jeg likte det ikke.. grunnen er at ikke _noen_ av elementene dine er på linje med hverandre. Som de andre sa.. 4 er best av de 2.
Vis hele sitatet...
Blackspot: "Ikke på linje med hverandre"? Hva mener du?
Sitat av RampLest
Blackspot: "Ikke på linje med hverandre"? Hva mener du?
Vis hele sitatet...
At alt er rotete, du har ingen tydelig linjer som guider deg gjennom siden.
Skriften står hultete bulter, og man kan på ingen måte si at du har tenkt over brukervennelighet her.

Prøv å lage et design man faktisk kan bruke uten å bli forstyrret, f. eks kan du starte med å sette ting opp
"på linje" så ting ikke ser så rotete ut. F. eks menyen.

Pass på fontbruk, spessielt størrelsevalg - hvorfor så mye forskjellig - osv? Slik bør man klare og begrunne.
Sist endret av Restyle; 21. desember 2007 kl. 17:04.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det grønne var hat- finn ny farge enten på bakgrunn eller forgrunn, og øk konstrasten.
Det gyldne snitt

Over står det litt fakta om det gyldne snitt tror jeg (hvis jeg har lagt ved riktig lenke), men jeg kan godt forenkle det litt med at det er det harmoniske snittet som tilfaller en lesers synsvinkel best. Det var dårlig forklart, så jeg skal forenkle det enda mer og gi deg et tips om å konsentrere viktig informasjon sentralt. På begge versjonene dine måtte jeg "lete" på siden for å finne (når du blir ferdig) konkrete opplysninger.

Vet ikke om du har misset litt på kolonne-inndeling i css eller hva du har gjort, men første inntrykk på siden din fortalte meg at det er mye som må rettes på for at lesere skal kunne klare å orientere seg på siden din. Fargene var skremmende synlige, og skal jeg være ærlig så burde de vært mer diskre så heller teksten får den avgjørende oppmerksomheten.

Husk at en mal kun er en veiledning for hvordan informasjon kan fremvises på ulike måter på nett, i dette tilfellet vet ikke jeg hva slags informasjon du ønsker å fremvise til besøkende, men tror du har misset litt, ihvertfall når jeg ser annnonse fremmet på en av versjonene.

Ønsker du grønn eller annen mørk bakgrunn, hvordan ville det vært å bruke hvit skrift? Eller ganske lys, som er behagelig å lese?

Ikke bruk serif-skrift, sats på sans serif. Eller, la meg gjøre det enda litt enklere:
Skrift på skjerm og tv fungerer best hvis du velger skrifttyper som:

* Verdana/Tahoma
* Helvetica
* Arial

Times New Roman, Serif, Garamond etc. er mer ment for bøker og trykk tror jeg - ikke bruk de på en dataskjerm ihvertfall. Det gjør leseren straks uinteressert, for han/hun må streve for å få med seg innholdet.

Ikke velg farger som kan benyttes med lenker (blå, lilla, navy) og rødfarge er generellt sett greit på overskrift, men anbefales ikke fordi den ofte forbindes med andre typer signaler. Selvsagt, bruker du maler fra Macromedia Dreamweaver, er ofte disse fargene satt opp i en mal kun for information purpose - som det heter.

A.I.D.A - Attention, Interest, Demands, Action - eller Oppmerksomhet, Interesse/Info, Krav som interesse/info utgjør (som for eksempel bestill-knapp, bare et av mange eksempler) og handling (hva leser må gjøre for å fullføre - som for eksempel kjøpe/bestille. Mens bestill-knappen i forkant kan ha vært at bruker må fylle ut skjema eller legge i handlekurv, så er handling her helt til ok eller send knappen er trykt).

Jeg forklarer her veldig dårlig noe som grafikere, webdesignere og multimedia eller film og media (kommunikasjon) bruker alt fra minimum et år til flere år på å lære og sette seg inn i - men de viktigste tingene generellt tror jeg har fått oppgitt, hvis det var det du ønsket å vite.

Jeg likte heller ingen av designene, og ønsker ikke engang å velge et av dem fordi jeg ser på designet som for uklart og uferdig til å ta noe standpunkt. Håper du forsøker å sette deg inn i design litt mer etterhvert - husk at det du synes ser fint eller virker kult har ingenting å si - det er hva som fungerer for en som besøker nettstedet ditt, malen du forsøker deg på fungerer som mal, resten er det du selv som må velge.

NB!
Om du synes det gyldne snitt virket tung og uinteressant, er ikke det så farlig egentlig. Bare tenk på hva som virker mest naturlig for en som besøker websiden din å feste blikket til, og hvor på skjermen vi ønsker viktig informasjon.

Internett-surfere er noen lathanser, det er min påstand, hvis jeg må vri for mye på hodet eller lete etter informasjon så gir jeg opp og finner meg en annen webside. La designet ditt fungere på den måten at du serverer på et sølvfat til leseren!

Farger og deres relasjon med hverandre er egentlig et veldig komplekst tema, bare husk at det er mye bedre å velge diskre farger som harmoniserer med hverandre enn å eksperimentere for mye. Svart på hvitt eller vice versa er et godt eksempel. Dette gjelder for øvrig også overskrift, ikke undervurder intelligensen til de som besøker nettsiden din.

Prangende og fargerike overskrifter er ofte et tegn på det, og bør brukes med forsiktighet så du ikke tråkker noen på tærne. Dette skjer i underbevissheten og er ofte et "bevis" på at web-forfatteren ikke har gjort grundig nok arbeid med å fremføre sin informasjon til leser. Hvis dette er inntrykket, så adopteres inntrykket videre over til selve informasjonen eller teksten, der underbevissheten hos leseren eller den besøkende sier at forfatter har ikke jobbet nok med teksten til at en skal bruke unødvendig mye tid for å feste seg til innholdet.

Håper du fikk litt svar, sikkert mye mer som andre kan tilføye - men dette er noen av de forandringene jeg ville gjort da

EDIT:
Uten at jeg har forsøkt, prøv hvit farge på den første versjonen din til den grønne bakgrunnen med verdana som skrifttype og se om du ser noe forskjell. Det er ikke mye som skal til for å forbedre en mal generellt, deretter kan du stille tekstfargen til sølv eller lysegrått (fram til HEX: CCCCCC, dette skulle være grått hvis jeg ikke husker feil. FFFFFF er hvit og 000000 er svart)
Sist endret av paranoy; 21. desember 2007 kl. 17:55.
Jeg er ikke noe web designer men den grønne var finest.
Sitat av -=Insane=-
Jeg er ikke noe web designer men den grønne var finest.
Vis hele sitatet...
Jan Fredrik Karlsen suger til å synge, men vet likevell hva han snakker om.
Sist endret av boblesaft; 21. desember 2007 kl. 17:59.
Jeg vil takke deg, paranoy; for et kjempe fint og langt innlegg! Det setter jeg veldig stor pris på, lærte veldig mye!

Jeg har nå utvidet headeren og litt til, og lurer på om det ble bedre?
Ser ihvertfall at du forsøker å forstå det gyldne snitt, men som jeg nevnte tidligere - den er for uklar og uferdig til at jeg vil ta noen som helst standpunkt. Som du sikkert ser, så virker den røde overskriften på den grønne bakgrunnen skikkelig anstrengende, det passer seg ikke. Og kommer den svarte skriften i tillegg, vil dette rett og slett gi hallusinasjoner for den interesserte leser når han går vekk fra dataskjermen, satt helt på spissen
Ser at jeg kunne forklart aida-prinsippet med en enkel lenke

En lenke i forklaring av aida-prinsippet i praksis

A = Attention (Oppmerksomhet tilrettet en målgruppe)

Freakforum-logo, Norsk FreakForum

Hm, kan vel egentlig si at den helhetlige målgruppen er allerede definert ved nettsidens navnvalg, dette er bare et eksempel og vanskelig å finne den rette fasiten - men ingen hugger hue av meg (håper jeg) for å benytte dette som målgruppe-orientert oppmerksomhet

I = Interest (Intresse eller informasjon)

Kategori-overskriftene (Aktuelt, Datamaskiner, Elektronisk, Underholdning, Kreativt Hjørne med mer) og deres underkategorier (subforum) vekker den interessen eller tilbyr den informasjonen en internett-surfer ønsker hvis han bestemmer seg for å ta en nærmere titt på forumet

D = Demand (Krav som nettstedet stiller til surferen under betingelser)

Du kan entre nff som gjest, men ønsker du å delta i diskusjonene under de ulike tema, så må du registrere deg. Legg merke til at denne informasjonen opplyses med en farge som differerer i henhold til resten av nettsiden (gul) og vekker derfor leserens oppmerksomhet nesten umiddelbart. Tenk deg da om hver eneste overskrift skulle hatt en slik oppmerksomhet rettet til leser, det ville i lengden vært anstrengende, og virket mot sin hensikt.

A = Action (handling som nettstedet tilbyr til surferen i henhold til betingelser)

Du kan registrere deg her, der her er uthevet i lenke-farge som alle surfere etterhvert er blitt kjent med - blått. D og A følger hverandre hand i hand, og etter å ha registrert deg åpnes ytterligere tilbud for den besøkende, men selve registreringen følges i en slags step-by-step prosedyre, som informeres til leseren nøyaktige vilkår for nettstedet.

Legg merke til øverst til høyre, så har du også en "annonse" for http://www.weedshop.no.
Legg merke til at også denne annonsen inneholder aida som prinsipp

A = Cannabis og cannabisdyrking
I = Nå har vi også fått inn flere varer i nettbutikken
D = Sjekk også vårt store arkiv med nyheter innen cannabis og cannabisdyrking
A = lenka til weedshop

Så enkelt kan det altså gjøres

EDIT:
Når du nå leser dette innlegget, legg merke til plasseringen til teksten på skjermen, og se hvordan feltene er inndelt for at den late leseren ikke behøver noe annet enn å kikke rett på skjermen, og dermed få den opplysningen han/hun leter etter. Der har du det gyldne snitt

Håper dette hjalp ytterligere
Sist endret av paranoy; 21. desember 2007 kl. 20:06.
Herregud Ramplest, du må gjøre noe med oppsettet på sida di i kodene også. Hva med ekstern css?

Man linker til stilarket i <head>-delen av et HTML-dokument ved å bruke <link>-taggen. <link>-taggen er en såkalt åpen tag og trenger ingen avslutningstag.

<head>
<link href="minStil.css" type="text/css" rel="stylesheet" / >
</head>
Nettleseren vil lese stildefinisjonene fra filen minStil.css, og formattere dokumentet deretter.

Et eksternt stilark kan skrives i en hvilkensomhelst teksteditor. Filen skal ikke inneholde noen HTML-tagger. Filen skal lagres med .css filetternavn.
Vis hele sitatet...
Sitat hentet fra:
http://www.2tp.no/webdesign/css/css_03_innsetting.htm

Ellers kan hende denne lenka hjelper deg med bunnen, men personlig ville jeg gått for ekstern css, mye enklere:

http://www.complexspiral.com/publica...aining-floats/

Dette er det beste jeg klarer å hjelpe deg med bunndelen, ble for mye divider-lesing for meg, og siden jeg ikke lager nettsiden selv ble det litt tungt å sette opp id-tagene dine (selvom de var greit inndelt). Er du egentlig nødt til å bruke id-tag på de? Jeg mener, kanskje class-tag hadde vært et alternativ, regner med du skal ha mer enn den ene sida der da. Når du får på noe skript, for eksempel javascript kan du begynne med id-tag'en din som en grei nybegynner-regel, men jeg savner class-tag
Sist endret av paranoy; 21. desember 2007 kl. 22:34.
Da har jeg fiksa på designet enda en gang, og nå har jeg kommet fra til dette:
http://www.coldfront-lan.org/mopplest/v5/

Noen som har forslag til forbedringer?
En ting som er sikkert, så fort du blir ferdig med hovedmenyen, så er det MYE lettere og se helheten og kommentere hva som ser ugjevnt ut.

Slik den ser ut nå syns jeg det ødelegger for hele designet.
Restyle: Hvordan har du tenkt at hovedmenyen skal se ut da? Skjønner ikke helt hva du mener:/?
Sitat av RampLest
Restyle: Hvordan har du tenkt at hovedmenyen skal se ut da? Skjønner ikke helt hva du mener:/?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg helt vet hva du har tenkt ut, så kan jeg jo si hva jeg mener.
La oss si det skal stå hovedmeny der.
1- Det er en strek under "Nyheter", og ikke under "Hovedmeny" - Det kan t.d. se litt rotete ut.
2- Det det forskjellige skriftstørrelser, som kan se ubalansert ut, (ihvertfall tenk over det.) Sier ikke at det er galt.

Av blandt annet disse grunnene er det mye lettere og se helheten når navigeringsdelen er ferdig også.
Blandt annet fordi det står "Test, test, test" osv - prøv å fiks "knapper/skrift" så helheten blir bedre,
blir fort mye helere og komplett når man får de viktigste elementene ferdige
For å være helt ærlig, synes jeg ikke designet så helt ferdig ut.

Noe som får det til å se uferdig ut, er Nyheter: ... boksen. Her kan teksten være på lik linje med de to andre boksene. Dessuten, synes jeg at du har litt lite padding i boksene. Noe av teksten kommer over skyggen (Merk: Hovedmeny). Dessuten er paddingen på menyboksen lik null.

Dessuten, burde du tenke igjennom fargevalget ditt. Skal du ha et mørkt tema eller et lyst tema? Du ser ut til å ha et lyst tema på siden, mens de knall blå lenkene og strekene, pluss den mørke røde teksten får fargene til å bli ubalansert. Husk også på at øyet dras mot enten det hvite i et sort bilde eller det sorte i et hvitt bilde. I dette tilfellet blir det slik at den røde teksten og det blå er det man legger mest merke til, i stedenfor f.eks logoen eller teksten. Noen bilder her og der hadde heller ikke vært å forakte.

Når det kommer til disse skyggene du bruker, synes jeg det personlig blir litt mye. Det er fint at du prøver å fade litt, men sette ned styrke eller opacity kanskje?
For å få ting på styr:

http://img254.imageshack.us/img254/1522/lolshjitwevut5.th.jpg

Det der kan være en begynnelse Jeg sier ikke at sånn skal det være... bare for å gi litt tips.

Edit: Og vær så snill: bytt farger
Sist endret av Pheromone; 22. desember 2007 kl. 04:35.
Selv syntes jeg headeren ble litt kjedelig, eller som Blackspot sa: "Gyselig"..
Så derfor laga jeg en ny en, med et bilde jeg fant på en side med gratise bilder.
http://www.coldfront-lan.org/mopplest/v5/

Noen som har noe mere på hjertet?
v5 syns jeg da er en klar forbedring. Ser du har benyttet deg av ekstern css nå, men jeg savner div class fortsatt da.

Skal innrømme at det eneste jeg gjorde var "Vis kilde", og jeg vet at det kan være mangelfull informasjon på det, men Blackspot har et poeng:

1. Se på oppsettet hans, han har til og med plass på siden (margen) til å gi deg gode råd og veiledning - og ennå ser det ryddig og pent ut! Her har han truffet det gyldne snitt ganske godt for leseren som besøker siden din

2. Skygger kan være fint i mange tilfeller, men fordi ikke alle benytter seg av samme type nettleser, kan farge-fade av typen skygger o.s.v. rett og slett være stygt - og ødelegger derfor helhetlig inntrykk på webside for noen, andre bryr seg ikke om det hvis informasjonen er bra nok. Her skal du allerede ha målgruppen din ferdig definert.

3. Les Blackspots gode råd om boksen "nyheter" og dette med endring av form.

God webdesign serverer nyhetene eller informasjon til leseren på et sølvfat, og jo mindre anstrengelser (bevegelse av hodet, scroll, forandring av bakgrunn etc) du klarer å "servere" jo mer lettlest blir siden din!

Dette er veldig viktig og synes du bør rette en stor takk til Blackspot for rådet - jeg ville gitt ham "Bestått" i et aftenkurs i webdesign nesten utelukkende for det poenget. Det er utrolig mange som misser på dette punktet - fordi de

a) ikke klarer å begrense informasjonsmengde (scroll er vel og bra, men for mye av det gode er ikke bra! Et par scrolls som max mener jeg, eventuelt vurder en "neste" knapp nederst.) og

b) de personlig ikke legger merke til hvor forstyrrende for informasjonen som serveres leseren

Dette er mer et irritasjonsmoment som du bør notere deg hvis denne nettsiden din skal inneholde bilder. Jeg skal forsøke å forklare litt, men ser at innlegget mitt blir for langt til å gå grundig nok igjennom det, så jeg forkorter det til det absolutt minimale:

Posisjonering av div-container (beholdere)

Du har sikkert sett på endel nettsider, kanskje til og med lastet de ned og kikket litt på hvordan de er bygget opp. Legg merke til en liten image-fil de kaller for blank. Denne image-filen er gjerne i gif-format, og har flere bruks-områder, bl.a. til bakgrunn eller!!! posisjon:

blank.gif behøver ikke være annet enn en bitteliten kvadrat, transparent eller i den ønskede bakgrunnsfargen. Posisjonerer du denne kvadraten på nettsiden din inni div-beholderen din, kan du line opp hver enkelt div-inndeling under hverandre så det kommer i form og linje - dårlig forklart, håper du forstår.

Et vanlig bruk av denne blank-gif er å ha den foran beholder-overskriften din (f.eks: nyheter) og dermed "line" opp disse under hverandre (håper du forstår - dette blir altfor langt innlegg). Denne gif-imaget synes ikke for leseren, kun for "design-purpose", i dette tilfellet posisjonering av div. Jeg viste deg en metode med float-box i en annen lenke også - mange måter å benytte seg av blank på.

Hvis jeg skulle rådet noen, så ville div vært av de siste elementene å eksperimentere med, fordi det generellt sett kan bli vanskelig å orientere seg når forandringer skal tilføyes eller trekkes fra nettsiden din. Før, når det var vanlig med modem av den analoge typen, var div for internet explorer surfere en verdifull teknikk på en nettside for den korte opplastingstiden. I dag tar det ikke så forferdelig lang tid med enkle tabeller, og posisjons + orienteringsmessig er dette en grei start for de som ønsker en nettside fort ferdig oppegående, og i tillegg vil åpne opp for forandring på nettsiden.

Input av koder i annet enn html, det være seg php, javascript, cgi etc er også enklere fordi du kan gi et av tabell-elementene en unik id, det være seg mest <td>-elementet, må jeg tilføye.

Æsj, det ble for langt innlegg - jeg stopper her, og bare påpeker at der du med div-class sparer deg selv for mye arbeid i forhold til div-id (ihvertfall hvis du ønsker å bruke blank.gif som posisjons-teknikk), så er det ingen som biter deg hvis du bruker litt tabeller på nettsiden din (kan fint brukes med div, virker som du kan php - den brukes ofte med tabeller så det er jo bare å følge dens prinsipper. Php har jeg forstått genererer html-koder med hjelp av dets geniale kodespråk, og benyttes mye brukt i database-sammenheng, og der blir det stort sett alltid vist i tabell-form, så tabeller er ikke fy-fy, bare ikke bruk det uvettig. En scroll som Blackspot nevner er også enklere å sette inn i en tabell enn en div container. Men bevares, god utvikling - nå håper jeg å se litt mer av hva informasjon vi skal serveres, deretter skal også jeg være med å ta et standpunkt.

EDIT:
Alstå, vurder:
- DIV CLASS
- TABLE
- blank.gif (minste mulige kvadrat kun for å posisjonere, om ønskelig kan kvadraten gjøres større og med style background repeat funksjon så har du bakgrunn, på samme viset som du kanskje har gjort for de "skyggene", men dropp det - som sagt, de vises forskjellig fra nettleser til nettleser)

EDIT IGJEN:
Rakk ikke å skrive no om bilder ser jeg, vi tar det når den tiden kommer da
NB! DIV er det samme som LAYER for Mozilla (Netscape) surfere, en annen ting til at du bør kombinere med tabell
Sist endret av paranoy; 22. desember 2007 kl. 15:45.
Paranoy: Du er bare best! Jeg skjønner ikke helt det dere mener med "scroll"? Skal designet være "fast", er det det dere mener?
Kall det hva du vil, bare beholderen som "nyheter" (størrelsen med andre ord) ikke forandrer form så. I tabell-format tror jeg egentlig en scroll kommer automatisk hvis teksten "flyter" på utsiden av beholderen/tabellen/kolonnen. Lenge siden jeg holdt på med dette, er mest innen tv/film nå, men fast kan du godt kalle "div-en" din
Hmmf... Skjønner fortsatt ikke hva dere mener helt med "bytter form"? :/ Virker kanskje litt nybegynner nå xD?
Hehe - ta det med ro. Det vil du forstå hvis du putter inn masse informasjon under nyheter, så ser du beholderen din utvider seg (sikkert nedover på sida). Har du da en neste-knapp nederst i denne beholderen, og plutselig så krymper beholderen til et mye mindre format, så kan du ta en basketball og be en kamerat av deg sprette den opp og ned mens du konsentrerer deg om ballen. Behagelig? Absolutt ikke. Be deretter kameraten din om å holde ballen stille, så ser du alle detaljer på ballen, og straks veldig behagelig. Der er en slik inline scroll eller hva det heter veldig lurt, fordi fasongen på beholderen bør holdes i den størrelsen og samme stedet/posisjon uansett hvor mange ganger en trykker neste eller tilbake, sånn dårlig forklart

EDIT:
Alternativt er at du begrenser informasjonsmengden såpass at all teksten inni div-beholderen ikke er mer enn den faktiske størrelsen på div-en. Har du en automatisk utvidelse på div-beholderen din vil den alltid utvide seg til den mengde tekst du har i beholderen. Har du en gitt størrelse på beholderen (eller prosent-verdi, er ikke sikker på hva du bruker), så vil en del av teksten "skjules" når all plass er brukt opp i f.eks: beholderen nyheter, hvordan ville den som besøker nettsida di få lest den teksten uten en scroll? Tror kanskje det kommer opp en scroll automatisk nå, men før tror jeg en webdesigner var nødt til å legge inn en scroll i denne tekstboksen/beholderen/floatboxen.

Ikke bry deg om det ennå, ta det som det kommer. Det fikser du fint med style-funksjonen tror jeg, uansett ikke så farlig. Først må du vurdere informasjonen på nettsiden din, og få de inn ellers kan du be om råd i all evighet og ingen vil kunne gi deg noe fasit. Det viktige er at det kommer opp noe, og at du har funnet målgruppen din. Foreløpig virker det for meg som om planleggingen din er basert på en mal, og mal har du jo i realiteten fått til - men hva med designet?

Et design baserer seg utelukkende på den informasjonen du skal servere, jeg antar at nettsiden din ikke skal tilby den besøkende catering eller pølsemeny, for å dra et dumt eksempel ut fra løse lufta. Hva du har tenkt å vise dine besøkende bestemmer alt fra skrifttype til fargevalg til oppsett til lenker og hovedmeny etc. Derfor er det vanskelig for noen å gi deg noe konkrete råd, for Lorem ipsum tralala under nyheter forteller oss ingen verdens ting

Men når informasjon kommer fram, så er det mange som kanskje får et bedre inntrykk, og kan hjelpe til med f.eks: fargevalg, oppsett, ide etc. Mao - forslag
Sist endret av paranoy; 22. desember 2007 kl. 16:53.
Det har jeg tenkt på hele tiden Men hvor mange nyheter pr. side synes du er OK?
Feil spørsmål: Rett det til deg selv - du planlegger

EDIT:
Velg såpass at det ikke byr på praktiske problemer for deg å endre i senere framtid. Her er en balanse mellom hva som teoretisk er mulig å gjøre, og hva som praktisk skal eller bør gjøres.

På lik linje med at hundrevis av personer kan komme med forslag til endring av design på nff - vil alltid noen forslag være av praktiske grunner bortkastet å utføre - fordi det enten er for mye jobb bak det - eller tar seg best ut i teorien.

Ikke for mye, ikke for lite - og du som skal lage nettsiden må også se på hvor mye arbeid som skal legges bak siden din.
Sist endret av paranoy; 22. desember 2007 kl. 16:59.
Da har jeg oppdatert menyen LITT:
http://www.coldfront-lan.org/mopplest/v5/
Jeg har også brukt "Class" i menyen Så der fikk du en liten bit av ønske ditt Paranoy (om jeg ikke tar feil?)

Noen andre forslag nå da?
Nei, ingen andre forslag. Den er fortsatt uferdig. Kikk litt mer på Blackspot sitt forslag tidligere, for jeg merket ingen forskjell på v5 og v5 med div class. Men jeg skal se på det etter jul, så kan jeg heller vise deg et eksempel med class og id-tag.
Deal
men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva jeg kan gjøre med menyen for at den skal bli bedre:/ ?
En ting jeg kom på når jeg så v5, var at du kanskje kan sette min-height: på menyen og på hovedboksen, slik at de blir lik høyde/større.
Sist endret av Gisse; 23. desember 2007 kl. 23:15.
Sitat av Gisse
En ting jeg kom på når jeg så v5, var at du kanskje kan sette min-height: på menyen og på hovedboksen, slik at de blir lik høyde/større.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt hva du mente der:/ Mulig å fordype?
Sitat av RampLest
Skjønte ikke helt hva du mente der:/ Mulig å fordype?
Vis hele sitatet...
Min-height er en css tag som definerer minste høyden. Det vil si at om du setter min-height: 500px: så blir div taggen 500px, men om det er mer innhold enn det er høyde, først da vil div taggen bry seg om størrelsen avhengig av innhold.

Det jeg mener er at du setter f.eks divene som heter meny og den som heter innhold til " min-height: 500px; " sånn at de er like høye i utgangspunktet, men om det kommer innnhold i boksen, strekker den innholdet etter den boksen.
Hmmf, men det funker ikke i alle nettlesere?
min-height funker ikke i alle nettlesere. Det er derfor mange bruker det som kalles faux columns i stedet..
http://www.alistapart.com/articles/fauxcolumns/
Jeg elsker den siden.. ^^

Hvis du modder litt på tankegangen, kan også prinsippet benyttes slik at når menyen er størst, gror contentboksen etter, men om contentboksen er størst, forblir menyen slik den er.

Bruk det de kaller "the cheat" på en div som bare spenner over menydiven (i HTML), men med hele sidens bredde. La alt annet være. Tror dette skal gjøre susen.

Evt. en annen løsning jeg kom på: Putt menydiv'en inni content div'en (eller den med den repeterende bakgrunnen) og still på CSS'en til menyen er utenfor content-bakgrunnen. Content vil nå strekke seg til hele menyens høyde (naturligvis), mens den har mulighet til å bli større, uten at menyen gror etter.

EN siste ting: ta en titt på preloading menus.. Får menyen til å se mye mer ok ut
http://www.ruinedmylife.com/2006/06/...age-rollovers/
Sist endret av mads-b; 30. desember 2007 kl. 20:36.
Takk for tipset mads-b