Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 19266
Har en del kompiser som er veldig skeptiske til det å skrive om Narkotika, i mitt sammenheng Cannabis i chatten på Facebook.

Grunnen er at mange tror at det er overvåke, på en eller annen måte, hvordan har jeg ikke peiling på. Selv tror jeg ikke dette stemmer.

Men uansett, er det noen som vet om politiet eller andre lovlydige mennesker overvåker denne chatten på en eller annen måte?
Https er vertfall sikrere enn http.

Dere bør finne dere en måte å skrive i koder, enten ved å kryptere teksten automatisk eller finne en måte å gjøre det på manuelt.
Tror ikke det er noe farlig. Vet om mange som snakker om slikt på FB chat. MEN, nå etter alt du skriver blir lagret i innboksen din er det kanskje verre? Jeg har ingen anelse altså, så det beste er sikkert å følge rådet til han over. Skriv i koder
Vet at flere i min omgangskrets, inkl. meg, som ikke skriver der. Grunnen er at vi har familie på facebook som kan se det vi skriver. Skal ikke mye til før personer begynner å prate, lett å bli stemplet som "narkoman", hvertfall her i bygda.
Som waf sier, å gjøre dere vandt med å skrive i koder kan være greit ellers også til f. eks. sms, msn, mail, facebook, etc...
Isteden for å si Cannabis, kall det lage taco elns... (??)
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Foreldrene deres, og andre venner generelt på facebook, kan ikke se hva du skriver i chatten til kompisen din! På veggene til hverandre - Ja! Men ikke i chaten som dette handler om.

I min omganskrets bruker vi "Ribbe" som kodeord.
Sist endret av daimeno; 14. juni 2011 kl. 22:41.
Du vet aldri 100% sikkert når en 3. part tar seg av kommunikasjonen din. Vil man være dritsikker, så kom dere på en privat IRC-server med blowfish-kryptering eller noe.

Det kan være trygt å sende lapper også. Selv om du stoler på mellom-mannen vet du aldri om noen knabber lappen.
Sist endret av connubialis; 14. juni 2011 kl. 22:44.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Politiet har definitivt midler til å hente ut logg av privat chat, har brent meg selv. Om dere skal diskutere cannabis eller hva dere nå gjør så trenger dere ikke gjøre så lett som over facebook, altfor lett for politiet å hente informasjon fra nett generelt.
om dere har avtalt på forhånd, hva dere kaller "cannabis" på chaten, skal det jo gå greit. Om du sletter innboksen din når du er ferdig, skal du i teorien ikke ha noe å bli tatt på.

Håper for øvrig ikke noen har overvåket fb-chaten min. Har skrevet rimelig mye dirty med dama >
Jeg og en kompis har laga en hemmelig, egen og skjult gruppe på Facebook der vi deler alt av ting mellom himmel og jord. Så slipper vi den ekle chatten
Ellers bruker jeg kryptert IRC i Adium. Ikke det at vi snakker så mye om rus, mer pyroteknikk og sånt som stempler deg som 100% pyroman/terrorist/psykopat og seksuelt tiltrekket av flammer/eksplosjoner her i bygda.
Husker da jeg og en kamerat fyra rundt med no bomber:P
Bombe var da: Hei
Å tenne på var: Ta hansken på

Ingen skjønte den
Ja, politiet kan - hvis de vil.

Jeg ville anbefale deg å skaffe deg en "koppofon".
Sånn vi lagde når vi var små, med to kopper og en snor i mellom!

Da kan du bite deg i nesa på at det ikke er noen på linja!
Tviler selv på at facebook overvåkes på noen måte, men anbefaler dere likevel å lage noen kodeord på det. Jeg kan i tillegg til det som tidligere er nevnt - "lage taco" - legge til "å spille gta" til lista.
Jeg er sånn super noia og tar alle forhåndsregler. Vi har også sånn hemmelig gruppe på nettet hvor vi diskuterer rusmidler og forsjellige ekperimenter. Men siden DLD har trådd inn og man godtar at Facebook har retten på alle samtaler, bilder og informasjon om deg så er man ganske fucked hvis politiet har avtale med facebook.
Facebook brukes også som et Sosial kontroll program. DVS at hvis folk merker at noen skriver teite vers som: ''dont drink and drive, smoke and fly'' på statuser på Facebook så merker de det og folk begynner og snakke. Dermed blir personen tatt fordi til slutt klarer ikke noen tanken på at du har det bedre enn de og tyster.
Les på linken under, og gjør deg opp din egen mening. Jeg vil tro at norsk politi, forholdsvis lett, får ut info om de ønsker det. Tipper dog at politiet ikke har allverdens ressurser til å følge med på FB.

http://www.quora.com/How-available-i...U-S-government
Sitat av Edited Vis innlegg
Har en del kompiser som er veldig skeptiske til det å skrive om Narkotika, i mitt sammenheng Cannabis i chatten på Facebook.

Grunnen er at mange tror at det er overvåke, på en eller annen måte, hvordan har jeg ikke peiling på. Selv tror jeg ikke dette stemmer.

Men uansett, er det noen som vet om politiet eller andre lovlydige mennesker overvåker denne chatten på en eller annen måte?
Vis hele sitatet...
Alt du skriver på FB-chat blir jo liggende lagret under 'meldinger'. FB pleier ikke å virkelig slette ting, så selv om både du og den du chatter med fjerner alle meldinger fra loggen så er det mulig at FB fortsatt sitter på disse.

Du vet aldri når du eller den du snakker med glemmer seg og skriver noe sensitivt, så IMO bør en ligge langt unna FB-chat om en har andre kanaler.

Skal du snakke om dop bør du uansett ta det muntlig, så du vet hvem som er på den andre siden.
Sist endret av gorm; 15. juni 2011 kl. 01:33.
Du kan fint diskutere cannabis på FB-chatten.

Kjøp, bruk, besittelse og oppbevaring av cannabis faller inn under Straffeloven § 162 1. ledd.
Når politiet bruker KK må de først hente tillatelse fra tingretten, og terskelen for dette er høy. Praksis bestemmer at KK kun skal brukes ved mistanke om alvorlig og/eller organisert kriminalitet.

Politiet kan derfor ikke overvåke FB-chatten din.
Forslag om å bytte ut åpenbare nøkkelord med ord som "taco" etc. er mer eller mindre gode dersom politiet ikke har noen mistanke mot deg fra før av, men hvorfor skulle de da avlytte deg. Dersom de faktisk har søkelyset mot deg er det ikke bare imbesile i politiet heller, og dersom guttegjengen snakker om å ta seg litt "taco" fire ganger i uka er det kanskje mulig de aner ugler i mosen.

Skal dere først forsøke å gjemme dere, så gjør det litt elegant...
Jeg vil si det er like teit og unødvendig som å bruke sms for å avtale tid, sted osv. Det går sikkert greit, men siden dere røyker så kjenner dere noen som dealer, og narkotikapolitiet elsker å kartlegge. Om x da ryker og det er mistanker om at en av dere (pga en misforståelse elns) er delaktig i litt større saker så vil alt sannsynligvis all kommunikasjon bli ettergått så bra det lar seg gjøre.

Kanskje det ikke i et tenkt tilfelle fører til noe mer en ekstra uønsket oppmerksomhet fra onkel, men det er jo irriterende når det lett kunne vært unngått (?)

Så mitt råd er å ikke gi noe gratis, drit i kodesnakk - diskuter rusmidler på et anonymt forum ellerno istedet
Sitat av hafnor Vis innlegg
Du kan fint diskutere cannabis på FB-chatten.

Kjøp, bruk, besittelse og oppbevaring av cannabis faller inn under Straffeloven § 162 1. ledd.
Når politiet bruker KK må de først hente tillatelse fra tingretten, og terskelen for dette er høy. Praksis bestemmer at KK kun skal brukes ved mistanke om alvorlig og/eller organisert kriminalitet.

Politiet kan derfor ikke overvåke FB-chatten din.
Vis hele sitatet...
Om pc'en din faktisk er påslått når de kommer på razzia f.eks sjekker de den lett, enten de har tillatelse eller ikke. Selv om de bare mistenker deg for bruk. Samme gjelder telefonen. Om den er avslått er det ingenting de kan gjøre.
Hør på kompisa dine, i slike tilfeller vil jeg heller være litt for paranoid, enn for eplekjekk! Personlig så driter jeg i det, har på rullebladet div. stoffer, så om jeg prater generelt om f.eks. weed på face spiller ingen rolle. Jeg prøver sjeldent/aldri å ordne over face, men gjør jeg det så er det den vanlige "Er du på nett bror!"
Jeg så når det nye chat-systemet til facebook kom, så åpna jeg chatten med en person jeg ikke hadde snakket med på lenge. Der sto alt vi hadde snakket om for 6-7 månder siden. Litt creapy at facebook har alt lagra.

Foresten, om dere skal snakke i koder bruker dere bare ''Er du på nett? / vet du om noen på nett osv ''
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jeg så når det nye chat-systemet til facebook kom, så åpna jeg chatten med en person jeg ikke hadde snakket med på lenge. Der sto alt vi hadde snakket om for 6-7 månder siden. Litt creapy at facebook har alt lagra.

Foresten, om dere skal snakke i koder bruker dere bare ''Er du på nett? / vet du om noen på nett osv ''
Vis hele sitatet...
Jada, og ikke bare 6 måneder bakover. Jeg åpnet akkurat en chat hvor det stod meldinger fra starten av 2008.. Facebook lagrer alt.
Sitat av fetter Vis innlegg
Jada, og ikke bare 6 måneder bakover. Jeg åpnet akkurat en chat hvor det stod meldinger fra starten av 2008.. Facebook lagrer alt.
Vis hele sitatet...
Ja, har ikke prøvd så langt tilbake, men dem hadde jo abolutt alt. Skummelt
ArbeidsledigProletar
til dere som bruker kodeord, let say "ribbe", hvor effwltivt trur dere det funker i evt. rettsak? ikke i det hele tatt. krypter skiten deres istedet,. Www.lolcipher.com
Sitat av sofa Vis innlegg
Om pc'en din faktisk er påslått når de kommer på razzia f.eks sjekker de den lett, enten de har tillatelse eller ikke. Selv om de bare mistenker deg for bruk. Samme gjelder telefonen. Om den er avslått er det ingenting de kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Om telefonen din er avslått, så tar de enkelt og greit med seg telefonen din
^nice.

Politiet kan jo ikke overvåke chatten, og ikke bare bare for dem å få tillatelse på å hente loggen heller. Men det kan være lurt å passe seg for foreldre, venner og andre folk du ikke vil skal se det du skriver.

Kodenavn, sa du? Bruker "grønnsaker", "brokkoli"
Hm, den dagen politiet beslaglegger Pcen min, kommer seg inn på facebookbrukeren min og går gjennom mine private samtaler for å finne info om mitt marihuanaforbruk, den dagen går jeg i eksil haha.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hm, den dagen politiet beslaglegger Pcen min, kommer seg inn på facebookbrukeren min og går gjennom mine private samtaler for å finne info om mitt marihuanaforbruk, den dagen går jeg i eksil haha.
Vis hele sitatet...
Om du får en razzia med pc-en oppe og har glemt og lukke MSN vinduene så får du det problemet.

Det skjedde med meg når dem hadde razzia her, på MSN var det flere meldinger som kunne indikere at jeg solgte. Så han sa dem skulle ha med seg PC-en, så han dro ut alt av kabler osv, men da var jeg egentlig veldig glad, for da sletta han jo alle MSN vinduene

( Dem klarte bare og dømme meg for bruk og oppevaring )

Dette går ikke om du har logg.
At folk tror de er overvåket er veldig vanlig, og forbannet irriterende.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har gjentatt megselv på dette; politiet har overhodet ikke ressurser til å drive totalovervåkning av alle som selger litt på hjørnet! Om du flytter kilovis med kokain er det selvsagt noe annet, men folk flest har en veldig lav terskel for hva de tror er "veldig kriminelt" i politiets øyne.

De fleste jeg kjenner er voksne nok til nå skjønne at politiet ikke sitter å bruker arbeidstimene sine på å lese igjennom et helt hav av unødvendig informasjon, som tross alt facebookchatten er, med mindre det foreligger sterk mistanke til langt mer seriøs kriminalitet.

Når folk snakker i koder så gidder jeg ikke å snakke tilbake, de kan leke overvåket kriminell med noen andre. "Hei har du weed?" har jeg sikkert sagt 1000 ganger på face så vel som over tlf. (SMS styrer jeg forøvrig unna.)
Det dere skrev i Facebook chatten for lenge siden er gull for Facebook. De lever av markedsføring. Alt dere noen gang skriver inn på siden lagres i databaser for å skape en markedsprofil av dere. Dette er ikke stonernoia eller noe særlig kontroversielt. Det er sånn sosial media tjener penger.

Som tidligere nevnt, er takhøyden for at politiet henter ut sånn informasjon svært høy. Vanlige dealere trenger ikke uroe seg. Men hvis en plutselig ender opp med noen kilo i bilen på vei over Svinesund bør en være helt sikker på at ingenting som i det hele tatt kan hinte til det har blitt skrevet ukryptert noe sted dere ikke er bombesikre på.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
At folk tror de er overvåket er veldig vanlig, og forbannet irriterende.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har gjentatt megselv på dette; politiet har overhodet ikke ressurser til å drive totalovervåkning av alle som selger litt på hjørnet! Om du flytter kilovis med kokain er det selvsagt noe annet, men folk flest har en veldig lav terskel for hva de tror er "veldig kriminelt" i politiets øyne.

De fleste jeg kjenner er voksne nok til nå skjønne at politiet ikke sitter å bruker arbeidstimene sine på å lese igjennom et helt hav av unødvendig informasjon, som tross alt facebookchatten er, med mindre det foreligger sterk mistanke til langt mer seriøs kriminalitet.

Når folk snakker i koder så gidder jeg ikke å snakke tilbake, de kan leke overvåket kriminell med noen andre. "Hei har du weed?" har jeg sikkert sagt 1000 ganger på face så vel som over tlf. (SMS styrer jeg forøvrig unna.)
Vis hele sitatet...
Ikke lurt å si det over telefon heller. Har blitt tatt på dette, de hadde logger over alt som var sagt og tidspunkt vi hadde planlagt osv. Denne personen var dog en som driver i litt større kvanta og ikke bare cannabis, så han var overvåka.

Jeg sier bare, pass på!
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Privat chanel over IRC SSL der ingen lagrer logger.
Alt du skriver på facebook i chatten blir lagret på en facebook server i usa. Det skal mye til for at politiet for med seg hva du skriver på facebook, når du skriver det. Da må din isp være avlytter, ergo du driver med noe som er ganske så straffbart - Ganske vag ting å si med tanke på at 1kilo hasj kan gi deg 10års fengsel, menmen.

Litt usikker på hva hjemmel de må ha for å få hente ut chatte logger på facebook(?), men det har hvertfall skjedd i flere straffesaker i Norge. Hele logger, tidspunkt for loggen, hvor i norge de som chattet befant seg..
Eneste saken jeg kan huske ( og vet om ) hvor politiet i Norge har fått tilatelse til og hente inn informasjon fra serverne i USA er saken mot Stig Millehaugen , og Ahmed Shahbaz Dad.

Da var strafferammen på 21 år. Stig Millehaugen ble dømt til 21 årsforvaring ( kan bety han må sitte inne resten av liten )
Ahmed Shahbaz Dad , ble dømt til 21 år.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10092866
Kryptering for blant annet chatteklientene Adium, Pidgin og Miranda: OTR
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Eneste saken jeg kan huske ( og vet om ) hvor politiet i Norge har fått tilatelse til og hente inn informasjon fra serverne i USA er saken mot Stig Millehaugen , og Ahmed Shahbaz Dad.

Da var strafferammen på 21 år. Stig Millehaugen ble dømt til 21 årsforvaring ( kan bety han må sitte inne resten av liten )
Ahmed Shahbaz Dad , ble dømt til 21 år.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10092866
Vis hele sitatet...
Er langt fra eneste saken. Ca. hver narkosaken med litt strafferamme blir det hentet ut facebook logger ;-)
Jeg og kompissene mine sier bare at vi skal game. Det er noe vi kan gjøre mange ganger i uka, spill koster alt fra 100 kr og oppover. Noen er kjempegode, noen suger.
ArbeidsledigProletar
Fremdeles, gidd de kodene, hvis det noen gang går så langt som at de faktisk sjekker logger/SMS/avlytter så er disse "kodene" så forbanna flaue og redder ingen.
DLD, they see you mastrubate!
Ignorant, i know
Er enig med hva tøffetom skriver.
Enkelte folk er så jævlig paranoide!

Folk som har GRUNN til å være paranoide (Anonymous, lulzec, nokas-ranere og hitler) bruker en privat ircserver (som ikke logger!) MED passord og blowfish.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Er enig med hva tøffetom skriver.
Enkelte folk er så jævlig paranoide!

Folk som har GRUNN til å være paranoide (Anonymous, lulzec, nokas-ranere og hitler) bruker en privat ircserver (som ikke logger!) MED passord og blowfish.
Vis hele sitatet...
Wow... Hvordan var IRC i 1944, laggy?
Har nå snakka med en kompis om at jeg skal selge han 10 kg weed smugla fra amsterdam og tidspunkt og alt ble sakt på facebook chat. Nå bare venter jeg på purken på dørra. Wish me luck !
hm. er det en enkel måte å slette hele meldingsloggen på facebook? blir litt lei av å manuelt arkivere og deretter slette hver eneste tråd.
Er det ikke kjipt og måtte bekymre seg om dette hele tiden? :-P
herregud folkens.

Chatten på facebook har ikke politiet tilgang til med mindre dem sender en søknad til facebook om at det dreier seg om noe svært avorlig å at det med sikkerhet vet bevis finnes. Snakker da om mord foreksempel.

Mordet på jeddi ble jo delvis planlagt via facebook.
Politiet i usa har begynt å buste folk ved å bare søke om dem på facebook, de har også tilgang til alle facebook aktivitetene dems... Facebook vet alt om deg, hvordan du er ut, hva du liker, hvor du bor, slektingene dine osv

alle aktivitetene dine på facebook blir lagret foralltid har en ex facebook ansatt sagt på et interview.

tipper det ikke er lenge før norge starter eller allerede bruker denne metoden
Lærene våre sitter og snoker på FB , bare for å finne noe "mistenksomt" som vi kanskje gjør.
Sykt, synes jeg.

Hørtes ut som jeg ble anklaget for mord da jeg ble dradd inn på et rom med to lærere og rektor for å ha trykket "liker" på et bilde av en lærer jeg synes var ekstremt morsomt der og da
Sist endret av Eplegutten; 20. juni 2011 kl. 14:41.
spørs helt hva du driver på med,pusher du kilo så må du regne med at de overvåker all kommunikasjon mellom deg og andre.
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
spørs helt hva du driver på med,pusher du kilo så må du regne med at de overvåker all kommunikasjon mellom deg og andre.
Vis hele sitatet...
Jaha? Hvor i h*lvete får du disse "faktaene" fra?

At politiet overvåker ALL kommunikasjon, (brev, email, sms, tlf, hustfl osv) er ingen form for rutine, og det forutsetter at politiet allerede er sikre på hva du driver med. Da er du som regel ganske fucked uansett, dersom du fortsetter å selge.


Å pushe kilo høres kanskje sinnsykt heftig ut når det største du har sett er 10g, men satt i perspektiv er det fint lite. Tar du en titt på de største hasjbeslagene som er på over 500 kg i en enkelt forsyning så får du en liten ide om hvor mange som egentlig "pusher kilo" her i landet, og kombinerer du det med litt logikk og enkel hoderegning skjønner du at politiet aldri i verden kunne overvåket i det omfanget du påstår.