Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1906
Hey Hey.


Kan jeg øvelseskjøre privat med en følgesykkel, hvis jeg og ledsageren overskreder sykkelens tillate totalvekt?



Takker for svar
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Ja, men begge må være merket med L & Refleksvest og ledsager må være bak deg.
BadNamed's Avatar
Trådstarter
33 3
Noen som har en bra løsning på hvordan jeg kan løse to-veiskommunikasjonen?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
De sier ingenting om at du må bruke det, bare ha det. Så om du har en talkie i lomma og en øreplugg i øret burde den biffen gå greit.

Med mindre du føler deg utrygg uten, en løsning kan være bluetouth + telefon + telenor/netcom familie.
BadNamed's Avatar
Trådstarter
33 3
Takk for svar

Plutselig fikk jeg flere spørsmål.

Hvis jeg kjører i en rundkjøring. Finner en luke, men som bare jeg har plass til. Det havner noen par biler mellom oss. Hva skal jeg finne på da? Stoppe? Finne en luke til begge av oss?
Kjøre gjennom og vente ved neste holdeplass/busslomme.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Evt kan følger ta en forbikjøring, men letteste er nok busslomme.
Dere skal ha L, vest og kommunikasjon

Tror nok det går kjempebra med et par bilers mellomrom, så får du prøvd deg litt helt alene uten en liten stemme som sier i øret hvor du skal kjøre, hvor du skal ligge osv.. Det klarer du kjempe bra selv
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
paranoia: Kommunikasjon er IKKE påbudt, kun påbudt og ha med.
Er vel påbudt det? altså du skal kunne kontakte den når som helst? mente ikke at de skal sitte å snakke sammen hele turen, men at en feks intercom skal være på å kunne tas i bruk når som helst.

Sitat av paranoia Vis innlegg
Er vel påbudt det? altså du skal kunne kontakte den når som helst? mente ikke at de skal sitte å snakke sammen hele turen, men at en feks intercom skal være på å kunne tas i bruk når som helst.
Vis hele sitatet...
bare jeg som formulerer meg elendig
BadNamed's Avatar
Trådstarter
33 3
Sitat av paranoia Vis innlegg
Dere skal ha L, vest og kommunikasjon

Tror nok det går kjempebra med et par bilers mellomrom, så får du prøvd deg litt helt alene uten en liten stemme som sier i øret hvor du skal kjøre, hvor du skal ligge osv.. Det klarer du kjempe bra selv
Vis hele sitatet...
Jeg ser på meg selv som en ganske flink sjåfør, problemet er at jeg ikke vil gjøre noe ulovlig.


Er fartsbøter noe som gir deg rulleblad? Eller er det bare bot og noen par prikker?
Sitat av BadNamed Vis innlegg
Er fartsbøter noe som gir deg rulleblad? Eller er det bare bot og noen par prikker?
Vis hele sitatet...
Jeg antar samme reglene gjelder som ved bilkjøring, blir du tatt for fartsoverstridelser e.l. hendelser er det den ansvarlige som får bota/straffen. Dvs faren din, hvis det er han du kjører med.
BadNamed's Avatar
Trådstarter
33 3
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg antar samme reglene gjelder som ved bilkjøring, blir du tatt for fartsoverstridelser e.l. hendelser er det den ansvarlige som får bota/straffen. Dvs faren din, hvis det er han du kjører med.
Vis hele sitatet...
Stemmer.

Men det er ikke slik at jeg kan bli nektet innreise til Usa fordi jeg har kjørt 90 kmt i 80 kmt sonen
Sist endret av BadNamed; 10. januar 2010 kl. 02:17.
Sitat av BadNamed Vis innlegg
Stemmer.
Men det er ikke slik at jeg kan bli nektet innreise til Usa fordi jeg har kjørt 90 kmt i 80 kmt sonen
Vis hele sitatet...
Nei, straffen bør til en viss grad være relevant for USA's sikkerhet for å bli nektet inngang (de har dog en hel del merkelig bestemmelser), men en liten fartsoverstridelse er ikke en av dem. Forøvrig gir mindre fartsoverstridelser en forenklet forlegg, og du blir ikke straffet i den forstand.
Sist endret av Restyle; 10. januar 2010 kl. 02:23.
For å sammenligne; en kamerat som måtte sitt 24 dager pga. en drøy fartsoverskridelse slapp såvidt inn i usa. Da på arbeidsvisum, han jobbet på en båt som gikk mellom nassau og miami. På samme måte så ser de litt heldigere på det om du f.eks. har familie der borte som du skal besøke.

Men for all del, nå i disse terrortider er det ikke helt godt å si hvilke konklusjoner de trekker. Men med 10 km/t for fort tviler jeg på at de nekter deg adgang for å si det sånn
Sitat av BadNamed Vis innlegg
Stemmer.

Men det er ikke slik at jeg kan bli nektet innreise til Usa fordi jeg har kjørt 90 kmt i 80 kmt sonen
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er høy nok hastighet for at de i det heletatt bryr seg..
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Når vi tok det trafikale grunnkurset sa de at når vi skulle øvelseskjøre med følgesykkel måtte vi ha 2-veis komunikasjon. Dette var påbudt. Han sa også at vis vi ikke hadde dette så kunne politiet stoppe oss å sjekke mobilene osv.. Jeg trodde det var påbudt? men er det ikke det likevell? har reglene forandret seg siden jeg tok trafikalt grunnkurs?
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Når vi tok det trafikale grunnkurset sa de at når vi skulle øvelseskjøre med følgesykkel måtte vi ha 2-veis komunikasjon. Dette var påbudt. Han sa også at vis vi ikke hadde dette så kunne politiet stoppe oss å sjekke mobilene osv.. Jeg trodde det var påbudt? men er det ikke det likevell? har reglene forandret seg siden jeg tok trafikalt grunnkurs?
Vis hele sitatet...
Fikk opplyst det samme sist sommer da man bedrev øvelseskjøring med et av avkommene.

Anbefaler dette http://magasi.net/catalog/product_in...oducts_id=3983 settet. Grei pris og brukbar rekkevidde.
Sitat av BadNamed Vis innlegg
Takk for svar

Plutselig fikk jeg flere spørsmål.

Hvis jeg kjører i en rundkjøring. Finner en luke, men som bare jeg har plass til. Det havner noen par biler mellom oss. Hva skal jeg finne på da? Stoppe? Finne en luke til begge av oss?
Vis hele sitatet...
På oppkjøring klasse A (tung motorsykkel) fikk jeg i alle fall beskjed om å kjøre som vanlig, så var det sensor sitt ansvar å observere meg fra den posisjonen han var i, og prøve å kjøre forbi biler så han kom bak meg igjen. Så fikk jeg eventuelt høre det på øret hvis jeg måtte vente.
Sitat av BadNamed Vis innlegg
Er fartsbøter noe som gir deg rulleblad? Eller er det bare bot og noen par prikker?
Vis hele sitatet...
Fartsbøter kommer under forenklet forelegg og vil ikke bli registrert i bøteregisteret. Det vil heller ikke vises på din vandelsattest, men vil vises på den uttømmende vandelsattesten.

I den uttømmende vandelsattesten er alle lovbrudd du har gjort registrert og vil stå der resten av livet. Den eneste måten å få noe bort fra den uttømmende vandelsattesten er at saken blir tatt opp i konfliktrådet, godtar og innfrir avtalen. Da vil saken bli strøket fra den uttømmende vandelsattesten etter 2 år hvis du ikke begår noen lovbrudd i mellomtiden.

Fartsbøter vil heller ikke hindre deg adgang til USA.
2-veis kommunikasjon er påbudt. Hvorfor skal man ha med seg kommunikasjon, men ikke bruke det? Jeg skjønner ikke hva dere mener folkens. Vest med L skal også brukes av den som følger deg, dvs at du ikke trenger å bruke vest. Husk også at den som følger deg skal ha hatt lappen i 5 år sammenhengende. Du må også ha med deg kjørerbeviset ditt.

*dette er oppdatert info fra trafikalt grunnkurs høsten 2009.
To sek [10 tgn]
Sist endret av Realist1; 10. januar 2010 kl. 23:07.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Når jeg kjørte fikk jeg beskjed om lærer at vi ikke skulle bruke det, i reglene var det kun påbudt og ha tilgjenglig.

Regner med at denne bokormen hadde rett?
Sitat av Clr Vis innlegg
Fartsbøter kommer under forenklet forelegg og vil ikke bli registrert i bøteregisteret. Det vil heller ikke vises på din vandelsattest, men vil vises på den uttømmende vandelsattesten.
Vis hele sitatet...
Se denne linken.

Her står det blant annet:
Forenklede forelegg blir registrert i bøteregisteret på linje med andre ilagte bøter, til tross for at hverken Sivilombudsmannen eller Datatilsynet kan se at det er hjemmel for dette i strafferegistreringsloven.
Vis hele sitatet...
Er dette riktig eller ikke? Jeg har lest flere steder at forenklede forelegg ikke ble registrert i bøteregisteret, men jeg trodde lenge at de ble det, og det er tydeligvis steder som skriver at de blir det også. Er det noen som vet hva som stemmer? Dette er ganske viktig for meg. Takk for svar.