Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4151
http://www.fvn.no/kultur/article700426.ece

Som dere kan se, har denne avisen bedrevet et relativt omfattende harselas med Kristiansands butikkeiere.
Dette fikk meg til å le rått til tider! Var jo ikke måte på graverende feil i et par av bildene! Har vanskelig for å bestemme meg for noen favoritter.
Det som var toppen på kransekaka var selvfølgelig de spydige kommentarene under bildene.

Når jeg leser på kommentarene som Fedrelandsvennens brukere har skrevet kan jeg se at det er blandede følelser rundt dette temaet.


Personlig mener jeg at det er viktig å skrive så rett som mulig på alle måter. Derfor gledet dette innslaget meg veldig på denne fine søndags morgenen!

Skal innrømme at det er fort gjort å gjemme seg i ny og ne når man skriver. Det gjør jeg stadig vekk selv ettersom jeg nesten utelukkende skriver på dialekt når jeg er på msn og på mobilen.
Derfor kan det fort by på problemer når man skal skrive slik at skriveriene vises offentlig.
Hva mener dere om denne saken?
Har dere noen morsomme bilder som kan deles i denne tråden?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
www.amo.no

Den holder vel ei stund...
Jeg synes ikke feilene var så graverende.
Grunnen til dette er vel kanskje at det blir skrevet på den måten over alt. Orddeling, ord deling eller ord-deling.

Det er ikke alltid like enkelt å vite hva som er rett
En liten halvtime på dette forumet alene er jo nok til å få innvollene til å vrenge seg i smerte. Lærer ikke ungdom norsk på skolen lenger?
Sitat av 2r@rne Vis innlegg
Det er ikke alltid like enkelt å vite hva som er rett
Vis hele sitatet...
Tenk på hvordan du uttaler det før du skriver. Skal du skrive orddeling, så sier du det inni deg, og forhåpentligvis burde du raskt høre at du ikke sier, ord del ing.
Sitat av Marken Vis innlegg
En liten halvtime på dette forumet alene er jo nok til å få innvollene til å vrenge seg i smerte. Lærer ikke ungdom norsk på skolen lenger?
Vis hele sitatet...
Dette var såpass greit å lese at jeg hatte satt stor pris på å høre mer fra deg i denne tråden!
Jeg har også litt blandede følelser rundt dette.

Når det gjelder orddeling på produkter, varer, osv., så er dette ofte egennavn på "tingen" og kan dermed ikke tas under norske rettskrivningsregler.

Det andre er "design-siden" av saken. På skilt, plakater, logoer og mye annet, så mener jeg ikke at man skal pakke inn bindestreker. Folk er sikkert forskjellig her og, men jeg mener mange plakater hadde rett og slett blitt stygg om man skulle ha puttet inn 3-4 bindestreker når man bryter ordene.

Så jeg mener orddeling kun burde gjelde i skriverier, som artikler, bøker og lignende.

Det andre jeg ser veldig mye av nå er delingen av telefonnummer. Vet ikke helt om det kan tas under orddeling?? Men ofte på firmabiler, busser, osv., så skriver de mobilnummer som 40 00 00 00 eller 90 00 00 00. Om jeg ikke husker feil, skal nummer som begynner på 4 og 9, segmenteres som 900 00 000. Mens nummer som starter på andre tall skal skrives som 70 00 00 00.
Sitat av Marken Vis innlegg
En liten halvtime på dette forumet alene er jo nok til å få innvollene til å vrenge seg i smerte. Lærer ikke ungdom norsk på skolen lenger?
Vis hele sitatet...
Er vel kanskje mer det at kun en brøkdel av elevene faktisk gidder å lære seg det ordentlig. Forsåvidt så er min generasjon (-91) typisk berørt av sms-språket, noe de tar med seg inn på internett. Tror nok de aller fleste vet at det ikke skrives "floss hatt", men "flotthatt", men rett og slett ikke gidder å tenke over det.

EDIT: Orddelingsfeil er forresten noe jeg virkelig ikke liker. Bryter opp teksten...
Sist endret av Screwdriver; 13. september 2009 kl. 12:39.
Etter å ha sett gjennom flere av bildene med feilene nå, så hadde det ikke brutt så mye med "designet" om de hadde puttet på en bindestrek (i alle fall på plakatene der). Så jeg "rester" min case bittelitt;p

I fjor hadde en gruppe i forkursklassen min i oppdrag å spørre folk på Trondheim Torg om hvordan man skrev orddelingsfeil. De fikk fire alternativer å velge mellom, kun 35% svarte riktig;p
Sist endret av dico; 13. september 2009 kl. 12:44. Grunn: skrive feil :p
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Beklager, folkens, men det holder seg definitivt ikke inne på nettet og diverse "raske" måter å sende meldinger på. Hvis noen kan peke på en tilfeldig by, vedder jeg gjerne på at man ikke kan gå rundt i den i et kvarters tid uten å støte på minst tre orddelingsfeil på plakater, skilt, o.l.

Personlig mener jeg vel at når man allikevel skal lære norsk på skolen bør man lære seg å skrive skikkelig i stedet for å lese, analysere og (til en viss grad) skrive helvetes dikt.
Sist endret av robhol; 13. september 2009 kl. 12:46.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Dette innlegget fra avisen viser vel holdningen mange har til rettskrivning;
reagerer egentlig ikke på noen av disse. Er jo vanlig og skrive sånn på reklame plakater. plakat språk!! viser faktisk og lite det er og gjøre på mediehuset Fedrelandsvennen. at dere går ut på gata og leter etter sånn teite feil. herregud, skaff dere ett liv.!!
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke problemet med å prøve å skrive så korrekt som man kan når man først skal publisere noe. Om det er en plakat eller et foruminnlegg med en viss substans. Det er ikke at jeg er så jævla perfekt selv, men jeg prøver nå å skrive så korrekt som mulig. Derfor liker jeg å se når også andre gjør det.

Jeg ser jeg har kommentert innlegg i fylla i natt der en person prøver å skrive et innlegg om at folk må våkne opp. Det mistet all sin troverdighet i fremstillingen. Skriv posten i word først er mitt mantra.

Når det gjelder orddelingsfeil eller særskrivingsfeil (som de fleste nå vet er to forskjellige ting) så er det i mine øyne blant de verste skrivefeilene. Jeg humrer godt når jeg kjører til jobb på Sotra i krabbesesongen. Da kan man nemlig kjøpe "ny kokt konge krabbe" på Sotra. "Blå kveite" er jo også en morsom variant, dog litt mer sublim.
Det heter særskrivning
Dere som er i grunnskolen eller på vgs nå og ikke bryr dere om å skrive korrekt; lykke til på høgskole/universitet! Der er det ingen bønn..
Orddeling (særskriving) i reklameplakater, på diverse embalasje etc. er forståelig. Det handler om mangel på plass og estetikk. Bindestreken ser ødelegger dessverre symetrien.

Det er vel bare et spørsmål om når det blir tillat i norsk; påvirkningen fra engelsk er sterk, og vi blir jo konstant utsatt for slike feil i butikkvinduer o.l.

Det er ikke noe krise dog; engelsk, svensk og dansk klarer seg fint uten det, men jeg syns fremdeles det er synd. Det virker for meg helt logisk å beskrive én ting med ett sammenhengende ord (jf, brazzavillekongoleser). Og hva blir vel kryssord uten Rolf Hansens fantastiske ord?
Jeg irriterer meg egentlig bare over orddelingsfeil som går denne veien her. Altså ord som er "dratt fra hverandre". Den andre veien (ta vekk mellomrom) synes jeg egentlig går helt greit da det som oftest er flere ord som uttales som ett.

For øvrig, for eksempel, skriver jeg ofte forøvrig.
Sist endret av Gamgee; 13. september 2009 kl. 15:25.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Jeg skjønner ikke............................... dog litt mer sublim.
Vis hele sitatet...
Jeg ser og at dette er et økende problem hos landets aviser og der finnes det mer enn en person som leser artikler som skal publiseres.
Regelrette skrivefeil blir ikke rettet, noe jeg rett og slett ikke forstår.

Ser jo at språket alltid er i utvikling, både det verbale som det skrevne. Men norsk er norsk, så prøv å bruke det på best mulig måte.
for hånd takk.

atlef.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Orddeling (særskriving) i reklameplakater, på diverse embalasje etc. er forståelig. Det handler om mangel på plass og estetikk. Bindestreken ser ødelegger dessverre symetrien.

Det er vel bare et spørsmål om når det blir tillat i norsk; påvirkningen fra engelsk er sterk, og vi blir jo konstant utsatt for slike feil i butikkvinduer o.l.

Det er ikke noe krise dog; engelsk, svensk og dansk klarer seg fint uten det, men jeg syns fremdeles det er synd. Det virker for meg helt logisk å beskrive én ting med ett sammenhengende ord (jf, brazzavillekongoleser). Og hva blir vel kryssord uten Rolf Hansens fantastiske ord?
Vis hele sitatet...
Mangel på plass burde da slettes ikke være noe problem på samtlige av alle de bildene man ser på linken som jeg postet. Kanskje på noen, men ikke på alle.
Mange av de feilene som er gjort på bildene jeg nevnte har faktisk forkludret både det estetiske og det symetriske!

Skal vedde på at de aller fleste feilene er gjort i ren uvitenhet.
Jeg mener at når man skal reklamere for et produkt så må man i det minste være i stand til å skrive hva man reklamerer for på en korrekt måte!

Så fram til poenget mitt: Skal man tenke på at ordene skal være symetriske og fremstå som et kålhode i samme slengen eller skal man skrive det riktig slik at man enda har et lite snev av verdighet igjen?

Går ikke personlig til angrep mot deg, Kalakov, men snarere mot budskapet ditt.
Sist endret av Knask; 13. september 2009 kl. 18:33.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av atlef Vis innlegg
Jeg ser og at dette er et økende problem hos landets aviser og der finnes det mer enn en person som leser artikler som skal publiseres.
Regelrette skrivefeil blir ikke rettet, noe jeg rett og slett ikke forstår.
Vis hele sitatet...

Vet at blandt annet Adresseavisen gav korrekturleserne fyken for å spare penger for en stund siden.
Sitat av Marken Vis innlegg
En liten halvtime på dette forumet alene er jo nok til å få innvollene til å vrenge seg i smerte. Lærer ikke ungdom norsk på skolen lenger?
Vis hele sitatet...
Joda, men ikke alle følger med i norsk timene. Du vet, de fleste vil bli laste bil sjåfører, og gå yrkes faglig skole.

Jeg hater orddelingsfeil. Og annet irriterende språkbruk (å/og).
Sitat av HossCarter Vis innlegg
Dere som er i grunnskolen eller på vgs nå og ikke bryr dere om å skrive korrekt; lykke til på høgskole/universitet! Der er det ingen bønn..
Vis hele sitatet...
Kanskje det er derfor ingen av ingeniørene som kommer ut fra høgskole ikke kan å skrive norsk?

Jeg tror det er der problemet ligger, det er ingen som bryr seg. Verken på VGS eller høgskole. Kanskje om man studerer norsk på et universitet, så kan man kanskje begynne å bry seg.

Det norske språket er uansett i forfall. Personlig mener jeg at man skal få fortgang i denne prosessen, mens andre mener man skal holde på norsken lengst mulig. Dette er vel en smakssak.

Når vi først er inne på norskemner, så mener jeg heller vi kan rakke ned på ufullstendige setninger og lignende. Setninger som ikke gir mening er mye verre enn en setning som ikke henger på grep.
Orddelingsfeil kommer av at folk ikke gidder å lese bøker. Ja, nå for tiden kommer jo bøker også med 150000 forskjellige feil :O
Jeg fatter ikke at folk klarer å bruke energi på denne typen gpp! Minst av alt hva gjelder reklameplakater. ALLE forstår hva plakaten forsøker å kommunisere selv uten en velplassert bindestrek.

At man klarer å lage en avissak av slik viser at de har for mange journalister og for få saker i avisen.
Det jeg irriterer meg mest over er "OG" og "Å" feil.
Kan umulig være så forbannet vanskelig å forstå forskjellen.
Jeg lurer på om tyskerne har den samme debatten. I det tyske språket er det jo utrolig mange sammensatte ord.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg fatter ikke at folk klarer å bruke energi på denne typen gpp! Minst av alt hva gjelder reklameplakater. ALLE forstår hva plakaten forsøker å kommunisere selv uten en velplassert bindestrek.

At man klarer å lage en avissak av slik viser at de har for mange journalister og for få saker i avisen.
Vis hele sitatet...
Du fråsåtr dtete osgå, det bteyr ikke at jeg brdue frostette å sirvke silk.
vil si feil bruk av spørreord er langt mer irriterende enn orddelingsfeil. Som f.eks "Hvem bil skal jeg kjøpe" skjønner ikke at folk klarer å skrive det.
Sitat av commie Vis innlegg
Du fråsåtr dtete osgå, det bteyr ikke at jeg brdue frostette å sirvke silk.
Vis hele sitatet...

Nei, selvsagt ikke. Du prøver å sette ting på spissen, du bommer fullstendig.

At reklameskilt ikke er korrekt stavet faller i en helt annen kategori enn det der. Men for all del, dersom folk ikke har bedre å bruke tiden sin på så er det godt de i det minste har dette
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, selvsagt ikke. Du prøver å sette ting på spissen, du bommer fullstendig.

At reklameskilt ikke er korrekt stavet faller i en helt annen kategori enn det der. Men for all del, dersom folk ikke har bedre å bruke tiden sin på så er det godt de i det minste har dette
Vis hele sitatet...
Feil i reklameplakater og generelt i media med på å spre vranglære. Å for eksempel ikke kunne stole på journalister(!) av alle ting til å skrive korrekt norsk, er rimelig ille. Selv mener jeg at alt av språk som skal publiseres burde følge en kvalitetssikring. Iallfall når det kommer til TV og til størst mulig grad internett. Å skrive korrekt norsk der det burde være rett, kan umulig være så vanskelig.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Feil i reklameplakater og generelt i media med på å spre vranglære. Å for eksempel ikke kunne stole på journalister(!) av alle ting til å skrive korrekt norsk, er rimelig ille. Selv mener jeg at alt av språk som skal publiseres burde følge en kvalitetssikring. Iallfall når det kommer til TV og til størst mulig grad internett. Å skrive korrekt norsk der det burde være rett, kan umulig være så vanskelig.
Vis hele sitatet...

Tull!

At det står


Super
Tilbud

på en håndskrevet reklameplakat har ingenting med spredning av vranglære å gjøre. At media burde bestrebe å skrive skikkelig norsk kan jeg helt klart være enig i, men å forsøke å latterliggjøre handelstanden for sine plakater slik som FV gjør i denne saken er intet mindre enn latterlig i seg selv. Det eneste som er mer latterlig er nerder på internett som tror deres supre evner til å påpeke slike uvesentlige feil gjør dem bedre enn andre.

Ja, vi bør helt klart stille strenge krav til dem som er profesjonelle formidlere av tekst og tale, men handelstandens plakater er lysår unna profesjonell tekstformidling.

Når det gjelder slike feil og andre skrivefeil på internett eller i andre fora er jeg av den oppfatning at det er langt viktigere at "mannen i gata" deltar i den offentlige debatten enn at han gjør det med et 100% korrekt skriftspråk.

Så kan vi heller ta opp debatten om hvorfor læring i skolen fungerer for dårlig i en annen debatt.
Sist endret av Cikey; 14. september 2009 kl. 01:07.
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Jeg hater _ord delings_ feil!
Vis hele sitatet...
Blir mer irritert av utsagn som dette, enn orddelings feil.
Som Cikey skrev, at det står

Super
Tilbud

på en reklameplakat er virkelig ikke stort nok problem til å lage en avisartikkel ut av det.
Sitat av Widow Vis innlegg
Blir mer irritert av utsagn som dette, enn orddelings feil.
Som Cikey skrev, at det står

Super
Tilbud

på en reklameplakat er virkelig ikke stort nok problem til å lage en avisartikkel ut av det.
Vis hele sitatet...
Det stod ikke bare på en plakat, det stod på haugevis av plakater!
Det har blitt en ukultur! Det har blitt "pop", "hipt" og "schpa"!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det stod ikke bare på en plakat, det stod på haugevis av plakater!
Det har blitt en ukultur! Det har blitt "pop", "hipt" og "schpa"!
Vis hele sitatet...

Dersom du mener reklameplakater skrives som de gjør fordi det er "pop", "hipt" og "schpa", så trenger du en seriøs reality check !
Jeg synes det er påfallende at folk som bruker så mye energi på å kritisere andres ortografiske feil ikke bruker den riktige betegnelsen som i de fleste tilfellene her ville være særskrivingsfeil og ikke orddelingsfeil. Selv blir jeg sjelden provosert av skrivefeil, men jeg tar nok ikke en bedrift like seriøst om de har haugevis med skrivefeil i reklamer og den slags. Det ser rett og slett sløvt og useriøst ut.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Tull!

At det står


Super
Tilbud

på en håndskrevet reklameplakat har ingenting med spredning av vranglære å gjøre. At media burde bestrebe å skrive skikkelig norsk kan jeg helt klart være enig i, men å forsøke å latterliggjøre handelstanden for sine plakater slik som FV gjør i denne saken er intet mindre enn latterlig i seg selv. Det eneste som er mer latterlig er nerder på internett som tror deres supre evner til å påpeke slike uvesentlige feil gjør dem bedre enn andre.

Ja, vi bør helt klart stille strenge krav til dem som er profesjonelle formidlere av tekst og tale, men handelstandens plakater er lysår unna profesjonell tekstformidling.

Når det gjelder slike feil og andre skrivefeil på internett eller i andre fora er jeg av den oppfatning at det er langt viktigere at "mannen i gata" deltar i den offentlige debatten enn at han gjør det med et 100% korrekt skriftspråk.

Så kan vi heller ta opp debatten om hvorfor læring i skolen fungerer for dårlig i en annen debatt.
Vis hele sitatet...
Klart det har noe med spredning av vranglære å gjøre! Språk er noe man lærer ved å lytte, prate og ikke minst lese. Reklame- og tilbudplakater er jo noe vi blir utsatt for hver dag, og utgjør majoriteten av tekst vi blir utsatt for i dagliglivet. Tenk på hvor mye reklame du ser i løpet av en dag inne i byen eller bare på vei til og fra jobb.

Det er klart at vi ikke kan regulere hver eneste håndskrevne plakat i hver eneste gate i Norge, men at i det minste de profesjonelle gjør sin del, kan neppe være for mye forlangt. Med de profesjonelle mener jeg de som står for reklamering og markedsføring i en bedrift.

Enkelte bruker også forferdelig lang tid før de utvikler de vi kaller kritisk tankegang. Er man totalt ukritisk til språket man blir presentert for på daglig basis, vil man jo absorbere alle feilene også, mens man tar det for god fisk.

Jeg sier ikke at det er et stort problem, eller at dette er en sak vi må ta hånd om før landet kollapser i kaos. Men jeg mener at det er et kollektivt ansvar å kunne skrive korrekt norsk i forbindelse med publisert tekst.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Dersom du mener reklameplakater skrives som de gjør fordi det er "pop", "hipt" og "schpa", så trenger du en seriøs reality check !
Vis hele sitatet...
Jeg mener ingenting som helst.
Innlegget mitt var kun ment for å understreke at det faktisk er et mer omfattende problem enn man skulle tro. (Fra min synsvinkel)
Derfor tok jeg i bruk særdeles tåpelige virkemidler.
De som deler flerleddede faste uttrykk irriterer meg grenseløst, men ikke like mye som de som bruker åpenrom før store skilletegn.
For eksempel: "Hei på deg !", "Hvordan går det ?". Ser det sprer seg sakte men sikkert, ikke bare i Norge

Ser at det står "Send inn svar" før jeg har publisert innlegget. Regner det er oversatt fra engelsk. Hva med å bytte det til "Publiser"

Lånt fra AMO sin nettside:
http://folk.uio.no/tfredvik/amo/jpg/017_BjOErnWilhemlsen_AlkoholTilBarna.jpg
Sist endret av Cahl; 17. september 2009 kl. 16:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Det jeg irriterer meg mest over er "OG" å "Å" feil.
Kan umulig være så forbannet vanskelig og forstå forskjellen.
Vis hele sitatet...


Nei, det er noe jeg heller ikke skjønner, hvorfor kan ikke folk lære seg forskjellen?
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.dagbladet.no/2009/10/29/s...nalen/8792815/

Pent?
Sist endret av Knask; 29. oktober 2009 kl. 18:43.
En tommelfingerregel kan være at en ting skal være ett ord. Slik er det imidlertid ikke på engelsk. F.eks heter det children's book author på engelsk, men barnebokforfatter på norsk.

Sitat av Maol33t Vis innlegg
Det jeg irriterer meg mest over er "OG" og "Å" feil.
Vis hele sitatet...
Det er bare til å lære seg at å bare skal være forran infinitivsformen av et ord.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Selv synes jeg det er viktig med ordeling for og unngå disse flotte missforståelsene.
Er selv usikker på diverse grammatiske saker, men jeg prøver så godt jeg kan.
Jeg skriver bokmål selv på SMS og MSN, å æ e ikke stor fæn av dialæktskriving.
Må ærlig innrømme at jeg lo høyt da jeg så hva som er ett selvfølge og hva som er forbudt på Barnas båt!

Og det med de skjerfene var jo litt funny, men må så jeg likte det lille bilde til høyre bedre!
"Beware of the sugar! It bites!"

EDIT: Måtte fjerne en skrivefeil...

Ah! Min største grammatiske svakhet. Skal jo naturligvis stå "å unngå".
Men og si "alle" er vel og ta litt i. Mente det med dialekt som en spøk som jeg håper du forsto.
Og jeg mente "Si" og ikke "Så", i den siste setningen.
Sist endret av Up; 29. oktober 2009 kl. 19:40.
Bare for å gjøre en ting klart; orddeling og særskrivning er ikke det samme. Ser at disse ordene ofte blir brukt om hverandre, så tar meg friheten til å forklare forskjelden.


Orddeling er når et ord som er sammensatt av to eller flere ord skal ha en bindestrek dersom ordet fortsetter på neste linje. Eksempel:

Riktig:
Binde-
strek

Feil:

Binde
strek


Særskrivning
er når et ord er sammensatt av to eller flere ord. Eksempel:

Riktig:
Særskrivning

Feil:
Sær skrivning


Kort fortalt.
Sist endret av Eplekjekk; 29. oktober 2009 kl. 21:24.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Bare for å gjøre en ting klart; orddeling og særskrivning er ikke det samme. Ser at disse ordene ofte blir brukt om hverandre, så tar meg friheten til å forklare forskjelden.


Orddeling er når et ord som er sammensatt av to eller flere ord skal ha en bindestrek dersom ordet fortsetter på neste linje. Eksempel:

Riktig:
Binde-
strek

Feil:

Binde
strek


Særskrivning
er når et ord er sammensatt av to eller flere ord. Eksempel:

Riktig:
Særskrivning

Feil:
Sær skrivning


Kort fortalt.
Vis hele sitatet...
Er særskrivning når man skriver feil eller riktig?
Altså, er "sær skrivning" særskrivning eller særskrivningsfeil?
Sitat av Graapho Vis innlegg
Er særskrivning når man skriver feil eller riktig?
Altså, er "sær skrivning" særskrivning eller særskrivningsfeil?
Vis hele sitatet...
Særskriving er enkelt og greit når du skriver et ord som to ord.
Eksempel:
Av gårde, om kapp, etter hvert.

Samskriving er når du skriver to eller flere ord som ett ord.
Eksempel:
Takras, turbuss, fotballbane.

Du kan derfor særskrive riktig. Særskrivingsfeil vil da være tak ras, tur buss og fotball bane, mens samskrivingsfeil vil være avgårde, omkapp og etterhvert.
Jeg ville vel si at "sær skriving" er noe HELT annet enn særskriving.

Det er et par ting som jeg har lagt merke til på de fleste norske nettsider. "Jeg skal ut og pusse mopeden med ett sandpapir, så skal den selgest. Den kan fraktes på en laste bil."
Hvorfor skriver norsk ungdom sånt? Fordi de er for late til å lese bøker. Hvorfor har de så dårlige karakterer? Fordi de har mange orddelingsfeil, og da ryker norskkarakteren.
Jeg blir så irritert når jeg leser slikt. Småpiss, riktignok, men sinnsykt irriterende. Mopedportalen er full av sånt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Visstnok heter feilen av typen "Tunfisk biter i vann" "Feil i sammensatte substantiv".

Orddelingsfeil er når jeg deler ordet blyantspisser slik:

Blya-
ntspisser

(Særskriving og samskriving er nok andre betegnelser på førstnevnte. Ja, det finnes forskjellige meninger om hvordan man skal dele ord rett.)