Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4074
Trenger kontakt på kjøreskole i Polen som arrangerer oppkjøring ( ikke opplæring) til sertifikat godkjent i EU / EØS land.
Kan noen gi meg tips ?
Sitat av SveGus Vis innlegg
Trenger kontakt på kjøreskole i Polen som arrangerer oppkjøring ( ikke opplæring) til sertifikat godkjent i EU / EØS land.
Kan noen gi meg tips ?
Vis hele sitatet...
Du får uansett ikke dette godkjent i Norge, men det er kanskje ikke målet?
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Du får uansett ikke dette godkjent i Norge, men det er kanskje ikke målet?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke et polsk førerkort i Norge jo.
Har man derimot mista lappen(føreretten) så blir det noe annet, da du fremdeles har mistet den selv om du kommer med en polsk papirlapp her i Norge.
For å utfylle det litt...

Den eneste måten dette førerkortet kan benyttes i Norge er hvis vedkommende kan dokumentere at han har bodd i Polen i minimum 6 måneder. Hvis dette ikke kan dokumenteres kan ikke førerkortet benyttes, eller byttes i Norsk førerkort.

Dokumentasjonen skal være offentlig og ikke skrevet av f.eks en polsk arbeidskamerat.

Innen ett år må vedkommende ha en praktisk prøve i Norge for å fornye til Norsk førerkort. Etter et år er med andre ord det Polske førerkortet ugyldig.
Sitat av Driftaway Vis innlegg
For å utfylle det litt...

Den eneste måten dette førerkortet kan benyttes i Norge er hvis vedkommende kan dokumentere at han har bodd i Polen i minimum 6 måneder. Hvis dette ikke kan dokumenteres kan ikke førerkortet benyttes, eller byttes i Norsk førerkort.

Dokumentasjonen skal være offentlig og ikke skrevet av f.eks en polsk arbeidskamerat.

Innen ett år må vedkommende ha en praktisk prøve i Norge for å fornye til Norsk førerkort. Etter et år er med andre ord det Polske førerkortet ugyldig.
Vis hele sitatet...
Ja du har rett i det at man må kunne dokumentere at man har bodd der. Derfor hjelper mange av de polske trafikkskolene deg med det, ved å registrere deg som bosatt i Polen en stund. Er mange lappløse europeere som har dratt dit for å få lappen før tiden. Spesielt folk ifra landene i nærheten der.

Så det er muligheter for å spare litt penger på å ta lappen der, men som oftest vil vel spinninga gå opp i vinninga.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Tja, er vel bare og melde bostedsadresse i polen 6 måneder før det og så reise ned for og ta prøven.

Forøvrig stiller jeg meg skeptisk til og ta førerprøven der nede, her i Norge får du utdanning som er tilpasset;

Værforhold, typer biler vi kjører, typer veier vi kjører på og ikke minst hvordan våres trafikkulturforståelse.
Er selv uenig med de latterlige prisene vi idag betaler for sertifikatet i Norge, men er sterkt imot at en uerfaren og/eller "dårlig" sjofør cruiser rundt fordi han lurte systemet og dro til polen for å ta lappen!

Men jeg vet jo ikke om det er dette du er ute etter :P
Sitat av bavarai Vis innlegg
Forøvrig stiller jeg meg skeptisk til og ta førerprøven der nede, her i Norge får du utdanning som er tilpasset;

Værforhold, typer biler vi kjører, typer veier vi kjører på og ikke minst hvordan våres trafikkulturforståelse.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg må vere det dummeste og minst gjennomtenkte argumentet jeg har hørt _noen sinne_.

Type biler: En Mercedes er en Mercedes spørst om den er i Polen. Belive me, polen har verken dårligere eller bedre biler en her
Vær: Vinteren er like kald, om ikke kaldere=mer erfaring. Polen er ikke et land i Afrika.

Finnest tusen motargument men faktumet er; Polen er en del av EØS, på lik linje med Norge. Kjøreopplæringen du får der skal tilfredstille alle krav for alle EØS land.

Dette er et spørsmål om hvem som får pengene dine i sin lomme.
eu er eu........
Sitat av fastway Vis innlegg
Dette tror jeg må vere det dummeste og minst gjennomtenkte argumentet jeg har hørt _noen sinne_.

Type biler: En Mercedes er en Mercedes spørst om den er i Polen. Belive me, polen har verken dårligere eller bedre biler en her
Vær: Vinteren er like kald, om ikke kaldere=mer erfaring. Polen er ikke et land i Afrika.

Finnest tusen motargument men faktumet er; Polen er en del av EØS, på lik linje med Norge. Kjøreopplæringen du får der skal tilfredstille alle krav for alle EØS land.

Dette er et spørsmål om hvem som får pengene dine i sin lomme.
Vis hele sitatet...
Hvilken bil man kjører kommer selvfølgelig ann på lommeboka, men han har fremdeles et poeng.

Det er mange småting som er forskjellig mellom Norge og Polen. Som feks gul og hvit stripe midt i veien, trafikkultur, veistandard osv. Man trenger heller ikke dra helt til Afrika for at man skulle ha flaks for å få no trening på snø i det hele tatt. Det holder med å dra litt nedover i Europa.

Er sikrest å ta lappen i det landet man skal bruke det i mener nå jeg. Man trenger ikke å dra lengre enn til England i Europa hvor trafikken er snudd på hodet, hjelper heller ikke å mye om man tar lappen i et land hvor det nesten bare finnes motorveier, for så å komme hjem til Norge med 3 mil med motorvei.

Er ikke uten grunn man ikke kan kjøre lengre enn et år på utenlansk lapp i Norge før man må ta en Norsk førerprøve.
forstår fortsatt ikke hvorfor man vil bytte inn et polsk førerkort i et norskt et.. driftaway? ikkenoe poeng over hodet det. Har man først fått det polske kan du likesågodt beholde det, da kan du heller ikke prikkbelastes mener jeg og tror...
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
forstår fortsatt ikke hvorfor man vil bytte inn et polsk førerkort i et norskt et.. driftaway? ikkenoe poeng over hodet det. Har man først fått det polske kan du likesågodt beholde det, da kan du heller ikke prikkbelastes mener jeg og tror...
Vis hele sitatet...
Sorry kompis, men nå snakker du rør...

Det Polske førerkortet er gyldig i Polen sikkert så lenge du lever, men i det du har adresse i Norge er kortet gyldig i maks 1 år.

Personlig har jeg ikke lyst til å møte vedkommende langs vegen om han ikke har hatt tilstrekkelig trening. Og det å si at opplæringen i Polen er på linje med den man har i Norge er helt på jordet!
Dette er reglene

kravet for å ta førerkort i EU-/EØS-land er at man må ha vært bosatt i landet i minst seks måneder. Når man da tar med seg førerkortet hjem til Norge er dette gyldig så lenge det er gyldig i utstedelseslandet, og kan brukes fritt i her hjemme.
Vis hele sitatet...
- Har man oppholdt seg utenfor EU og tatt førerkort i disse landene, må man kunne dokumentere at man har vært bosatt i landet i over seks måneder. Ettersom dette ofte gjelder studenter, trenger man ikke ha vært fast bosatt der, men rett og slett bare dokumentere at man har vært bosatt i landet i lang nok tid, forteller Kleven.

Når man kommer hjem til Norge igjen, kan man bruke dette førerkortet i ett år før man må avlegge obligatorisk praktisk førerprøve. Dette betyr altså at det er store penger å spare på å benytte seg av disse tilbudene mens man er i utlandet.

Dette gjelder også motorsykkellappen, så vel som tyngre kjøretøy.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Alfonzor; 30. november 2009 kl. 19:45.
Sitat av Driftaway Vis innlegg
Sorry kompis, men nå snakker du rør...

Det Polske førerkortet er gyldig i Polen sikkert så lenge du lever, men i det du har adresse i Norge er kortet gyldig i maks 1 år.

Personlig har jeg ikke lyst til å møte vedkommende langs vegen om han ikke har hatt tilstrekkelig trening. Og det å si at opplæringen i Polen er på linje med den man har i Norge er helt på jordet!
Vis hele sitatet...
nei, jeg var kanskje litt uklar der, den jeg liksom prøvde å inisuere sammen med det er hvorfor endre addressen? ingen poeng.. uansett koster oppkjøring rundt 2 tusen kr og på det ene året du har kjørt rundt bør du klare å kjøre.. jeg snakker rør ja.. aldri
Sitat av Fyllerør Vis innlegg
nei, jeg var kanskje litt uklar der, den jeg liksom prøvde å inisuere sammen med det er hvorfor endre addressen? ingen poeng.. uansett koster oppkjøring rundt 2 tusen kr og på det ene året du har kjørt rundt bør du klare å kjøre.. jeg snakker rør ja.. aldri
Vis hele sitatet...
Hehe

Men hva med tiden frem til du "klarer" å kjøre da? Vil du møte han langs vegene?
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Når man kommer hjem til Norge igjen, kan man bruke dette førerkortet i ett år før man må avlegge obligatorisk praktisk førerprøve. Dette betyr altså at det er store penger å spare på å benytte seg av disse tilbudene mens man er i utlandet.
Vis hele sitatet...
Det er vel store penger å spare på selve opplæringen ja, men er jo meningsløst å ta opplæring i norge, reise nedover til polen for så måtte ta den på nytt i norge senere?
Sitat av dico Vis innlegg
Det er vel store penger å spare på selve opplæringen ja, men er jo meningsløst å ta opplæring i norge, reise nedover til polen for så måtte ta den på nytt i norge senere?
Vis hele sitatet...
Man maa ta foererproeven paa nytt, ikke opplaeringen. Men dette er utenfor eu. Om man tar lappen i eu trenger men ikke aa gjoer en dritt