Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 785
Hei.
har en gammel laptop PB easynote R1984 D, som jeg tenker gjøre om til en slags netbok.

Trenger altså en liten enkel distro som vil kjøre kjappt og greit på gammel maskinvare.

Pc'n skal brukes til surfing og musikk stort sett. Trådløst blir sikkert pes, men må på plass

Lurer altså på hvilke distros dere anbefaler for å puste liv i gammel maskin?
Gjærne noen som er lette å sette opp
Hva slags hardware har den?

Forøvrig: http://www.linux-laptop.net/

Gentoo er en distro som fint kan kjøre på gamle utdaterte maskiner. Krever dog litt arbeid å sette opp skikkelig.
Har litt sansen for distroer der man kun installerer det man trenger, og gjerne med rolling release. Gentoo og Arch ville ihvertfall passet meg utmerket om jeg skulle sette opp en maskin til dette formålet, da jeg har mulighet å bare installere det jeg trenger og velge programmer som er snillere mot maskinvaren.
Men når du sier at det skal være "lett å sette opp" regner jeg med du vil ha et system som er ferdig satt opp med en rekke programmer og mer eller mindre ferdig konfigurert.

Om maskinen er passe gammel kan Xubuntu, som kjører XFCE være et kurrant alternativ da XFCE skal være lettere mot maskinvaren enn Gnome og KDE.
Men generelt sett burde du uten problem kunne kjøre vanlig Ubuntu om du har 512MB minne eller mer. Om det blir litt sirup hjelper det bra på å skru av DesktopEffects.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Etter å ha brukt Gentoo i ganske mange år er jeg nå virkelig på Arch kjøret.. Hadde en liten periode (4mnd) med Ubuntu bare for å teste det ordentlig... Kan ikke si jeg likte det i forhold til de to tidligere nevnte. Her har du full kontroll. Ikke masser services som starter uten at du har gitt dem beskjed om å starte.

Siden Gentoo er relativt mye vanskeligere å installere og tar betydelig lenger tid (pga det er source basert) vil jeg anbefale deg Arch Linux. Har du meget spesifikke krav kan det henne Gentoo er et bedre alternativ, men i 9 av 10 tilfeller fungerer nok arch like bra. Arch har mindre pakkebrønn en Gentoo, men den dekker de aller fleste behov.

Fluxbox er en meget lett wm, og vil kjøre på nesten alt du kan kjøre X på.

Installer arch og skriv noe sånt som "pacman -Sy xorg slim fluxbox opera" og du vil ha et relativt ok system med en gang. Du bør selvsagt sette deg inn i hvordan arch fungerer anyway med å lese på hjemmesiden og wikien deres.

Om du skal ha en liten lett distro betyr det en distro som ikke gjør alt automagisk for deg. Derfor er gjerne en veldig enkel installasjon og "lett kjørt" distro en utopi. Arch er dog mye lettere å installere en Gentoo.. HAL gjør stort sett hele jobben med å identifisere hardware osv...
Sist endret av sptz; 29. mai 2009 kl. 17:30.
Prøve damn small linux?
Kjør Debian! Må være en av de deiligste distroene der ute. I mine øyne hvertfall
▼ ... noen uker senere ... ▼
Prøve damn small linux?
Vis hele sitatet...
æsj danm small linux, det blir det samma som å kjøre windows 3.1 på en helt ny pc.
jeg hadde gått får xubuntu enkel å greit ekstremt lettvekt, men samtidig føles det ikke crippeled som fks dsl, puppy, slax osv.