Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1920
Har nettopp spilt inn en demo med frijazztrioen GNOM.
Vi spiller rundtomkring i Danmark Sverige og Norge og studerer alle på
rytmisk musikk-konservatorium i København.
Lytt til musikken (seks nummer) og gi gjerne tilbakemelding.
Vi blir også meget glade for nye venner

www.myspace.com/gnomtrio

Spesielt vil jeg trekke fram Turn-a-Boot, den synes jeg låter friskt,
men kanskje den oppfattes som svært kaotisk for mennesker (kontra jazznerder)?

-Miles
Takk for en god latter. Jeg må på vegene av oss dødlige si at det her var helt på trynet absurd
Tror ikke nFF er akkurat rette plassen for Jazz, men jeg synes dette hørtes helt rævva ut for å si det mildt. Det var ikke behagelig å høre på, dette er noe du har på for å plage naboen.

Hørte på Karusell nå, fy faen. Du må kødde? Dette er jo helt latterlig? Det har ikke samspill i hele tatt, høres helt for jævlig ut.
Sist endret av jeppfi; 30. april 2009 kl. 18:37.
Unnskyld meg, men dette hørtes ut som første gangen vi ble introdusert for instrumenter i 5.klasse --og ingen av oss var naturtalenter, for å si det sånn.

Hører nå 'Turn-a-boot'...
Dette må jo være spilt inn i fylla? Eller har dere gått inn for å lage noe som mangler alt av rytme og samspill?
Sist endret av s1gh; 30. april 2009 kl. 18:43.
Haha! Det er i det minste morsomt å høre på >.<
dette er vel ikke seriøst?
Tydelig at folk her ikke skjønner konseptet med frijazz. Ikke noe jeg hører på til dagen heller, men det da absolutt ikke de mest sinnsyke jeg har hørt innnen sjangeren. Spilte litt i et storband `back in the days og hadde via det litt kontakt med Terje Isungset da han var trommelærer for han ene (Sjekk ut ralph myerz trommisen) og fikk dosert endel eksperimentelle perkusjonsmetoder og andre ukonvensjonelle teknikker.

Ellers så må jeg bare si at dere får da til et ganske så bra lydbilde med så liten besetning. Fur samstag er min foreløpige favoritt, den var litt mindre fri og passet meg bedre. Når det er sagt så : Stå på ! Det fungerer jo så absolutt innenfor sin sjanger. Til tider imponerende traktering av trombonen.-

Burde kanskje tatt en poll på hvor mange nFFère som hører på jazz i det hele tatt

Edit : hører "tango of the gnomes" nå, og det er vitterlig noen som plystrer med utenfor vinduet mitt
Sist endret av pidget; 30. april 2009 kl. 18:56.
Synes dette var ganske fantastisk jeg. "Komisk" approach til frijazz.
Dette var var jo veldig kult! Ren galskap.. elsker det!

minner meg litt om noe bakgrunnsmusikk i en sær kortfilm eller noe sånt.

Nff er nok kanskje ikke rette plassen for denne type musikk, men folk her er jammen meg ærlige! det skal dere ha.
hehe, dette var da vittig! Syntes det var litt kult jeg.
Her kan hvertfall ingen klage på rip-offs og cover låter
Sist endret av Prognisse; 30. april 2009 kl. 22:12.
Høres ut som om noen promper jo... ehhm...
Sist endret av Kiy0shi; 30. april 2009 kl. 22:52.
Syns dette var dritkult, dere har definitivt talent.
Hørtes litt amatørmessig ut, men på en måte som gjorde at det hørtes proffesjonelt ut. Spesielle greier!
Ikke at jeg har peiling på frijazz, men man må leve ganske dypt inne i sin egen lille musikkboble for å nyte det der.
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Høres ut som om noen promper jo... ehhm...
Vis hele sitatet...
Det, er tuba gutten min

Men on topic: Ikke helt min greie, men det er hvertfall ikke basshunter-ripoff eller Master of Puppets med en sur gitar.
Det skal dere ha.

Sånn sett er det mye bedre enn det meste av det som blir lagt ut her, men ikke helt min greie, selv om det var litt kult.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av pidget Vis innlegg
Tydelig at folk her ikke skjønner konseptet med frijazz. Ikke noe jeg hører på til dagen heller, men det da absolutt ikke de mest sinnsyke jeg har hørt innnen sjangeren. Spilte litt i et storband `back in the days og hadde via det litt kontakt med Terje Isungset da han var trommelærer for han ene (Sjekk ut ralph myerz trommisen) og fikk dosert endel eksperimentelle perkusjonsmetoder og andre ukonvensjonelle teknikker.

Ellers så må jeg bare si at dere får da til et ganske så bra lydbilde med så liten besetning. Fur samstag er min foreløpige favoritt, den var litt mindre fri og passet meg bedre. Når det er sagt så : Stå på ! Det fungerer jo så absolutt innenfor sin sjanger. Til tider imponerende traktering av trombonen.-

Burde kanskje tatt en poll på hvor mange nFFère som hører på jazz i det hele tatt

Edit : hører "tango of the gnomes" nå, og det er vitterlig noen som plystrer med utenfor vinduet mitt
Vis hele sitatet...
Min definisjon på "god musikk" er musikk som er behagelig å høre på. Jeg må innrømme at det var det ikke. Om det er poenget med frijazz eller ikke er for min del revnende likegyldig.

Jeg liker mye jazz, men det bør være struktur i det, ikke en tilfeldig ansamling med folk som spiller tilfeldige toner på tilfeldige tider, eller noe som høres sånn ut.

Beklager, men terningkast 1.
My two cents' worth.
"Det finnes ingen allment akseptert definisjon av begrepet frijazz. Forsøk på definisjoner blir komplisert av at mange musikere som opererer i andre stilarter bruker begrepet og også at frijazz blandes med andre stiler. Mange musikere tenderer også til å unngå klassifisering, fordi det anses som ubrukbart eller unødvendig begrensende." Wikipedia

Alle får faktisk lov å mene hva de vil, selv liker jeg bedre å lytte til alle versjoner av "moonlight serenade" en et frijazz ensemble i emning. Men hva pokker har trance med rock å gjøre, lite ?

Og om det høres noget tilfeldig ut, kanskje det skal være sånn. Tipper en femmer på at de fleste i denne tråden ikke har spilt noe instrument utenom blokkfløyte, og har forferdelige minner tilbake til den tiden..-

Edit : syns de fleste bildene til picasso ser jævlig ut, men allikevel ble han en annerkjent kunstner gitt..
Sist endret av pidget; 30. april 2009 kl. 23:29.
Sitat av pidget Vis innlegg
"Det finnes ingen allment akseptert definisjon av begrepet frijazz. Forsøk på definisjoner blir komplisert av at mange musikere som opererer i andre stilarter bruker begrepet og også at frijazz blandes med andre stiler. Mange musikere tenderer også til å unngå klassifisering, fordi det anses som ubrukbart eller unødvendig begrensende." Wikipedia
Vis hele sitatet...
Så definisjonen på frijazz er "Hvem som helst med eller uten kompetanse setter seg ned og leker med instrumenter."?
Det er greit nok at folk kan høre på og like hva de vil, men det der vitnet ikke om noe som helst snev av ferdigheter. Jeg føler nå at musikk helst skal vise at man er god på noe, enten det er sang, dans, en catchy beat eller skills på et instrument. Jeg følte at det ikke var så mye av noe av det der inne i bildet, til og med jeg kunne spilt slik hvis jeg hadde hatt instrumentene.
miles's Avatar
Trådstarter
Fett at musikken får dere til å reagere, selv om det da altså ikke utelukkende er positive reaksjoner (mildt sagt).
For å svare på noen spørsmål/kommentarer og påstander:

Propaganda:
Takk for en god latter. Jeg må på vegene av oss dødlige si at det her var helt på trynet absurd
Vis hele sitatet...
Morsomt at du tar på deg rollen som talsmann for dødelige, men ok, jeg ser poenget ditt. For mennesker/dødelige som ikke er bevandret innen frijazz/avant garde/free form musikk kan nok dette lyde både komisk, absurd, meningsløst og tilfeldig. Personlig er jeg ganske fornøyd med at musikken vår ikke stryker alle og enhver medhårs, vi prøver jo å utvikle en særegen måte å spille på, utvikle vår egen musikalske identitet. Absurditet og humor er alt for sjeldent i musikk spør du meg. Musikk som gir meg noe har nesten alltid store mengder motstand i seg, den utfordrer grensene og tar lytteren på alvor.

Janpfo:
Hørte på Karusell nå, fy faen. Du må kødde? Dette er jo helt latterlig? Det har ikke samspill i hele tatt, høres helt for jævlig ut.
Vis hele sitatet...
Påstanden om mangel av samspill blir jeg nesten litt provosert av, men bare nesten. At du synes det høres jævlig ut er streit nok, men samspillsmessig er det mange dels vanskelige ting vi har fått til å fungere. Trekking av tempoet, plutselige unisone partier, metrisk modulasjon, kollektiv improvisasjon(som i mine ører fungerer ganske godt), kollektiv formskapning i øyeblikket(låtens form og karakter blir bestemt mens vi spiller), variasjoner i temaet (også bevisste "feil"). Samspill kan være uendelig mye mer enn du tror. Vi har også øvd jevnlig i over ett halvt år, spilt fire jobber på kafeer/utesteder (bare begynnelsen, vi har fem til ferdig linet opp), komponert MANGE nummer og mye mer. I vår form for musikk, er samspill alfa omega, og vi er meget bevisste i våre valg.

s1gh:
Hører nå 'Turn-a-boot'...
Dette må jo være spilt inn i fylla? Eller har dere gått inn for å lage noe som mangler alt av rytme og samspill?
Vis hele sitatet...
Vi var nok knusende edru (eller drakk vi en enkelt øl? husker ikke helt).
Morsomt at du spør om akkurat det med mangel på rytme og samspill.
Den innspillingen vi valgte (vi spilte inn tre versjoner) er helt klart den mest kaotiske. Også den hvor vi "tabber oss mest ut". Poenget med temaet er at det ikke skal være time, men vi skal allikevel prøve å spille så unisont som mulig. Det skal låte skittent, uferdig, sløyt og ja, nesten dårlig (på den fete måten). Det er faktisk litt av poenget.

OnTop:
dette er vel ikke seriøst?
Vis hele sitatet...
Jo.

Cheese:
Ikke at jeg har peiling på frijazz, men man må leve ganske dypt inne i sin egen lille musikkboble for å nyte det der.
Vis hele sitatet...
Point taken. Dette er musikk for spesielt interesserte, ingen krangel der.
Det skal dog sies at musikken har en del umiddelbare kvaliteter (mener vi selv) som dukker opp, om man velger å lytte med åpne ører. Er ikke f.eks Balladen en meget vakker melodi? Er det ikke ganske mye trykk og forløsning av oppsamlet energi når tubaen og trommene kommer inn på improvisasjonsdelen av Loving my lady? Låter ikke hele greia litt deilig friskt og anderledes, når du kjenner ordentelig etter? Kanskje ikke, men slik har mange av våre med-studenter, publikummere, venner, lærere og vi selv det i hvertfall.

Robhol:
Min definisjon på "god musikk" er musikk som er behagelig å høre på.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever i stor grad behag når jeg lytter til slik musikk, særlig når den blir utformet av store musikere som Peter Brøtzman, Albert Ayler, Mats Gustavson... the list goes on.. At all god musikk skal være behagelig å lytte til må jeg dog si meg skrikende uenig i. Musikk kan formidle en hvilken som helst følelse, eller mangel på følelse. Heismusikk er laget for å være behagelig å lytte til, er det dermed bra musikk?

Beklager, men terningkast 1.
My two cents' worth.
Vis hele sitatet...
det er greit nok, jeg har en fornemmelse om at du ikke er jazzkritiker av yrke.

Blå Gummitenner:
Så definisjonen på frijazz er "Hvem som helst med eller uten kompetanse setter seg ned og leker med instrumenter."?
Vis hele sitatet...
Definasjonen på frijazz er i og for seg nesten like uomfattelig som definasjonen av musikk. Men sagt kort og godt og veldig forenklet;
Frijazz er jazz med høy grad av improvisasjon og frihet. Frihet som i mangel av tvang, regler og veldig bestemte rammer. Hva er forresten galt med lek?

Jeg føler nå at musikk helst skal vise at man er god på noe, enten det er sang, dans, en catchy beat eller skills på et instrument.
Vis hele sitatet...
Der er vi uenige. Musikk trenger absolutt ikke å være en showcase på hvor dyktig man er, faktisk synes jeg som oftest at slik musikk er ganske meningsløs. Musikken skal være i fokus, ikke utøveren imho.

til og med jeg kunne spilt slik hvis jeg hadde hatt instrumentene.
Vis hele sitatet...
Nei.

Puh. dette ble langt. Etter storm kommer solskinn:

Defqon:
Syns dette var dritkult, dere har definitivt talent.
Hørtes litt amatørmessig ut, men på en måte som gjorde at det hørtes proffesjonelt ut. Spesielle greier!
Vis hele sitatet...
Tusen takk :-)
Det er også litt slik vi tenker når vi lager musikk. Det kan gjerne høres rart, absurd og usammenhengende ut, men vi er veldig bevisste på hvordan vi låter, og jobber hele tiden med å formidle ting på vår egen måte/utvikle band-soundet.

compurhythm:
Synes dette var ganske fantastisk jeg. "Komisk" approach til frijazz.
Vis hele sitatet...
Fett at du liker det :-) Enig med at det er elementer av humor med i bildet, men synes ikke det overskygger vår ektefølte kjærlighet for det vi driver med (pompøst, men slik er det nå engang).

zerto:
Dette var var jo veldig kult! Ren galskap.. elsker det!
minner meg litt om noe bakgrunnsmusikk i en sær kortfilm eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Vi har lekt med ideen om å spille til noe visuellt, både film, bilder og teater. Vi får se hva det blir til etterhvert.
Galskap er ett nøkkelord :-)

pidget:
litt kontakt med Terje Isungset
Vis hele sitatet...
Som er en av mine inspirasjonskilder. sinnsykt mye spennende musikk, sjekk ut platene hans folks!

Ellers så må jeg bare si at dere får da til et ganske så bra lydbilde med så liten besetning.
Vis hele sitatet...
Takk, mye pågrunn av en dyktig lydtekniker og bra studio. Vi lyder ganske anderledes akustisk (ikke nødvendigvis dårligere, men anderledes).

Edit : hører "tango of the gnomes" nå, og det er vitterlig noen som plystrer med utenfor vinduet mitt
Vis hele sitatet...
Fett!

Takk for kommentarer på musikken. Jeg skjønner jo at dette ikke er favorittmusikken til gjennomsnittsbrukeren på nFF,
men det er alltid kult å høre hva folk (også mennesker utenfor musikermiljøet jeg henger i) synes om prosjektene mine.
Fint om dere utdyper litt om hva dere liker/ikke liker. Da kan tilbakemeldingen faktisk (muligens) brukes konstruktivt
Diskusjonen om hva frijazz er kan vi ta ett annet sted, denne tråden handler om vår musikk på myspace:
(for de som er utrolig late og ikke gidder å scrolle opp til toppen av siden) www.myspace.com/gnomtrio
Må si Loving my lady var litt fet på en totalt absurd måte. Morsomt å høre på, veldig spesiell takt. Jeg er ikke spesielt glad i jazz generelt, men dette var veldig vanskelig for meg å plassere.Vet ikke om jeg skal gråte eller le, men på en positiv måte med tanke på følelsen musikken deres gir meg.

Bare fortsett det dere driver med, det er tydeligvis noe dere liker veldig godt etter hva jeg har lest. Jeg skal på ingen måte hindre dere i deres reise gjennom jazzens mystikk og mysterium. Men som sagt, bare fortsett og kos dere når dere spiller! Det er det viktigste!
Definisjonen på frijazz er at når et menneske innen jazzsjangeren er på et slikt høyt nivå at alt annet er enkelt, søker han tilbake til begynnelsen og prøver å lage musikk som lyder helt jævlig :P Neida, men nesten. Kjempehøyt nivå på frijazz og undersjangrene, og alt er gjennomtenkt, selvom det for et utrent øre ikke hørtes sånn ut. Mens en som hører på metall starter med Metallica, og slutter med Cannibal Corpse etc., starter Jazz-elskere med vanlig jazz, og går over til Frijazz etterhvert. For å kommentere musikken deres også, kan jeg vel bruke ordet interessant. Ballade er vel den som er nærmest å komme i min spilleliste. Noen steder er det en dritfin flyt melodisk, men så tar det en annen vending, går f.eks opp istedet for ned i toner, når hjernen vil høre noe annet, noe som er jævlig irriterende Men stå på videre, frijazzens lytterskare liker sikkert dette!
Dette var så sprøtt og spaced out at det blir kult, hehe
Jævlig fett, dere har definitivt talent! Liker Tango of the Gnomes best, hvordan dere går fram og tilbake og samtidig holder et solid grep rundt den originale rytmen, men samtidig bygger det mer og mer oppover - skikkelig progressivt, experimentalt og kult!
y0
Fet musikk, har i det sistre hørt en del på Avant-Garde og dets under generes, f.eksMats Gustavfson, Lasse Marhaug etc. Tok meg friheten å lage denne spille lista http://open.spotify.com/user/giipsy/...7S8ST70CGposHJ .at the moment er den veldig kort, men jeg lagde den i dette sekundet, den er bye the way collaborative, så feel free to add, innen generene altså. Hadd nettop projekt om samtidsmusikk på skolen, noen sakvtt en del da jeg satt på Marhaug.
Sitat av holy_toy Vis innlegg
y0
Fet musikk, har i det sistre hørt en del på Avant-Garde og dets under generes, f.eksMats Gustavfson, Lasse Marhaug etc. Tok meg friheten å lage denne spille lista http://open.spotify.com/user/giipsy/...7S8ST70CGposHJ .at the moment er den veldig kort, men jeg lagde den i dette sekundet, den er bye the way collaborative, så feel free to add, innen generene altså. Hadd nettop projekt om samtidsmusikk på skolen, noen sakvtt en del da jeg satt på Marhaug.
Vis hele sitatet...
Har du tatt nicket ditt fra norgeshistoriens beste post-punk band?

Marhaug er kul fyr. Så hans Metal Music Machine på Øya og det var kanskje den beste konserten jeg så i løpet av festivalen til tross for at jeg stort sett høres på mer tilgjengelig musikk.
Joda har nok tatt det fra Andrej Nebb, foreldrene mine har alle skivene deres på vinyl, skulle sett dem live for en stundsiden, på deres reunion, men det var dessverre 18-års-aldersgrense.
Sitat av holy_toy Vis innlegg
Joda har nok tatt det fra Andrej Nebb, foreldrene mine har alle skivene deres på vinyl, skulle sett dem live for en stundsiden, på deres reunion, men det var dessverre 18-års-aldersgrense.
Vis hele sitatet...
Be foreldrene dine selge meg Holy Toy-skivene!
miles's Avatar
Trådstarter
Fett at flere har sjekket ut musikken, og at noen til og med liker det :-)
En annen greie;

Hva synes dere om designet på siden (hvis man kan snakke om noe egentlig design på en myspaceside).
Vi har fokusert på å holde det relativt enkelt, samme farger, innrammede bokser for å gjøre det mer oversiktlig,
gnomlogoen som bakgrunn og for øyeblikket bandphoto (skal få tatt ett ordentlig bilde ved en senere annledning)
samt halveis random pics hentet via google-image for å ha bilder til låttitlene.
Er det noe dere vil ha gjort anderledes? Fungerer fargekombinasjonen? Er det så oversiktlig som vi tror/vil at det skal være?

Hadde vært stas å få noe tilbakemelding på dette, da ingen i bandet er megakompetente innenfor feltet (som dere kanskje har merket?).
Mer tilbakemelding på musikken er også hjertelig velkomment

edit: www.myspace.com/gnomtrio
Sist endret av miles; 10. mai 2009 kl. 08:10.
Sitat av robhol Vis innlegg
Min definisjon på "god musikk" er musikk som er behagelig å høre på. Jeg må innrømme at det var det ikke. Om det er poenget med frijazz eller ikke er for min del revnende likegyldig.

Jeg liker mye jazz, men det bør være struktur i det, ikke en tilfeldig ansamling med folk som spiller tilfeldige toner på tilfeldige tider, eller noe som høres sånn ut.

Beklager, men terningkast 1.
My two cents' worth.
Vis hele sitatet...
Okay, så din definisjon av "god musikk" er knyttet opp mot hvor behaglig den høres ut for deg. Foreslår du kommer deg ut av komfortsonen din og utforske musikken istedet. Bare dulle seg selv inn i noe man liker høres ikke særlig bra ut for utvikling.

Jeg er sjokkert over hvor lavt nivået på nFF er når det gjelder frijazz og åpenhet til nye ting. Selv synes jeg det var jævla bra frijazz. Ikke noe spesielt hardt på øret i det hele tatt. OG jeg synes den var full av strukturer.

Om det virker kaotisk for deg betyr det ikke at det ikke finnes strukturer i det du betrakter. Det betyr bare at DU ikke klarer å se disse strukturene.