Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4553
Heisann.

Jeg ble tatt for fyllekjøring med scooter denne helga, blåste til 0,76.

Politibetjenten fant en knøttliten pose med marihuana (vi snakker om mindre enn 0,25 g). Og da var ballen i gang med å rulle.

Jeg hadde røyket litt torsdag kl. 19.00, ble stoppet av politiet fredag kl. 23.00

Tilsvarer det høyere promille? Blodprøven jeg tok må vel dokumentere at jeg ikke var påvirket på tidspunktet da jeg ble tatt?

Eksperimentelle studier har vist at THC har negative virkninger på kognitive funksjoner og psykomotoriske ferdigheter (9–14). Det er demonstrert at stoffet påvirker korttidshukommelse, reaksjonstid, evnen til å bearbeide informasjon, læring, manøvreringsevne (tracking) osv. Disse negative effektene på ulike funksjoner er mest uttalt de første timene etter cannabisbruken, og det er også vist at de er doseavhengige. Noen av disse kan vare i opptil ett døgn etter inntak
Vis hele sitatet...
En annen ting... De påsto at de hadde retten til å ransake boligen min for narkotika som følge av at jeg var i besittelse.

Derfor sa de til meg at jeg hadde følgende valg:

a) Jeg kunne frivilig la dem få det jeg hadde, ved at de ble med meg hjem, og gikk inn i huset med min tillatelse. Isåfall ville jeg slippe glattcelle, og avhør om morran.

b) De ville øyeblikkelig ransake huset mitt, vekke hele familien, med hunder og hele pakka.

Jeg argumenterte at de umulig kunne skaffe ransakingsordre eller hunder på så kort tid. Og at huset tilhører faren min, som ikke kom til å slippe dem inn uten videre.

Jeg endte opp med alternativ a), og ga dem omtrentlig 8-9 gram marihuana. De ble med inn på rommet mitt.


Jeg føler at jeg ble manipulert. Har de virkelig lov til dette? Ville de virkelig ransakt huset som ikke en gang tilhører meg?

På forhånd takk for svar
Ja, de har lov til å ransake uten rettslig kjennelse på ferske spor, som det heter.
Nå er jeg ikke HELT sikker, men jeg tror ikke de hadde engang fått en ransakningsordre , uansett så hadde jeg valgt B, for tviler på halvparten av det han sa ville ha skjedd.

Er noen politi folk som gjerne bruker store ord for å skremme litt, er noe jeg lærte hvertfall

EDIT: Da avklarte xtapolapocetl den biten.
Sist endret av Tortia; 16. august 2009 kl. 21:33.
Men er det virkelig slik at de kan få en ransakelsesordre pga. 0.25g? Aldri vært snakk om noe ransaking hos meg, de gangene jeg har blitt tatt for besittelse av hasj.

EDIT: ah. misforstod deg xtapo.
Sist endret av VinumSabbathi; 16. august 2009 kl. 21:35.
Trådstarter
9 2
Sitat av Tortia Vis innlegg
Nå er jeg ikke HELT sikker, men jeg tror ikke de hadde engang fått en ransakningsordre , uansett så hadde jeg valgt B, for tviler på halvparten av det han sa ville ha skjedd.

Er noen politi folk som gjerne bruker store ord for å skremme litt, er noe jeg lærte hvertfall
Vis hele sitatet...
Det er det jeg også trodde... Jeg turde ikke ta sjansen, men jeg tviler på at de hadde kapasitet til å gjøre det på så kort tid. Og de har vel ikke lov til å holde meg lenger enn over natta på glattcella?

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Men er det virkelig slik at de kan få en ransakelsesordre pga. 0.25g? Aldri vært snakk om noe ransaking hos meg, de gangene jeg har blitt tatt for besittelse av hasj.

EDIT: ah. misforstod deg xtapo.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han snuten var all talk, and no walk
Sist endret av rocknrolla; 16. august 2009 kl. 21:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis blodprøven viser seg å teste positivt for cannabis så kan de nok bruke det mot deg, i tillegg til alkohol-rusen.

Når det kommer til det andre spørsmålet ditt så er jeg litt usikker. Hvis de hadde indiser på at du solgte cannabis, noe besittelse er, så er det nok til at de kan ransake huset ditt, men om du hadde sagt "Vær så god, bare ransak huset mitt dere!" så er jeg rimlig sikker på at de ikke ville ha gjort det. Men du vet jo aldri. Det kommer vel litt ann på om de har resurser til det, din attitude og humøret til betjentene.
Jeg tror de kan holde deg i max 48T på glatt celle.
Trådstarter
9 2
Sitat av rocknrolla Vis innlegg
Jeg ble tatt for fyllekjøring med scooter denne helga, blåste til 0,76.

Politibetjenten fant en knøttliten pose med marihuana (vi snakker om mindre enn 0,25 g). Og da var ballen i gang med å rulle.

Jeg hadde røyket litt torsdag kl. 19.00, ble stoppet av politiet fredag kl. 23.00

Tilsvarer det høyere promille? Blodprøven jeg tok må vel dokumentere at jeg ikke var påvirket på tidspunktet da jeg ble tatt?
Vis hele sitatet...
En annen ting...

Jeg er 21 år og har kun moped-lappen. Jeg manglet oppkjøring for å få førerkort.

Hvor lang utsettelse på lappen snakker vi om her? Hvor mye i bot, ev. fengsel?
Jeg ville tippet 2 års utsettelse på lappen, og muligens en uke med pallesnekring og/eller 15.000-20.000 i bot.
Sitat av rocknrolla Vis innlegg
En annen ting...

Jeg er 21 år og har kun moped-lappen. Jeg manglet oppkjøring for å få førerkort.

Hvor lang utsettelse på lappen snakker vi om her? Hvor mye i bot, ev. fengsel?
Vis hele sitatet...
du får nok 2 år utsettelse, 21 dager fengsel(?) å boten blir høy, men den blir regnet ut fra hvor mye du ca tjener.
men såklart, kan hende du er heldig
Trådstarter
9 2
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg ville tippet 2 års utsettelse på lappen, og muligens en uke med pallesnekring og/eller 15.000-20.000 i bot.
Vis hele sitatet...
Kjipern, jeg hadde håpet på mindre utsettelse.

0,5 - 0,8 promille skal vistnok gi 12-18 mnd. Jeg var ikke høy den dagen, det burde jo egentlig hatt litt å si, sånn i forold til å bli tatt mens du er stein som faen
Ja, ca. tre uker fengsel, men hele fengselsstraffen blir med all sannsynlighet gjort betinget, med mindre du har noe på deg fra før. Boten avgjøres etter inntekten din, og kan variere fra noen tusen til noen hundre tusen.
Trådstarter
9 2
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Ja, ca. tre uker fengsel, men hele fengselsstraffen blir med all sannsynlighet gjort betinget, med mindre du har noe på deg fra før. Boten avgjøres etter inntekten din, og kan variere fra noen tusen til noen hundre tusen.
Vis hele sitatet...
Jeg har reint rulleblad. Tjener ikke mye, ca. 16.000 brutto pr. mnd (før provisjon).
Sist endret av rocknrolla; 16. august 2009 kl. 21:56.
Sitat av rocknrolla Vis innlegg
...
Har de virkelig lov til dette? Ville de virkelig ransakt huset som ikke en gang tilhører meg?
...
Vis hele sitatet...
Hjemmelen Politiet bruker er Straffeprosessloven, hvor det er en paragraf som gir Politiet anledning til å foreta ransaking på selvstendig grunnlag:

Sitat av Lov om rettergangsmåten i straffesaker
§ 198. Uten beslutning som nevnt i § 197 kan politimann foreta ransaking:
1) på sted som nevnt i § 193,
2) når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

Personlig ransaking av andre enn mistenkte kan likevel ikke foretas uten samtykke eller beslutning som nevnt i § 197. Første ledd nummer 3 gjelder ikke ved ransaking av redaksjonslokale eller tilsvarende.
Vis hele sitatet...
§197 sier at ransaking der mistenkte ikke gir sitt skriftlige samtykke skal besluttes av retten. §198 regulerer noen vanlige unntak til dette.

Når det gjelder ransaking av rom du disponerer i noen andres hjem, er dette dekket av samme lov, §192 - som gir hjemmel til å ransake mistenktes "bolig, rom eller oppbevaringssted".
hadde du hjelm, var mopeden trimmet? gi litt mer info om det som skjedde.

synes synd på deg nå ass
Sitat av åjavelja Vis innlegg
synes synd på deg nå ass
Vis hele sitatet...
Pft. Han kjørte i fylla, dette er til pass for ham.
Sist endret av xtapolapocetl; 16. august 2009 kl. 22:01.
Sitat av rocknrolla Vis innlegg
Kjipern, jeg hadde håpet på mindre utsettelse.

0,5 - 0,8 promille skal vistnok gi 12-18 mnd. Jeg var ikke høy den dagen, det burde jo egentlig hatt litt å si, sånn i forold til å bli tatt mens du er stein som faen
Vis hele sitatet...
Ja. Rus og bilkjøring er ikke en god ide

Det at du ikke var høy den dagen har ikke så mye og si, i og med at du var beruset, og det er vanskelig å se på noen at de er steine, spessielt når de er "fulle" og. Om blodprøven tester positivt vil da politiet mest sannsynlig bruke dette mot deg, hvis ikke kunne alle som ble stoppet og testet for THC nekte for at de var rusa på det tidspunkt de ble tatt. Du vil mest sannsynlig bli tiltalt for besittelse, bruk og bilkjøring under påvirkning av rusmidler. Vil ikke skuffe deg, men like greit for deg at du vet hva du går til. Sjekk ut http://www.lovdata.no/ så kan det gi deg en pekepinn på hva du har i vente.
neida synes ikke straffen burde vært noe mildere, om noe strengere, men fortsatt veldig kjipt for han.
hadde du kjørt på noen eller skadet noe(n) så hadde jeg stilt meg litt annerledes, men håper dette bare var en engangs hendelse (?)
Trådstarter
9 2
Sitat av åjavelja Vis innlegg
hadde du hjelm, var mopeden trimmet? gi litt mer info om det som skjedde.

synes synd på deg nå ass
Vis hele sitatet...
Takk for støtten, har vært ganske deppa i det siste ja...

Check it out...

Jeg hadde hjelm. Scooter, utrimmet.

Jeg var dum nok til å prøve å kjøre en parkert scooter, med en person bakpå, rett ved et utested. Skulle ikke kjøre langt, bare få den hjem. Så spratt en sivil politibetjent opp som ut av tynn luft, og stoppet meg etter å ha kjørt 2-3 meter. Utrolig lite gjennomtenkt, har egentlig ingen grunn til å synes synd på meg selv. Det verste er at de hadde ikke stoppet meg om jeg ikke hadde hatt en bakpå....
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Sitat av Tortia Vis innlegg
Jeg tror de kan holde deg i max 48T på glatt celle.
Vis hele sitatet...
trudde det var 24 timer jeg, og hvis du blir tatt på en fredag så kan de holde deg til mandag, samme i ferier

husker ikke kilder i farta

men syns det er rart at de ransaket for så lite?
under 15g trudde jeg ble oppgjort med forenklet forelegg?
Sitat av nilsern Vis innlegg
Jeg ville tippet 2 års utsettelse på lappen, og muligens en uke med pallesnekring og/eller 15.000-20.000 i bot.
Vis hele sitatet...
Trodde den straffen var kødd jeg..?

Kan man få pallespikring som straff??
Trådstarter
9 2
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Pft. Han kjørte i fylla, dette er til pass for ham.
Vis hele sitatet...
Folk gjør feil. Det er lov å synes synd på noen selv om de fortjener å få sin straff.
ja...du ba vel egentlig om dette.
men du kan se det positive i det: du skadet ikke noen(?), da hadde du ligget tynt ann(gjeld resten av livet) og du kommer forhåpentligvis aldri til å gjøre det igjen(får jeg håpe).

men må fortsatt si at det var EKSTREMT dumt av deg.
Trådstarter
9 2
Sitat av sengetøv Vis innlegg
trudde det var 24 timer jeg, og hvis du blir tatt på en fredag så kan de holde deg til mandag, samme i ferier

husker ikke kilder i farta

men syns det er rart at de ransaket for så lite?
under 15g trudde jeg ble oppgjort med forenklet forelegg?
Vis hele sitatet...
Forelegg ja, forenklet nei.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Trodde den straffen var kødd jeg..?

Kan man få pallespikring som straff??
Vis hele sitatet...
det er jo det man gjør i fengselet da...
kan også gjøre andre ting, men typisk sånne saker som ender i fengselet er det mye slikt arbeid.
Trådstarter
9 2
Sitat av åjavelja Vis innlegg
ja...du ba vel egentlig om dette.
men du kan se det positive i det: du skadet ikke noen(?), da hadde du ligget tynt ann(gjeld resten av livet) og du kommer forhåpentligvis aldri til å gjøre det igjen(får jeg håpe).

men må fortsatt si at det var EKSTREMT dumt av deg.
Vis hele sitatet...
Veit det... Jeg går for tiden rundt og slår meg selv i panna med jevne mellomrom. Kommer aldri til å gjøre noe lignende igjen...
"Det verste er at de hadde ikke stoppet meg om jeg ikke hadde hatt en bakpå.... "

Hadde du ikke hatt en bakpå kunne du ha kjørt ned en annen jævel.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
...
men syns det er rart at de ransaket for så lite?
under 15g trudde jeg ble oppgjort med forenklet forelegg?
Vis hele sitatet...
Ransaking er ingen straff eller noe oppgjør. Det er et søk etter bevis for å avdekke eventuelle ytterligere straffbare forhold. Dersom noen pågripes med narkotika er det automatisk skjellig grunn til mistanke. Om man finner 0g, 15g eller 15 kilo vet man jo ikke før ransakingen er gjennomført.
Når man gjør slike IDIOTISKE ting så fortjener man å høre det. Her kunne satte han faktisk mange i fare, seg selv, den som satt på og ikke minst andre som kunne ha blitt påkjørt. Pris deg heller lykkelig for at Onkel kom å stoppet deg. Dette kunne fort ha gått mye verre, og hva hadde du gjort da? Nytter ikke å sitte å angre nå kun pga du ble tatt. Det er fortjent.

Og du over: Ja takk for at jeg er velkommen. Jeg følte jeg måtte registrere meg og svare på dette pga jeg ble så inn i helvete provosert. Om jeg har gjort noe dumt? Ja hvem har ikke det. Og ALLE fortjener å høre det skikkelig når man har gjort det. For man trenger vel kanskje å høre det siden det faktisk ikke har sunket inn og man gjøre slike idiotiske ting alikevel?

Helt i fra vi er små har vi fått høre " Don't drink and drive. " Det er noe bak det. " Mye tyder på at trådstarter har lært " - Mye tyder på at han angrer kun pga han ble tatt. Han har ikke lært før han har fått kjenne konsekvensene av å sette sitt eget og andres liv i fare.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det var jo en veldig relevant post.. Si meg, har du aldri gjort noe dumt selv? Mye tyder på at trådstarter har lært mye av dette. Spar oss for meningsløse innlegg. Velkommen til nFF!
Vis hele sitatet...
Trådstarters klager på at det ble ransaket tyder ikke akkurat på en som har lært av sine feil.

Nei det som er viktig er hvorfor han ble ransaket, om politiet har gjort noe feil, hvordan han kunne unngått å bli tatt for misbruket sitt mv.

Etikk og moral er noe av det dypeste fundamenterte i mennesket. Å forlange at mennesker skal avholde seg fra å kommentere farlig og ansvarsløs atferd er virkelig meningsløst. Spar oss for slike meningsløse utsagn!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda Vis innlegg
Trådstarters klager på at det ble ransaket tyder ikke akkurat på en som har lært av sine feil.

Nei det som er viktig er hvorfor han ble ransaket, om politiet har gjort noe feil, hvordan han kunne unngått å bli tatt for misbruket sitt mv.
Vis hele sitatet...
Å stille spørsmål ved politiet sin maktbruk er da relevant, uansett om ein lærer av feila eller ikkje? Etikk er ei tovegs-gate; respekt for politiet vert lettare bygd opp ved fornuftig maktbruk, enn ved å misbruke den makta dei har. Og politiet er avhengige av respekt og tillit. Å stille spørsmål ved det dei gjer er noko eg ser på som eit sunnheitstegn, uavhengig av alt anna!
At politiet gjorde feil her ja, det er garantert. Rockenroller hadde ikke trengt å svart på et jævla spm, annet enn navn og personalia og de kunne mest sannsynlig ikke gjort en dritt. Det hadde han nokka kommet lengere med. De presset han helt klart til å gjøre jobben enkelt for dem. Noe de ofte gjør
Sitat av slashdot Vis innlegg
Å stille spørsmål ved politiet sin maktbruk er da relevant, uansett om ein lærer av feila eller ikkje? Etikk er ei tovegs-gate; respekt for politiet vert lettare bygd opp ved fornuftig maktbruk, enn ved å misbruke den makta dei har. Og politiet er avhengige av respekt og tillit. Å stille spørsmål ved det dei gjer er noko eg ser på som eit sunnheitstegn, uavhengig av alt anna!
Vis hele sitatet...
Her er det åpenbart at trådstarter ikke ønsker en diskusjon om politiets muligheter for å benytte makt.
Men å tilegne seg kunnskap om hvordan han kan unndra seg neste gang han setter seg selv og andre i fare ved sine lovbrudd.
Sitat av ribbinator Vis innlegg
At politiet gjorde feil her ja, det er garantert. Rockenroller hadde ikke trengt å svart på et jævla spm, annet enn navn og personalia og de kunne mest sannsynlig ikke gjort en dritt. Det hadde han nokka kommet lengere med. De presset han helt klart til å gjøre jobben enkelt for dem. Noe de ofte gjør
Vis hele sitatet...
Jeg klarer faktisk ikke å se hva politiet gjorde feil her. De stoppet han fordi det var to på mopeden, og ba han blåse. Sannsynligvis har han svart ja på at de kunne se hva han hadde i lommene siden de fant marihuana på han.

Det var hans feil, og da har de faktisk hjemmel til å ransake bolig/oppholdssted. Jeg favoriserer ikke politiet over andre yrkesgrupper, men ser ikke helt problemet med deres handlinger i denne spesifikke saken.-
Sist endret av pidget; 16. august 2009 kl. 23:39. Grunn: ppp
Etter straffeprosessloven § 192 kan det foretas ransaking av en persons bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.
Kravet er at personen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff. Bestemmelsen krever en begrunnet mistanke.
Dette innebærer at det må være mer sannsynlig at siktede har begått en straffbar handling som vedkommende i tilfelle kan straffes for, enn at han ikke har begått den. Det er bestemmelsens strafferamme som må være fengselsstraff - uavhengig av hva den konkrete straffeutmålingen forventes å bli.
Det er ikke noe krav om på forhånd å sannsynliggjøre relevant resultat av ransakingen, men den må ikke foretas i ren sjikanehensikt.

Ransaking av en persons bolig, rom eller oppbevaringssted er begrenset til steder der siktede alene eller sammen med nærstående har råderetten over, eksempelvis bolig, bil, bankboks. Hovedregelen er at en ransaking etter § 192, uten vedkommendes samtykke, bare kan foretas etter beslutning fra retten. Dette følger av straffeprosessloven § 197.
Etter § 198 kan imidlertid en politimann foreta ransaking når mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor eller når det er sterk mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles. Før ransakingen settes i verk, skal beslutningen leses opp eller forevises. Foreligger det ikke skriftlig beslutning, skal det opplyses hva saken gjelder og formålet med ransakingen.

Skjønner?

Politiet ransaket boligen din på bakgrunn av at de trodde du hadde mer shit hjemme og de har loven på sin side
Sist endret av boiler; 17. august 2009 kl. 00:25.
Sitat av rocknrolla Vis innlegg
Folk gjør feil. Det er lov å synes synd på noen selv om de fortjener å få sin straff.
Vis hele sitatet...
Joa. Det var kjipt med pot'en, en offerløs forbrytelse. Ang. fyllekjøringa har jeg fått min egen lærepenge, og empatiserer, men syns fremdeles ikke synd på deg. :b
Uff

En ting er fyllekjøring ikke bra og farlig for en selv og andre. En lærepenge, og så gjør man det bare en gang, heldigvis gikk alt bra.
men og skulle ransake huset dit for usle 0,25gram med pot det er jo helt sinnsvakt, de må virkelig ha fritids problemer, hjelpe meg. Ble tatt en gang på Svinesund, hadde tatt bussen fra Sverige, om bord kom det en koselig liten hund, han løp rett til jakka mi, der var det 0,03 gram med pot, lommerusk altså! så vidt man kunne se det, ennå mindre røyke det. Jeg hadde bare glemt og endevende lommene mine. Fikk valget mellom 8 dager i fengsel eller 4000 Kr i bot. De er virkelig helt gale, det er helt sprøtt så strengt det er i Norge.
Jeg har 2 kompiser som ble busta med kun 5g pot på seg. Dette er flere år siden. De satt på cella mens politiet ransakte begge hjemme hos foreldrene dems, uten å forhøre seg om tillatelse eller noe fra dem. De kan hvis de vil, men det er nok ikke veldig vanlig.

Jeg tipper dette var skremselstaktikk fra politiets sin side, for å prøve å "redde" to skoleungdom på ville veier.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Nå er det mange år siden jeg ble tatt for fyllekjøring, men jeg ble tatt med 1,51 i promille, og grensen på betinget/ubetinget gikk da på 1,50. Var en vanlig tilståelsesrettsak, ikke noe hokus pokus, men jeg fikk altså noen dager på Costa del Ilseng til å tenke over hva jeg hadde gjort. Når det er sagt, så er (dessverre) ikke et opphold på Ilseng noe å grue seg til. Møtte masse hyggelige folk som også hadde driti seg ut i fylla, og de 20 dagene gikk unna som bare det.
drQ
Egendefinert
Sitat av ribbinator Vis innlegg
At politiet gjorde feil her ja, det er garantert. Rockenroller hadde ikke trengt å svart på et jævla spm, annet enn navn og personalia og de kunne mest sannsynlig ikke gjort en dritt. Det hadde han nokka kommet lengere med. De presset han helt klart til å gjøre jobben enkelt for dem. Noe de ofte gjør
Vis hele sitatet...
Da hadde han sannsynligvis blitt satt i varetekt til jourhavende jurist fikk skrevet en ransakelsesordre, og sluppet fri først når ransakingen var ferdig. Og når det først er satt i gang et større maskineri tar det fort lengre tid.

Alternativet til det som skjedde ville altså vært timer på glattcelle og full ransaking. Altså var resultatet i denne saken alt i alt ganske gunstig for alle parter.

At han synes det suger å bli tatt er noe helt annet. Enkelte ganger taper man bare.
Sitat av rocknrolla Vis innlegg
Det verste er at de hadde ikke stoppet meg om jeg ikke hadde hatt en bakpå....
Vis hele sitatet...
Verste/beste, alt ettersom. Kanskje du burde takke politibetjenten for at du er i live, sier nå jeg

Lykke til videre, må være utrolig kjipt ettersom du tydeligvis angrer i ettertid! Se på det som en nyttig, noe dyr lærepenge. I bunn og grunn er det jo det det er i og med at ingen ble skadet...
Sist endret av Exmagician; 18. august 2009 kl. 23:25.