Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4905
Jeg har blitt litt fristet av ideen av å prøve en oljekjølt pc.

Jeg har funnet ut at Babyolje kommer til å bli for dyrt å bruke, men jeg vet at både raps og oliven olje kan brukes på samme måte.

Jeg forstår det at man må ha flere kjøleribber og slik, men er likevel litt usikker på hvor varm oljen vil ende opp med å bli.
Jeg brukte frityrolje, funka fjell. Ganske billig også i forhold til de andre oljene. Vi brukte faktisk rent vann også og ingen tegn til problemer men vi prøvde ikke så lenge så er ikke helt sikkert på den :P
Målte du noen gang temperaturen på oljen ? hvor høy ble den ? :/
Ikke med noen instrumenter nei men regner ikke med oljen var varmere en CPUen som lå på rundt 20c, var ca 15grader i rommet da. Dette var da en ganske gammel pc så veit ikke hva nye pcer ligger på i varme i olje
Jeg vil ikke risikere å ende opp med en olje jeg kan fritrere mat i xD
Bruke du en egen heatsink eller brukte du de som var på hovedkortet fra før av ?
Sitat av djbassmaster Vis innlegg
Jeg vil ikke risikere å ende opp med en olje jeg kan fritrere mat i xD
Vis hele sitatet...
Er ikke dette alle gamere sin største drøm.
Å kunne lage seg pommes frites uten å måtte gå ut av rommet?
Hvis man bruker olje basert på organiske elementer, feks oliven, raps, eller frityrolje, vil man ikke kunne støte på problemet at den går "ut på dato" og begynner å lukte?
Forskjellige oljer har forskjellig kokepunkt, men du kan være rimelig trygg på at hardwaren din vil ryke før oljen koker. Fordelen med å bruke olje er at det leder varme bedre enn luft, og varmen fjernes derfor raskere fra elektronikken – ulempen er at oljen ikke skiftes ut kontinuerlig slik som luft, noe som har motsatt (men gjerne svakere) virkning. Hva temperaturen vil stabilisere seg på er vanskelig å si, ettersom det avhenger av effektforbruk og kabinettets materiale og geometri, så det er nok like greit å bare prøve seg frem. Du kan bruke samme heatsink som allerede sitter på, da hensikten og funksjonen blir den samme.

Sitat av killerbill
Vi brukte faktisk rent vann også og ingen tegn til problemer men vi prøvde ikke så lenge så er ikke helt sikkert på den :P
Vis hele sitatet...
Vann er ikke bra å bruke. Når vannet blir urent, noe det vil bli, vil det lede strøm. I tillegg kan du få problemer med korrosjoner som kan ødelegge elektronikken, men som også vil skape urenheter i vannet form av salter og oksider, som igjen øker den elektriske ledningsevnen til vannet og skaper kortslutninger.
Hva med å bruke siliconolje?

Der jeg jobber, så produserer vi lamper for fiskeoppdrett.
Disse lampene fylles opp med 1,8 liter olje og LED modulen pluss trafoen som driver LEDene senkes så i dette oljefyllte glasset. Har laget over 500 slike lamper, ikke EN har sålangt blitt returnert, og disse henger gjerne 10-12 meter ned i saltvann
Sitat av Provo Vis innlegg


Vann er ikke bra å bruke. Når vannet blir urent, noe det vil bli, vil det lede strøm. I tillegg kan du få problemer med korrosjoner som kan ødelegge elektronikken, men som også vil skape urenheter i vannet form av salter og oksider, som igjen øker den elektriske ledningsevnen til vannet og skaper kortslutninger.
Vis hele sitatet...
Deerfor vi prøvde en gammel pc, er jo bare for morro skyld. Men olje funket konge men ville ikke hatt det i gameren min, tenk for et gris hvis man må bytte noe :P

EDiT: hvor får man tak i det Sangheili, dyrt ?
Sist endret av killerbill; 14. februar 2011 kl. 16:24.
100% sterilt vann vil fungere i teorien, men som Provo sier vil det ikke være helt rent over tid. For ikke å glemme at så fort én av komponentene treffer vannet, vil det være urent.

Angående valg av olje, så har jeg bare en ting å si: har du ikke råd til babyolje eller lignende; gi faen i prosjektet. Jeg har selv testet dette med billig matolje, og det er rett og slett ikke noe kult. For det første får du over tid problemer med lukt, for det andre ser det rett og slett ikke noe fint ut med gul olje. Jeg regner med at mugg også kan være et problem over tid - med mindre du har sirkulasjon.
Firmaet som vi kjøper fra heter Dow Corning.
Er ikke helt sikker på eksakt produktnr, men kan sjekke det.
Denne oljen er så å si krystallklar
▼ ... mange måneder senere ... ▼
http://www.damnlol.com/pics/899/2cd10ff8ab97673fe2ce045f6c0fb52d.jpg

Fuck yea
Antagelig de mest tungmetallholdige pommes frites noensinne stekt, men kul idè
Hva med motorolje? F.eks 0W40?
x3m187 har helt klart det beste forslaget. En billig motorolje får du for ~200 kroner for fire liter, og det er olje som er laget for å gå 10-15000 km i en bilmotor, med alle temperatursvingninger og urenheter det medfører. Go for it!
bare for moro skyld, hva har du tenkt å bygge maskina i? hadde ett vanlig pckabinett vært tett hadde jeg skjønt det, men att noen orker å ha pc i ett akvarium for eksempel?
Hvor mye olje skal du ha? Babyolje koster da ingenting? Hvis du ikke skal bruke babyolje, hvorfor er det kokepunktet på babyolje du etterspør i tittelen?

Sitat av djbassmaster Vis innlegg
Jeg vil ikke risikere å ende opp med en olje jeg kan fritrere mat i xD
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått litt. Om du ender opp med en olje du kan fritere mat i så er det bra, fordi det er varme du har trukket ut av elektronikken, som jo er det du ønsker. Jo høyere temp du får på kjølemiddelet, jo bedre er det, men den må så klart kjøles ned igjen for at det skal bli effektivt.
fjerner dere alt av vifter når dere gjør dette, slik at det ligger mest mulig olje rundt kjøleribbene, eller bruker dere vifter for å få flyt i oljen for å transportere varm olje bort?


Gjorde dette som eit lite laurdagsprosjekt for eit par år sidan. Vi brukte matolje, og hadde filter med foss. Oljen vart bra fort varm, og måtte avkjøast rimelig lenge etterpå.

Interessant prosjekt.

Edit: Viftene i straumforsyninga funka fint. 30W-vifta frå delta skapte ein del problemar.
Sist endret av jarinalus; 6. september 2011 kl. 22:21.
Har tenkt å gjøre dette med en litt eldre maskin, vil denne oljen duge, eller finnes det billigere alternativer? http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ol...draulikkolje1/

Vil helst unngå plantebaserte oljer, da det vil begynne å lukte over tid.

Noen tips til hvordan jeg får aktivt kjølt ned oljen? Og trengs det sirkulasjon i oljen?

Har også hørt at om at noeb typer kondensatorer må tettes før man har dem i olje, ellers vil den ioniserende væsken til slutt bli presset ut av olje , og miste egenskapene til kondisen?
Sitat av Restyle Vis innlegg
100% sterilt vann vil fungere i teorien, men som Provo sier vil det ikke være helt rent over tid. For ikke å glemme at så fort én av komponentene treffer vann.
Vis hele sitatet...

Sterilt vann leder strøm... destillert vann derimot gjør ikke.

Sterilisering er fjerning av liv (mikrober og dets like), destillering er fjerning av urenheter (levende eller ikke).
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Hva med motorolje? F.eks 0W40?
Vis hele sitatet...
Lukter ikke så godt.