Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2677
Er det straffbart å forfølge politiet?

Jeg kjedet meg så jævelig i dag så jeg tok en biltur, plutselig ser jeg en politi bil. og jeg tente på hvor morsomt det hadde vært å spanet på politiet. ligget 2-3 biler bak snuten og forfølge han og se hva som skjer.

Er dette lov ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, så lenge du ikkje hindrer dei i arbeidet er det lovleg. Dei kan imidlertid beordre deg til å fjerne deg frå ein konkret plass, eller anmelde det om dei meiner du hindrer dei i arbeidet.
Hvorfor skal det ikke være lov?

100% lovlig å kjøre på offentlige veier her i Norge. (Så fremt ikke noe annet er skiltet.)
Ok takk for svar
Idiotisk = Ja
Lov = Ja

Sats på ha papirer i orden da. Ganske driti ut og følge etter politi med fks ikke eu godkjent bil
hehe høres spennende ut dette jo. Så finner du ut at de faktisk spaner på deg å huset ditt. Tenker jeg rollene bytter fort
Du må også huske at politiet av og til finner på å kjøre i hastigheter som gjør at du mister lappen. Rimelig dumt om politiet gasser opp til 140 på motorveien, og du følger like bak hele veien.

Forøvrig viktig det han sa om papirer. Hver gang jeg har oppsøkt politiet, enten det var i fart eller når de sto i ro, har jeg blitt bedt om å fremvise førerkort og vognkort. Det er snakk om minst 4 anledninger som jeg kommer på på stående fot.

Dette fikk meg forresten til å tenke på noe lignende. For en uke siden eller noe slikt, var jeg og noen kompiser og snakket med en sensor for oppkjøring på motorsykkel. Litt etter at vi hadde snakket med han, skulle han ut på veien med en som skulle ha oppkjøring. Vi bestemte oss for å følge etter, egentlig bare fordi vi hadde store fritidsproblemer. Vi holdt god avstand og fulgte alle trafikkregler. Først kjørte eksaminanden, deretter fulgte sensor, og bak ham kom jeg, og bak meg igjen kom en kompis på sin motorsykkel. Etter å ha kjørt ca. 2 km blinket sensor inn på en busslomme, og vi stoppet vi også. 30 meter bak, for å ikke forstyrre. Så gikk sensor av sykkelen, kom bort til oss, og sa "dere følger ikke etter oss!" så sa jeg "Neivel", så sa han "nei, kjør til helvete avgårde nå". Jeg gidder ikke være drittsekk, så jeg kjørte bare bort fra dem uten å lage noe bråk, men det var jo en pussig måte å takle det på?

Kunne jeg nektet å kjøre vekk fra dem, og fortsatt å følge etter dem? Som sagt, alle trafikkregler ble fulgt, inkludert meget god avstand (holdt over 5 sekunder avstand til sensor). Kan ikke se at vi var noe forskjellig fra annen trafikk, bortsett fra at vi med viten og vilje ville følge etter dem. Kanskje det virket forstyrrende på han som kjørte opp, det er mulig. Men det jeg lurer på er hvilken rett sensor har til å jage oss vekk? Hvilke konsekvenser kunne det fått for oss dersom vi fortsatte å følge etter dem? Sensor så ut som om han ikke hadde tenkt å kjøre noe sted før vi var over alle hauger.
Sist endret av Realist1; 9. august 2009 kl. 03:04.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Dette fikk meg til å tenke på noe lignende. For en uke siden eller noe slikt, var jeg og noen kompiser og snakket med en sensor for oppkjøring på motorsykkel. Litt etter at vi hadde snakket med han, skulle han ut på veien med en som skulle ha oppkjøring. Vi bestemte oss for å følge etter, egentlig bare fordi vi hadde store fritidsproblemer. Vi holdt god avstand og fulgte alle trafikkregler. Først kjørte eksaminanden, deretter fulgte sensor, og bak ham kom jeg, og bak meg igjen kom en kompis på sin motorsykkel. Etter å ha kjørt ca. 2 km blinket sensor inn på en busslomme, og vi stoppet vi også. 30 meter bak, for å ikke forstyrre. Så gikk sensor av sykkelen, kom bort til oss, og sa "dere følger ikke etter oss!" så sa jeg "Neivel", så sa han "nei, kjør til helvete avgårde nå". Jeg gidder ikke være drittsekk, så jeg kjørte bare bort fra dem uten å lage noe bråk, men det var jo en pussig måte å takle det på?

Kunne jeg nektet å kjøre vekk fra dem, og fortsatt å følge etter dem? Som sagt, alle trafikkregler ble fulgt, inkludert meget god avstand (holdt over 5 sekunder avstand til sensor). Kan ikke se at vi var noe forskjellig fra annen trafikk, bortsett fra at vi med viten og vilje ville følge etter dem. Kanskje det virket forstyrrende på han som kjørte opp, det er mulig. Men det jeg lurer på er hvilken rett sensor har til å jage oss vekk? Hvilke konsekvenser kunne det fått for oss dersom vi fortsatte å følge etter dem? Sensor så ut som om han ikke hadde tenkt å kjøre noe sted før vi var over alle hauger.
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig vitsen med å følge etter noen som har oppkjøring?

Tenk hvis det hadde vært du som satt på sykkelen og kanskje var små nervøs fra før av, også kommer det to tullinger som følger etter deg..
Hvor kult har ikke det vært?



Vet om en kjenning som var lur og fulgte etter en ambulanse på utrykkning, og han mistet lappen..
Sist endret av kaup; 9. august 2009 kl. 03:07.
Det visste jo ikke han. Oppførte oss som plettfrie vanlige trafikanter. Men likevel - jeg ser den.

Men jeg spør om rettigheter og plikter.

Forøvrig hadde jeg en som fulgte etter meg da jeg hadde oppkjøring. Heldigvis blir jeg ikke nervøs.
Sist endret av Realist1; 9. august 2009 kl. 03:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du må også huske at politiet av og til finner på å kjøre i hastigheter som gjør at du mister lappen. Rimelig dumt om politiet gasser opp til 140 på motorveien, og du følger like bak hele veien.

Forøvrig viktig det han sa om papirer. Hver gang jeg har oppsøkt politiet, enten det var i fart eller når de sto i ro, har jeg blitt bedt om å fremvise førerkort og vognkort. Det er snakk om minst 4 anledninger som jeg kommer på på stående fot.

Dette fikk meg forresten til å tenke på noe lignende. For en uke siden eller noe slikt, var jeg og noen kompiser og snakket med en sensor for oppkjøring på motorsykkel. Litt etter at vi hadde snakket med han, skulle han ut på veien med en som skulle ha oppkjøring. Vi bestemte oss for å følge etter, egentlig bare fordi vi hadde store fritidsproblemer. Vi holdt god avstand og fulgte alle trafikkregler. Først kjørte eksaminanden, deretter fulgte sensor, og bak ham kom jeg, og bak meg igjen kom en kompis på sin motorsykkel. Etter å ha kjørt ca. 2 km blinket sensor inn på en busslomme, og vi stoppet vi også. 30 meter bak, for å ikke forstyrre. Så gikk sensor av sykkelen, kom bort til oss, og sa "dere følger ikke etter oss!" så sa jeg "Neivel", så sa han "nei, kjør til helvete avgårde nå". Jeg gidder ikke være drittsekk, så jeg kjørte bare bort fra dem uten å lage noe bråk, men det var jo en pussig måte å takle det på?

Kunne jeg nektet å kjøre vekk fra dem, og fortsatt å følge etter dem? Som sagt, alle trafikkregler ble fulgt, inkludert meget god avstand (holdt over 5 sekunder avstand til sensor). Kan ikke se at vi var noe forskjellig fra annen trafikk, bortsett fra at vi med viten og vilje ville følge etter dem. Kanskje det virket forstyrrende på han som kjørte opp, det er mulig. Men det jeg lurer på er hvilken rett sensor har til å jage oss vekk? Hvilke konsekvenser kunne det fått for oss dersom vi fortsatte å følge etter dem? Sensor så ut som om han ikke hadde tenkt å kjøre noe sted før vi var over alle hauger.
Vis hele sitatet...
En sensor har ikke noe han skulle sagt om hvor du skal kjøre å ikke kjøre.
Politiet derimot kan bortvise deg fra offentlige steder.

Det var forresten et veldig bra innlegg, kaup.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du må også huske at politiet av og til finner på å kjøre i hastigheter som gjør at du mister lappen. Rimelig dumt om politiet gasser opp til 140 på motorveien, og du følger like bak hele veien.
Vis hele sitatet...
Nå har jo ikke politiet lov til å bryte regelverket selv, med mindre dem har grunn til det. Det at du følger etter en politibil er ikke en slik grunn!
Sitat av kaup Vis innlegg
Vet om en kjenning som var lur og fulgte etter en ambulanse på utrykkning, og han mistet lappen..
Vis hele sitatet...
Ganske forskjellig hvordan politiet behandler slike ting isåfall. En bekjent kjørte _forbi_ en ambulanse på utrykkning, fikk ikke annet en stor bot og tilsnakk. Ambulansen holdt forsåvidt rundt 120 og kisen er slightly tilbakestående, but still...
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nå har jo ikke politiet lov til å bryte regelverket selv, med mindre dem har grunn til det. Det at du følger etter en politibil er ikke en slik grunn!
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det, men jeg ser nå politibiler bryte fartsgrensen heftig fra tid til annen likevel, både med og uten blålys.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Ganske forskjellig hvordan politiet behandler slike ting isåfall. En bekjent kjørte _forbi_ en ambulanse på utrykkning, fikk ikke annet en stor bot og tilsnakk. Ambulansen holdt forsåvidt rundt 120 og kisen er slightly tilbakestående, but still...
Vis hele sitatet...
I dette tillfellet la han seg etter ambulansen når den kjørte forbi han og fulgte etter den et godt stykke før de som kjørte ambulansen ringte politiet.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg er klar over det, men jeg ser nå politibiler bryte fartsgrensen heftig fra tid til annen likevel, både med og uten blålys.
Vis hele sitatet...
Om de er under utrykning å ikke mener det er vits å varsle andre trafikkanter så kan dem vel bryte de fleste trafikkregler(så lenge det er forsvarlig) dem vil, samme om de har på lysa eller ikke.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Om de er under utrykning å ikke mener det er vits å varsle andre trafikkanter så kan dem vel bryte de fleste trafikkregler(så lenge det er forsvarlig) dem vil, samme om de har på lysa eller ikke.
Vis hele sitatet...
Vil tro de bruker lysa uansett utrykning for å informere andre i trafikken om at de kommer.
Sist endret av kaup; 9. august 2009 kl. 03:26.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nå har jo ikke politiet lov til å bryte regelverket selv, med mindre dem har grunn til det. Det at du følger etter en politibil er ikke en slik grunn!
Vis hele sitatet...
jeg tror ikke at politiet hadde særlig hastverk da de kjørte meg i 150kmt på motorveien klokka 7 om morgenen for å frakte meg fra glattcella i sandvika til stasjonen i asker.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
jeg tror ikke at politiet hadde særlig hastverk da de kjørte meg i 150kmt på motorveien klokka 7 om morgenen for å frakte meg fra glattcella i sandvika til stasjonen i asker.
Vis hele sitatet...
Sikkert kaffe tørst...
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
jeg tror ikke at politiet hadde særlig hastverk da de kjørte meg i 150kmt på motorveien klokka 7 om morgenen for å frakte meg fra glattcella i sandvika til stasjonen i asker.
Vis hele sitatet...
Hah. Hørt mye rart på politiradion i det siste å. De slapper av og spøker mye, virker det som. : P
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nå har jo ikke politiet lov til å bryte regelverket selv, med mindre dem har grunn til det.
...
Vis hele sitatet...
Nei, men så har politiet som skal passe på Politiet ikke kapasitet til å overvåke kjøringen overhodet. Så her ligger nok mye sedvane og (u)kultur hos den enkelte politibetjent eller patrulje. Det er svært sjeldent at trafikkforhold som angår uniformerte politibiler blir anmeldt, etterforsket og pådømt.

Å kjøre i 150 for å levere en arrestant, eller fordi man er kaffetørst, tåler ikke dagens lys. Men det er samtidig ikke verre enn en gjennomsnittlig taxisjåfør på nattestid i Oslo.

Dersom jeg hadde oppdaget at noen fulgte etter meg mens jeg kjørte uniformert politibil ville jeg ha stoppet vedkommende for en rutinekontroll. Jeg hadde fortalt at denne forfølgelsen forstyrret jobben min, og gitt pålegg om at forholdet opphørte umiddelbart - Politiloven §5. Ny forfølging etter dette tilsnakket ville ha medført anmeldelse etter samme lovparagraf pluss Straffeloven §326, og eventuell pågripelse.

Anbefaler alle som har lyst til å prøve dette å finne seg en annen hobby.
Sitat av capidog Vis innlegg
Nei, men så har politiet som skal passe på Politiet ikke kapasitet til å overvåke kjøringen overhodet. Så her ligger nok mye sedvane og (u)kultur hos den enkelte politibetjent eller patrulje. Det er svært sjeldent at trafikkforhold som angår uniformerte politibiler blir anmeldt, etterforsket og pådømt.

Å kjøre i 150 for å levere en arrestant, eller fordi man er kaffetørst, tåler ikke dagens lys. Men det er samtidig ikke verre enn en gjennomsnittlig taxisjåfør på nattestid i Oslo.

Dersom jeg hadde oppdaget at noen fulgte etter meg mens jeg kjørte uniformert politibil ville jeg ha stoppet vedkommende for en rutinekontroll. Jeg hadde fortalt at denne forfølgelsen forstyrret jobben min, og gitt pålegg om at forholdet opphørte umiddelbart - Politiloven §5. Ny forfølging etter dette tilsnakket ville ha medført anmeldelse etter samme lovparagraf pluss Straffeloven §326, og eventuell pågripelse.

Anbefaler alle som har lyst til å prøve dette å finne seg en annen hobby.
Vis hele sitatet...
Det er vel irrelevant om et enkeltindivid velger å kjøre for fort, om det er politi eller mannen i gata spiller ingen rolle. Ulovlig er det uansett, med mindre politiet har behov for det.
Og forresten så kan du anmelde en politibetjent, det blir da hans plikt å kunne vise til at han var nødt til å kjøre så fort (med mindre han ikke sier seg enig i det du påstår).

Sitat av Lovdata.no
§ 5. Plikten til å følge politiets pålegg
Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.
Vis hele sitatet...
Hvilken annen bestemmelse mener du at §5 skal ha medhold i, om en person forfølger politiet (uten å bryte noen av trafikkreglene)?

Sitat av Lovdata.no
§ 326. Med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder straffes den, som
1. hindrer eller søger at hindre en offentlig Tjenestemand i den lovlige Udførelse af Tjenesten eller vægrer sig ved at tilstede ham Adgang til Steder, hvor han er berettiget til saadan, eller
2. forulemper ham under hans Udførelse af Tjenesten ved Skjældsord eller anden fornærmelig Adfærd
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du at dette er relevant?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
...
1> Og forresten så kan du anmelde en politibetjent, det blir da hans plikt å kunne vise til at han var nødt til å kjøre så fort (med mindre han ikke sier seg enig i det du påstår).
...
2> Hvilken annen bestemmelse mener du at §5 skal ha medhold i, om en person forfølger politiet (uten å bryte noen av trafikkreglene)?
...
3> Hvorfor mener du at dette er relevant?
Vis hele sitatet...
1> Du kan selvfølgelig anmelde hvem du vil, men du kommer ikke så langt hvis du ikke har dokumentasjon (måling). Har du prøvd å anmelde noen for å ha kjørt for fort? Tror saken blir henlagt før du er ute av politistasjonen. Enda fortere hvis Politiet anmeldes for å ha kjørt for fort.

Hvis du er opptatt av poenget med at Politiet skal følge trafikkreglene når de ikke er på utrykning (eller i situasjoner som hadde berettiget utrykning) så har du helt rett. Likevel forekommer fartsoverskridelser, som det fremkommer klart i tråden. Her spiller kultur og sedvane inn. Og generelt gjelder at nyutdannede gjerne kjører penere enn de som har noen år i etaten.

Mitt poeng var vel at henger du deg på en politibil som kjører for fort, er det plutselig du som har et problem, og ikke Politiet.

2> Les det opprinnelige avsnitttet igjen. Dersom forfølgelsen ikke opphører etter pålegg, er det brudd på §5.

3> Dersom jeg som polititjenestemann blir forstyrret i tjenesten og har gitt klar beskjed om det, vil det kunne påtales som 'hindrer eller søker å hindre' etter §326.1 første ledd.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. Men les gjerne innlegget først.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Hah. Hørt mye rart på politiradion i det siste å. De slapper av og spøker mye, virker det som. : P
Vis hele sitatet...
Jeg tror det å være på jobb i en patruljebil på late dager er en meget avslappende dag på jobben.
Sitat av capidog Vis innlegg
1
2> Les det opprinnelige avsnitttet igjen. Dersom forfølgelsen ikke opphører etter pålegg, er det brudd på §5.

3> Dersom jeg som polititjenestemann blir forstyrret i tjenesten og har gitt klar beskjed om det, vil det kunne påtales som 'hindrer eller søker å hindre' etter §326.1 første ledd.

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. Men les gjerne innlegget først.
Vis hele sitatet...
1: Jeg går ut i fra at alle som vil følge etter en politibil følger trafikkreglene, slik jeg har spesifisert ganske tydelig.

2: Det stemmer, OM du finner en annen bestemmelse i kapittel to i den samme loven som paragraf 5 har medhold i så, derfor lurte jeg på hvilken annen bestemmelse du hadde sett deg fore at det gjaldt.

3: Delvis enig, men dette har ingen blitt stilt for retten for enda, så det er ingen klar grense på hvor "hinder i arbeidet" ligger, med tanke på at han egentlig ikke er i veien.

Jeg har lest inleggene, men du velger å ikke svare på mine spørsmål.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
...
Jeg har lest inleggene, men du velger å ikke svare på mine spørsmål.
Vis hele sitatet...
Det er vel heller at en av oss har litt tungt for det. Sannsynligvis meg. Hva er det du ikke har fått svar på?
Sitat av capidog Vis innlegg
Det er vel heller at en av oss har litt tungt for det. Sannsynligvis meg. Hva er det du ikke har fått svar på?
Vis hele sitatet...
Punkt 2.

§ 5. Plikten til å følge politiets pålegg

Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.
Vis hele sitatet...
Hvilken annen bestemmelse i kapittel II i politiloven er det §5 har medhold i?
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hvilken annen bestemmelse i kapittel II i politiloven er det §5 har medhold i?
Vis hele sitatet...
Kapittel II omhandler utførelse av polititjeneste, og er på denne måten den operative delen av forskriften.

Politiet kan gi pålegg iht alle bestemmelsene i kapittel II. Eksempelvis §7.3, som går på å avverge en ulovlig handling.

Så som polititjenestemann ville jeg ha gitt et pålegg om å avslutte forfølgingen (§5) med henvisning til §7.3 med hensikt å avverge lovbrudd etter Straffeloven §326.1.

I den aktuelle situasjonen i felt ville jeg ikke ha brukt mye tid på å diskutere eller forklare hvorfor, annet enn å gi pålegget og fortalt at adferden forstyrrer utøvelsen av polititjenesten.

Etterkommes ikke pålegget, iverksettes straffereaksjonene etter Politiloven kapittel V §30.

Skulle det komme til en uenighet med forfølgeren, har man jo politijurister som er flinke til å grave opp de riktige lovbestemmelsene og -anvendelsene ut fra situasjonen.

Tror ikke jeg klarer å forklare det mer inngående enn dette, så da får du heller ha meg tilgitt.
Sist endret av capidog; 9. august 2009 kl. 22:16. Grunn: 236->326
Jeg mener politiet ikke kan utnytte sin posisijon til å utøve slik unødvendig makt. Dette er en uskyldig og ikke-forhindrene etterfølging av politiet.

Dette er en død diskusjon etter som vi ikke vet hvor grensen går før noen faktisk prøver ut dette i en eventuell rettssak.
drQ
Egendefinert
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg mener politiet ikke kan utnytte sin posisijon til å utøve slik unødvendig makt. Dette er en uskyldig og ikke-forhindrene etterfølging av politiet.

Dette er en død diskusjon etter som vi ikke vet hvor grensen går før noen faktisk prøver ut dette i en eventuell rettssak.
Vis hele sitatet...
At forfølgelsen vil være et brudd på strl. § 326 er nok ikke opplagt. Men i det øyeblikk politiet opplever forfølgelsen på en slik måte at de velger å stoppe bilen er den strengt tatt ikke uskyldig og ikke-forhindrende lengre.

Men at det skjer jo neppe noe med mindre forfølgelsen er veldig påtagelig. At man "forfølger" en politibil over Hardangervidden vil jo ha sin naturlige årsak.

Dette er nok ikke unødvendig makt. Å be noen om å la være å følge etter er et utrolig lite inngripende tiltak. Et tiltak politiet stort sett står ganske fritt til å utføre.


Men det mest riktige er nok å hjemle det i politiloven § 7 (http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html#7). Den er stort sett så vid at de aller fleste politifolk vil klare å finne et påskudd som kan benyttes.

"Forfølgelse" er selvsagt ikke noen klokkeklar handling paragrafen tar sikte på å ramme, men å be noen kjøre videre vil som nevnt være så lite inngripende at det nok aksepteres.

Forøvrige kan jo patruljen unngå forfølgelsen på en rekke måter: Få en utrykning, ta fem minutter på stasjonen, ta en fotpatrulje, kjøre et "forbudt" sted (kollektivfelt, gågate, etc.), stoppe en bil. Eller være sist over et lyskryss.

Derfor vil nok de fleste forsøk på forfølgelse være vanskelig å få til å vare så lenge at de ender opp med noe "problem".